Stát proti chudým XLIX: Regulace vodárenství – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2019-05-09 00:00:02

Stát proti chudým XLIX: Regulace vodárenství

Voda a veškerá infrastruktura s ní svázaná jsou důležité strategické segmenty, které by měl stát přísně regulovat a nebo přímo vlastnit a řídit. Regulace ceny vody přispívá k dostupnosti vody a plnění doporučení Světové zdravotnické organizace o únosnosti nákladů na vodu (2% průměrného příjmu domácnosti – vodné + stočné). Je ale taková regulace skutečně potřeba?

Regulace tohoto typu poškozuje chudé, protože místo dravého konkurenčního prostředí je tu přeregulovaný polostátní systém, kde náklady na budování infrastruktury jsou často oddělené od přímé ceny vody a jsou placené nepřímo skrze daně, což způsobuje další zkreslení reality vedoucí k obecně masivnímu plýtvání a neefektivitě, která se projevuje vyššími náklady na provoz systému a jeho inovace. To samozřejmě spolu s méně konkurenčním prostředím dopadá na nejchudší lidi, kteří musí skrze daně a vyšší ceny vody tento systém pomáhat živit.

Dalším bolavým místem současného „hybridního“ systému je snaha státu budovat infrastrukturu. To vysílá signál k firmám provozujícím vodárny, že není potřeba investovat do infrastruktury, protože to místo nich udělá stát. Z dlouhodobého hlediska je to ale velmi nevýhodný a nebezpečný přístup, který povede pouze k ještě většímu plýtvání peněz.

Problém vzniká i pro lidi, kteří si situaci chtějí vyřešit sami a vykopat si studnu – a nedej bože třeba z ní ještě prodávat vodu sousedům. Segment je regulovaný a pro člověka složitý, místo kopání studny musí řešit byrokracii, což zvyšuje náklady a poškozuje to (nejen) chudé lidi.

Řešením je deregulace trhu a zastavení státních zásahů do infrastruktury. Minimalizace byrokracie – jak stavební, tak provozní, aby se vytvořilo co nejkvalitnější konkurenční prostředí. Z dlouhodobého hlediska to povede k mnohem kvalitnějším a efektivnějším službám.
Přečtení: 27580

Web: neuveden Mail: neuveden
Jenže kdykoliv přijdu do nějaké diskuse s nápadem, že by do každého domu mohlo vést klidně patero trubek různých poskytovatelů vody, jsem považován za blázna. :| Přitom v jiných segmentech využíváme vícero dodavatelů a jako bláznovství nám to nepřipadá.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-08 23:21:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Samozrejme že s takým názorom budete za blázna, ignorujete totiž náklady na vybudovanie a prevádzku paralelných potrubí.
Autor: Glande Čas: 2019-05-09 06:31:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jenže to si každá firma dobře spočítá, jestli se jí to vyplatí. A kdyby stát nebudoval inženýrské sítě křížem krážem po krajině, ale např. stylem kolektorů, tak by to bylo daleko jednodušší. A je zajímavé, že u elektřiny i plynu může být víc dodavatelů a proč u vody ne?
Autor: M M (neregistrovaný) Čas: 2019-05-09 07:11:18 Titulek: Re: [↑]
A nebo by pod silnicí vedly jedny - nekonečno trubek poskytovatele/ů infrastruktury, majitel domu by si vybral na kterou se napojí a dále s kým uzavře smlouvu o dodávkách vody touto infrastrukturou, což by mohla/nemusela být stejná firma jako ta, která vlastní infrastrukturu.

Podobný přístup jako u internetu. V Praze do každého paneláku vede kabel od Cetinu, UPC a mnohdy ještě jede až dva další. Na vsi máme jen Cetin, ale zas konkurenci vytvářejí místní drobní poskytovatelé wi-fi přípojení.
Proč ne s vodou? A proč ne s elektrikou? Vždyť princip je stejný.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-09 08:43:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
M M, Glande, ano, přesně tak - kolektory pod ulicí jsou velmi ekonomické řešení, a to nejen kvůli přístupu konkurence, ale také kvůli údržbě. Domy/pozemky v takových ulicích budou žádané.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 09:43:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ešte aj štátni úradníci ( ktorí to ani kopať nebudú, ani to neplatia zo svojho ) vedia že je omnoho jednoduchšie sa ku prípadnej poruche prekopať cez vrstvu zeminy než cez asfalt a betón, len vás géniov taká jednoduchá vec nenapadne :-D. Nehovoriac o tom že je otázne či by s tým súhlasil súkromný vlastník cesty, ktorému by rozkopávky kazili jeho hlavný biznis.
A domy ku ktorým sa kvôli rozkopanej ceste každú chvíľu nedostanete autom budú určite veľmi žiadané. Ale možno o tých pár sto rokov až nastane ankap už budú všetci lietať antigravitačnými vznášadlami a rozkopaná cesta nebude problém.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 09:59:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Zkus si zjistit, co to je takovy ten kolektor…
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 11:08:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nech si pod pojmom kolektor predstavuješ čokoľvek ( asi sústavu viacerých paralelných trubiek ), ak to bude pod cestou tak ku tomu budeš mať horší prístup než keď to bude vedľa cesty alebo hocikde inde pod zemou a nie pod betónom a asfaltom.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 11:32:02 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
UTFG
TY jses fakt TAK neschopnej, ze si ani neumis najit, co je to kolektor.
To je musim rict az neuveritelny
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-09 12:04:53 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
1*
Ten je fakt blbej jak troky.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 14:01:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Lojzo, si tupý ako koľajnica. Namiesto aby si priznal že ťahať rozvody popod betón ( ak sa dá aj inokadiaľ ) je debilina tak sa budeš domáhať definície pojmu kolektor, pre túto diskusiu úplne nepodstatnej. 5-
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 14:12:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Hele, blbecku...zjisti si, co je to kolektor, a potom se zkus zamyslet (coz chapu, ze ve tvem pripade bude hodne hodne narocne, ale zkus to), proc jsou kolektory dobre, k cemu jsou dobre a jak presne resi problem, ktere tu vytvaris.
Tvuj argument, ze "tahat rozvody pod beton je debilina" je totalni picovina, neumim si dost dobre predstavit, jak napriklad v Praze tahat rozvody jinde, nez pod betonem (dobre, jeste se to da pod asfaltem). Takze si racej vytahnout hlavu z prdele, zamyslet se nad tim, jak vec funguji a pak zase muzou diskutovat.
Tvl on on tu fakt resi rozkopavani silnic a kdyz mu clovek rekne, ze tohle resi kolektor, tak na to napise, ze je mu uplne jedno, co je to kolektor, ale je picovina rozkopavat silnice.
To ja na urovni: Ja mam hlad...tak se najez...ja nevim, proc bych mel jist!!! Ale mam hlad!!!
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 14:57:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Strč si svoj kolektor do prdele, aj tak sme už odbočili od pôvodnej témy.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 15:10:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak co se sem seres diskutovat, kdyz pak diskutovat nechces?
Nejdriv tu zasiras diskuzi srackama, jak jako neni mozne zavest do bakaru vice trubek a jak se musej rozkopavat betony a pak kdyz ti clovek napise : No to ale jednoduse resi kolektor, tak si ani nejses schopnej zjistit, co to je a jak to funguje.
Ty jses fakt intergalakticka pica a timto koncim, protoze tohle nema nejmensi cenu. By me zajimalo, kolik mozkovych bunek mas v ty lebce. Tipuju, ze pujdou spocitat na prstech jedny ruky.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 17:21:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Lojzo, ty debil, ja som sem prišiel diskutovať o tom že každá rúra navyše stojí náklady a preto snívať o 5 paralelných sieťach s rovnakou komoditou je blbosť. A nejaký predražený tunel s rúrami mi túto argumentáciu nemôže vyvrátiť, skôr naopak.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 21:14:51 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jasne, ty debile...a prave proto mi ted do bytu vubec nevedou 3 ruzne kabely od internetu, protoze to proste stoji naklady navic a proto by to nikdo neudelal.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-11 15:15:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No já už několik let nepoužívám dráty, ale "mlno" - přenosnou wifinu, kterou si můžu po ČR vzít sebou kamkoli. (tak trochu off topic).
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-09 15:13:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Norberte, Vy vážně nevíte, co ten kolektor je. Kolektor je chodba podzemní chodba, kterou jsou vedeny inženýrské sítě. Sem tedy můžete položit potrubí, kabely atd. aniž byste musel něco rozkopávat (pokud je kolektor dostatečně dimenzován), prostě přivezete k přístupovému bodu materiál, přenesete podzemím na příslušné místo, nainstalujete, a máte vybavené. Kopat / vrtat musíte jen díry do sklepů domů, když chcete natáhnout trubky / kabely dovnitř.

Ještě pořád Vám argument podzemními chodbami přijde jako naprosto nerelevantní k Vašemu neustálému rozkopávání silnic?
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-09 15:15:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A jenom doplním, že pokud bych já byl vlastník ulice, určitě bych měl pod ní kolektor.
Autor: pathy Čas: 2019-05-09 17:01:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja ako stavebný inžinier som naopak presvedčný, že ty ako majiteľ ulice by si tam ten kolektor nemal a radšej tú cestu 10x rozkopal a potom zase zaplátal, najmä pokiaľ by tie rozkopávky platili majitelia sietí. Kolektory sú tak drahé, že ich robia len tam, kde je to absolútne nevyhnutné, alebo kde sa tým dajú dobre podojiť štátne/unijné zdroje.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 17:38:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ty vole Paťko, to ti tlieskam. Pri tvojom zvyčajnom trollení som od teba takýto odborný príspevok nečakal, navyše ak ním pomáhaš etatistovi proti ankapu :-D.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-09 16:54:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jako stavitel kolektoru bych u každé parcely do zdi kolektoru zabudoval průchodky. Možná už i něco takového existuje
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 17:35:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Viem, už som si to medzitým pozrel, ale vďaka za vysvetlenie. Áno, máte pravdu, pri tuneli sa nemusí rozkopať nadložie, ale aj tak nerozumiem prečo by malo byť výhodné ho ťahať popod cestu, keď potom musí byť masívnejší aby uniesol aj tú cestu nad sebou. Samozrejme v prípade husto zastavaného veľkomesta ( ako argumentoval Lojzo ) to zrejme ani inak nejde spraviť, ale ČR a SR sú relatívne malé krajiny a podľa nejakej definície čo som nedávno zazrel je veľkomestom akurát Praha, ,keďže jediná má cez milión obyvateľov. Navyše v malom meste by kvôli pár trubkám bol takýto priechodzí tunel zbytočne veľký a drahý.
Autor: Honza Čas: 2019-05-09 12:31:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Asi tak jako dneska, když rozkopou celou vesnici, aby udělali nové chodníky nebo silnici, a za dva měsíce to rozkopou znovu, aby pod tu novou silnici/chodníky dali nové potrubí.
Úředníci to tak musí udělat, protože dotace, soukromá firma si přesně kvůli vaší připomínce pohlídá, aby stavební úpravy dělali co nejefektivněji...
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 13:58:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A najefektívnejšie je to ťahať pod cestou iba v nevyhnutných prípadoch, kedy sa rozvody a cesta križujú, presne ako to už dávno robí aj štát.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 14:07:49 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
ROFLMAO
Asi holt nakej dobrej oddil, ten vas stat :-D
Autor: velkej Ká Čas: 2019-05-09 08:44:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A analogem wifi v případě vody je např. dovoz vody cisternou a odvoz kalů hovnocucem. Nebo studna, kompost...
Web: neuveden Mail: schován
Veď áno, firma si spočíta že sa jej to neoplatí a žiadnych 5 paralelných potrubí nebude. A čo sa týka dodávok plynu či elektriny, tam síce existuje konkurencia, ale iba vďaka štátu ktorý pri predaji rozvodných sietí dal podmienku že vlastník tých sietí musí do svojej siete umožniť prístup aj konkurencii. Prečo to štát rovnako nespravil aj pri vode neviem, ale tipujem technické či bezpečnostné dôvody. Každopádne Váš príspevok nevyvracia moje tvrdenie že 5 paralelných potrubí je nezmysel, keďže pri plyne ani elektrine sa paralelné rozvody nestavajú, všetci používajú jedinú už existujúcu sieť.
Autor: Odpověď (neregistrovaný) Čas: 2019-05-09 08:16:44 Titulek: Odpověď
No čistě z hlediska životního prostředí voda lidem nepatří. Ani ta ve studních, proto to nemohou prodávat. To není otázkou byrokracie.
Autor: Lojza Čas: 2019-05-09 08:29:06 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No..co lidem patri a co nepatri zalezi ciste na "dohode". Pokud nejake spolecenstvi rekne, ze neni mozne vlastnit nic a lide se na tom shodnou, potom to tak bude - a naopak, pokud se lide shodnou, ze lze vlastnit vodu/vzduch/kus Mesice/atd, tak to tak proste bude.
Osobne me chybi v tech vsech prednaskach a clankach ten vlastne nejzakladnejsi - jak se vlastne stane, ze clovek neco vlastni.
To je podle me otazka, od ktere se odviji vse a neni tak jednoduche na to odpovedet.
Urza to parkrat vysvetlovat "ve dvou vetach", ale podle me tohle samotne tema by potrebovalo nejvice prostoru, protoze pokud se neshodneme na tom, jak lide vubec mohou nabyvat majetek (vcetne toho, jak nabyvat majetek skrze prirodni zdroje), tak pak je vse ostatni k nicemu.
Autor: Odpověď (neregistrovaný) Čas: 2019-05-09 08:37:35 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Yep, mně jde jen o to, že autor v tomhle krátkém článku trochu zavádí
Autor: DejfCold (neregistrovaný) Čas: 2019-05-09 09:00:19 Titulek: Re: Odpověď [↑]
> Osobne me chybi v tech vsech prednaskach a clankach ten vlastne nejzakladnejsi - jak se vlastne stane, ze clovek neco vlastni.

To je snad v kazde prednasce. Clovek na tom vykona nejakou praci. U vody to muze byt to, ze ji nejak osetri. U studny je to tak, ze ji vubec postavi. U studny je pak problem v tom, ze pokud ji clovek postavi a sousedovi pak kvuli tomu do jeho studny voda netece, tak jste ho poskodil stejnym zpusobem, jako kdyby pak nejaka fabrika vypoustela chemii do zeme a ta voda uz by se nedala pit. Pak zalezi na nejakem konsensu, ktery stanovi, ze pokud si toho clovek treba 10 let nevsiml (nebo treba cekal, az mu to neco udela se zdravim, aby na tom mohl vydelat), tak ma smulu.
Autor: DejfCold (neregistrovaný) Čas: 2019-05-09 09:09:07 Titulek: Re: Odpověď [↑]
> tak ma smulu.

Coz ovsem plati i ted. Jen ted navic si toho clovek muze vsimnout klidne hned, ale kdyz se ten subjekt vejde do nejakych kvot, tak mas smulu tak jako tak. Nemluve o tom, ze se ten subjekt musi vejit do tech kvot jen, kdyz to nekdo oficialne meri, ale na to tu uz clanek byl, jen ho nejak nemuzu najit.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 14:11:09 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Lenže vy nechcete dohodu, jeden z vašich základných axiómov je že nič nesmie byť verejné, že všetko má mať súkromného vlastníka ( aj keď to nemusí byť jednotlivec ale môže ich byť aj viac, ako u akcioviek ). V ankape by ste speňažili aj atmosféru :-).
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-09 15:59:17 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Lež.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-09 17:39:23 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nekecaj.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-10 12:19:58 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ancap neříká, že nic nesmí být veřejné. Říká, že veřejné vlastnictví nesmí být monopolní službou. Říká, že to je blbost, ale žádným blbcům nebrání tu blbost provozovat a ancapáci odmítají těm blbcům saturovat jejich náklady na tu blbost.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-10 14:26:00 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To že chcete zadarmo parazitovať na verejnom vlastníctve už viem, nemusíš mi to pripomínať.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-10 14:39:56 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Lžeš. A nebudu kreténovi po milionté opakovat proč a v čem.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-05-10 15:35:08 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To ani nemusíš, na tvoje výhovorky nie som zvedavý.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2019-05-11 14:15:29 Titulek: Re: Odpověď [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Desítky let jezdím po silnicích. Platím za jejich užívání plnou cenu - spotřebku a DPH z PHM. Dálniční známku si nekupuju, protože je pro mě vzhledem k mým potřebám výhodnější naplánovat si cestu jinudy, než po tzv. dálnicích. Předpokládatelná a s velkou pravděpodobností odhadnutelná časová prodleva užití původních silničních tahů je pro mě přijatelnější (i při započítání v druhém odstavci zmíněných "libůstek"), než naprosto neznámé a neodhadnutelné riziko, že na nějaké jakékoli dálnici "zamrznu" v až několikahodinové ztrátě z důvodu mizerné obsluhy na té dálnici a/nebo díky její nekvalitě. I krátká a celkem nová D8 Ústí-Praha už začíná být dokonce i na na posledních dostavěných úsecích přes České středohoří poškozená a kapacitně už X kilometrů před Prahou v obou směrech většinou nestíhá a tvoří se neznámo jak časově dlouhé kolony, což lze vidět ze souběžné "staré". Takže po zkušenostech do a z Prahy zásadně jezdím "po starý". S kolegou, se kterým se výjimečně svezu po té dálnici, jsme občas schopni nabrat klidně i půlhodinové (!!!) zpoždění oproti mé cestě "po starý". Na posraných 100 kiláků! A to byla D8 dostavěná celkem nedávno na současné zatížení a provoz současnými vozidly! O D1 radši nic nepsat. To by bylo hoven a sraček...

Prstíčkem bych i tak hledal "starou" cestu, kde na 30 kilometrech silnice za tu mnou placenou plnou cenu dostanu plnou službu = kvalitní silnici umožňující zcela plynulé cestování. Buď se tam někde v něčem rejpe nějaký "kmotříček", takže je tam nějak omezená nabídka (= omezení provozu kyvadlově, snížená rychlost apod.), nebo je ta cesta děravá, zvlněná nebo jinak neodpovídající tomu, jak má silnice té kategorie vypadat. Furt za stejnou plnou cenu, jako že kompletní nabídka! A to opravdu stát neobviňuju z toho, že se v podkrušnohoří (je fakt, že výjimečně) někde zhroutí cca před 100 lety poddolovaný terén pod silnicí.

Tož tak vypadá veřejné vlastnictví. Tak mi vykládej, kdo na kom parazituje. Má neochota za tohle cálovat plnou cenu je daleko fousatější, než můj anarchokapitalismus.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Autor se tentokráte zcela mýlí, nebot :

"vodu pijou žáby,
pivo starý báby,
chudí pijou rum"

Chudí pijou rum proto, protože jsou neštastní z toho, že jsou chudí,
a na dani z rumu stát vokrádá chudé mnohem více, nežli vodným a stočným..
logo Urza.cz
kapky