Omlouvám se za výpadek Stok i jiných částí webu Urza.cz; pracuji na nápravě.
Autor: Urza
Čas: 2018-06-01 00:00:02

Soukromá MHD

„To nikdy nemůže fungovat,“ namítají mnozí; MHD musí být dotována, jinak by se z lístků neuživila. Proč? No… tato argumentace je založena čistě na tom, že momentálně to tak je, dopravní podniky jsou ztrátové a fungují příšerně i navzdory dotacím; a když dnes něco nějak je, lidé mají tendenci věřit, že jinak to být nemůže. Leč už od pohledu to nedává smysl, neboť lidé se chtějí dopravovat a není důvod, proč by na tom nešlo vydělávat (a kdyby vážně náhodou nešlo, znamenalo by to, že lidem za reálné náklady MHD prostě nestojí, ergo nedává smysl je k platbě nutit). Každopádně soukromé bylo před lety například metro v New Yourku, dnes je například v Hongkongu městská hromadná doprava převážně soukromá a bez problémů funguje; překvapuje to někoho? Mě rozhodně ne; kdybychom umožnili soukromníkům hromadně a neregulovaně přepravovat lidi třeba po Praze, jsem si jist, že výsledkem bychom byli velmi příjemně překvapeni.
Komentář (lze psát i [b]tučně[/b] či [i]kurzívou[/i]):
Uživatelské jméno:     Titulek:
Zaregistrovaný a přihlášený uživatel nemusí opisovat kód z obrázku a získá přístup i některým dalším funkcím.
Registrace je extrémně rychlá, stačí zadat login a heslo (ani e-mailová adresa není povinná).
Čas: 2018-06-01 00:01:24 Autor: velkej Ká Titulek:
Web: neuveden Mail: neuveden
Až na taxikáře, kteří by dělali každý den stávky a blokády. (Protože neregulovaná doprava, to je i ten Uber.)
Čas: 2018-06-01 08:13:06 Autor: BOMBON (neregistrovaný) Titulek: defnice soukromého
Myslím, že je to hodně zjednodušující. Soukromé ještě neznamená odloučené od státu/sutority.
V ČR je většina zdravotnického byznysu aktuálně soukromá... ale o tom, že by fungoval mimo stát nejde moc mluvit....
Čas: 2018-06-01 08:33:00 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: re:Hongkong
Myslíte si že keď funguje súkromná MHD v preľudnenom meste s jedným z najvyšších HDP na obyvateľa že rovnako môže fungovať aj v menších a chudobnejších mestách? Myslíte si že keď je napr. v tu často spomínanom Zimbabwe 25-krát menšie HDP na obyvateľa že dokáže MHD fungovať s 25-krát menšími nákladmi? Resp. ešte menšími, keďže sa dá predpokladať že pri menšej hustote obyvateľstva bude vyťaženosť spojov menšia?
Čas: 2018-06-01 08:37:26 Autor: Kutrzeba (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Náhodou si docela dobře vzpomínám na tento článek: http://www.bawerk.eu/clanky/ekonomie/soukroma-mhd-v-tadzikistanu.html. Tehdy, když jsem to četl, mě to dost překvapilo. Na bawerk.eu je toho tuším více o MHD.
Čas: 2018-06-01 08:38:19 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Aby ma niekto neobvinil že nerozoznám štát od mesta tak dajme tomu MHD v hlavnom meste Zimbabwe v Harare.
Čas: 2018-06-01 09:17:37 Autor: fundy Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: marcel.funderak v doméně gmail.com
v tom je ten for, ze kdyz to nema fungovat na mene obydlenem miste, tak se to neyvplati dotovat. Dnes se to dotuje a "nejak" to funguje, ale nikdo netusi, zda se ty prachy nevyhazuji z oken. Jestli by na tom lide nebyli lepe, kdyby jen jezdili autama a napriklad pouzivali spolujizdu.
Samozrejme pro ty, kteri jsou prijemci teto dotace, je to odstrasujici a nechteji zmenu, protoze by si museli priplatit ze sveho na svoji dopravu. Ale kazdopadne ted zneuzivaji penez ostatnich ve svuj prospech - je to zvracene.

Bohuzel kvuli vsem temto dotacim pak neni videt, zda je nektere misto pro daneho cloveka vhodne - nedokaze realne urcit, zda se mu vyplati bydlet treba na vesnici
Čas: 2018-06-01 09:41:52 Autor: pathy Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Mam dosť skúsenosti s MHD v Keňskom Nairobi. Samozrejme je súkromné, funguje výborne. Zabezpečujú ho take malé autobusiky pre cca 20 ľudí. Okrem vodiča je v každom jeden vyberač cestovného, ktorému každý dáva do ruky nejakú malú bankovku. Presne so nepamätám ceny. Každopádne jazdia úplne všade, zastane hocikde. Je to veľmi malo sofistikovane ale veľmi efektívne. U nás by to bolo na omnoho vyššej úrovni, keby to bolo súkromné.
Čas: 2018-06-01 09:46:30 Autor: Marcusant (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Vzhledem k tomu, že v Zimbabwe nemají žádnou státem provozovanou MHD je vaše námitka opět akademická a absurdní. A když zpochybňujete prakticky cokoliv, co sem kdo napíše, utvrzujete mě v tom, že jste jen placený troll, že nemá cenu vaše komentáře číst ani na ně reagovat, protože jejich jediným účelem je rozesírat.
Čas: 2018-06-01 10:20:20 Autor: velkej Ká Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano, může být velice obtížné provozovat MHD v takové podobě, jak ji známe, dnes, na místech, která nejsou tak hustě osídlená. Je však otázkou, jak velké jsou vlivy dané státem:

1) dotace a vlastnická struktura - zda se dané dopravní podniky musí vůbec o ziskovost snažit
2) daně na výstupech - daň z příjmů, ze zisku
3) daně na vstupech - ze mzdy, z paliv
4) náklady různých regulačních opatření přímo v podniku MHD
5) dopady nákladů regulačních opatření v souvisejících odvětvích; např. monopolní dodavatel elektřiny pravděpodobně nebude výhra

K zamyšlení doporučuju prohlédnout si tabulku v https://en.wikipedia.org/wiki/Farebox_recovery_ratio a seřadit si ji podle těch procent. Ano, jen pár míst má 100 % a víc, a jsou to ta nejlidnatější místa na světě. Otázkou zůstává, a v tabulce to není, jaké další příjmy zmíněné podniky mají, např. z reklam či z dalších vedlejších služeb, plus ještě zapomínáme na výše zmíněné vlivy; máme tedy ve hře velké množství faktorů, které ten poměr snižují a které se těžko odhadují; uvážíme-li však, že různá DPH, spotřební daně z paliv apod. budou v součtu tvořit nejméně 40 % nákladů, lze za výdělečné považovat i podniky s farebox ratio okolo 70 procent (a to nepočítáme příjmy z reklam). Kdybychom se tedy měli bavit o čistě bezstátní společnosti, není představa výdělečné MHD nereálná ani ve středoevropských městech (na těch 70 % jsou tam Berlín a Mnichov).
Čas: 2018-06-01 10:24:52 Autor: velkej Ká Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Soukromí dopravci v Harare existují a fungují. Bližší detaily však neznám.

https://www.lonelyplanet.com/zimbabwe/harare/transportation/a/poi-tra/355726
https://www.herald.co.zw/efficient-public-transport-system-overdue-in-harare/ - jak to ale nakonec dopadlo a jak to teď vypadá, nevím
Čas: 2018-06-01 13:06:19 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Sklamem Vás, píšem sem dobrovoľne a zadarmo :-). A čo sa týka trollovania, ak by ste vy libertariáni neliezli na každé diskusné fórum čo poznám, tak by som o tejto stránke ani nevedel a teda by som sem nemal ako prispievať.
Čas: 2018-06-01 15:02:23 Autor: jméno (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
>>ak by ste vy libertariáni neliezli na každé diskusné fórum

Pricina.

>> teda by som sem nemal ako prispievať.

Dusledek.

Kde je svobodna vule?

Myslim, ze vy sem chcete prispivat. Ne ze musite prispivat, protoze o tomto foru vite :-))).
Čas: 2018-06-01 17:13:47 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Jasne že odkedy o tomto fóre viem tak sem prispievam dobrovoľne. Aj s vedomím rizika že ma početnou prevahou "prekričíte". Iba som naznačoval že som o tomto fóre ( a vlastne ani o anarchokapitalizme ) nevedel až kým nejaký libertarián nedal link na článok z ankap.urza.
Čas: 2018-06-02 21:28:18 Autor: nostrakosa (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Jedno vim jiste. Cim vic statnich podniku budou Zimbabvanci mit, tim mensi sance ze to HDP vylepsi.
Čas: 2018-06-03 12:37:15 Autor: Tomáš Fiala Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
"ak by ste vy libertariáni neliezli na každé diskusné fórum čo poznám"

Eh??? Pokud někdo zřídí fórum a umožní na něj vstup komukoli, tak holt na tom fóru kdokoli účinkuje. Jestli toužíte po nějak prokádrovaném fóru, zřiďte si jej a znemožněnte na něj vstup komu chcete. Třeba králíkářům nebo rybářům. Nebo třeba libertariánům.
Čas: 2018-06-03 12:43:25 Autor: Tomáš Fiala Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Taky už jsem se, zejména u hromadné dopravy čehokoli (nejen lidí), zkoušel něčeho relevantního dohledat. Prostě jsem si kladl otázku: "Odstraníme z té hromadné dopravy v dnešní podobě úplně veškeré daně a státní odvody a zároveň dotace, co zbyde?"

Odpověď na tuto otázku má v ruce stát. Myslím, že má docela oprávněné obavy na tuto otázku odpovědět. A tohle není možné dohledat u žádného oboru státem zcela spravovaném.
Čas: 2018-06-03 13:45:27 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Čítal ste vy vôbec celé vlákno? Môj príspevok bol odpoveďou na Marcusanta ktorý ma obvinil že som platený troll, na čo som sa mu snažil vysvetliť že sem prispievam len vďaka tomu že som sa o existencii Urzovych stránok dozvedel z príspevku nejakého libertariána.
Čas: 2018-06-03 15:23:39 Autor: Tomáš Fiala Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano, četl. A na tu část diskuse, na kterou jsem reagoval, tu jsem ocitoval, aby bylo zřejmo, na co že to reaguju.

Vaše Výsost mě neustále povýšenecky peskuje za to, že reaguju na nevhodné části jejích diskusních příspěvků a neustále mě poučuje, že existují jiné části jejích diskusí, které mám věnovat svou pozornost. Mohla by mi tedy Vaše Výsost ozřejmit, jak rozeznám ty části jejích diskusních příspěvků, na které je možno nějakým způsobem regovat od těch, které jsou nedotknutelné, abych se nedopouštěl podobných faux pas?
Čas: 2018-06-03 16:07:14 Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Titulek: Re: re:Hongkong [↑]
Pán veľkomožný, ak by ste nevytrhával časti vety z kontextu, tak by Vám bolo zrejmé že celá citovaná veta znie:"A čo sa týka trollovania, ak by ste vy libertariáni neliezli na každé diskusné fórum čo poznám, tak by som o tejto stránke ani nevedel a teda by som sem nemal ako prispievať." Takže tá veta nie je výčitka libertariánom že sa pchajú aj tam kde nie sú vítaní, ale jednoduché konštatovanie faktu že som sa o existencii ankapu a týchto stránok dozvedel iba náhodou z príspevku nejakého libertariána na niektorom diskusnom fóre ktoré navštevujem. Keďže je to už cca. 3/4 roka, tak si nepamätám kto to bol a kde.
Čas: 2018-06-01 12:03:35 Autor: pathy Titulek:
Web: neuveden Mail: neuveden
Nie tak úplne OT:
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/taxikari-v-new-yorku-ve-velkem-pachaji-sebevrazdy-zivoty-jim-nici-to-co-je-melo-chranit/
V NewYorku taxikári páchajú samovraždy, lebo nedokážu zvládnuť zaplatiť licenciu na prevádzku taxi, ktorá stojí (!!!)700.000 dolárov.
Vedľa nich funguje Uber, ktorý žiadne licencie platiť nemusí.
Výborný príklad totálne absurdnej štátnej regulácie.
Čas: 2018-06-01 14:58:23 Autor: rikshaw (neregistrovaný) Titulek:
Sice to neni asi MHD, videno objektivem prani ekologu a enviromentalistu, ale kazdy kdo byl nekdy v Asii vi, ze dostat se z bodu A do bodu B okamzite a levne (cti: dostupne pro vetsinu lidi) neni problem a temer vzdy to zajistuje soukromy neregulovany sektor. Ani Uber & mistni alternativy tomuto trhu neublizi. Jen vytvori dalsi segment kde se muze chudy a pracovity clovek realizovat.

Dopravuje tim po Meste Hromada lidi.

Jestlize by se tedy nekde MHD neuzivila a musela byt dotovana (cti: nekdo by si myslel, ze je dobry napad podporovat to co neni schopne fungovat samostatne), proc proste nenasadit DMH. A pokud se MHD uzivi, urcite to bude nekdo chtit delat neregulovane a soukrome.
Čas: 2018-06-03 23:31:30 Autor: npvm (neregistrovaný) Titulek: fact checking
Fact checking:

New York:
Část dnešního NYC Subway byla v soukromých rukou do roku 1940. Spojení 'před lety' bych bral s rezervou.

K Hong Kongu:
Metro je provozováno MTR Corp., která je dle Wiki ze 75,09 % v držení HK Government.
Tramvaje jsou provozovány Hong Kong Tramways, která je vlastněná RATP Dev Transdev Asia, což je joint venture francouzskýho státního RATP a Transdev, kterej je ze 70 % ovládanej francouzským státem.
Autobusy se blbě ověřujou, ale co jsem pochytil, tak jsou povětšinou v soukromým vlastnictví, ale významná část z nich je provozovaná jako 'veřejná frenčíza'

Tak mi to uplně neštymuje s tim co tvrdíte.
Čas: 2018-06-10 12:11:59 Autor: Hynek (neregistrovaný) Titulek: Pokřivení
Stát však trh pokřivuje ve prospěch automobilů - staví ulice a poskytuje je zdarma. Na trhu by 10 aut platilo více než 1 autobus.