Omlouvám se za výpadek Stok i jiných částí webu Urza.cz; pracuji na nápravě.
Autor: KJ7
Čas: 2020-04-10 00:00:02

Komunismus nepatří do 21. století

Na počátku devatenáctého století došlo k rozpuku nové industriální doby. Děti fáraly do dolů, lidé trávili v zakouřených továrnách většinu dne. A tak Marx s Engelsem zareagovali na poptávku dělníků a vytvořili hnutí, jež mělo dělníkům zlepšit život. Kdybych si měl sám sebe představit jako člověka v této době, aniž bych měl poznatky, jež jsem nabyl během svého života, ovšem zůstalo by mi mé sociální cítění, pravděpodobně bych se stal zarytým Marxistou. A to z toho prostého důvodu, že bych si v té době nedokázal představit, jak neuvěřitelný skok lidstvu kapitalismus a industrializace v průběhu následujících desetiletí přinese, bral bych otřesné pracovní podmínky jako trvalý stav věcí. Proto mám pochopení pro vznik socialistických hnutích jako takových.

Pro co ovšem pochopení nemám, je existence těchto hnutí i v dnešních dobách, kdy máme poznatky o tom, jak kapitalismus postupně vystřelil životní úroveň všech lidí do výšin, kdy si díky němu můžeme žít v takovém luxusu, o jakém se nesnilo vládcům našich předků. Nejenom že jsou taková hnutí dnes zbytečná, nýbrž dokonce destruktivní. Zcela vážně ohrožují lidi v rozvojových krajinách, v nichž není průmysl tak rozvitý jako jinde, přičemž činnost komunistických hnutí může přinést pouze stagnaci, jež zapřičiní, že se rozvojové krajiny dostanou na naši životní úroveň spíše později než dříve. Nechme kapitalismus volně plout. Jenom to umožní lidem, kteří neměli tolik štěstí, aby se narodili v Evropě, pocítit plody své práce a neumřít hlady v socialistickém ráji.
Přečtení: 665
Autor: KJ7
Čas: 2020-04-09 00:00:02

Bachařské praktiky ve školách

Ve slavném snímku Vykoupení z věznice Shawshank se nachází scéna, v níž si jeden z vězňů dovolí položit otázku, kdy může jíst. Odpovědí mu je pendrek do slabin a věta: „Budeš žrát, když ti řekneme, že budeš žrát; srát, když ti řekneme, že budeš srát a chcát, když ti řekneme, že budeš chcát.“ Většina lidí při sledování této scény asi pocítila znechucení; i když to jsou zločinci, zaslouží si přece alespoň základní lidská práva. Když jde ovšem o děti ve školách, najednou většinové populaci přijde v pořádku, aby byly trestány za své fyziologické potřeby. Jediným významným rozdílem je, že se místo pendreku a expresivních výrazů říká: „Vždyť jsi už dost velkej na to, abys pětačtyřicet minut vydržel.“ a když dojde k neuposlechnutí tohoto subtilního rozkazu, zapisují se poznámky nebo kreslí černé puntíky, což děti úplně zbytečně demotivuje a nutí je to školu i učení nenávidět. Nemluvě o případech autoritativních rodin, v nichž se po poznámkách tasí opasek. Pokud někdo chce ve svém dítěti takovýmto - podle mě podivným - způsobem vypěstovat disciplínu, nebráním mu. Avšak já bych to své viděl raději tam, kde se bude cítit dobře.
Přečtení: 2110
Autor: Diogenes the Cynic
Čas: 2020-04-08 00:00:02

Médiá bijú na poplach

Keď sme pod tlakom, robíme razantné mnohokrát neuvážené rozhodnutia. Možno aj kvoli tomu si dokážeme privyknúť na takéto správanie zo strany vládnucích elít, ak je práve krízová situácia. Hlavnou zbraňou médií, ktoré májú zapôsobiť na čo najväčšiu masu ľuďí, je strhujúca emócia. Mnohokrát takéto emočné „argumenty“ sú určené len na zahmlenie reálnej podstaty problému, manipulatívne naznačenie spôsobu riešenia problému a celá táto emočná jazda väčšinou končí zas a znova len pri ďalších regulačných zásahoch do spoločnosti. Ľudia umierajú, ekonomika pomaly krváca a populácia je v neustálom strese. Výborné podmienky na manipuláciu davu. Je jedno, či budeme argumentovať logicky a hľadať problém možno v štátnej neschopnosti alebo regulácii trhu. Stačí poukázať na desivý problém „nákaza“.

Nádherným aktuálnym príkladom je snaha médii pretlačit do spoločenskej mienky myšlienku povinných očkovaní. Ľudia sa momentálne veľmi boja chorôb, a teda ľahko môžu byť strhnutí touto myšlienkou. Chrípkové vírusy sú extrémne premenlivé, a teda každý rok sa obmieňajú. Preto niečo ako vakcína proti tejto hrozbe nedáva zmysel. Ale to nebráni tomu ukradnúť ďalšiu časť slobody. Je veľmi nutné byť extrémne obozretný práve v týchto rýchlich ťažkých časoch, lebo môžeme veľmi rýchlo prijsť o ťažko vybojované slobody. Sám som za očkovania a vidím v nich veľký význam, ale je to moje presvedčenie, ktoré nikomu nevnucujem. Myslím si, že účinejšie by bolo, ak by každý mohol rozhodnúť či neočkovaní ľudia môžu vstúpiť na jeho pozemok, využívať jeho služby. Takýmto motivačným prístupom sa dostaneme bližšie k bezpečiu ale neobetujeme slobodu. Tak zostaňme bdelí.
Přečtení: 2147
Autor: Vitacoc Gaxelor
Čas: 2020-04-07 00:00:02

Státní pomoc při krizi

Stát se během krize snaží všem obětem (OSVČ, male podniky) pomoci různými prostředky (jejich efektivitu nechme teď stranou). Je pravda, že volný trh selhal a stát tu teď po něm uklízí nepořádek? Proč se mi tato „pomoc“ nelíbí? Nelíbí se mi proto, že mírní následky, ale příčinu neřeší. Lidé nejsou schopni splácet dluhy, ztrácí střechy nad hlavami a přicházejí o zaměstnání,… A to vše, kvůli našemu finančnímu systému. Je to kvůli nulovým až záporným úrokovým sazbám, kvůli nekryté měně a dalším státním regulacím. Náš systém je navržen tak, že se lidé musí zadlužit a nemůžou být schopni to splácet. Lidé (celkově) dluží více peněz, než kolik (dohromady) mají. Není to problém trhu a ani lidí, je to problém nekryté měny, kterou nám tady tlačí stát. Máme tu úrokové sazby uměle tlačené dolů. To v konečném výsledku nafukuje bubliny, které někdy (při krizích) musejí prasknout. Nízké úroky také vyšlou trhu signál „začněte podnikat, bohatí zákazníci čekají“, ale zákazníci nikde nejsou. Řešením je zrušit povinné používání fiat měny a přestat regulovat finanční systém.
Přečtení: 3170
Autor: Mr Foolsship
Čas: 2020-04-06 00:00:02

Nedotýkejte se obličeje! – Koronavir, Amerika a my

Trump nebude obviňován za kecy a blbosti kolem koronaviru, protože ačkoli tyhle blbosti, co se teď kolem toho dějou nejsou nutný. Jinými slovy nařízená „léčba“ je horší než nemoc sama. Všechna ta šílená omezení, která teď zažíváme i my, jsou naprosto iracionální. Nemyslím, že bude za to obviňován Trump, protože všechny ty politický krysy, který na něj ze všech stran útočí, zároveň věří, že „něco“ drastickýho udělat bylo nutný. Proto mu odkejvly i ten bezprecedentní balík peněz v dějinách USA na záchranu před „apokalypsou“. Něco se udělat muselo! Pokud ale tahle hysterie, a touhle hysterií vyvolaný ekonomický kolaps potrvá dostatečně dlouho, mohlo by to zafungovat, a mohlo by se stát, že to ohrozí Trumpovo znovu zvolení. Fašisticko-komunistická Amerika Antify, která chce nahradit „zastaralý“ model nezávislosti 1776, a „zastaralou“ ústavu 1789, je nepředstavitelně ošklivý, odpudivý prospekt. Trumpova volba 2016 byla téměř už pět minut po dvanácté. Američané vůbec nemají ještě vyhráno. Plíživý puč deep státu neskončil, impeachment verze 2.0 2020 pokračuje.

Mezitím, v našem českém kotlíku, tytéž nevýslovné blbosti kolem koronaviru vyvolávají nejhorší totalitní instinkty, pavlovovské podmíněné reflexy rabského ducha represí, bonzáctví, a trestání neposlušných – kromě nepřízpůsobivých. Je to k nevíře jak snadno, rychle a dobrovolně nechal si celý národ navlíct chomout totality včetně zavření hranic „na dobu neurčitou“. Klasická směna osobní svobody za iluzorní slib bezpečí a ochrany ze strany státu. Ekonomická devastace v celé zemi bude daleko horší než jindy, horší než metanolovou aférou způsobená tupá celoplošná prohibice 2012-13. Sledujte duben, květen, červen…. Teď si můžeme už jen zazpívat: „Za co, Panebože, zaco, trestáš tento sprostý lid…“ a odebrat se do hrobu i my „humanitní“ Češi v „posthumanitní“ Evropě 2020.
________

Urzova poznámka pod čarou: Nejsem autorem textu (uvádím to, jelikož řada lidí mi přisuzuje autorství všech textů ve Stokách); s mnohými autorovými postoji nesouhlasím, ale prostor ve Stokách není podmíněn názorovou shodou s provozovatelem.
Přečtení: 2174
Autor: Urza
Čas: 2020-04-05 12:00:00

Studio Svobodného přístavu: Totalitní režimy

Přečtení: 815
Autor: Urza
Čas: 2020-04-04 12:00:00

Studio Svobodného přístavu: Deflace, ABCT, úroky a fiat money

Přečtení: 1424
Autor: KJ7
Čas: 2020-04-03 00:00:02

Prosazování lásky a solidarity

Když libertariáni vysvětlují základy ekonomických zákonitosti na příkladech, jež jsou často kontroverzní, dávají socialisté rovnítko mezi tímto vysvětlováním a etikou autora. Dává přece rozum, že autor, jenž popisuje, proč je lepší neregulovat ceny respirátorů a roušek, musí být přece automaticky neetický sociopat jdoucí přes mrtvoly po zisku, ne? Samozřejmě ne, Newton sice popsal gravitaci, nepodporoval však sebevraždy pádem. A přesto přichází od socialistů taková absurdní tvrzení, jako že jsou libertariáni vyděšeni, když by se měla prosazovat láska a solidarita. Ano, libertariány skutečně děsí, když někdo chce prosazovat lásku a solidaritu. Láska ani solidarita totiž nejde prosadit, musí vycházet - když to napíšu pateticky - ze srdce. Je velký rozdíl, když skočím do vody za tonoucím a když mi někdo dá pistoli k hlavě a poručí mi, abych ho zachránil. Obojí má ve výsledku pozitivní efekt, ale v jednom případě jsem to udělal z lásky, zatímco v tom druhém především ze strachu. Lásku a solidaritu si v sobě musí každý vypěstovat sám, ať už skrz víru či vlastní etický kodex. Pokud láska a solidarita pochází z hlavně brokovnice, není to ani láska, ani solidarita.
Přečtení: 3567
Autor: Urza
Čas: 2020-04-02 00:00:02

Studio Svobodného přístavu: V 19 hodin živě o totalitách!

Přečtení: 1864
Autor: Urza
Čas: 2020-04-01 00:00:02

Dan Steigerwald v deCentrále: Přednáška bude, máme výjimku vlády

Dan Steigerwald bude dnes přednášet v deCentrále; protože Babiš je velkým fanouškem anarchokapitalismu, vyjednali jsme pro tuhle akci vládní výjimku.
Nicméně pro případ, že by tomu někdo neuvěřil, se bude identická přednáška opakovat i první středu příštího měsíce, tedy 6. května.
Přečtení: 2398
Autor: vch
Čas: 2020-03-31 00:00:02

Podpora státu? Jeho omezení.

Všude teď čtu: „Vláda podpoří, vláda pomůže, vláda přispěje, vláda projedná podporu,“ a na druhou stranu: „Je třeba podpořit…“ Copak si nikdo neuvědomuje, že podporu budou potřebovat skoro všichni? A že vláda nemá jiné peníze než ty naše? Copak někdo snad věří tomu, že Babiš vybere účty Agrofertu a vrátí všechny ty miliardy, které pro své firmy vyčerpal na úkor všech ostatních? To nejefektivnější, co by vláda mohla udělat je, že se stáhne, zruší nebo alespoň omezí většinu byrokratických překážek, omezí výběr daní a odvodů a s tím samozřejmě i všechny zbytné výdaje a nechá lidi, ať si pomohou sami. Jen tak se ekonomika rychle uzdraví. Schopní lidé budou vyrábět, vydělávat a dávat práci těm méně schopným. Pokud se ale budou rozdávat peníze na údajnou podporu a to především neschopným parazitům, pak ekonomická krize bude horší než pandemie způsobená coronavirem.
Přečtení: 2439
Autor: Diogenes the Cynic
Čas: 2020-03-30 00:00:02

Správame sa zodpovedne v čase ohrozenia koronavírusom COVID-19?

Spoločnosť je tvorená z jednotlivcov. A činy jednotlivcov utvárajú stav spoločnosti. Je teda na správnom mieste otázka: „Kde zmizla zodpovednosť?“ Ako môžeme vidieť, svet je v globálnej kríze. Je na zamyslenie, čo spôsobilo tento stav veci. Zdravotné systémy naprieč svetom kolabujú a ekonomiky nápor štátnych opatrení nevydržia. Jednoducho povedané, najväčšia kríza ešte len príde po vyriešení tej dnešnej. Tento nelichotivý stav spoločnosti odráža jeden neduh štátneho vplyvu na nás. „Choroba moderného sveta je mnohými spôsobmi školou vyvolaná choroba. Práve v škole sa väčšina ľudí naučí očakávať a akceptovať, že ich nejaký odborník vždy môže zaradiť do nejakého rebríčka či hierarchie. V škole sa stretávame, zvykáme si a učíme sa vieru v úplne ovládanú spoločnosť.“ Povedal odborník a autor mnohých diel o školstve John Holt a ja len súhlasím.

Myslím si, že táto ľahostajnosť pramení v pocite, že ak by sa niečo reálne dialo, tak s tým tí kompetentní v štáte niečo urobia. Ak je nejaké správanie nebezpečné, tak nám ho zakážu. Alebo naopak, ak je nejaké chovanie správne, tak to budú oni, ktorí nám takéto chovanie prikážu. A tak sme si namiesto zodpovedného prístupu privykli na návykový etatistický model spoločnosti. Model spoločnosti, v ktorom zjavne nie je normálne dávať si pozor na svoje zdravie, ale spoliehať sa na rozhodnutia tých hore. Práve toto správanie je podľa mňa produktom socialistickej spoločnosti. Myslím si, že ak by nebola pod nami tá takzvaná humánna sociálna sieť štátu (ktorá nás vraj chráni, keď sa dostaneme do zlej sociálnej situácie), bola by cena nezodpovedných rozhodnutí jednotlivca tak vysoká, že výsledkom by bola spoločnosť zodpovednejších ľudí, a teda aj tieto situácie by sa ľahšie zvládali, ba priam až si myslím, že by vznikali v minimálnom počte. Je dôležité využiť takéto situácie a poučiť sa na nich. Brať zodpovedne život a nespoliehať sa na neviditeľnú ruku štátu ktorá nás zachráni. Práve aj v takýchto situáciách máme možnosť vidieť neblahé následky štátneho vplyvu a redukovať ich.
Přečtení: 2356
Autor: Urza
Čas: 2020-03-29 12:00:00

Studio Svobodného přístavu: Bude hyperinflace? Hoďme si koronou!

Přečtení: 1269
Autor: Urza
Čas: 2020-03-28 00:00:02

Kanál Svobodného přístavu: Tereza ve StandaShow

Přečtení: 2063
Autor: Maphara
Čas: 2020-03-27 00:00:02

Letecké společnosti nejsou zlé

Člověk byl asi naivní, když si nepřipouštěl, že ztížené až prakticky nemožné cestování mezi evropskými zeměmi se může stát realitou tak snadno. Letecké společnosti omezily lety a některé je zrušily úplně. Nedokážu říct, jak velkou roli v tom sehrála vlastní snaha společností o zpomalení šíření nákazy a nakolik to ovlivnila přísná státní opatření proti šíření koronaviru napříč celým světem. Odhadovala bych, že prudký pokles poptávky cestujících díky opatřením byl tím hlavním. Se zavřenými hranicemi a radikálně omezeným pohybem se ale není vůbec čemu divit a bylo by bláhové se vztekat, že si už není možné každý den zaletět přímým letem z Prahy do Tallinu. Není svoboda – nejsou zájemci o lety – není příjem. Pro letecké společnosti tak omezení provozu dává největší smysl. Sama jsem díky této situaci uvízla v cizí zemi a ironií osudu bude, pokud mě odsud vysvobodí vládní speciál. Útěchou pak může být to, že téhle nouzovky budu muset využít kvůli následkům opatření státu.
Přečtení: 2345
Autor: morbid
Čas: 2020-03-26 00:00:02

Armáda podniká

Maďarsko v rámci boje s koronavirem poslalo do několika desítek svých klíčových podniků vojáky, jejichž prostřednictvím od čtvrtka postupně přebírá kontrolu nad těmito firmami. Využívá k tomu takzvaný akční výbor ministerstva obrany. Tolik citace. Předpokládám, že zabrali fabriky, co vyráběly něco důležitého pro lidi. To znamená, že každý, kdo něco takového teď vyrábí také, přemýšlí, že toho nechá a začne vyrábět něco jiného. A zcela určitě teď nikdo nepřemýšlí o tom, že by do výroby těchto věcí investoval svůj kapitál. Takže co se stane? Ty zabrané fabriky začnou být čím dál neefektivnější a výroba (či její kvalita) bude klesat. Cena půjde nahoru, protože lidi to potřebují, což by normálně vedlo k tomu, že někdo další by to také začal vyrábět, ale o tom teď nikdo neuvažuje, protože by mu to stát zabavil. No, parádní státní řešení – jako vždy.
Přečtení: 2497
Komentář (lze psát i [b]tučně[/b] či [i]kurzívou[/i]):
Uživatelské jméno:     Titulek:
Zaregistrovaný a přihlášený uživatel nemusí opisovat kód z obrázku a získá přístup i některým dalším funkcím.
Registrace je extrémně rychlá, stačí zadat login a heslo (ani e-mailová adresa není povinná).
Čas: 2020-04-10 11:35:23 Autor: norbertsnv Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Aké "len" tvrdenie? Chceš poprieť že všetky vyspelé štáty majú zavedené rôzne ekonomické a sociálne regulácie?
Čas: 2020-04-10 11:33:33 Autor: norbertsnv Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
LOL. O akom socializme to blúznite? Písal som o znárodňovaní a vláde KSČ?
Čas: 2020-04-10 11:33:10 Autor: Parek (neregistrovaný) Titulek: Re: [↑]
Norbert, prosim, rozved to. Zatim je to jen tvrzeni
Čas: 2020-04-10 10:46:10 Autor: O M Y L (neregistrovaný) Titulek: O M Y L
Článek obsahuje jeden "drobný" OMYL.
Na počátku 19. století ta industriální doba přinesla obrovský pokrok. Ty zakouřené továrny byly i pro ty dělníky přínosem (jinak by se tam nehrnuli!). Bylo to pro ně daleko lepší, než co bylo před tím (14hod denně se někde hrabat v hlíně, aby v potu tváře vypěstovali bramboru).
Myslíte, že před obdobím dětské práce v továrnách se ty děti měly lépe? Že nemusely pracovat v ještě otřesnějších podmínkách v zemědělství? Že jich neumíralo na nemoci a podvýživu ještě víc?

To je jako plakat nad tím, jak se lidi hrozně měli za feudalismu ve 13.století a jaksi zapomínat, jaký to byl pokrok oproti pravěku, kde lidi denně žili ve strachu, že je sežere šavlozubej tygr. Kde jedli jednou za měsíc, pokud se povedlo ulovit mamuta.

Obdobně za 200 let budou smýšlet o naší době: "proboha, ti chudáci museli pracovat 5 dní v týdnu, 8 hodin denně a nevydělali si ani na nové srdce vypěstované z jejich kmenových buněk, ani na backup své mysli do cloudu (jo, oni fakt prostě umřeli! chudáci!) a na výlet na Proxima Centauri?!"
Čas: 2020-04-10 10:38:21 Autor: OMfG (neregistrovaný) Titulek: Re: [↑]
Panebože!
Kdo vám brání si za své a na svém ten socík či dokonce komunismus zavést?
Založte si se svými souvěrci kibuc. Mějte tam klidně společné i manželky. Jak je vám libo.
A pokud máte pravdu, že socík funguje líp, než kapitalismus, tak vám to bude skvěle šlapat, vaše životní úroveň poletí do nebes zatímco ostatní budou strádat v kapitalismu. A tak se poučí a také si založí kibucy.
Ale stále tu bude hrstka lidí, kteří chtějí kapitalismus. Tak je LASKAVĚ nechte na pokoji, ať si klidně mají soukromé školy a neplatí daně na ministerstvo školství, ať si klidně na penzi individuálně spoří a investují, ať se komerčně pojistí zdravotně i sociálně.
Čas: 2020-04-10 10:17:52 Autor: Vostál Petr Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tak v tom případě zpět do komunistickýho ráje !!!

Jenom nevím, jestli jste tak mladej že jste to nezažil,
nebo tak starej že vzpomínáte poněkud senilně na pohádku mládí...

Ale budte bez obav, lidé jsou nepoučitelní, takže si tentokráte vyzkoušíme socialistický ráj, který se liší pouze v tom, že nadnárodní monopoly budou řídit ty vlády které budou používat k uklidnování a uspávání obyvatel...
Takže nadále budete odevzdávat polovinu výdělku státu a budete regulován a prcán pro vaše blaho a vzrůstající štěstí...

Takovej socialistickej kapitalismus,kde budete mnohem větším hovnem než v anarchokapitalismu, ale určuzě budete štasnej, vo to se vám postaraj i kdyby vás měli zavřít...
Čas: 2020-04-10 10:03:00 Autor: norbertsnv Titulek:
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Presne naopak, životná úroveň vo vyspelých krajinách vzrástla vďaka reguláciám. A rozvojové krajiny drží v chudobe práve kapitalizmus.
Čas: 2020-04-09 23:59:03 Autor: norbertsnv Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Ale Vy to riziko dopredu neviete. Myslíte si že sa banka bude chváliť tým že je pred krachom? Alebo mám veriť tým ratingovým agentúram, ktoré pred r.2008 toxické americké hypotekárne cenné papiere veselo hodnotili Áčkami?

Odvádzate debatu bokom, nie je dôležité či to nazvem trest alebo inak, dôležité je či sa dá zabrániť tomu, aby na krach banky doplatili stratou úspor aj nevinní vkladatelia.

Samozrejme že za krach hypotekárneho trhu v USA mohla ľudská chamtivosť. Banky sa správali nezodpovedne, pretože sa vďaka deregulácii bankovníctva mohli zbaviť zodpovednosti prostredníctvom hypotekárnych cenných papierov. Ktoré európske banky nakupovali práve preto, že boli oklamané ratingovými agentúrami.
Čas: 2020-04-09 23:11:15 Autor: norbertsnv Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
A aj po cudzích štátoch? Ktoré ani neležia na trase?
Čas: 2020-04-09 23:09:02 Autor: norbertsnv Titulek: Re: Nasrat [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Ale kým nikto nič lepšie nevymyslí tak očkovanie je najlepšia možnosť. Podstatne lepšia ako epidémie či pandémie.
Čas: 2020-04-09 22:28:10 Autor: Marťan Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Následky toho, že banka půjčuje peníze těm, kdo není schopen splácet, by v tržní ekonomice nedopadly pouze na management a akcionáře banky, ale rovněž na klienty banky, kteří žádné špatné rozhodnutí neučinili a následný pád banky by zasáhl rovněž obrovské množství lidí, kteří s uvedeným nerozumným rozhodnutím neměli společného vůbec nic. To Vám přijde v pořádku?

Pokud to riziko víte dopředu, tak ano. Akcionáři kupují akcie s cílem vydělat na kapitálovém růstu nebo dividendách. Žádná investice není bez rizika. Klienti svěřují své peníze bance. Mají si zjistit její kredit a nemají riskovat, například tak, aby měly všechny prostředky v hotovosti a v jedné bance. V každém případě mají voblu, peníze do banky dát nebo nedat.

Když jenom proto, abyste potrestal odpovědné...

Tady si nějak nerozumíme, já jsem proti jakémukoliv trestání. Trestání je úplně něco jiného, než zodpovědnost za vlastní rozhodnutí. Následky vlastních rozhodnutí na volném trhu není trastání. Neboť nemáte žádnou trestající autoritu. Trh je množina jednajících lidí. Ti netrestají, ti jednají. Zpravidla ve svém vlastním zájmu ale to je otázka. Pro mě je i například pomoc v nouzi tržní jednání, pokud k té pomoci není někdo násilně donucen.

Ta další část prvního odstavce se Vám již točí koem toho, jestli je lépe nebo hůře trestat a jestli je to spravdilivé av pořádku. Tak já to shrnu, že voný trh nikoho netrestá. Není tam kdo by uděloval trest. Motivace aktérů na trhu (zákazníků, věřitelů, akcionářů, ....) není trestat. Když si v obchodě něco nekoupíte, trestáte obchod? Já se domnívám, že to takto nikdo neřekne. Obchod Vás nabídkou, která Vás neoslovila, nijak nepoškodil a Vy nemáte důvod obchod trestat. Dokonce i kdyby Vás poškodil, tak v mém názvosloví, kdybyste obchod za to trestal, chováte se netržně (řekněme jako mafián, stát, zločinec, Bůh, ... vyberte ekvivalent podle libosti). Kdežto pokud budete vymáhat škodu, netrestáte. Pouze trváte na tom, aby důsledky Vaší škody jste nenesl Vy ale ten, kdo Vám ji způsobil. Takhle se to bere jako správně ve slušné společnosti. Pokud jí nejsou vnucena z vnějšku nějaká jiná pravidla.

Druhý odstavec je také o trestu. Takže k němu já se nebudu vyjadřovat. Obhajuji volný trh. Tam nesete následky svého rozhodnutí ale nikoliv jako trest. Jen ako důsledek, že způsobíte-li někomu škodu, dotyčný (na tom volném trhu, v autoritativních společnostech to může být jinak) vyžaduje její kompenzaci po Vás.

Toto chování umožnila deregulace bankovního podnikání v USA a prostá lidská chamtivost.

Velký omyl. Bohužel ale část populace se podařilo přesvědčit, že šlo o selhání trhu/kapitalismu/chamtivého managementu... . Jenomže ten management rozhodoval v chybném systému, který mu dával chybné incentivy.

Stručně to tu nejsem schopen vylíčit, pusťte si Pascla Salina, když o tom přednášel v Praze ve Francouzském institutu. Má to jen 15 minut. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116287760-politicke-spektrum/209452801340023

Já to znám velice dobře, takže oponujte s čím s tvrzením Pascala Salina nesouhlasíte. Jeho hlavní poselství je následující:

* Peníze se vytváří politikou nízkých úrokových sazeb, čímž se předstírají úspory, které ve skutečnosti nejsou.
* Hlavní příčina krize tedy je měnová politika.
* Příčinou krize 2008 je státní intervencionalismus.

V té patnáctiminutové přednášce zmiňuje v podstatě jak k těmto tezím dochází.

Příčinou toho, že ta hypotéční krize přerostla do finanční krize bylo to, že ministr financí (bývalý ředitel Goldman Sachs) nechal padnout banku Lehman Brothers

Úplně pomíjíte nekvalitní aktiva, v nichž byly rizikové úvěry naředěny a banky na celém světě měly ve špatném systému (finančním a peněžním) špatné incentivy nakupovat i tyto horší aktiva, právě proto, že čistě administrativně nastavená nízká úroková míra způsobovala přebytek peněz, které ty banky potřebovaly někde investovat. V Evropě na to mělo navíc vliv Euro, které znemožňovalo rozdílnou fiskální politiku a rozdílnou konkurenceschopnost při fixním kurzu vyrovnávat meziměnovým kurzem, dělo se tak peněžními toky ze zemí s obchodním a tudíž finančním přebytkem. Neboli Francouzské a Německé banky měli přebytek Eura a v důsledku klesajících mezních výnosů u nich došlo ve značné míře i k nákupu řeckých bondů, což by se ale na volném trhu a při pohyblivém kurzu nedělo v takové míře. To jen že ten finanční systém je celkově závadný v důsledku intervencí centrálních bank (něco z toho ve svých posledních odstavcích máte, ale napsal jste to jakoby zrovna náhodou Alan Greenspan udělal chybu ale kdyby neudělal, nemusela by se dít to, co se dělo ale já to považuji za systémovou vadu, jako důsledek toho, že tyhle zásahy centrální banky dělají a mají je v popisu práce - je to v podstatě centrální a násilná regulace). Ty centrální banky zvětšují (podle tržních signálů, které pak ale signalizují falešně) motivace bank hazardovat. A že si pak některé vyberou a ty zachraňují vede k morálnímu hazardu, kdy největší banky vědí, že mohou prakticky neomezeně hazardovat a jako "dobří hospodáři" (totiž ve smyslu zodpovědní svým akcionářům jim přinášet co největší dividendu) hazardují, protože hazarduje i konkurence. A je to závadný systém, v němž kdo nehazarduje, doplácí na to, když konkurence hazarduje.

Představte si systém, ve kterém si můžete na kreditku kupovat drahé a luxusní věci a kdybyste náhodou neměl na splácení, nějaká instituce s výsadním právem tisknout nové peníze v jakékoliv výši, v jaké je to potřeba, Vám dodá částku potřebnou na splacení té kreditky. V takovém systému, kdo se chová poctivě, je na tom hůř (bydlí v horším bytě, jezdí v horším autě, ...). Chápete systémovou vadu finančního systému na tomto příkladě? Protože takto on ve skutečnosti vypadá. Vy pak řeknete "Krizi způsobují ti, co se chovali hamižně a nkupovali z těch kreditek víc, než mohli splatit". Já ale říkám že ne, že "krizi způsobil špatný systém zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí, vedoucí ke špatným incentivám (k tomu hazardování)".

Vaše tvrzení "Toto chování umožnila deregulace bankovního podnikání v USA a prostá lidská chamtivost" bych mohl parafrázovat také tak, že náš předlistopadový socialismus byl správný systém ale k jeho pádu vedlo, že lidi málo pracovali, čímž způsobili zaostávání za kapitalismem. Formalisticky dobře (kdyby skutečně pracovali intenzivněji, než pracující na západě, socialismus by hospodářsky skutečně kapitalismus dohnal a předehnal. Ale pomíjíte ty incentivy, které k té nížší výkonnosti lidí vedly.

Asi už ten příspěvek nebudu víc natahovat. Poslechněte si toho Pascala Salina, podívejte se na jeho hlavní teze a napište, s čím nesouhlasíte a proč.
Čas: 2020-04-09 22:27:11 Autor: velkej Ká Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Kde úplně klidně mohly být zcela oprávněně. Já když něco někam posílám, tak se to taky toulá po různých skladech, které nejsou moje.
Čas: 2020-04-09 22:25:48 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Nasrat [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Právě proto to už dávno chtělo vymyslet něco lepšího než očkování.
Čas: 2020-04-09 22:25:09 Autor: velkej Ká Titulek: Re: Rozumná disciplína [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ono, někdy to prostě přijde. A můžeš se snažit zadržovat, ale pak uděláš fakt houbeles, a ani se nic nenaučíš, protože se prostě soustředíš na zadržování.
Čas: 2020-04-09 21:51:03 Autor: Szaszián Titulek: Re: Mnohem lepší apríl [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jde o to, že když "stalo se A" i "stalo se non-A" jsou argumenty pro vaší teorii, znamená to, že A je pro pravdivost teorie irelevantní, a tudíž "stalo se A" teorii nijak neposiluje.
Když je pro teorii "psychiatrie je prospěšná" argumentem "osoba se léčila na psychiatrii a nespáchala sebevraždu" i "osoba se léčila na psychiatrii a spáchala sebevraždu", znamená to, že "zda osoba po léčení na psychiatrii spáchá sebevraždu" je pro pravdivost teorie irelevantní, a tudíž "osoba se léčila na psychiatrii a nespáchala sebevraždu" teorii nijak neposiluje.
A to se děje. Například když spáchali sebevraždu Karel Svoboda a Petr Muk. Nebylo to vykládáno jako "psychiatrie nefunguje", ale jako "vidíte, jak jsou duševní nemoci závažné a zákeřné a jak je důležité, je léčit".
Čas: 2020-04-09 21:41:09 Autor: norbertsnv Titulek: Re: Rozumná disciplína [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Každý kto robí v pásovej výrobe, čo je slušná hromada pracujúcich. Alebo pokladníčky v hypermarkete. Šoféri MHD.