Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Komentáře uživatele Ondrasecek (strana 1)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-06 10:04:46 Titulek: Re: Systém [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
2) Protože chci využít těch služeb, když už za ně tedy moji rodiče museli zaplatit tolik peněz. Navíc, co je špatného na tom něco kritizovat a zároveň to využívat? Za mě je kritika všeho úplně zdraví způsob uvažování. :-)
Jo, máte pravdu, VŠ možná není ta nejlepší cesta, určitě ještě rozmyslím, zdali na ni vůbec chci. Ale přece jenom jsou i obory, ve kterých tu vysokou prostě potřebujete, abyste mohl vůbec mít povolení tu profesi dělat, třeba medicína. A tam samostudium nepomůže, protože i když jste neformálním vzděláním skvělý doktor, léky na předpis psát nesmíte, protože monopol zdravotnictví. A určitě nemám problém s tím přijmout pravidla nějakého systému, chci-li do něj vstoupit.

3) Mně jde určitě o vzdělání, tomu formálnímu vzdělání se právě snažím vyhnout, co to jde. :-)
No, mně právě pořád přijde, že kdybych si chtěl postavit vysokou školu, která je stejná nebo hodně podobná jako ty současné, akorát neuděluje státem certifikované tituly a bere i lidi bez maturity, stát by proti ní udělal zátah, protože by to byla konkurence jeho službám. Ale bohužel nejsem tak právně znalý, abych to posoudil, jenom mi přijde divné, že by taková škola už neexistovala.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 17:32:17 Titulek: Re: Nesystémová [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já ale mluvím o tom, co je definované jako škola, akorát nesystémové, což je tohle: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0kola
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 17:31:01 Titulek: Re: Systém [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
1) Omlouvám se, přehlédl jsem to tam. ;)

2) No, ono to vlastně ani není moc zásadní - vzhledem k tomu, že se peníze z daní slévají do jednoho fondu, v podstatě všechno náleží všem, jedná se o kolektivní vlastnictví, které má sloužit ve prospěch jakéhosi "obecného blaha všech lidí". To, že nejde spočítat, kolik přesně do toho fondu kdo přispěl, je problém čistě státní správy - tenhle argument by byl validní jenom v případě, že by vznikl limit, kolik kdo maximálně z peněz státu může odčerpat, na základě toho, kolik on sám zaplatil daní. Jenže dneska má každý to pozitivní právo na vzdělání, do šestadvaceti může klidně studovat, kolik vysokých škol chce, a to zdarma, aniž by zde existoval nějaký limit na to, kolik on sám zaplatil z daní. A proto mi dává smysl, dokud nebude zrušen plošný výběr daní na školu, aby alespoň ty peníze byly využity na co nejefektivnější služby - a to je v mém případě zcela jistě rovnou vysoká škola, a ne dělání maturity, u které si stejně tak můžeme říct, že něco stojí.

A jinak, v podstatě je mi vysokoškolské vzdělání znemožňováno - pokud nemám maturitu, je mi znemožněno studovat na VŠ. Zároveň musím studovat čtyři roky na střední škole, abych tu maturitu mohl dělat, což je taky slušné zdržování.

3) To ano - ale málokdy se stane, že ta hierarchie je jenom jedna - a hlavní pointa byla v tom, že znemožňuje konkurenci, což by bylo třeba to, že většina by klidně mohla mít něco jako současný systém, možná s trochu jinou maturitou, ale menšina by si klidně mohla razit úplně jinou alternativu, třeba ve formátu svobodných škol. Navíc, co se týče hierarchie, často je těch možností mnohem víc a často můžete jít napříč tou hierarchií, prostě podle vašich dovedností. Určitě si nemyslím, že by na trhu byl jediný funkční systém právě takový jako ten náš, tedy byrokraticky složitý a k tomu znemožňující bez hodně pomalu dosažitelného formálního vzdělání postoupit dál. Na to znám až moc lidí, kterým tenhle systém zkrátka nevyhovuje, ať už v mnoha různých aspektech.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 16:43:53 Titulek: Re: Nesystémová [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Aha, chápu. No, po pravdě, tak dobře práva znalý nejsem, abych mohl posoudit, jestli jde poskytovat tu samou službu, akorát mimo systém, aby proti mně nikdo neudělal zátah. Nicméně, nikdy jsem o ničem podobném neslyšel, ty ano? Zároveň mi to přijde dost nepravděpodobné, vzhledem k tomu, že v jiných odvětvích si ten monopol stát prokazatelně vymáhá.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 01:59:26 Titulek: Re: Nesystémová [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A co myslíš tím nesystémová? Jako že nepobírá žádné peníze od státu?
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 01:41:08 Titulek: Re: Povinnost [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Takže si mohu podle vás otevřít nesystémovou univerzitu, fungující stejně jako ve statu quo, akorát na ní nechtít pro přijetí studenta maturitu?
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 01:25:10 Titulek: Re: Součást systému [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To, že nechce, neznamená, že není.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 01:20:46 Titulek: Re: Součást systému [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No, a přesně o těchhle mluvím.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 01:03:12 Titulek: Re: Celek systému školstvý [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, RVP a školský zákon jsou vlastně jenom výmysl anarchokapitalistů.
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 00:57:39 Titulek: Re: Nehlas se na VŠ [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Zdravím, nemluvím vůbec o náročnosti - maturita je celkem easy a jsem si toho vědom. Jen mi vadí, že vůbec potřebuji dělat takovou nesmyslnou zkoušku - nebýt maturity, na vysokou se hlásím už tak před dvěma lety a celý ten čas studia střední školy je využitý mnohem efektivněji. :)
Autor: Ondrasecek Čas: 2020-02-04 00:52:41 Titulek: Re: Celek systému školstvý [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Zdravím, k tomuhle bych měl několik námitek. Přijde mi, že tohle celé, co píšete, vychází z premisy, že školský systém, který zde máme, je založený na principu svobodné volby. To bych chtěl zpochybnit následujícím:

1) ZŠ - devítiletá povinná školní docházka, to je něco, čeho se nemohu nezúčastnit a využívat místo toho jiné alternativy.
2) Nedobrovolné placení - školy platí z daní každý, i ten, kdo jejich služeb využívat nechce. V takovém případě mi tedy dává alespoň smysl, aby studium na nich nebylo lidem z různých důvodů znemožňováno, mají-li schopnosti a vůli na nich studovat.
3) Monopolizace - stát si uzurpuje právo určovat, jak bude fungovat jakákoli škola, která zde bude postavena, klidně i ta, která nechce být součástí žádného školského systému jako celku. A myslím si, že smést to ze stolu tím, že každá škola je součást určitého stupňovacího systému, je nedostačující. Nemusím přece ovládat biologii základní školy, abych mohl studovat vysokoškolskou filologii.
logo Urza.cz
kapky