Hlavně být „normální“ – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2023-05-30 00:00:02

Hlavně být „normální“

Na státních školách vnímám velký tlak na „normálnost“ dětí. Všechny musejí dělat tu samou věc v tu samou dobu a tím samým způsobem. Pokud chce dítě dělat něco jinak, po svém, je často označeno za problémové a trestáno špatnými známkami, poznámkami, šikanou… Proč se mnou téměř každý souhlasí, že každý člověk je jiný, ale děti nutíme dělat vše roboticky stejně? Proč dětem bereme možnost se individuálně rozvíjet, a naopak v nich potlačujeme jakoukoliv odlišnost a chceme, aby byly „normální“? Dnes a denně si čtu desítky příběhů dětí, které mají ve škole problémy, protože nejsou „normální“. Namísto toho, abychom se učili bezpodmínečně přijímat druhé jací jsou a abychom měli bezpodmínečně rádi sebe sama, učíme děti, že být jiný je něco špatného a nechtěného – jaký to asi může mít dopad na sebehodnocení, sebevědomí, vztahy osobní i pracovní, když děti učíme, že být sám sebou je špatně? V ankapu by mohly svobodně vznikat i respektující svobodné školy, kde by se děti mohly pohybovat v respektujícím a svobodném prostředí. Dnes založit takovou školu je v podstatě nelegální a extrémně náročné, kdy neustále škola balancuje na hraně zákona, musí splňovat mnoho podmínek MŠMT a musí ji v každém případě stát schválit.
Přečtení: 5871

Reagujete na tento komentář:
Autor: Tron Čas: 2023-06-01 10:09:26
IMHO je to naopak, pokud se společnost řídí principy, pak se to "přepisuje" do té deskriptivní sociologické SS ( ne sociální, pokud jsem to běkde napsal tak omylem).

Ale spíš se snažím pochopit tu koncepci filos. vs sociol. spol. smlouvy, té preskriptivy vs deskriptivy.
A mé pochopení je, že prvé je dejme tomu "plán domu" a druhé je "dům". Plán zhotoví např architekt (Hobes, Rawls), ale dům tak jak jej pak postaví investor a zhotovitelé (politici, mocní, lidé, společnost) nemusí vůbec plán respektovat. Po čase i různí obyvatelé přicházejí s různými plány předělávek, ale ty taky mohou a nemusí být realizovány, či různě jinak. Dům je takový jaký je bavzdory plánům, byť v něm originál jeho plánů (ústava) může fyzicky ležet na stoke a být i lidem znám.

Má tedy smysl se zabývat plány ( zákony) asi jen tehdy, pokud dle nich je ochota (či možnost donucení) stavět.
Autor: li Čas: 2023-05-29 23:22:56
Web: neuveden Mail: schován
Říct o někom, že je "normální" pouze znamená, že dotyčného málo znáte :)
***
"Namísto toho, abychom se učili bezpodmínečně přijímat druhé jací jsou..."
No, v realitě (pokud nejste vyloženě Buddha), tak tohle je dost oříšek. Zejména si toho všímám u EZO lidí, kteří dělají taková kázání, ti bývají úplně nejhorší :)
***
"...a abychom měli bezpodmínečně rádi sebe sama, učíme děti, že být jiný je něco špatného a nechtěného – jaký to asi může mít dopad na sebehodnocení, sebevědomí, vztahy osobní i pracovní, když děti učíme, že být sám sebou je špatně?"
Proč bychom vlastně měli mít BEZPODMÍNEČNĚ rádi sebe sama? Proč se naopak nemotivovat k SEBEPŘEKONÁVÁNÍ? Od toho se totiž logicky odvíjí naše sebehodnocení, sebevědomí, SEBEÚCTA, vztahy osobní a pracovní... Naučme se na sobě každý den makat, ne jen dokola remcat! Pečené holubi nám zatím do huby nelétají :)
Autor: Tron Čas: 2023-05-30 09:12:42
Web: neuveden Mail: neuveden
S tím celkem souhlasím, s tím dodatkem že na svobodné vzdělávání a školy ten ankap nutně nepotřebujete.
Web: neuveden Mail: schován
Pravda
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky