Je polycentrické právo složité? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2025-04-09 00:00:02

Je polycentrické právo složité?

Když jsem poslouchal přednášky o polycentrickém právu, zdálo se mi extrémně složité. Když jsem ho konečně pochopil, začal jsem ho vysvětlovat dalším lidem. Všiml jsem si přitom, že čím je člověk mladší, tím rychleji ten koncept chápe. To mě přivádí k myšlence, že polycentrické právo vlastně není složité, ale čím jsme starší, tím víc jsme zvyklí na to centrické, takže si těžko představujeme jiné.
Přečtení: 1714

Reagujete na tento komentář:
Autor: Eloherd Čas: 2025-04-15 11:05:54
Co je a neni spravne je subjektivni. S tvym popisem funkce Bitcoinu nesouhlasim. Jestli je spatny nebo dobry, je jedno, protoze neni nikomu nasilim nucen. Funguje uz presdekadu, takze asi uplne marnej taky nebude.
Porad tvrdis, ze mladi penezum nerozumi a proto je odmitaji. Neexistuej zpusob, jak tvoje tvrzeni dokazat, takze ho logicky odmitam.

Nic dalsiho k rozporovani nevnimam. Nerekl jsi nic, co by melo smysl.
Autor: Rakusak Čas: 2025-04-09 08:49:13
Web: neuveden Mail: schován
Podle meho vymahatelnost prava a soudnictvi jsou nejtezsi veci na pochopeni v ankapu. Hlavne je tezke oprostit se od statni indoktrinace, ze bez statu by pravo a soud neexistovat. Jakmile to clovek pochopi, uvidi, jak genialni je volnotrzni pravo.
Autor: hefo Čas: 2025-04-09 09:22:57 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ono dosť ťažko sa chápe fungovanie veci, ktorá nefunguje. Jasné, že pokiaľ si premenujeme mediátorov na sudcov a ako príklad zvolíme nejaký zriedkavý prípad obchodného sporu o výklad existujúcej zmluvy medzi dvomi stranami, kde obe strany majú záujem na nejakom spoločnom riešení, tak to môže na pohľad vyzerať ružovo.
Web: neuveden Mail: schován
Fungovat to muze v pohode. Mame na to dokonce historicke priklady. Funguje to lepe nez soudnictvi zkorumpovaneho statu.
Autor: hefo Čas: 2025-04-10 00:44:50 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A tie historické príklady sú presne ktoré?
Web: neuveden Mail: schován
To docela pekne urza rozebiral ve svych prednaskach. A rozhodci funguji i v ceskem prostredi, v usa naprosto bezne. ;-)
Autor: hefo Čas: 2025-04-10 20:33:50 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Zase ten urzovský štýl vykrúcania sa "pozrite si 30 hodín prednášok, určite sa dozviete".

Rozhodcovia práve problémom nie sú, akurát, že to nie sú sudcovia. Ide o to, čo a ako robiť s niekým, kto sa dohodnúť nechce a k súdu (rozhodcovi) dobrovoľne nepôjde, nie s tým, čo sa dohodnúť chce.
Web: neuveden Mail: schován
Ale v tech prednaskach to opravdu je.
Web: neuveden Mail: schován
souhlas. zvlast kdyz vime, ze bude (ikdyz treba jen drobne) v nesouladu s napem. je pak jeste, ze se lide boji, jak by to realne vypadalo a tak je pohodlnejsi konzervativni poskoj priklonu k soucasnosti. mam to vlatne dost podobne. cokdyz pribude 99% svobod, ale naopak ubuje 1% pro me nejzasadnejsich? nebo, cokdyz to praco nebudu moct vymoci.... to se pak nebude moc nezyvat volnotrzni spolecnosti...
Web: neuveden Mail: schován
Ano, lide se boji nebo jsou pohodlni, a tak radeji setrvaji ve vyjetych kolejich. Je to smutne.

cokdyz pribude 99% svobod, ale naopak ubuje 1% pro me nejzasadnejsich?

Pokud to jsou prava (naroky) financovana diky nasili na nekom jinem, je spravne, ze zmizi.

nebo, cokdyz to praco nebudu moct vymoci

Stejne jako dnes: cast sporu se nevymuze, protoze se to ani nevyplati vymahat, cast se rozhodne chybne kvuli soudum, cast se rozhodne chybne kvuli korupci, atd. Je tam lidsky faktor (zatim), takze toto nelze vyloucit ani na volnem trhu.
Web: neuveden Mail: schován
"Ano, lide se boji nebo jsou pohodlni, a tak radeji setrvaji ve vyjetych kolejich. Je to smutne." nerikal jste, ze jste konzervativec? :)

právo se podle mě nemá "vyplatit". je to právě otázka té svobody. buď jsem byla bez náhrady poškozen nebo ne (nebo je mi to jedno). to že se to "nevyplatí" vymáhat je přece irelevantní. a komu se to má vyplatit? úsilí mám přece vynakládat, abych něco získal a ne abych si vymohl základní svobodu, kterou mi prostě nikdo nemá právo brát... jasně, jak to zařídit nevím :)

jenom mi přijde šílené to srovnávat. na chleba nárok samozřejmě nemám, ale na svobodu ano.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-04-14 09:16:03
Web: neuveden Mail: schován
volnotržní právo je hlavně protimluv. stejně jako volnotržní svoboda. svoboda prostě buď je nebo není. pokud "volnotržně" vzniknout nějaké výjimky ze svobody, tak už to prostě svoboda není. a to, že někdo není schopen vymáhat náhradu za porušení svých práv taktéž rozhodně není volný trh - naopak je to výhoda pro útočníka.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky