Zaujal mě názor, že voliči nejsou ti, kteří tlačí do propasti, ale jen publikum, které stojí vedle a tleská. Přímým agresorem je státní moc. Rozhodně. Ovšem ta moc se nějak zrodila a je nějak udržována. Zjednodušeně řečeno, ve feudalismu vládne král z vůle šlechty a církve (či tak nějak), ve fašismu z vůle národních korporací a odborů, v oligarchismu z vůle nadnárodních korporací, no a v demokracii z vůle „lidu“. Jasně, jeden hlas je jako když plivne do oceánu, ale bez těch plivanců by se moc nemohla opírat (vydávat zákony a legalizovat svou činnost) o to, co si zakotvila v ústavě jako oprávnění ke své existenci. Bez volebních hlasů jednotlivých lidí by se demokratická státní moc zhroutila – a musela by otevřeně přiznat, že je mocí oligarchistickou (např.). Je tedy účast na volbách skutečně jen přihlížení, nebo tlačení do propasti? A dál. Důvodem pro vyloučení odpovědnosti voliče má být, že volič nemá přímý vliv na to, co pak státní moc skutečně provádí. Není to spíš naopak? Když už někomu dávám moc, neměl bych ji přísně kontrolovat, aby nebyla zneužita? Nebyli voliči v Německu zodpovědni za to, že si zvolili Hitlera? Je to jako dát v divadle do rukou děcku odjištěný granát a říct mu: dělej si s ním co chceš.
Já myslím, že odpověď na tohle je v těch analogiích s otevřenými okny, co jsme řešili; to, že někdo dojde hodit lístek do urny, neznamená, že je odpovědný za to, jak ho nějaká mafie vyhodnotí.
Není mafie jako mafie. Al Capone svou moc vyvozoval a hájil hrubou silou. Uhájil ji do doby, než ho přeprala větší síla. Mafie státu vyvozuje a obhajuje svou moc z toho, že lidi hážou lístky do urny. Rozhodující není vyhodnocení těch lístků, ale akt vhození. Vyhodnocení už jen způsobí, že mafii povede Fiala nebo Babiš. Mafie (demokratického) státu se udrží, dokud budou lidi házet lístky do urny (bez ohledu na vyhodnocení).
Bohužel jsem to tam nenašel. Zeptám se tedy polopatě. Je ten, kdo se nepodílí na výkonu agresivní moci ani ji neřídí, ale podílí se na jejím vytvoření a obnovování, spoluzodpovědný za její činy? Ano či ne? Děkuji předem.
Na to nelze takto obecně odpovědět, protože záleží jak se podílí. Pokud třeba tím, že napíše knížku, která někoho inspiruje, pak určitě ne; pokud třeba tím, že bude zabíjet odpůrce, pak jistě ano.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Fakt myslím, že je to dost individuální; záleží na cílovce. Ale pro určitou je to určitě tak, jak říkáte. Díky.
Komentář 121718
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Ano, potrefená husa… Ale tady mě to nepřekvapuje; je samozřejmě nesrovnatelně snazší si představovat sebe, že mám ty nejlepší argumenty na světě, takže proto se mnou někdo nechce debatovat, než si připustit, že jsou to možná (a) slabé a mockrát vyvrácené […]
Komentář 121717
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Přestalo mě to zajímat po druhé větě; tak jsem to nechal být. Jak říkám, až budete ochoten jít do dialogu s tím, že přiznáváme oba vlastní omylnost, nepochopení toho druhého, budu také ochoten; do té doby ani ne. Taky mi připadá, že skoro pořád blábolíte […]
Komentář 121716
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Nikdy mě nepřestane překvapovat ta zahleděnost do sebe u některých; a zobecňování vlastní zkušenosti na ostatní.
Rakusak k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Ano, podle mne je toto pro bezneho cloveka urcite stravitelnejsi nez ankap. Spousta lidi intuitivne sere na spoustu zakonu... A kdyz jim ukazete dalsi a dalsi, kde je stat k obcanum zly, a ukazete jim, jak porusovat dalsi zakony, jak resit veci bez statu […]
Komentář 121707
Urza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Dialogem; stalo se mi to v životě už mockrát, jen to trvá a není to hned. A i tam, kde se mi to nepovede, spíše přepolkládám, že jsem nenašel způsob, než abych se vymlouval, že to nejde.
Komentáře
Komentář 119433
Přímým agresorem je státní moc. Rozhodně. Ovšem ta moc se nějak zrodila a je nějak udržována. Zjednodušeně řečeno, ve feudalismu vládne král z vůle šlechty a církve (či tak nějak), ve fašismu z vůle národních korporací a odborů, v oligarchismu z vůle nadnárodních korporací, no a v demokracii z vůle „lidu“. Jasně, jeden hlas je jako když plivne do oceánu, ale bez těch plivanců by se moc nemohla opírat (vydávat zákony a legalizovat svou činnost) o to, co si zakotvila v ústavě jako oprávnění ke své existenci. Bez volebních hlasů jednotlivých lidí by se demokratická státní moc zhroutila – a musela by otevřeně přiznat, že je mocí oligarchistickou (např.). Je tedy účast na volbách skutečně jen přihlížení, nebo tlačení do propasti?
A dál. Důvodem pro vyloučení odpovědnosti voliče má být, že volič nemá přímý vliv na to, co pak státní moc skutečně provádí. Není to spíš naopak? Když už někomu dávám moc, neměl bych ji přísně kontrolovat, aby nebyla zneužita? Nebyli voliči v Německu zodpovědni za to, že si zvolili Hitlera? Je to jako dát v divadle do rukou děcku odjištěný granát a říct mu: dělej si s ním co chceš.
Komentář 119435
Komentář 119436
Komentář 119439
Komentář 119441
Komentář 119443
Pokud třeba tím, že napíše knížku, která někoho inspiruje, pak určitě ne; pokud třeba tím, že bude zabíjet odpůrce, pak jistě ano.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.