Není to zbytečné – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Klára21
Čas: 2026-02-24 00:00:02

Není to zbytečné

Byla jsem toho názoru, že vše, co na těchto stránkách čtete a sledujete, je zbytečné. Že oslabit moc státu je nepravděpodobné a dosáhnout anarchie zhola nemožné. I kdyby to tak však bylo, chci zdůraznit, kolik mi toho zájem o tohle téma už stihl dát – mimo to, že mě to baví. Pomáhá mi to porozumět sama sobě (i ostatním) a všímat si, kde mám mezery. Více vnímám krásu ve fungování věcí kolem sebe a klid kolem rozhodnutích ostatních. Nemám chuť ovládat vše, jen svůj život. Všímám si spojitostí. A mnoho dalšího. To vše mi pomáhá žít mnohem šťastnější život. Apeluji proto – sdílení těchto myšlenek má smysl. Děkuji všem, kdo to děláte. Prosím, mluvte. Tvořte. Jednou vám snad – tak jako teď já – budou vděční mnozí další.
Přečtení: 5203

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2026-03-10 11:57:20
Jak jiz bylo receno nize, je to koncept vhodny k tomu, aby clovek pochopil, jak svet funguje.
A je to vhodne napriklad pro to, aby clovek, co neco prodava, pochopil, jakou ma nastavit prodejni cenu. Protoze jak jsme se dozvedeli vyse, prodejnci cena muze, ale take vubec nemusi souviset s "objektivni hodnotou".
Umoznuje to pochopit to, co se zda byti zjevne pro nektere lidi, ale jini to nechapou - totiz ze hodnota nejakeho zbozi ci sluzby se pro kazdeho jedince muze lisit (a lisi se) v zavislosti na case, miste, okolnostech.... jak uz ti to psal nekjdo jiny, pokud koupim jablko za 5 korun, tak to jablko ma pro me osobne evidentne vyssi hodnotu jak tech 5 korun, jinak bych tech 5 korun dal radsi za neco jineho. A pokud potom ja to jablko dam zdarma kamaradovi, tak ten samotny cin darovani jablka kamaradovi ma pro me vetsi hodnotu, jak to jablko samotne, jinak bych si ho nechal.
Tato hodnota, kterou kazdy prirazuje vecem/udalostem/a podobne, sice je pro kazdeho jina, ale mnohdy se da docela presne odhadnout, pokud se napriklad jedna o predmet, ktery pouziva/konzumuje kazdy.
Asi jde docela odhadnout, kolik lide jsou ochotni zaplatit za rohlik ci chleba, tedy jaka je jejich subjektivni hodnota teto veci. U nekterych , specialne velmi vzacnych, predmetu/sluzeb, se to naopak odhaduje velmi spatne, a proto vnikly napriklad aukce, kde se presne ukaze, jakou ma nejaky predmet pro lidi hodnotu.
Co jineho by podle tebe aukce byla, nez presny ukazatel, jakou subjektivni hodnotu ma drazeny predmet pro jednotlive kupujici? Kazdy z nich nabidne maximalne moznou cenu, kterou je ochotny dat....tedy nabidne takove penize, kolik je subjektivni hodnota daneho predmetu.
Rohliky se drazit nebudou, ovsem ten Modry Mauricius typicky ano....proc asi
Autor: Nikita Čas: 2026-02-24 00:44:34 Titulek: Díky tobě
Web: https://koutek.nktrjsk.cz Mail: schován
Díky tobě, že svoji perspektivu sdílíš. Zrovna tohle potřebujeme v moři všeho toho hejtu. Sdílím podobnou cestu jako ty, taky jsem se začala mnohem víc orientovat na svůj život místo toho, abych ho ovládala ostatním. Připadá mi to jako mnohem udržitelnější způsob života.
Autor: Karel H Čas: 2026-02-24 14:56:24 Titulek: A není to tak u všeho?
Web: neuveden Mail: schován
Snad všechno se dá považovat za zbytečné. Smysl toho proč člověk nějak jedná je jedboduše arbitrární. Někdo může můj pohldd považovat za depresivní, ale mě naopak připadá krásný. Není nic co nařizuje člověku nařizovat jak žít. Jednoduše je na každém z nás jak se rozhodneme žít.
Web: neuveden Mail: schován
Vlastně souhlasím, nakonec je na každém, co mu pro něj bude dávat smysl.
Nevím, jestli chápu konec vašeho komentáře, pro jistotu doplním: Když mluvím o sdílení myšlenek, je to podle mě důležité proto, aby se s nimi ostatní vůbec setkali a měli možnost se jimi nechat inspirovat a rozhodnout se jak s nimi naložit dál, než že by bylo mým cílem někoho přesvědčovat jak žít – to je podle mě špatný cíl.
Autor: Karel H Čas: 2026-02-24 20:56:15 Titulek: Sdílení myšlenek [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Naprosto souhlasím s tím, že nutit lidem myšlenky ostatním je jednak neefektivní a dle mého názoru i nevhodné. Osobně mi pochopení anarchismu takéž dalo mnoho do života, každopádně svým komentářem jsem spíše apeloval na to, že to není inherentní vlastností AnKapu. Přisuzoval bych to změně mindsetu, který s anarchokapitalismem přišel, alespoň tedy u mě. Mnoho lidí může mít podobné dojmy i z jiných ideologií. Mám pocit, že mezi libertariány je obecně docela rošířená (ať už vědomá či nevědomá) myšlenka toho, že vlastnická práva jsou jakýmsi způsobem posvátná. S tímto postojem nesouhlasím, vitím je totiž pouze jako efektivní nástroj - zatím nejefektivnější, který znám.
Web: neuveden Mail: schován
Nedokážu si moc představit, jaké dojmy mají lidé z jiných ideologií. Tím nechci říct, že nemůžou mít podobně pozitivní efekt, naopak mi dává smysl že to tak často bude. Takže díky, zkusím se na to více zaměřit i u ostatních. (případně kdyby mi tu chtěl někdo napsat, budu ráda)
Web: neuveden Mail: schován
Řekl bych, že mnoho socialistů může jejich ideologie věst k většímu altruismu. Ten můžou vidět jako tak důležitý, že nevidí za problém ho vnucovat jiným. Nedokážu říct jestli tomu tak je, ale mám takový dojem z mnoha ekonomicky levicových jedinců, které znám.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky