Od té doby, co byly vynalezeny peníze, není třeba děkovat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Zdenál
Čas: 2022-05-20 00:00:02

Od té doby, co byly vynalezeny peníze, není třeba děkovat?

Proč si lidé po transakci vzájemně děkují? Obyčejná slušnost? Jistě. Ekonomická teorie nám však říká ještě něco. Z pohledu subjektivní teorie hodnoty, pokud si něco koupíte, je to proto, že si toho ceníte víc, než zaplatíte. Poděkování srovnává rozdíl. Totéž platí, kdykoliv něco prodáváte, pracujete, dostáváte zaplaceno. Obvykle víc, než byste byli ochotni přijmout. Zákazník vám umožňuje se uživit a být užitečný. Zaměstnanec nebo dodavatel pro vás udělá víc práce a laciněji, uvolní vám ruce. Za to vše se sluší poděkovat.
Přečtení: 26005

Reagujete na tento komentář:
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-23 18:32:34
Náklady (jejich existence) se s konečnou celkově subjektivní hodnotou nevylučují.
Prostě je prodejce jen dle svého uvážení (subjektivně) zahrne do svého nacenění produktu, a zákazník se opět podle sebe (subjektivně) rozhodne, zda přijme výslednou cenu, nebo zkusí hledat levnější konkurenci.

V případě přeprodeje zboží obchodníkem tedy:
Náklady na koupi výrobku... N1
Náklady na provoz obchodu, transpotr atd.. N2
Plat ochodníka (odněna za jeho činnost)... P
Cena výrobku N1+J2+P
Přičemž obchodník je schopen určit si poměrně subjektivně to P (pokud to není dlouhodobě na hraně chcípnutí hlady či bezplacení nájmu), ale nemůže příliš ovlivnit výši N1 a N2 (tedy leda hledáním levnějších zdrojů).

Navíc ochodník může udělat úplnou blbost, typu s drahými náklady objet svět a koupit draze někde něco, co od něj následně nikdo nechce, takže vůči zákazníkům a stanovení ceny mu nejsou v některých případech platné ani ty náklady. Či jen podobnou chybu jenších rozměrů.
Autor: li Čas: 2022-05-20 06:40:47
Web: neuveden Mail: schován
Býval to hezký zvyk. V dnešní době na to ovšem řada prodejců zapomíná, navíc "odrovná" otráveným obličejem... Ale najdou se i výjimky, které potěší :)
Web: neuveden Mail: neuveden
No, tohle pozoruju predevsim v supermarketech a podobne, zatimco v mensich prodejnach je to v pohode. Ono taky zalezi, jak se tvari sam nakupujici, kdyz prijemne, tak vetsinou jsou prijemni i oni na me.
Ted si tak rikam, ze jsou vetsinou prijemni trebas i u nas v Lidlu...spis bude problem v tech obrich supermarketech, kde uz je to takove celkove neosobni...
Na druhou stranu, praci, kterou tak na kasach delaji, bych nechtel delat ani za zlaty prase, musi to byt dost narocny na psychiku, tak to i chapu...
Ale jinak u nas (bydlim v Dobrisi) spise jsou mili, dokonce i na poste, a to uz je opravdu co rict :-D
Autor: li Čas: 2022-05-20 07:57:38 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já to chtěla spíš jen doplnit, že to děkování není úplná samozřejmost :)
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-20 10:00:10
Web: neuveden Mail: schován
Pokud poděkování srovnává rozdíl, ale má děkovat kupující i prodejce, tak si stačí neděkovat a mělo by to vyjít nastejno?
Autor: Regis Čas: 2022-05-27 12:38:43
Web: neuveden Mail: schován
To není žádný strawman hlupáčku. Je to jen analogické použití tvého nesmyslného argumentu.
Pár měsíců na zpět.
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-30 12:25:22
Web: neuveden Mail: schován
Pro banky je myslím výhodný celý ten balíček možností, co byl popsán v citacích, tedy vytvořit si peníze které pak ještě za úrok půjčí, nebo si těmi penězi látat vlastní díry atd. Dle mne by jste to mohl vnímat jako situaci kdy je stát unesen od svého deklarovaného účelu služby lidem a slouží v prvé linii vrcholnému kapitálu. Lidem za to samozřejmě nějaké drobné ulie aby drželi pusu a přežili od výplaty k výplatě - tedy chléb a hry, ale k tomu i nenápadná dýka do zad a tichý výsměch.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky