Od té doby, co byly vynalezeny peníze, není třeba děkovat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Zdenál
Čas: 2022-05-20 00:00:02

Od té doby, co byly vynalezeny peníze, není třeba děkovat?

Proč si lidé po transakci vzájemně děkují? Obyčejná slušnost? Jistě. Ekonomická teorie nám však říká ještě něco. Z pohledu subjektivní teorie hodnoty, pokud si něco koupíte, je to proto, že si toho ceníte víc, než zaplatíte. Poděkování srovnává rozdíl. Totéž platí, kdykoliv něco prodáváte, pracujete, dostáváte zaplaceno. Obvykle víc, než byste byli ochotni přijmout. Zákazník vám umožňuje se uživit a být užitečný. Zaměstnanec nebo dodavatel pro vás udělá víc práce a laciněji, uvolní vám ruce. Za to vše se sluší poděkovat.
Přečtení: 25340

Reagujete na tento komentář:
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-25 09:24:26
To že je ekonomika složitější souhlasím. A souhlasím i s tím, že část zdražení je způsobeno tím svévolným volnotržním zvýšením ceny někde. Jen právě upozorňuju na to, že část je způsobena i tou emisí nových peněz, a že to má i nějaký průběh v čase, takže emise vytvořené dříve se projevují postupně.
S těma půjčkama je to složitější, nejde jen nemyslel půjčky chudých, ale ty půjčky na vysoké úrovni atd. Se správnější terminologií to umí popsat pan Fuld, i když on osobně to schvaluje. Jinak je to popsáno např. zde:

Kvantitativní uvolňování

S kvantitativním uvolňováním, nebo lidově tiskem peněz, začala Japonská národní banka v roce 2001. Po hypotéční krizi se přidaly centrální banky evropské i americké. Kvantitativní uvolňování znamená, že centrální banka nakupuje státní dluhopisy a v poslední době i dluhopisy velkých firem a korporací. Aby centrální banky obešly princip zákazu monetizace dluhu (splácení dluhu vytvářením nových peněz), nakupují dluhopisy od obchodní bank. Výsledek procesu nákupu dluhopisů je ale úplně stejný, ať už je centrální banky nakupují jakkoliv. Je vtipné, že ani obhájci současného bankovnictví se nemohou shodnout na tom, jestli kvantitativní uvolňování je, nebo není tisk peněz. Důvodem, proč se nemohou shodnout, je podle mého dvojí forma peněz, se kterou se v současném bankovnictví operuje.

Centrální banky totiž nevytváří peníze, ale likviditu. Likvidita (bankovní rezervy), je speciální forma peněz, která funguje pouze ve vztahu obchodní banka – obchodní banka, nebo centrální banka – obchodní banka.
Když centrální banka nakupuje dluhopis korporace, vytvoří likviditu. Tu připíše na účet obchodní banky (OB má účet u CB). Na základě této likvidity obchodní banka připíše peníze na účet korporace (korporace má účet u OB). Vznikl tedy papír o dluhu, likvidita a peníze. Likvidita (bankovní rezervy) je pro pochopení poměrně složitá, protože ne vždy jsou peníze „kryty“ likviditou, jako v tomto případě. Více je její funkce rozebrána zde. Čistě technicky vzato, tedy ani v tomto případě peníze nevytváří centrální banka, ale obchodní banka.

Fakticky se stalo to, že (již zadlužená) korporace získala peníze, banka likviditu a Vy, jako daňoví poplatníci jste získali dluh. Protože centrální banka získala papír o dluhu, který s pravděpodobností blížící se jistotě, nebude nikdy plně splacen. Schodek centrální banky je součástí schodku konsolidovaných rozpočtů. Všechny dluhy státu platí ve výsledku ovčani. Oficiálně má kvantitativní uvolňování nalít peníze do ekonomiky. Fakticky je to nástroj, jak vytvářet peníze pro určité skupiny privilegovaných

https://dfens-cz.com/jak-vznikaji-penize/
Autor: li Čas: 2022-05-20 06:40:47
Web: neuveden Mail: schován
Býval to hezký zvyk. V dnešní době na to ovšem řada prodejců zapomíná, navíc "odrovná" otráveným obličejem... Ale najdou se i výjimky, které potěší :)
Web: neuveden Mail: neuveden
No, tohle pozoruju predevsim v supermarketech a podobne, zatimco v mensich prodejnach je to v pohode. Ono taky zalezi, jak se tvari sam nakupujici, kdyz prijemne, tak vetsinou jsou prijemni i oni na me.
Ted si tak rikam, ze jsou vetsinou prijemni trebas i u nas v Lidlu...spis bude problem v tech obrich supermarketech, kde uz je to takove celkove neosobni...
Na druhou stranu, praci, kterou tak na kasach delaji, bych nechtel delat ani za zlaty prase, musi to byt dost narocny na psychiku, tak to i chapu...
Ale jinak u nas (bydlim v Dobrisi) spise jsou mili, dokonce i na poste, a to uz je opravdu co rict :-D
Autor: li Čas: 2022-05-20 07:57:38 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já to chtěla spíš jen doplnit, že to děkování není úplná samozřejmost :)
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-20 10:00:10
Web: neuveden Mail: schován
Pokud poděkování srovnává rozdíl, ale má děkovat kupující i prodejce, tak si stačí neděkovat a mělo by to vyjít nastejno?
Autor: Regis Čas: 2022-05-27 12:38:43
Web: neuveden Mail: schován
To není žádný strawman hlupáčku. Je to jen analogické použití tvého nesmyslného argumentu.
Pár měsíců na zpět.
Autor: Bravenec Čas: 2022-05-30 12:25:22
Web: neuveden Mail: schován
Pro banky je myslím výhodný celý ten balíček možností, co byl popsán v citacích, tedy vytvořit si peníze které pak ještě za úrok půjčí, nebo si těmi penězi látat vlastní díry atd. Dle mne by jste to mohl vnímat jako situaci kdy je stát unesen od svého deklarovaného účelu služby lidem a slouží v prvé linii vrcholnému kapitálu. Lidem za to samozřejmě nějaké drobné ulie aby drželi pusu a přežili od výplaty k výplatě - tedy chléb a hry, ale k tomu i nenápadná dýka do zad a tichý výsměch.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky