Autor: Vostrej křesťan
Čas: 2022-05-12 00:00:02
Socik 2.0 aneb jak se najíme bez Jednoty
Když slyším etatistické argumenty, jako třeba kdo by bez státu stavěl silnice, oponuji, že je to stejný nesmysl, jako když se před revolucí vedly debaty, kdo bude bez státu prodávat potraviny. Každý řekne, že to je něco jiného a že trh v distribuci potravin může fungovat, protože s tím už máme 30 letou zkušenost. Ale jak vidíte, tenhle absurdní argument (jak pro státní silnice, tak pro státní sámošky) se začíná vracet (třeba v podání mladých německých socialistů). Celé je to špatně a můžou za to politici, stát — protože se staví do pozice, že to mají nějak řešit. Řeknu to jednoduše: Státní monopol na vydávání peněz způsobuje obrovské manipulace s trhem. Vytrácí se přirozené cenové signály, snaha o cenovou stabilitu způsobuje obrovské zmatení producentů a spotřebitelů o vzácnosti komodit a zboží. Finanční skupiny rvou bilióny do finančních produktů, retail pomalu začíná i u nás cítit potřebu investovat, protože 12% inflace. Každý tedy riskuje, dává úspory do přefouknutých indexů, fondů, nemovitostí atd… Jinými slovy státy způsobují problém a pak voličům prodávají nefunkční řešení v podobě zastropování cen, dotací a znárodňování. Socik 2.0!
Přečtení: 19137
Komentáře
Komentář 80673
Komentář 80676
Ja take rikam, ze dnesni doba je nejlepsi za celou dobu, co tu lidstvo je. Ale to neznamena, ze bych si myslel, ze by to bylo idealni. Pouze je to o dost lepsi, nez to zatim bylo.
Otazka by spis byla, pokud vezmeme miru toho, co si predstavuji, jak by to melo idelane byt, trebas od 1 do 10, kde 1 je uplne vse spatne a 10 ideal, tak na kolik to clovek vnima. Ja soucasnou dobu na teto stupnici vnimam nekde okolo 5 rekl bych.
Komentář 80686
Komentář 80693
Komentář 80695
A samozřejmě platí, že čím méně pravidel fungování společnosti existuje, tím košatější a svévolnější bude výklad těch pravidel a nepředvídatelnost jejich fungování.
Stejně závažný problém přináší na druhé straně příliš mnoho pravidel.
I zde tedy platí, že nejlepší je nějaká střední cesta. Např. demokratický právní stát s tržní ekonomikou.
Komentář 80698
Komentář 80705
Komentář 80706
Komentář 80710
Komentář 80715
Komentář 80763
A proč má ankap v názvu kapitalismus, když je totožný s čirou anarchií?
Komentář 80766
Ten volný trh je tam taková nutná vsuvka, aby to vlastnictví nebylo soukromé jen čistě formálně, čili natolik zregulované, že by s ním majitel musel nakládat hlavně podle těch vnějších regulí.
Ankap má vlastně jen tu jedinou "regulaci" či mantinely, a to regulaci jednoho vlastníka ze strany jiných vlastníků - tedy dělat si cokoliv s vlastním majetkem, ale "neregulovat" (nezasahovat do) majeteku cizích, pokud oni s tím nesouhlasí.
No, a Urza nebo Rothbard soudili, že takto pojatý čistý volnotržní kapitalismus je z jejich pohledu absencí státu - protože oni stát chápou ne jako jakékoliv společenské uspořádání, ale jen jako kolektivní organizaci regulující ten volný trh a majetek i z jiné pozice, než z pozice jiných vlastníků (tedy reguluje trh např i z pozice nic nevlastnících voličů či z pozice zájmových lobystů atd).
A naopak absenci nějakého státu (ve smyslu organizace, která bude lidem dávat mantinely v tom, co mohou dělat s vlastním najetkem z jiné pozice, než z pozice jiných vlastníků) berou jako situaci, ve které zde zůstává už jen ten volný trh a soukromé vlastnictví (regulované už jen tím jiným soukromým vlastnictvím a ničím jiným).
Pro ně je tak čistý kapitalismus absencí státu (tedy prý anarchií), a čistá absence státu (prý anarchie) je pro ně čistým kapitalisnem.
Ale ti co tyhle pojmy chápou jinak (pojmy typu stát, anarchie, bez-vládí, kapitalismus), tak s těmito Rothbartovými či Urzovými výklady mají problém, nebo je rovnou odmítají.
Komentář 80772
Komentář 80777
Ale pro ankap má prý právě platit to, že pro ankap je v pořádku, pokud dají vlastníci ten reálný obsah té povinnosti případných narušitelů respektovat jimi narušovaná vlastnická práva.
Proto je to např. asi nepřijatelné pro jiné např. levicovější anarchisty, ale i socialisty a demokraty, protože z hlediska ankapu má např. jak chudý, tak ale i hodně zámožný jedinec, koordinovaně spolupracující společenství vlastníků, nebo i korporace vlastnící velké majetky legitimní (z hlediska ankapu legitimní) možnost si ty majetky fyzicky chránit (násilím), nebo někoho jejich ochranou smluvně pověřit.
Komentář 80780
Komentář 80784
Před podobné následky by tedy pokud vím chtěl lidi stavět i ankap (otázka je i to, jak úspěšně), akorát organizace a ospravedlnění těch následků má probíhat v ankap společnosti jinak než v klasickém státě. I ankap má ale ambici, že né vše by v něm mohlo projít a ne vše by se v něm smělo.
A i když moc netuším, jak fungují jiní anarchisti, bylo by pro mě docela překvapivé, kdyby netvořili jako společenství nějaké druhy mantinelů toho, co ještě jedinci projde a co už ne (co smí a co nesmí), akorát budou ty mantinely asi v lecčems dost jiné od mantinelů právního státu.
Komentář 80785
Komentář 80787
Zatímco ve státě je nepřijatelnost jednání stanovena v zákonech a ankapu nic takového neexistuje. Stát má k tomuto aparát. Ankap pouze nepodloženě předpokládá, že se v rámci něj nějaký takový tržní aparát sám od sebe vytvoří a že bude fungovat lépe, než ten státní.
Proto taky bude demokratický právní stát mnohem efektivněji bránit a/nebo trestat nepřijatelné jednání, než ankap, v němž po právní stránce bude dovoleno vše, čemu jiní násilím nezabrání. Proto také bude demokratický právní stát mnohem civilizovanějším prostředím pro život, než ankapácká džugle.
Komentář 80791
- je to myslím přesně tak, technicky vzato.
Ona u každé změny budou lidi odhadovat, jestli spíš povede zhoršení nebo zlepšení. A záleží i z jaké výchozí pozice jdou, tedy jak dobře nebo blbě ten státní aparát tu svou funkci bude plnit, a nebo jestli efektivně nebude z různých pohnutek plnit i to, co lidé nechtějí. A pak taky ankap je jen nějaký extrémní úběžník, ale vlastně nabízí i jen řadu dílčích změn v jednotlivých oblastech života, možných i v rámci státu.
Komentář 80793
Naproti tomu, ankap představy typu zrušme stát úplně a bude nám všem určitě líp, jsou pro mě totálně mimo.
Komentář 80808
Škoda, že jste si o tématu něco nezjistil, než tu začnete diskutovat.
Ancap není absence řádu a cochcárna. Ancap je nepřítomnost (státního) monopolu na násilí. A jasně, že zamyslet se nad tím, jak by fungovaly volnotžní soudy místo státních chce trošku práce. Nebo znalostí historie.
A samozřejmě dojdete časem k otázce soukromých států, ale to už je taková vyšší dívčí, ke které je ještě hodně daleko a předtím by stálo za to zlepšit trošku současnou situaci.
Komentář 80809
Komentář 80810
Za cochcárnu bych bral spíš společnost, kde žádné soudy a perzekzce nefungují, což je také jeden z možných scénářů.
Komentář 80831
Komentář 80858
Mně šlo spíš o tu cochcárnu, kterou si představujete. Lidská společnost se vždycky nějak ustálí, cochcárna dlouhodobě nefunguje.
Komentář 80716
btw, vsichni by do toho sli s ocekavanim, ze existuji nejaka zakladni pravidla, a jak si to udelaji, takove to budou mit. Tedy nikoliv nutne s tim, ze "bude lip".
Jedine, v cem by pro ne 100% bylo lip, by byla prave ona moralni stranka veci, na ktere je ancap postaveny. Troufam si tvrdit, ze spousta lidi by do toho sla jen i pouze z toho duvodu.
Komentář 80675
úkolem státu je efektivně vyvolávat problémy které pak bude neefektivně řešit,
jak jinak by mohl manipulovat s lidmi aby byli na něm co nejvíce závislí...
Kdyby stát efektivně vyřešil všechny problémy, pak by byl asi víceméně zcela na hovno,
páč by jej už nikdo nepotřeboval...
Komentář 80685
Komentář 80690
Komentář 80694
Komentář 80712
Komentář 80762
Komentář 80807
Ankap stojí na vlastnických právech, takže pokud by kdokoli, třeba voják cizího státu pošlapával vaše vlastnická práva, byl by to problém. A asi by vám s ním pomohla vaše možnost se ozbrojit, vaši sousedé s možností se ozbrojit, vaše pojišťovna, bezpečností agentura a další.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.