Zásahy státu jsou neekologické – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Nehasič
Čas: 2022-02-09 00:00:02

Zásahy státu jsou neekologické

Zásahy státu přinášejí mnoho škod (nejen) z pohledu ekologie. Jako příklad si vezměme výstavbu budov. Pokud stát a nikoliv trh rozhoduje o výstavbách nemovitostí jako jsou rodinné domy, továrny či základny složek integrovaného záchranného systému, dochází k extrémním případům neekologického přístupu. Z praxe vím, že kvůli regulacím a vlastní legislativě stát prostřednictvím krajů a obcí často nemůže vystavět například hasičskou zbrojnici tam, kde by byla nejvíce potřeba. Svou roli v tom hraje i státní způsob rozdělování financí.

Pro představu – náklady na výstavbu hasičské zbrojnice pro jednu konkrétní nejmenovanou dobrovolnou jednotku stála 35 milionů korun. Počet výjezdů této jednotky je přibližně 30 za rok. A hodnota uchráněného majetku při zásazích se vzhledem ke spolupráci s mnoha jinými jednotkami na místě událostí blíží nule. Počet zachráněných a evakuovaných osob a zvířat je u této jednotky dlouhodobě nulový. Především proto, že jsou dislokováni na místě, kde nejsou potřeba tak moc, aby byli plně využiti. Jiná konkrétní nejmenovaná dobrovolná jednotka má oproti tomu 110 výjezdů ročně. Zasahuje v oblasti, kde není mnoho jiných jednotek, takže hodnota uchráněného majetku a zachráněných životů je výrazně vyšší. Přesto je její roční rozpočet tak nízký, že stavba zbrojnice v hodnotě 35 milionů je jen obtížně dosažitelná.

A jak to souvisí s ekologií? Peníze jsou poukázky na zdroje a služby. Počet zdrojů je omezený a jejich spotřeba zanechává stopy na životním prostředí. Pokud vyplýtvám peníze na zdroje (pracovní síla, elektřina, beton, ocel, elektronika, …) ke stavbě objektu v místě, kde je nevyužitý, způsobil jsem neopodstatněnou ekologickou zátěž.
Přečtení: 5329

Reagujete na tento komentář:
Autor: Nehasič Čas: 2022-02-09 13:49:44
Díky za zpětnou vazbu, vezmu to postupně. Komentuji ovšem situaci v ČR. Přestože některé věci a základ myšlenky bude podobný, detaily se asi budou lišit a je třeba je přizpůsobit danému státu.

Na šikovnosti velitele jednotky samozřejmě záleží. Můžete mít jednotku, na kterou zřizovatel (zpravidla obec) kašle, a přesto díky dobré práci velitele mají dostatečné vybavení a zázemí. A naopak. To ale nic nemění na tom, že "sponzorem" je v míře nepatrné stát. Ať už prostřednictvím ministerstva vnitra skrz dotace GŘ HZS, nebo prostřednictvím obcí skrz jinou podporu. To působí nerovnost trhu.

K argumentu spojení peněz a ekologie - s příklady které popisujete (lepší izolace objektu a nižší spotřeba paliva cestou na zásah) souhlasit v tomto případě nemohu. Vypsané jednotky jsem si nevycucal z prstu, jen jsem nechtěl konkrétní jednotky jmenovat. Vím, jak si na tom stojí co se týče spotřeby energií. U nové zborjnice je na tom jednotka X za cca 200 000 Kč ročně (při 30 výjezdech za rok). Ve své původní zbrojnici, která byla pro jejich účely dostatěčné, i když s menším komfortem, za energie platili cca 70 000 Kč. Budova je tedy možná lépe izolovaná a v přepočtu na m3 ekologičtější, ale i tak má celkově vyšší spotřebu než ve své původní zbrojnici.

Pokud jde o palivo ušetřené cestou na zásah - tvrdá data a výzkumy na to nemám, ale myslím, že ekologická zátěž plynoucí ze stavby, která je využita z 1/4 oproti jiným jednotkám (tzn. musel bych takhle neefektivně postavit 4 zbrojnice, aby se to rovnalo jedné dobře umístěné) je vyšší, než zátěž plynoucí z vyšší spotřeby. Tatra vám vezme (když je studená a máte těžkou nohu) cca 40l/100km. Když to budete mít k místu události průměrně o 8 km dál, spotřebujete při rozdílu 90 zásahů ročně 576 nafty navíc. Myslím, že těch x tun betonu, oceli apod, které by vůbec nemusely být vyrobeny, převezeny, zpracovány apod. má ekologickou zátěž mnohem vyšší...

A pokud jde o jmenovaný elektromobil a pick-up, rozdíly v ekologii samozřejmě mezi sebou mají. Snad se ale shodneme na tom, že je lepší efektivně naplánovat jejich využití tak, abych jich místo 10 mohl mít jen 3. Bude to ekologičtější. A levnější. Poměr peněz a ekologie byl myšlen takto.
Web: neuveden Mail: schován
U každé obecné zákonné regulace lze najít případy, kdy výsledek bude mírně řečeno neoptimální a současně ignorovat všech těch např. 99% případů, kde ta regulace bude fungovat.
Web: neuveden Mail: schován
Souhlasím. A vlastně i proto jsou mi "obecné zákonné regulace" trnem v oku. Vždy, když je v jejich důsledku něco špatně, lze o nich snadno říct, že zbylých 99 % jejich následků je v pořádku/pro dobro věci. A nejúčinnější (a snad jediný přesný) způsob, jak obhájit, že těch 99 % je ok díky trhu a nikoliv díky regulacím, je danou regulaci zrušit. Což trvá dlouho a z pohledu řadového občana to hraničí s nemožným. Takže se jede dál s tím, že o negativní vyjímku potvrzující pravidlo...
Web: neuveden Mail: schován
Keby niečo fungovalo na 99% aj bez regulácií tak by to vláda kvôli zvyšnému 1% ani neregulovala.
Web: neuveden Mail: schován
Tomu bych rád věřil, ale obávám se, že stát (ani jiná organizace) nemá moc šanci zjistit, co funguje na 99 % a co jenom na 60 %.
Web: neuveden Mail: neuveden
Politik musí vykazovat nějakou činnost, jinak ho příště nezvolí. Pro politika je výrazně bezpečnější se srát do věcí, které fungují, než do věcí, které ne. Politik může doufat, že fungující věci nedojebe tolik, aby to bylo zjevné, že za to může, ale tuší, že pokud se bude rýpat ve věcech, které nefungují, když už předem ví, že jim nijak nepomůže, všichi uvidí, že je neschopný. Z toho vyplývá, že když se do něčeho politik pustí, může to jenom více či méně dokurvit, podle míry neschopnosti, nadšení a blbosti.
Autor: hefo Čas: 2022-02-09 16:07:04 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To sú všetko také krčmové reči, politici sú všetci neschopní, ale my tu s Ferom a Jožom vieme presne, ako by sa to malo správne urobiť.

Ak v niečom politici potrebujú vykazovať činnosť, tak najmä v emotívnych situáciách (povodne, hurikán, požiar bytovky,...). Ako príklad - bol pred pár rokmi na Slovensku tragický prípad utýranej malej Lucky (asi 4 alebo 5 rokov mala), kde "sa" zrazu kládli otázky, ako to, že si nikto nevšimol, že dieťa nie je prihlásené v škôlke atď. Tak sa vymyslelo "riešenie" - sociálka zaviedla nové lajstro, kde pre každé dieťa, ktoré dovŕši 3 roky, musí rodič povinne uviesť, akým spôsobom bude zabezpečovaná jeho výchova a vzdelávanie (či ostáva s rodičom doma, alebo ide do škôlky, alebo sa oň bude starať niekto druhý). Čistý nezmysel.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky