Autor: Thevar
Čas: 2022-05-06 00:00:02
Zrušením povinné školní docházky se vrátíme do středověku
Už nějaký čas se snažím o zrušení povinné školní docházky. „Pokud zrušíme povinnou školní docházku, vrátíme se do středověku…“ Toto tvrzení slýchám velmi často a pro dnešek jen uvedu, že: Velká Británie NEMÁ povinnou školní docházku. Severní Irsko NEMÁ povinnou školní docházku. Slovinsko NEMÁ povinnou školní docházku. Lucembursko NEMÁ povinnou školní docházku. Francie NEMÁ povinnou školní docházku. Finsko NEMÁ povinnou školní docházku. Dánsko NEMÁ povinnou školní docházku. Norsko NEMÁ povinnou školní docházku. Portugalsko NEMÁ povinnou školní docházku.
Přečtení: 39848
Komentáře
Komentář 80406
Komentář 80413
Komentář 80422
Povinná školní docházka má jistě své neduhy, ale svým způsobem i "duhy" má to hrozně rovin :)
Líbí se mi, když lidi dokáží postavit vedle sebe klady i zápory a promýšlí pečlivě alternativy...
Pokud budou Vaše články ohledně toho tématu dostupné na internetu, ráda si je přečtu, zajímá mě to, dejte vědět! :)
Komentář 80425
Měl bych dotaz, jaké "duhy" má povinná školní docházka oproti zemím, které jsem vypsal v článku, a které nemají povinnou školní docházku?
Komentář 80427
Jinak ty "duhy" :) mají hodně rovin a závisí na tom jak je ta konkrétní země vyspělá, bohatá, jak moc je vzdělávacích alternativ...
Bylo by fajn ve článkách rozebrat jak konkrétně to v daných zemích funguje, jak dlouho to v těch zemích je zavedeno, zhodnotit klady a mínusy, vidět věrohodné studie, mít přehled o alternativách vzdělávání... to vše je extrémně důležité pro hlubší analýzu...
Vidíte Vy sám nějaké případné "duhy"? nebo se koncentrujete pouze na neduhy? :)
Komentář 80428
A ano, uvědomuji si komplexnost a složitost těchto otázek a věnoval jsem už velké stovky různým studiím a přemýšlením nad výhodami a nevýhodami. Samozřejmě ale netvrdím, že vím všechno a je možné, že jsem něco přehlédl.
Komentář 80433
Bohužel na to nemám čas. Nicméně pokud bych chtěla někoho přesvědčovat, tak by mi nezbývalo nic jiného, než tomu ten čas dát... :)
Má otázka platí - koncentrujete se také na "duhy" či jen na neduhy?
Komentář 80434
Komentář 80437
Komentář 80439
Na Vaši otázku jsem, myslím, už odpověděl: "A ano, uvědomuji si komplexnost a složitost těchto otázek a věnoval jsem už velké stovky různým studiím a přemýšlením nad výhodami a nevýhodami.."
Komentář 80441
Ptám se, protože z Vašich dosavadních článků zde cítím trochu "předpojatost", ale ráda se nechám překvapit :)
Komentář 80450
Pročetla jste si web svobodauceni.cz?
Četla jste knihu Summerhill? :-)
Komentář 80454
Kritické myšlení je pracnější, opravdu je tam potřeba aktivně používat mozek (bohužel je to tak) – je to pracné a časově náročné.
A je tam ještě jedna podmínka. Ten mozek musí být schopen logického myšlení a musí mít k dispozici hodně relevantních vstupních dat.
Pokud jste předem předpojatý, tak je to snadné. Cílem je potvrdit si svoji chiméru = pracuji jen s daty, které se mi "hodí do krámu".
Znáte "Strážnou věž"? Je to moc krásný časopis..., že? :)
Komentář 80455
Velmi mne zaujal tento příspěvek: https://www.facebook.com/photo/?fbid=354508303345385&set=a.125221039607447
Hodnotově jde zcela proti mému přesvědčení – i proti všem náboženským a filozofickým systémům.
Připojuji k tomu svůj názor:
"K vykonávání bezpráví existují dvě cesty: cesta násilí (přímá agresivita) a cesta lsti (nepřímá agresivita). Násilím mohu druhého usmrtit, oloupit nebo přimět k poslušnosti – tohle všechno mohu provést i lstí, když jeho intelektu podsunu falešné motivy, v jejichž důsledku musí udělat to, co by jinak neudělal. To se děje prostřednictvím lži... Proto je lež sama o sobě je velmi nebezpečný nástroj pro vykonávání bezpráví."
Komentář 80457
Komentář 80465
Jenže o tom to absolutně není... BOHUŽEL
"Toto je jeden z typů moralizující manipulace a indoktrinace, kterými děti i dospělé zbavujeme vnitřní autonomie a děláme z nich v mnohých situacích bezbranné oběti."
Morálka či etika tedy prý není důvod, proč nelhat...
***
"Jeden z hlavních argumentů proti lhaní mi přijde právě toto: existuje riziko, že alternativní vylhaný svět, který má tendenci se neovladatelně rozrůstat, se nakonec srazí s realitou a následky pro mě nebo pro jiné lidi budou mnohem větší než předpokládané následky v případě, že bych lež nepoužil. Druhé velké riziko je, že se nakonec v alternativních světech začnete ztrácet, začnete zapomínat, která verze odpovídá realitě a kdo jste vy skutečně jako osobnost a vaše vniťřní prožívání světa se začně neovladatelně proměňovat."
Takže se v tom jen musíme naučit chodit, aby nám bylo fajn, použití je libovolné...
***
"Lhaní je také, a to je myslím velmi podstatné, nepopiratelným přirozeným právem každého člověka, stejně jako možnost volby, kdy a jak tento složitý koncept použije."
A co se v mládí naučíš... ale hlavně - netrestat!
***
"A zejména mi přijde škodlivé za lhaní trestat, neboť zvnitřněná manipulativní lež, že „lhát se nemá, protože je to špatné”, může vést k mnoha vnitřním mukám, špatným životním rozhodnutím a bezbranosti v situacích s autoritativními lidmi, kteří si nárokují obsah našeho nitra."
Wow!
***
"Odhalte svým dětem postupně tento aspekt sociální reality, o kterém se moc nemluví. Předejte si získané zkušenosti, jak v něm navigovat! Nedává mi smysl, aby se zbytečně zraňovaly, jen proto, že vám to připadá z důvodu zvnitřněné indoktrinace nemorální, zatímco to sami běžně provozujete."
Komentář 80466
A pak se da rict, ze:
Utocne lzi jsou spatne temer vzdy (krome asi extremnich vyjimek)
Obranne lzi jsou mnohdy moralne akceptovatelne, zvlast, pokud se jimi odvraci nejak utok na svou osobu, pripadne jsou vyslovovane proto, aby nedoslo k utoku na jinou osobu, ci nejake forme jejiho poskozeni.
Komentář 80467
"Lhaní je také, a to je myslím velmi podstatné, nepopiratelným přirozeným právem každého člověka, stejně jako možnost volby, kdy a jak tento složitý koncept použije."
Morálka je brána jako "nežádoucí indoktrinace"... V takovém ankapu bych se fakt ocitnout nechtěla, bylo by to dost nebezpečné místo...
Komentář 80468
"Volná" nebo respektujíci výchova podle mě neznamená, nechat si od dítěte (s prominutím) srát na hlavu a plnit mu vše co si zamane a chránit ho před (všemi) špatnými následky jeho činů. Přičemž teda rozlišoval následek a trest (zvlášť fyzický, ale i jiný - domácí vězení apod.). Zároveň si myslím, že rodič by měl dítě milovat, i když lže nebo je jinak otravné :-) a případně problémy řešit trpělivě, vysvětlování a s láskou :-)
Komentář 80469
Morální kompas je samozřejmě obsažen i v křesťanství, budhismu... ale operovalo se s ním od počátku civilizace (!)
Průšvih je, když lež banalizujeme takto:
"Lež je v pořádku. Nepodléhejme zbytečné moralizující manipulaci a indoktrinaci."
Průšvih je, když ve stejném kontextu děti učíme toto:
"Lhaní je nepopiratelným přirozeným právem každého člověka, stejně jako možnost volby, kdy a jak tento složitý koncept použije."
Z takových dětí snadno vyrostou "šmejdi"... lhaní je totiž pouze takový koncept, něco ve smyslu "všici kradnú"...
Komentář 80474
Např. zde: https://dfens-cz.com/nebavte-se-s-policajty-1-the-viliz-kcharmageddon/
Ono je to celé takové složitější a že jste si z toho odnesla to, že tam není morálka mi přijde trošku smutné.
Považujete se za morální osobu? A lžete někdy? A co když se spletete a později vlastně zjistíte, že jste lhala? :-) Vyrostl z vás "šmejd"?
A váš výrok: "Znáte "Strážnou věž"? Je to moc krásný časopis..., že? :)" - to zní, jako byste si myslela, že vím, že je časopis krásný. Vím, že existuje, ale nikdy jsem ho nečetl a nedokážu posoudit, zda je krásný. Z vaší věty ale vyplývá, že si myslíte, že jsem Svědek Jehovův. Možná zkuste to kritické myšlení místo škatulkování ;-)
Komentář 80476
V tom je ten fór! Záleží na motivaci! O tom je FILOSOFIE a ETIKA, o tom jsou náboženské systémy.
Takže znovu, pro lepší pochopení:
Průšvih je, když lež banalizujeme takto:
"Lež je v pořádku. Nepodléhejme zbytečné moralizující manipulaci a indoktrinaci."
Průšvih je, když ve stejném kontextu děti učíme toto:
"Lhaní je nepopiratelným přirozeným právem každého člověka, stejně jako možnost volby, kdy a jak tento složitý koncept použije."
Z takových dětí snadno vyrostou "šmejdi"... lhaní je totiž pouze takový koncept, něco ve smyslu "všici kradnú"...
Komentář 80483
Co když se vám třeba někam nechce jít a řeknete, že nemůžete, protože by protistranu ranila informace, že se vám prostě nechce?
Komentář 80486
Pokud si ale potřebuji namastit kapsu = obelhat nějaké důvěřivé lidi super výhodnou nabídkou, tak jednám jako prase.
O tom stojí popřemýšlet.
Takže znovu, pro lepší pochopení:
Průšvih je, když lež banalizujeme takto:
"Lež je v pořádku. Nepodléhejme zbytečné moralizující manipulaci a indoktrinaci."
Průšvih je, když ve stejném kontextu děti učíme toto:
"Lhaní je nepopiratelným přirozeným právem každého člověka, stejně jako možnost volby, kdy a jak tento složitý koncept použije."
Z takových dětí snadno vyrostou "šmejdi"... lhaní je totiž pouze takový koncept, něco ve smyslu "všici kradnú"...
Komentář 80516
Tam, kde se vám to hodí, tak to považujete za zdvořilost a kde se vám to nehodí, tam tomu říkáte průšvih.
Takže buďto je v pořádku občas zalhat (zdvořile), nebo ne. A zeptejte se sama sebe, jestli z lidí, kteří ze zdvořilosti lžou, vyrostli šmejdi :-)
Komentář 80517
Velmi dobře se čte a je velmi výstižný... Je to radost.
Komentář 80526
Snažím se vám vysvětlit logiku. Když jednou je nepravda lež, tak i když je etická, stále je to lež.
Komentář 80527
Zkuste si opravdu přečíst nějakou etiku od Aristotela počínaje – budete velmi překvapen.
Doporučuji zejména Schopenhauera. Čte hezky a celkem snadno ho pochopíte (na rozdíl od Kanta apod.)
Komentář 80530
Pokud lží zachráním nevinnému člověku život, tak to je zcela jiná situace, než když za pomoci lži získám něco ke svému prospěchu.
O tom je etika, morálka...
***
"Nedává mi smysl, aby se zbytečně zraňovaly, jen proto, že vám to připadá z důvodu zvnitřněné indoktrinace nemorální, zatímco to sami běžně provozujete.""
Tyto žvásty Svobody učení jdou proti všem filosofickým i náboženským konceptům... Učí děti chovat se především egoisticky, jako kdyby morálka byla pouze "nežádoucí a pomýlená indoktrinace"....
Komentář 80538
Takže je tedy v pořádku někdy lhát, nebo ne?
A pokud je v pořádku někdy lhát, proč děti tlačit k tomu, že lhát nesmí???
Pořád se bavíme každý o něčem jiném. Vy se bavíte o etice, já o logice.
A vy si představujete, že ta svoboda učení hlásá lhaní škodlivé, zatímco sama schvalujete lhaní užitečné. Takže bojujete proti slaměnému panákovi a proti tomu, že si vnitřně představujete něco jiného.
Komentář 80539
A od toho se to pak celé odvíjí. Říkat jim, že lhát je velmi špatné - a vysvětlit jim proč. A dále jim říct, že jsou výjimečné situace, kdy se toto pravidlo smí porušit - že to souvisí s pomocí druhému, s empatií a dobrým úmyslem.
Takže se bavím o etice a logice. Chápete? :)
Svoboda učení jaksi v příspěvku na morálku a etiku nahlíží z jiného úhlu. Zohledňuje se egoistický zájem a morálka či etika se neřeší.
"Lhát se nemá! Fakt? Toto je jeden z typů moralizující manipulace a indoktrinace, kterými děti i dospělé zbavujeme vnitřní autonomie a děláme z nich v mnohých situacích bezbranné oběti."
A tyto věty mi přijdou také pozoruhodné:
"V podstatě jsem si vybudoval (nejspíš jako všichni lidi na světě) intuici pro dobře fungující lhaní. Můj mozek se stal simulátorem toho, jak různé lživé věty a chování mohou mít dopad na budoucnost, a to s cílem minimalizovat riziko odhalení lži."
A další skvost - bez nějakého zasazení do etického, morálního kontextu:
...zvnitřněná manipulativní lež, že „lhát se nemá, protože je to špatné”, může vést k mnoha vnitřním mukám...
Komentář 80540
Lze se bud z duvodu odvraceni "problemu", "trestu" a podobne (deti typicky z duvodu odvraceni trestu), pripadne z duvodu "ziskat vyhodu"
Je potreba se naucit odhalit to druhe, tedy kdyz dite lze z duvodu, ze chce ziskat vyhodu. To je zaklad...ne vzdy se to povede, ale staci, kdyz se to povede dost casto...a pak se da realizovat:
1. deti vi, ze kdyz neco "provedou", nebude nasledovat trest, o kterem by oni sami neusoudili, ze je ok. Osobne v drtive vetsine pripadu nepraktikuju tresty vubec zadne. Pokud v to nepocitame, ze o tech situacich, co se staly s detma mluvim a snazim se jim vysvetlit, jak tomu priste predejit, ci proc je to, co udelali, spatne. V tu chvili deti vubec nemusi lhat, protoze jim lhani nic neprinese.
2. deti vi, ze kdyz se me budou snazit ochcat nejakou lzi a ja jim na to prijdu, tak si tim vubec nepomuzou, naopak si nejakym zpusobem uskodi. Nedilnou soucasti toho je, ze kdyz za mnou prijdou s necim, ze by neco chteli, tak je neposlu automaticky do haje, ale bud se snazim vyhovet, pripadne spolu nejak prijdeme na to, proc to zrovna nejde / neni dobry napad. ROZHODNE se mi nestane, abych rekl "ne, protoze jsem to rekl a nebudu se o tom bavit".
No, a troufam si tvrdit, ze mi deti nelzou. V podstate vubec. (a ja sam jsem extremne dobry lhar, z duvodu detstvi, takze ja ty finty, co by mohly zkouset, znam)
A pak tu mame lidi, kteri jsou na ne "zli", pripadne se k nim chovaji "hnusne", ci minimalne je "ignoruji". A tam je vylozene ucim, aby lhali, pokud to bude potreba a pomuze jim to. Protoze je to tak imho spravne.
Komentář 80542
2. Tady také souhlasím, děláte to dobře.
Také mi děti téměř nelžou, občas se to stane - ale v drobnostech. Nedělám kvůli tomu vůbec žádné dusno, ale často s dětmi mluvím o různých souvislostech... aby to pochopily a přišlo jim to pak zcela přirozené. Rozhodně je potřeba mluvit i o tom - co asi cítí druzí, když uděláme nebo řekneme to a to... a že je potřeba brát ohledy na druhé, to je dost klíčové.
Komentář 80544
Jak jsem psal, delim to na "je blbost lhat nekomu, kdo te ma rad a koho mas rad(a) ty" a "kdyz je na tebe nekdo hnusnej, tak mu lzi, jak je potreba, zaslouzi si to".
Protoze kdybych jim rikal "lhat je spatne", tak se budou citit provinile v tom druhem pripade, a tam k tomu vubec neni duvod, aby se citili provinile.
Takze spise ja jsem ten, kdoi jim vysvetluje, ze kdyz jim jini lide (trebas ve skole, nebo maminka a podobne) rikaji, ze lhat je spatne, tak ze to neni tak uplne pravda a jsou lide, kterym je naopak lhat potreba a je to spravne...
Komentář 80546
Komentář 80561
Pokud je totiz na tebe nekdo hnusnej takovymto zpusobem (i mnohem mnohem "jemnejsim"), nejde to ignorovat, pouzit proti nemu vtip a podobne.
Kdyz te nekdo sikanuje ve skole, napriklad, to same.
Kdyz mas ucitele, co te psychicky trapi a depta, to same.
atd atd
Proti takovymnto lidem je naopak jakykoliv zpusob v poradku a kdyz budes rikat, ze lhat je spatne, az na nejake pripady, tak jim se zakoreni v hlave to, ze lhat je spatne a budou se citit spatne i v pripade, kdy naopak lhat je potreba.
Komentář 80563
Komentář 80564
Takze za COKOLIV, co se rodici nelibi, clovek dostane "na zadek", coz muze mit ruzne podoby, vice ci mene drasticke.
Lez tam slouzi k tomu, aby se nestalo, ze se rodici "neco nelibi". To, co by se mu mohlo nelibit, se proste nejak "zakamufluje".
Jako dite z toho neuniknes. Nejde to.
Btw, co je asi velmi rozsirene, je spise takove to ruzne "zakazovani" neceho a podobne. Tedy deti nejsou primo mlacene, ale jsou jim zakazovane aktivity, ktere je bavi a to za "blbosti", pripadne "proste proto".
Vidim tohle v pripade mych deti, jsem rozvedeny, a tohle maji doma ze strany noveho manzela me exmanzelky. On je jeste docela v pohode, nejde to tak daleko, abych mu to musel ja nejak "vysvetlovat rucne". Ale je to proste "stara skola", zaveli a tak to bude. A veli casto dost "nespravedlive" smerem k detem. Kolikrat mi rikaj, ze proste ani nic neudelaly a on mel blbou naladu, tak je serval a zakazal jim ja nevim, hrat si na tabletu.
Pokud se k nim nekdo chova takto, tak je imho zcela potreba s nim "bojovat" tim, co je mozne. A dite nema nad nim fyzicky navrch, takze jedine, jak s tim muze bojovat, je "lhanim", pripadne nejakym lehkym upravovanim reality. ty deti totiz nic jineho delat nemohou. Musi s tim bojovat "lsti".
Pokud by nekdo rekl, ze bojovat nemaji, tak bych s tim ZCELA nesouhlasil.
Komentář 80549
Slamák. Vzala jste si jeden výrok bez ohledu na ostatní tvrzení z tohoto webu...
Ale aspoň už jsme se dostali k tomu, že lhát se občas smí, jen když vám se to nelíbí (když to považujete za nemorální), tak nesmí :-)
Komentář 80550
U lži je velmi podstatná ta motivace - o tom to je! Jestli to nechápete, tak mám důvod Vás politovat...
Komentář 80591
Jen se vám snažím vysvětlit, že vy jste na začátku tvrdila, že každá lež je špatná. Až pak jste se posunula k etice a tomu, že někdy je to v pořádku.
Sama u sebe jste si předefinovala, že etická lež není lež a kolem toho se tu celou dobu točíme.
Komentář 80592
"K vykonávání bezpráví existují dvě cesty: cesta násilí (přímá agresivita) a cesta lsti (nepřímá agresivita). Násilím mohu druhého usmrtit, oloupit nebo přimět k poslušnosti – tohle všechno mohu provést i lstí, když jeho intelektu podsunu falešné motivy, v jejichž důsledku musí udělat to, co by jinak neudělal. To se děje prostřednictvím lži... Proto je lež sama o sobě je velmi nebezpečný nástroj pro vykonávání bezpráví."
Komentář 80531
Komentář 80478
Komentář 80506
Komentář 80508
Myslím si, že je fakt potřeba operovat při rozhodování s morálním kompasem... Takže při čtení příspěvku Svobody učení se mi "naježily chlupy", protože morální kompas neexistuje, jen je potřeba naučit se v těch lžích dobře chodit, aby nám bylo dobře... Z mého pohledu to prostě odporuje základním principům...
Konfucius, Pittakos, Sókratés, Platón, Hérodotos, Ježíš i Buddha (a zástupy dalších) by se nejspíš naježili taktéž, je to totiž zcela proti jejich hodnotám :)
Komentář 80458
Komentář 80475
Komentář 80479
Komentář 80426
Mimochodem, není to stejné i u nás v ČR ? Nemohl by autor vlastně do svého seznamu napsat,že ČR NEMÁ povinnou školní docházku ?
Komentář 80429
Tady je případně odkaz na shrnující dokument (od strany 25 je to tam hezky v tabulce):
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=104414
Komentář 80442
Komentář 80443
Komentář 80460
Komentář 80463
Tady je případně odkaz na shrnující dokument (od strany 25 je to tam hezky v tabulce):
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=104414
Komentář 80461
"V Spojenom kráľovstve je bezplatná a povinná pre všetky deti vo veku medzi 5 a 16 rokmi"
https://studyplanet.eu/skolsky-system-vo-velkej-britanii/
Alebo máte nejaké iné zdroje? Ďakujem za odpoveď
Komentář 80464
Tady je případně odkaz na shrnující dokument (od strany 25 je to tam hezky v tabulce):
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=104414
Komentář 81113
Komentář 81122
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.