Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Diskuse Stok (strana 7)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Web: neuveden Mail: schován
:-D :-D :-D Btw, at se trochu pozname, mas deti Norberte?
Web: neuveden Mail: schován
Zatimco vsichni, co absolvovali pedagogickou/filozofickou fakultu uci efektivne a nerikaji zadne bludy, ze? :-D :-D :-D Dekuji, rozesmal jsi mne.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Děkuji za další důkaz toho, že tvé řeči je radno vůbec nebrat vážně, nejlépe vůbec neposlouchat. Tebe ta tvoje zášť vůči schopnějším lidem (tedy všem) musí až bolet, je mi tě líto.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Až na to, že ta kauzalita je opačně. Ty špatné zkušenosti nás, kteří máme oči a nepotřebujeme nekriticky milovat stát a nenávidět svobodu, přiměly ty chyby vidět, pojmenovat a kritizovat.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Konzervatoř, gympl, základka, učňák... tam všude je ta výuka přece úplně stejná. Problém je u pedagoga, to nikdo nepopírá, jenže proč? Vy se chlubíte, jak vidíte souvislosti, ale jak je teda možné, že vám unikla ta úplně do očí bijící souvislost, že každý učitel se učil být učitelem na státním peďáku od učitelů, kteří se tam učili stejně tak? A další souvislost, že stát má nějaké RVP a další požadavky, které jsou na učitele kladeny už během toho studia?

Pokud ten společný prvek vidět neodmítáte, pak nevím, proč oponujete. Společným prvkem pro tisíce učitelů je stát a ti učitelé se skoro všichni chovají dost pobobným či stejným způsobem. Pokud za to nemůže stát, co teda způsobuje, že tak velká skupina lidí se chová dost podobně nezávisle na sobě?

No třeba diktáty, vidíte. Děti se učí svému jazyku tak, že jim učitel diktuje více méně debilní článek a oni ho musejí psát. Ale to přece není jen příklad češtiny, v dějepise to máte stejně a zrovna tak v cizích jazycích i té matematice (je vám představena metoda a cíl a musíte to tak dělat - měl jsem spolužáka vynikajícího matematika, který už na gymplu ovládal matematiku vzdálenou schopnostem pedagoga, přesto byly jeho postupy, ač vědecky prokázané, odmítány. Dnes pracuje jako datový analytik, vystudoval matiku na matfyzu a pak cosi podobnýho v Belgii).

Sto procent je pochopitelně nadsázka (radil bych se na tohle podívat, mám pocit, že jaksi nechcete chápat, že lidé se nevyjadřují pouze přesně strojově), chtěl jsem tím říct, že je to opravdu drtivá většina.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Samozřejmě, však ty odmítáš vidět spoustu věcí, například státní inflaci, nesvobodu, neefektivitu ad. Že odmítáš vidět věci pro státní školství typické, třeba právě bazírování na jednom konkrétním postupu, není nijak překvapující. Já si pamatuju, jak mi jednou ze msty učitel porušil počítat jeden příklad jedním postupem, a já pak zjistil u jiného učitele, že tím postupem ten příklad spočítat nejde. Ale jasně, selhání jednotlivce, viď :). Akorát těch selhávajících jednotlivců jsou tisíce a pořád jich kontinuálně přibývá, což je statisticky divný...
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Afrika vyvrací moje představy tehdy, pokud tam není stát, který znemožňuje trh. Jenže ejhle, on tam je, čímž jaksi vyvrací ne moje, nýbrž ty vaše představy :)
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Otroctví je proti ankapu, je to porušení sebevlastnictví. Jak trapné, víc než pět let ti to tu říkám a ty sis to pořád ještě nebyl schopen nastudovat... Z toho je zjevné, že neoponuješ ankapu, nýbrž prostě všemu, co nezapadá do tvého fanatického a dogmatického (a šíleně omezeného) vidění světa. Samozřejmě, pro tebe by ankap svým způsobem nesvobodný byl, protože bys nemohl parazitovat na ostatních a nemohl bys jim skrz stát násilím vnucovat, jak mají a nemají žít.
Autor: keko (neregistrovaný) Čas: 2025-09-23 19:51:16
Na území dnešného USA bol ankap dovtedy, kým ho nezačali kolonizovať európske kráľovstvá.
Potom prišli nejaké slobodumilujúce inciatívy, ale štát zostal prítomný až podnes.
Web: neuveden Mail: schován
A rodic, kdyz uci sve dite, tak nevi jak? A treba instruktor na detskem krouzku ci nejake zajmove skupine? Rikas, ze k uceni deti je potreba vzdelani. Je tedy potreba vzdelani na to byt rodicem? Nebo instruktorem v zajmovem krouzku?
Web: neuveden Mail: schován
Proc by ten clovek, ktery nekoho nejak uci, mel byt vubec nejak specialne vzdelany? Mas pocit, ze nevzdelany clovek nema vzdelavat deti?
Web: neuveden Mail: neuveden
No právě.
Ale problém je že školství je strašně svázáno a zabetonováno státem, takže není prostě moc žádný prostor zkoušet něco inovativního. Nicměně i s tím současnými povinným kurikulem myslím, že v brzké budoucnosti, pokud už ne hned, by bylo možné spoustu učitelské práce nahradit počítačem, ať už skrze platformy s Massive open online courses (což je jednoznačně finančně velmi efektivní) nebo s využitím AI chatbotů. Pokud někdo dneska furt učí frontálním způsobem, je podle mě skoro zbytečný. Ta hlavní užitečná věc co takový člověk dělá je hlídání těch dětí, zatímco rodiče jsou v práci, ale na to není potřeba 5 let VŠ studia. Samozřejmé existují lidé co se i v rámci toho systému snaží to dělat nějak líp, a upozorňují na problémy, ale mají to fakt těžký a je jich pořád málo.

Jinak je to o prioritách. I dneska je podle mě reálně pro průměrně, s minimálkou to půjde asi těžko, vydělávající rodiče poslat 1-2 děti na soukromou školu. Ale bude to stát něco ze jiného životního standardu.
Autor: hefo Čas: 2025-09-23 12:55:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Iste, ale je tu zásadná otázka, či tie vychvaľované ideály a lepšie možnosti sú naozaj reálne aplikovateľné plošne pri porovnateľných nákladoch.

Za peniaze aj v Prahe dom, ale nemôžu ho mať všetci.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-09-23 12:48:39
Web: neuveden Mail: schován
neargumentujete proti ankapu ale proti minarchismu
Web: neuveden Mail: schován
jak lze udrzet svobodu?
Web: neuveden Mail: neuveden
V Africe se mají hůř, mi nepřijde jako relevantní výmluva. Snad se chceme zlepšovat i v tom našem relativně super prvním světě.
Web: neuveden Mail: schován
Proc by to mely byt uzitelky? A proc by mely byt nejak vzdelane, snazive a dokonce mlade? :-D :-D
Autor: hefo Čas: 2025-09-23 10:58:17 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"hodně tragické", to je zjavne hodnotenie rozmaznaného bohatého človeka z prvého sveta...
Web: neuveden Mail: neuveden
Určitě je zajímavé, ze lidi co mají s něčím špatnou zkušenost jsou pak spise odpurcove , zatímco ti co nemají špatnou zkušenost tak jsou s tím spise v pohodě. Velice zajímavé , asi jako ze ráno vychází Slunce .
Autor: Escaron Čas: 2025-09-23 10:20:25
Web: neuveden Mail: wass.shady703 v doméně passinbox.com
Na druhou stranu během doby kdy se z Ameriky stal z malého státu velký sama Amerika zbavila otroctví, což přineslo velké skupině lidí velké množství svobody. Stejně tak se možná jednou zbavíme státu, už prostě nebude potřeba stejně jako už není potřeba otroctví, neboť máme jiné zdroje manuální síly. Ve finále je bagr mnohem efektivnější na údržbu než hromada otroků (pokud pomineme onen morální aspekt). Stejně tak z předpokladu, že selhal liberální stát a stal se neliberálním státem vyvodit, že nemůže existovat svobodná společnost, je chyba. Je potřeba hledat nové způsoby organizace společnosti, které na začátku onen stát, který se může zvrhnout, nemají. A časem lidé přestanou stát potřebovat stejně jako přestali potřebovat otroctví. Vede k tomu ale ještě dlouhá cesta.

Ještě přímá odpověď na otázku "Pokud i ten nejlibertariánštější start skončí jako dnešní Amerika, co to říká o dlouhodobé udržitelnosti anarchokapitalismu?". Říká to o udržitelnosti anarchokapitalismu pouze málo, vypovídá to o udržitelnosti malého státu.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
No moc si nedovedu představit, jak by to tržní školství mohlo být horší než teď, teď je opravdu hodně tragické (já jsem učitel a bohužel to vidím z první ruky). Sám zatím moc bohatý nejsem, vlastně pracuju víceméně na poloviční úvazek a přesto si mohu dovolit normálně kvalitní jídlo, takže ani tady bych nesouhlasil. Stejně tak bydlím v bytě za nájem, jezdím autem, mám několik nových elektronických zařízení atd, prostě strašení trhem není namístě, trh má obecně vlastnost nutit podnikatele být levnější a kvalitnější, protože jsou nuceni soutěžit s konkurencí. Stát naopak je drahý a nekvalitní, protože nemá důvod ani motivaci nebýt, konkurenci si zlikvidoval násilím. No a příklad soukromé školy bez frontální výuky a drahého školství je Ježek bez klece. Když to šlo jednou, proč by to nešlo jinde?
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Zapoměl jsem uvést, že sám jsem učitelem a vidím to i z té druhé strany. Ale jasně, všechno to jsou selhání jednotlivců :)
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Zkušenosti, které popisuje příspěvek i tady komentář, jsou velmi časté, prakticky každý je aspoň v nějaké míře má. Naopak zkušenosti s výukou bez memorování a s tolerancí vůči jiným postupům jsou poměrně vzácné. Že tu pořád dokola zmiňujeme to, co se pořád dokola děje, není žádné kvičení. Naopak bych kvičením označil to, že vy zarytě odmítáte vidět ten jediný společný prvek, který všichni ti učitelé vzdálení stovky či tisíce kilometrů mají, totiž zaměstnavatele, kterým je stát.

I já se mohu přidat, navštěvoval jsem gymnázium a nepamatuju tam jediný předmět, který by nebyl založen na diktování dat za účelem zápisu, zapamatování a pozdějšího testování. Poté jsem navštětoval konzervatoř a tam, co se teoretických předmětů týče, to bylo opět stejné. Tak nevím no, mám zkušenost s desítkou předmětů a vyučujících na dvou školách, a to, co vy označujete za chybu jednotlivce, se tam dělo a děje (konzervatoř navštěvuji nadále) ve stu procentech případů. To moc na chybu jednotlivce nevypadá, že?
Web: neuveden Mail: neuveden
Článek kritizuje "tradiční" školství, tedy frontální výuku kde je učitel na X žáků a snaží se jím něco nasypat do hlavy. Stejně jako si chudí dokáží zajistit levné a jednoduché a asi ne moc kvalitní jídlo, asi by si dokázali zajistit levné školství, kde je jeden levný (tedy nic moc) učitel na 30 žáků. Bude to teda lepší než co měl autor? To si musí vyhodnotit sám v jaké socioekonomické situaci byla jeho rodina, když byl malý. Jako dítě by na to co si jeho rodiče můžou dovolit a kam ho budou chtít posílat poměrně malý vliv, byl a byly by i v ankapu, na nich závislý.
Web: neuveden Mail: radoslav.khun v doméně gmail.com
Když teď lidi zaplatí státní školství, kde spousta peněz zmizí kvůli státní režii a neschopnosti, tak proč by ho nezaplatili na trhu, kde státní paraziti nejsou? Jistě, školství by bylo lepší a horší podle ceny, stejně jako je každá jiná služba. Ale nedává ekonomicky smysl, proč například jídlo si chudí zajistit dokáží, ale školství by nedokázali.
Web: neuveden Mail: neuveden
No, ja muzu rict za sebe, ze zkusenosti mam.... napriklad si dodnes pamatuju, jak jsem na zakladce dostal za 5 z pisemky z matiky, protoze jsem ulohu sice vyresil, ale jinak, nez jsme si par dni predtim psali do sesitu, takze nikdo neresil, ze mam spatny vysledek, ale ze jsem k nemu dosel nejak divne aproto je to za 5.
Pricemz postup byl samozrejme spravny, jen jiny, nez jsme se meli naucit nazpamet.
A co se tyce memorovani...z toho duvodu jsem vzdycky malem propadal z dejepisu a podobnych predmetu, protoze me jednak uceni se veci tupe nazpamet nebavi, a jednak nejde. Pokud se mam neco naucit, potrebuju se nad tim zamyslet a pochopit to.
No, a az mnoho let po skolach jsem v dejinach nasel zalibeni, protoze jsem si ty informace zjistoval a vstrebaval jinak.

Nastesti se ledy trosku hybou a dnes je to nepatrne lepsi, nez to bylo drive, ale ze by posun byl nejak zasadni, to zase ne :-(
Autor: Rakusak Čas: 2025-09-22 12:58:59
Web: neuveden Mail: schován
Je to reliktni 300 let stary hnusny zly a totalitni system, ve kterem uci stolete vyhorele tabulkove ucitylky. Zrusit bez nahrady.
Autor: PavelX7 Čas: 2025-09-22 07:23:34
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano. Souhlasím. Otázka je jeslti by na volném trhu měli rodiče na něco lepšího.
Autor: Lojza Čas: 2025-09-21 23:35:54
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne
To, že to nějaký právník někde použil neznamená, že to není partvar.
To slovo se v běžné řeči tak nepoužívá....
Jo jsi tedy úžasné zamluvila to, o co celou dobu šlo a točíš se na nějakých drobnostech.
Jak se ukázalo, tak jsi jediný, kdo slovo "svévolně" vykládá tak, jak ho vykládá. Možná, že by stoky byly mnohem méně zasrane, pokud bys prostě uznal "ok, to slovo používám jinak, tak se pojďme domluvit, cítím kdo myslí".
Místo toho se držíš pozice "já jsem génius a celý zbytek světa mi nesahá po kotníky".
Což jistě můžeš, ale nediv se, že pak působiš jak úplný kokot.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-09-20 13:51:26
Web: neuveden Mail: schován
řešili jste to s rodiči nebo s ředitelem/kou?
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-09-20 13:47:36
Web: neuveden Mail: schován
oni to vi. jde jim o snizeni financnich rozdilu mezi lidmi a o nedrancovani planety. tim to nehajim, jen vysvetluji, ze tohle neni dobry argument proti nim. uz ted samotny nazev napovida ze jim rozhodne o zvysovani bohatstvi nejde.
Autor: Hrosik1 Čas: 2025-09-20 13:44:27
Web: neuveden Mail: schován
no protoze to neni tak docela pravda ze je to sluzba... je to predevsim povinnost a ucitel to vi, proto se chova jako dozorce....
logo Urza.cz
kapky