Autor: Thevar
Čas: 2024-03-28 00:00:02
Bez nátlaku: Proč jsme nezavedli povinné účasti na školních sněm
Již nějaký čas působím ve svobodné škole a rád bych psal o postřezích, které se mi díky této skvělé příležitosti naskytly. V naší škole máme pravidelné sněmy, na kterých probíráme nejrůznější témata. Z počátku na sněm nechodilo mnoho dětí a padl návrh od jednoho dospěláka, že by sněmy mohly být povinné, jelikož se na nich probírají důležitá témata, ke kterým by se děti měly také vyjádřit. Po krátké diskuzi jsme od toho upustili s myšlenkou, že pokud je to pro děti opravdu důležité, tak si na to přijdou. Párkrát nepřijdou na sněm, a následně samy uvidí, že je něco jinak a budou pátrat po tom, co se stalo. Což může být incentiva začít chodit na sněmy, nebo to pro dítě není tak důležité, jak si myslíme my dospěláci.
Zajímavé je také to, že bychom tím dětem sebrali část jejich autonomie rozhodovat samy za sebe a nést si následky svých rozhodnutí. Za další bychom tím vytvořili precedens, že když se nám něco nepozdává, tak je v pořádku to jednoduše nařídit jako povinnost. Touto cestou opravdu jít nechceme. Velmi mne baví tato komunikace, přicházet na další a další nuance svobody na různých úrovních a čím dál víc si díky tomu uvědomuji, jak moc dalekosáhlé jsou následky toho, když se cokoliv nařídí jako povinnost. Jak moc se nám každou nařízenou povinností ubírá na autonomii a jaké to má následky na naši zodpovědnost, svobodu a ochotu se zúčastnit a řešit nějaké problémů.
Zajímavé je také to, že bychom tím dětem sebrali část jejich autonomie rozhodovat samy za sebe a nést si následky svých rozhodnutí. Za další bychom tím vytvořili precedens, že když se nám něco nepozdává, tak je v pořádku to jednoduše nařídit jako povinnost. Touto cestou opravdu jít nechceme. Velmi mne baví tato komunikace, přicházet na další a další nuance svobody na různých úrovních a čím dál víc si díky tomu uvědomuji, jak moc dalekosáhlé jsou následky toho, když se cokoliv nařídí jako povinnost. Jak moc se nám každou nařízenou povinností ubírá na autonomii a jaké to má následky na naši zodpovědnost, svobodu a ochotu se zúčastnit a řešit nějaké problémů.
Přečtení: 2488
Komentáře
Komentář 102540
K situaci , kterou Thevar popsal , tedy školní snem kterého se všichni nechtějí účastnit , jsi napsal ze je to “svoboda jen na papíře “ o tom tady mluvím . A fakt je ze je to princip rozhodování jaký se používá v demokracii, ne v ankapu. Muzes se vymlouvat jak chceš , ale to nepopřeš.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.