Autor: Jan Vidim
Čas: 2025-03-31 00:00:02
Čamtalej
Čamtalej je obyčejná vesnička v Pákistánu. Bydlí v ní 100 až 200 obyvatel. (Dotovaná) MHD tam nejezdí. Místní se přesto potřebují přesouvat z a do vesnice. Jezdí taxíky. Aby ušetřili, vejde se do obyčejného osobáku i deset lidí. Kde je poptávka, tam vznikne i nabídka. Proč myslíme, že by to u nás nefungovalo? Kolik lidí by asi při takové poptávce začalo provozovat spolujízdu za rozumné ceny? Není ČR oproti Pákistánu dost bohatá na to, aby těch lidí v autě nemuselo jet deset?
Přečtení: 1454
Komentáře
Komentář 115641
Komentář 115646
Tohle je faktor, který lidé dost často opomíjí. Pokud by volný trh začal lidem účtovat náklady na prostor, který zabírají svým autem, tak by ihned vznikla poptávka po společné dopravě, či třeba sdílených automobilech.
Komentář 115658
Komentář 115659
Dále stát na parkování i samotný provoz aut vyčlenil obrovské množství prostoru, kde se ani nijak nesnažil finančně ohodnotit cenu pozemku. Poplatky za parkování se městu sice platí ale jejich cena je v porovnání s tou tržní pravděpodobně extrémně nízká.
Dále jízdou autem zabíráte nějaký prostor, který mohl být využit jinak. A současný systém centrálního plánování prostě neumí lidem tuhle cenu naúčtovat. A když už se o to někdo pokusí, tak to většinou skončí ještě větší katastrofou.
Komentář 115661
Komentář 115647
Komentář 115648
Komentář 115657
Komentář 115664
Komentář 115675
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.