Čamtalej – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Jan Vidim
Čas: 2025-03-31 00:00:02

Čamtalej

Čamtalej je obyčejná vesnička v Pákistánu. Bydlí v ní 100 až 200 obyvatel. (Dotovaná) MHD tam nejezdí. Místní se přesto potřebují přesouvat z a do vesnice. Jezdí taxíky. Aby ušetřili, vejde se do obyčejného osobáku i deset lidí. Kde je poptávka, tam vznikne i nabídka. Proč myslíme, že by to u nás nefungovalo? Kolik lidí by asi při takové poptávce začalo provozovat spolujízdu za rozumné ceny? Není ČR oproti Pákistánu dost bohatá na to, aby těch lidí v autě nemuselo jet deset?
Přečtení: 1454

Web: neuveden Mail: neuveden
Nebýt zeleneho šílenství s restrikcemi proti individuální dopravě a zlodějské spotřební daně na benzín a naftu, nebyl by důvod vůbec uvažovat o spolujízdě. Spolujízda je v naší civilizaci, kde musíme být někde na čas, narozdíl od Pakoše dost nepraktická. Pokud by se snížily ceny aut a paliv, mohli by všichni dospělí jezdit vlastními auty kdy a kam je jim libo.
Web: neuveden Mail: schován
Tohle by platilo pouze v případě, že by indivudální doprava (respektive hlavně ta automobilová) neměla žádné náklady na prostor. Místa k parkování, či přímo na silnici jsou též komoditou, která má taky nějakou cenu. Nicméně v současnosti je lidem distribuována čistě socialisticky.

Tohle je faktor, který lidé dost často opomíjí. Pokud by volný trh začal lidem účtovat náklady na prostor, který zabírají svým autem, tak by ihned vznikla poptávka po společné dopravě, či třeba sdílených automobilech.
Web: neuveden Mail: neuveden
Socialisticky neznamená levně. Stát je typicky nejdražší poskytovatel čehokoli, jen náklady přerozděluje. Místa k parkování jsou alespoň v civilizaci obvykle zpoplatněná již dnes a náklady na budování a údržbu cesty nemají s náklady na cestování žádnou přímou vazbu z hlediska rozpočtu státu. Cesty se v Česku budují minimálně, nutnost jejich opravování, které je jejnekvalitnější na světěm, jde téměř výhradně za náhladní a hromadnou dopravou. Zjistěte si, kolik aut musí projet, aby poškodila cestu stejně jako jeden kamion resp. autobus. Vztah není aritmetický ale geometrický.
Web: neuveden Mail: schován
Samozřejmě, že socialisticky neznamená levně. O tom ani nemluvím. Stát náklady na parkování krásně schovává. Například se musí s každým novým bytem v Praze postavit i parkovací místo v ceně průměrně za milion korun. A to mega musí platit všichni.

Dále stát na parkování i samotný provoz aut vyčlenil obrovské množství prostoru, kde se ani nijak nesnažil finančně ohodnotit cenu pozemku. Poplatky za parkování se městu sice platí ale jejich cena je v porovnání s tou tržní pravděpodobně extrémně nízká.

Dále jízdou autem zabíráte nějaký prostor, který mohl být využit jinak. A současný systém centrálního plánování prostě neumí lidem tuhle cenu naúčtovat. A když už se o to někdo pokusí, tak to většinou skončí ještě větší katastrofou.
Web: neuveden Mail: neuveden
To, co píšete, jsou pouze doměnky. Parkovací místo neplatí všichni, parkovací místo platí budoucí majitel bytu. A rád. Jsem bývalý majitel bytu s parkovacím místem. A není to milion ani v Praze, ceny pozemků jsou snadno zjistitelné. Cena za parkování v Praze na komerčních parkovištích je většinou stejná nebo blízká té, co chce město. Místo, které zabíráte jízdou, zabíráte na silnici. Ta resp. její existence spolu s dalším zasíťováním do velké míry určuje cenu pozemků okolo. Bez ní by byla zlomková. Majitelé okolních pozemků by ve většině rádi zaplatili její stavbu. Mimo aglomerace by zase cena pozemku pod cestou byla velmi nízká, jako je i teď. Náklady na údržbu by se promítaly do mýta podle toho, jak by kdo cestu opotřebovával. Procento zisku by bylo podobné jako v jiných oborech podnikání. Skutečně nevidím důvod pro nějaké drastické ceny.
Autor: Tadeas Čas: 2025-03-31 14:30:57
Web: neuveden Mail: schován
Takovýhle případů je na světě hodně. Ono většina systémů MHD začínala jako soukromé podnikatelské projekty a až pak se časem transformovaly pod stát/město.
Web: neuveden Mail: schován
Vetsinou je ty kurvy znarodnily...
Web: neuveden Mail: schován
Jak kdy. Někdy znárodnili a jindy je normálně odkoupili.
Web: neuveden Mail: schován
V Rakousku a hlavne prvni republice imho doslo ke sprostemu znarodneni... A to, ze stat da nejakou kompenzaci, neznamena, ze se jedna o odkoupeni za trzni a normalni cenu - viz. pripady vyvlastnovani pozemku kvuli "dopravnim" stavbam v CR za poslednich 20 -30 let.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky