Autor: Ad. Albert
Čas: 2023-12-21 00:00:02
Časová preference
Pokud významně snížíme naši časovou preferenci, začnou se dít zajímavé věci. Některé činnosti, které jsme dříve vnímali jako donucení ze strany systému a dávali jsme mu je za vinu, můžeme chápat pouze jako okolnost, dle které máme možnost jednat. Máme tedy na výběr: Buď se nadále utápět v pocitech „oběti nespravedlnosti světa“, anebo se, s přihlédnutím k následkům svých akcí, rozhodnout, jak jednat způsobem, který maximalizuje náš užitek (kterým může být svoboda). Jen pro pořádek – nesnažím se legitimizovat donucovací praktiky, pouze nabízím způsob, jak se s nimi vypořádat, díky čemuž můžete eventuálně začít „povinnostem“ vzdorovat a vypořádávat se s nimi již v zárodku.
Ne vždy však máme ale sílu zvětšovat okno naší časové preference – a fatální je to ve škole. Dítě je nuceno k věcem, ke kterým si buduje kvůli donucení odpor. Žádat po něm, aby dohlédlo dlouhého horizontu a vytěžilo ze situace maximum, je chabé. Proto potřebujeme svobodné školy.
Ne vždy však máme ale sílu zvětšovat okno naší časové preference – a fatální je to ve škole. Dítě je nuceno k věcem, ke kterým si buduje kvůli donucení odpor. Žádat po něm, aby dohlédlo dlouhého horizontu a vytěžilo ze situace maximum, je chabé. Proto potřebujeme svobodné školy.
Přečtení: 5912
Komentáře
Komentář 99699
***
Pokud je naším cílem SVOBODA, pak je nutné pochopit, že jediné co mohu ze své pozice dělat je pracovat na VNITŘNÍ SVOBODĚ.
To se děje prostřednictvím kultivace ega a tvrdé SEBEKÁZNĚ, pro kterou se dobrovolně rozhodnete :) Pokud se Vám to povede, tak odměnou za to budete mít ŽIVOTNÍ RADOST, ROVNOU PÁTEŘ a ZDRAVÉ VZTAHY, SEBEÚCTU a dostatek VNITŘNÍ SVOBODY na přežití různých vnějších okolností... Zrovna tohle se ale v Ježku moc nezdůrazňuje, co?... :)
Komentář 99700
Když budu mluvit za sebe tak ve školní době kdy jsem byl člověkem A jsem se vnitřně takřka vůbec neobjevoval, pouze jsem plnil rozkazy jako robot. Až poté co jsem získal o trochu více svobody, svobody volby, rozhodnutí a zodpovědnosti, až v tu chvíli co jsem se stal člověkem B, jsem nad sebou začal přemýšlet. Dobrým příkladem budiž strava a fyzická aktivita, před mým 18 rokem tohle byla sprostá slova, ale poté přišla zodpovědnost za vlastní jednání a já najednou začal jíst zdravě a sportovat. Když jsem "se stal dospělým" bylo to jako kdyby se mi otevřeli nové dveře, už jsem nebyl robotem ale člověkem, co jedná, rozhoduje se a čelí následkům.
Jediné co v Ježku dělají je, že tuhle dospěláckou zodpovědnost a svobodu se rozhodovat dávají už šestiletým lidem a nečekají na magické číslo 18. Čím dřív se k dítěti začneme chovat jako k člověku (jako k dospělému) tím dřív se také člověkem stane. Čím dřív tím líp.
Komentář 99703
to samozřejmě ne, ale je dost potřeba, aby se děti vedly k filosofii a aby se mluvilo o smyslu hodnot a sebe-kázně...
z vnějšku člověka není možné "přinutit" a nemělo by to smysl...
z vnějšku by ale měly přicházet hodnotné impulsy a měli bychom děti k DOBRÉMU podporovat...
z vnějšku můžete děti postupně "křivit", pokud žádné takové impulsy nedodáváte...
***
"Dobrým příkladem budiž strava a fyzická aktivita"
To je zcela jistě fajn pro tělo - každý se chce cítit fyzicky dobře. Nicméně po stránce "vnitřních kvalit" pouze fyzická aktivita a dobrá strava nemůže v nikterak kvalitativně pomoct, to jen pro úplnost... :)
Komentář 99712
Komentář 99714
***
Pokud vykazujete víc kvalit "robota", pak zřejmě už opravdu schopnost sebereflexe nemáte, tudíž nemáte ani svobodnou vůli... Např. Tim Kožuchov je hezký příklad "bio-robota", který sám tvrdí, že svobodnou vůli nemá a je vidět, že sebereflexi také ne...
(Také tvrdí, že míval těžké depresivní stavy, nicméně funguje na youtube zdánlivě bez problémů... člověk by řekl, že je dobře "zaléčen", např. metodou TMS... má to ovšak zřejmě "svoji cenu"...)
Komentář 99736
A pomoc je právě to co by měl učitel dělat, ale opravdovou pomoc, nevynucenou, takovou kdy o ní zažádá samotný žák, samotný člověk.
Jestli člověk má nebo nemá svobodnou vůli nevím, nemám na tohle vyhraněný názor, a podle mě je to celkem jedno, důležité je aby se měl rád a neustále se snažil být lepším, pro sebe a pro své zdraví.
Komentář 99737
Komentář 99715
Komentář 99717
Komentář 99719
Komentář 99720
Když se Vám povede naplnit vytyčený cíl, tak tomu říkáte "roztřískání"???
Já bych to spíš přirovnala k tomu, že vylezete na vysokou horu a máte fakt dobrej pocit... Na půstu i ostatních věcech je dobré třeba právě to, že se cítíte dobře, protože víte, že to dělat nemusíte, ale trénujete vůli a zároveň je to prospěšné a máte z toho dobrý pocit... můžete to brát jen jako určitý tréning na jiné věci... ale můžete se samozřejmě zkusit zkoncentrovat na libovolný jiný cíl, který Vám bude nějakým způsobem prospěšný.
Komentář 99722
Osobne si myslim, ze jsou vice ci mene dusevne nemocni, no ale umim si predstavit, ze tohle sebeposkozovani ma nekdo vylozene jako konicek.
Ovsem rikat tomu "prospesne" a podobne? To si fakt nemyslim...
Ale jak rikam, klidne si to provozuj, kdyz me tim neposkozujes, je mi to burt...
Komentář 99723
Komentář 99726
Komentář 99728
Komentář 99721
Komentář 99716
Komentář 99718
Komentář 99738
Komentář 99809
Když jako dítě navštěvuji školu, která mne nebaví a trápí mne, mohu se soustředit (s vysokou časovou preferencí) na to, co přijde tento týden, dnes, následující hodinu… a může mne to trápit. Pokud se zastavím, zamyslím se, rozšírím okno časové preference ("dohlédnu dále do budoucna"), mohu se odprostit od nenávisti k systému, kterou právě prožívám a usmyslet si, že se sice mohu zlobit na to, co prožívám teď, ale nemá smysl, abych se neustále trápil myšlenkami na to co se děje, když v dlouhodobém horizontu mohu jednat tak, že (za cenu nějakých obětí) dokáži míru prožívané svobody zvýšit.
Místo trucování v koutě (proti povinným školním úkolům např.) tedy udělám nutné minimum a ke škole budu stoicky. Výsledkem je množství času/svobody navíc, o které bych byl jinak připraven zápolením se školou ve své hlavě. Spoustukrát řešíme problémy, na které nedojde.
Ale jak jsem již psal, příklad dítěte je chabý, myslím, že je takovýchto úvah spíše neschopno.
Komentář 99847
Komentář 99848
Pokud nejakou vidis - mozna ne?
(Toto nemyslim jako trolling, myslim to zcela vazne)
Vezmeme si priklad cloveka, ktereho ve skole denne sikanuji. Porad to ma brat stejne? Proste si kazdy den nechat trosku do sebe zabouchat a tak, prekousnout urazky a ponizovani...Nebo uz je treba tohle za hranou?
Ostatne to same jinde, nejen ve skole.
Trebas doma me denne mlati, pardon "trestaji" za vselijake drobnosti. Ma takovy clovek byt tedy stoicky a rikat si, ze jednou bude lip a ted to nejak prezije?
Paradoxne takovemu cloveku ani nemusi nic jineho zbyvat, no (z vlastni zkusenosti znam takove veci docela dobre)
Komentář 100029
Vlastně sám nevím, kam až zajít např. s buddhismem. Odpovědí je subjektivní (Časová) preference.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.