Centralizácia v ankape – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Rastislav
Čas: 2022-11-07 00:00:02

Centralizácia v ankape

Český influencer a popularizátor vedy Martin Rota, ktorý na svojich politických streamoch zvykne prezentovať ľavicové názory, používa proti ankapu tento argument: V ankape by firmy boli natoľko silne, že by sa sami stali štátmi, tak, ako sme to mohli vidieť na firemných mestách v USA v 19. storočí. Problém je, že aj keď tieto mestá naozaj vznikajú, zvyknú zaniknúť v momente, keď firma vlastnicia mesto začne mať problémy s predajom svojich výrobkov. A ak hovoríme o ovládnutí už existujúcich miest – ako napríklad Praha – neviem, ako by to nejaká firma mohla dokázať. Silno pochybujem, či vôbec existuje firma, ktorá by na to mala dostatok kapitálu. A aj keby sa taká našla, ako by presvedčila všetkých ľudí žijúcich v Prahe, aby jej predali svoj majetok? Neviem si predstaviť, ako by takýmto spôsobom mohla jedná firma ovládnuť celé Česko alebo Slovensko. Čiže si naozaj nemyslím, že je možné, aby nejaká firma týmto spôsobom vytvorila niečo veľkosti dnešných štátov. Áno, môžu vytvoriť niečo ako mestské štáty, ktoré však budú vždy závisieť na úspechu produktu danej firmy a väčšina z nich nevydrží dlho kvôli premenlivosti trhu.
Přečtení: 11019

Reagujete na tento komentář:
Autor: Bratva Čas: 2022-11-11 06:31:00
Myslel jsem, že by ty pozemky mohli shromažďovat už při transformaci směrem k ankapu a tam to pak už jen doklepnout. Dnes ta motivace není právě proto, že jednak z toho nemají tu výhodu absolutního vlastnictví (nemohou na 100 rozhodovat, jaká pravidla budou na jejich pozemku jinak než skrze uplacení zákonů), a druhak právě např. aby Vám zakázali dělat si na Vašem pozemku např. ssoběstačné činnosti jej nemusí vlastnit, ale udělají to přes stát (zákoné regulace něčeho co by vedlo k Vaši vyšší soběstačnosti). Samozřejmě souhlas s tím, že i malí vlastníci by se snažili si to držet, pokud by jim došlo o co jde, ale k tomu jejich vyždímání by právě mohla pomoct ta zkorumpovaná transformace.
A souhlas i s tím, že bohatých je zdánlivě relativně mnoho, a tím i konkurence bude relativně velká (ten příklad s J. Bezosem). Tady nemohu přesně oponovat, protože nevím, jaké jsou přesně majetkové sztruktury např. i prostřednictvím akcií, financování a dluhů - např. něco vělkého vlastníte (provozujete), ale jste vázáni tomu komu dlužíte, kdo vás investuje atd. takže vás vlastně vlastní Váš věřitel. Nebudu Vám tedy alespoň proteď kazit optimismus a může to být jen takové memento pro zamyšlenou, ať ten ankap nemá zase tak moc sluníčkový nádech.
Autor: Baph0met Čas: 2022-11-07 12:42:00
Web: neuveden Mail: schován
Klasický argument. Pokud nejhorší co se může stát v anarchii je vznik státu, no tak to je argument proti státu. "Naše nejlepší je vaše nejhorší" není dobrý argument. Jakmile by taková firma začala užívat praktik státu, aka vynucovat si prostřednictvím násilí její agendu, tak by pěkně rychle zase zanikla, protože jakmile máte anarchistickou společnost tak se lidé budou bránit znovuvzniku státu.
Web: neuveden Mail: rastislavlibert v doméně gmail.com
Ahoj,
Áno tento argument môže do istej mieri platiť, ale dobrým proti argumentom je v to, že by neplatil pri tých firemných mestách v ktorých by obyvatelia na rozdiel od súčasných miest nemali možnosť voliť, a teda, tieto mesta by boli de facto diktatúry. Ktoré by nakoniec vytvorili štáty a bolo by to ešte horšie ako dnes.

A ja som sa v tomto texte pokúsil vyvratátit práve tento protiargument.
Web: neuveden Mail: schován
Taková města by ale musela vzniknout od nuly a nikdo by do nich tím pádem nechodil, protože by věděli co se v nich děje. Protože asi těžko někdo koupí všechny pozemky Prahy a nastolí diktaturu, možné to je ale pochybuji že by obyvatelé Prahy prodali své pozemky a odstěhovali se do Brna.

Diktatury můžou v anarchii fungovat, nijak se s Ankapem nerozporují, důležité ale je aby byly dobrovolné.
Autor: hefo Čas: 2022-11-07 17:35:04 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A prečo sa robotníci z Bangladéša trepali do Kataru, aby ich tam na slnku a horúčave, bez vody a v mizerných podmienkach pri stavbe futbalových štadiónov biedne zgeglo 5 až 15 tisíc?!? Či v dnešnej dobe nevedeli, čo sa tam deje?
Web: neuveden Mail: schován
Protože to pro ně asi bylo lepší jak v Bangladéši.
Autor: hefo Čas: 2022-11-07 19:25:23 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A pochopil si, čo sa tou analógiou myslelo? Alebo sa na blbého len hráš?

Prečo nešli radšej do Nemecka? A prečo v ankape niekto išiel do toho hrozného mesta a nie niekam, kde pečené holuby padajú z neba?
Web: neuveden Mail: schován
Buď to pro ně v Německu nebylo tak pěkné nebo byla moc drahá letenka. Případně Německo nevítalo Bangladéščany.
Autor: hefo Čas: 2022-11-07 20:43:52 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak si si odpovedal, prečo sa v ankape budú vyskytovať ľudia aj tam, kde sa im to veľmi páčiť nebude.
Web: neuveden Mail: schován
Wow, to jste tedy udělal objev století. Samozřejmě že takoví lidé budou, vždycky byli. Ankap není utopie. Opravdu to není nic ve smyslu socialistických lepších zítřků kde všichni budou pracovat a strašně to všechny bude bavit a všichni budou happy a milovat se.
Autor: hefo Čas: 2022-11-07 22:08:23 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"Taková města by ale musela vzniknout od nuly a nikdo by do nich tím pádem nechodil, protože by věděli co se v nich děje."

Tak chodil alebo nechodil?
Web: neuveden Mail: schován
Chodil by tam kdo chce, normální člověk by tam asi nešel, Bangladéščan co umí sotva počítat a nějak si tim polepší by tam asi šel. Nevím, osobně neznám nikoho kdo by tam šel když ví jak se k němu budou chovat. Hodně lidí by dneska rádo žilo v Severní Koreji, takže asi tak.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky