Daně nás nutí se rozhodovat neoptimálně – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: J.S.
Čas: 2022-02-18 00:00:02

Daně nás nutí se rozhodovat neoptimálně

Daně dělají spoustu věcí, ale taky nás nutí jinak jednat. Představte si, že založíte firmu – buď takovou, co jistě trochu vydělá, nebo takovou, co asi zkrachuje, ale možná vyléčí rakovinu a vydělá hodně. A bez daní se spíš vyplatí to risknout. Daně ze zisku zhorší obě varianty, ale tu riskantnější více. Cena za risk není jen vklad, ale i možnost zkrachování, což daně nezohledňují. S daněmi tedy riskujeme méně, i když risk stojí za to.

Pro matfyzáky: Za investici 10 dostanete buď (1) na 100 % výnos 12, nebo (2) na 99 % žádný výnos a na 1 % výnos 2000. U (2) dostaneme v průměru 20, což je více než 12 u (1). Daně 50 % to mění – buď (1) na 100 % výnos 11, nebo (2) na 99% výnos 0 a na 1 % 1005. Výnos (2) s daněmi je v průměru 10.05, což je měně než 11 u (1).
Přečtení: 12878

Reagujete na tento komentář:
Autor: Imperialist (neregistrovaný) Čas: 2022-02-18 12:28:13
Ne, dane nejsou poplatky za sluzby. Dane jsou vypalne, ktere stat potrebuje pro svou existenci. Poskytovani tzv. verejnych sluzeb bylo vytvoreno jen jako ospravedlneni existence celeho statniho aparatu. Jak pravi Parkinsonuv zakon o socialnich sluzbach - socialni problemy narustaji umerne tak, aby zamestnali vsechny socialni pracovniky vyhrazenych k jejich reseni. Stat tu neni od toho, aby poskytoval verejne sluzby, verejne sluzby jsou vejicka legitimizujici jeho existenci ... Koneckoncu, jaka je logika financovani statu - neni to tak, ze by se stat rozhodl, co bude poskytovat, a pak se zamyslel, jak ty penize vybere. Stat postupuje jako bandita - vezme, co mu beztrestne projde a az pak se rozmysli, za co ty penize utrati. Podniky plati dane podle sveho zisku ne podle spotrebovanych sluzeb ... Srovnejte si dva podobne podniky dle vsech parametru - jeden v Praze a druhy v nejake dire v Usteckem kraji ... Je zrejme, ze sluzby uzivane prazskym podnikem jsou mnohem lepsi nez nekde na severu - avsak oba podniky budou platit stejne.
Web: neuveden Mail: schován
Zabúdate na druhú stránku veci, že dane sú poplatky za služby a tie si budete musieť platiť aj v ankape. A v tom má práve ten druhý podnikateľ v štáte výhodu, lebo služby mu štát poskytne aj kým bude v mínuse.
Autor: Jana (neregistrovaný) Čas: 2022-02-18 09:41:13 [↑]
Myslím si, že drtivá většina podnikatelů a investorů má svůj osobní nebo rodinný rozpočet alespoň částečně oddělený, nebo nějaké peníze našetřené bokem pro nouzové situace, právě proto aby měli dost na výdaje nutné pro přežití, když přijde krach nebo špatné období. Ppkud jste to myslel takhle, váš argument je dle mě irelevantní a naopak je lepší nechat zodpovědnost na lidech.
Autor: Slaver (neregistrovaný) Čas: 2022-02-18 10:23:50 [↑]
@norbertsnv: To nie je druhá stránka veci, to sa nedá obhájiť. Tie služby v ankape si zaplatím dobrovoľne a rád a nebudem musieť platiť aparát ľudí, ktorí sa tvária, že to riadia. Každá služba poskytovaná štátom môže byť nahradená súkromným sektorom a vďaka konkurencii bude aj lacnejšia.
Autor: hefo Čas: 2022-02-18 10:33:43 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ono aj služby výpalníkov často človek zaplatí "dobrovoľne a rád", čiže o štáte to úplne nie je...
Autor: Imperialist (neregistrovaný) Čas: 2022-02-18 12:28:13 [↑]
Ne, dane nejsou poplatky za sluzby. Dane jsou vypalne, ktere stat potrebuje pro svou existenci. Poskytovani tzv. verejnych sluzeb bylo vytvoreno jen jako ospravedlneni existence celeho statniho aparatu. Jak pravi Parkinsonuv zakon o socialnich sluzbach - socialni problemy narustaji umerne tak, aby zamestnali vsechny socialni pracovniky vyhrazenych k jejich reseni. Stat tu neni od toho, aby poskytoval verejne sluzby, verejne sluzby jsou vejicka legitimizujici jeho existenci ... Koneckoncu, jaka je logika financovani statu - neni to tak, ze by se stat rozhodl, co bude poskytovat, a pak se zamyslel, jak ty penize vybere. Stat postupuje jako bandita - vezme, co mu beztrestne projde a az pak se rozmysli, za co ty penize utrati. Podniky plati dane podle sveho zisku ne podle spotrebovanych sluzeb ... Srovnejte si dva podobne podniky dle vsech parametru - jeden v Praze a druhy v nejake dire v Usteckem kraji ... Je zrejme, ze sluzby uzivane prazskym podnikem jsou mnohem lepsi nez nekde na severu - avsak oba podniky budou platit stejne.
Autor: Cohen (neregistrovaný) Čas: 2022-02-18 13:20:36 Titulek: Dotaz [↑]
Prosím tě jaké služby jako podnikateli mi poskytuje stát?
Autor: J.S. Čas: 2022-02-18 10:59:17
Web: https://pub.ist.ac.at/~jsvoboda/ Mail: 3.14159.jakub v doméně gmail.com
Nezapomínám, ale je to trochu komplikovanější, hlavně v tom jak na daně nahlížet.
Můžeme říct, že daně, nehledě na to, kolik je zaplaceno nám poskytují benefit 1 (Přesně kolik každý zaplatí v (1)),
v tom případě můžeme přičíst ke každému scénáři 1 a podívat se, kolik dostaneme, pro scénář (1) je to 12 a pro (2) je to 11.06.

Nebo na daně můžeme nahlížet jako na přerozdělování, 50% zisk je rozděleno rovnoměrně všem.
Když všichni zvolí stejné rozhodnutí, (1) dává 12 a (2) dává 20 (1% 1014.95; 99% 9.95).
Přinutí nás to zvolit scénář (2)? Ne.
Když všichni ostatní volí (2), my můžeme zvolit (1) a dostat jistých 12 plus něco daní lidí, co se rozhodli riskovat.
V teorii her se to jmenuje public goods game.

V praxi daně asi vypadají jako mix těch dvou, ale ve všech případech je (1) nejlepší možnost (Nash equilibrium).
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky