Jak předcházet šikaně na školách? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2022-03-31 00:00:02

Jak předcházet šikaně na školách?

Z důvodů zachování anonymity jsem přislíbil, že žáka ani školu nebudu jmenovat a nebudu se rozepisovat příliš detailně. Na jedné ZŠ znehodnotil neznámý žák majetek školy. Následné pátrání ukázalo, který z žáků to provedl. Výsledkem je dvojka z chování, nelichotivý dopis od ředitele školy a ponížení, když jeho jméno bylo zveřejněno. Tento žák byl však šikanován jiným žákem – a jelikož už nevěděl, jak volat o pomoc, znehodnotil majetek, který souvisel s šikanujícím žákem. Toto bylo škole známo ještě před udělením dvojky z chování. Šikanovaný žák pochází ze sociálně vyloučené rodiny, což považuji za „krásný“ příklad toho, jak náš systém školství „pomáhá“ právě těmto dětem. To, jak se k případu škola postavila, můžeme brát jako individuální selhání, kde namísto pomoci se žákovi ještě napaří dvojka z chování a zostudí se před ostatními. Obecnější problém je však samotný systém utváření tříd podle věku a absence dobrovolnosti. Na toto téma jsem zde již psal a mluvili jsme o tom přímo i s Urzou, že věková segregace ubližuje nejvíce právě těmto dětem. Bohužel toto není ani zdaleka ojedinělý případ – podle výzkumu PISA 2015 uvedlo celkem 25 % žáků zkušenost se šikanou. Naopak ve svobodných školách šikana v podstatě neexistuje a daří se jí skvěle předcházet – děti se samy rozhodují, s kým budou navštěvovat hodiny, kdo je bude vzdělávat a s kým budou trávit čas.
Přečtení: 9824

Autor: li Čas: 2022-03-31 01:32:23
Web: neuveden Mail: schován
Po pravdě řečeno, takhle z toho nic moc nemůžeme vyvozovat, kontury příběhu jsou vskutku dost rozmlžené...
1. Co tedy šikanovaný žák znehodnotil - jednalo se o majetek školy - anebo toho agresora? Je v tom trochu guláš.
2. Jakým způsobem bylo naloženo s agresorem?
3. Vědělo se o šikaně ještě před touto konkrétní událostí?
4. Je důležité z jaké rodiny je šikanovaný žák? Mělo by se to řešit odlišně?

Jsem pro dobrovolnost ve vzdělávání, měla by to být záležitost domluvy mezi rodičem a dítětem - a dále pak mezi rodičem / školou a dítětem / učitelem.
Zajímalo by mne jak se v praxi ve svobodných školách postupuje, když žáci rozhodnou, že s konkrétním žákem nechtějí navštěvovat hodiny, nenazval byste to šikanou?
Autor: EzoMistrBrekeke (neregistrovaný) Čas: 2022-03-31 09:09:49
Proc resit sikanu, kdyz jde problem krasne zametat pod koberec? Normalni stav na nekterych ceskych skolach.
Autor: li Čas: 2022-03-31 10:04:51 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ve svobodných školách prý šikana v podstatě neexistuje. Wow! Věřil byste tomu?
Autor: EzoMistrBrekeke (neregistrovaný) Čas: 2022-03-31 11:01:24 [↑]
Ano
Autor: li Čas: 2022-03-31 11:45:31 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
:)
Web: neuveden Mail: neuveden
Pro diskusi je třeba nejprve určit, zda je šikana čistě sociálně patologickým jevem bez jakéhokoli dalšího smyslu nebo se za určitých podmínek jedná o sociálně účelné chování. Podle mého se vyvinula jako funkční mechanizmus v podmínkách extrémní konkurence, která ve věkově homogenních autoritativně řízených strukturách přirozeně nastává. Mechanismus třídního nepřítele stmeluje a snižuje riziko, že se budou rvát neustále všichni se všemi. Ten, kdo šikanuje nejvíc, se automaticky stává vůdcem skupiny nebo nejiniciativnější podskupiny. Mechanismus je ale třeba udržovat stále v chodu, jinak se struktura rozpadne.
V heterogenních dětských skupinách dochází k hierarchizaci přirozeně na bázi zjevné fyzické a často i duševní převahy vzhledem k věku a konflikty bývají spíše jednorázové. Rozdíly v heterogenních skupinách jsou navíc vnímány jako přirozené a spravedlivé - jednou taky vyrostu a vzhledem k tomu, že nejstarší a hierarchicky nejvýše postavení spolužáci přirozeně odcházejí s dovršením docházky, mění se každým rokem do určité míry hierarchická struktura a vznikají nové příležitosti. Hierarchie ve věkově homogenních skupinách se po vytvoření oproti tomu mění jen málo a pokud je někdo jednou ostrakizován, je velmi obtížné to změnit. Navíc vlastnosti potřebné pro sociální úspěch v homogenní a heterogenní skupině jsou v mnoha ohledech odlišné avšak svět je přes různé kolektivizační snahy stále značně heterogenní strukturou.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky