Jsou věci, které musíš… – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2024-04-09 00:00:02

Jsou věci, které musíš…

Po mnohých debatách jsem dospěla k tomu, že někteří lidé si nejsou vědomi své volby. Mnohdy říkají, že něco prostě musejí, že žádná jiná varianta není. Dle mého názoru to nedává logický smysl. Řekneme-li, že každý musí platit daně, ve skutečnosti to znamená, že kdo nechce mít problémy s berňákem nebo policií, daně platí. Existuje volba, jen jedna z možností je tak nepřijatelná, že ji daný člověk vůbec nevnímá.

Tento fenomén způsobuje například to, že diskutující „bez možnosti volby“ nedokáže chápat, co říká protistrana, protože nechápe, že pro někoho volba existuje. Zatímco jeden vnímá „musím“, druhý vidí i jiné možnosti. Díky tomuto zjištění mám s protistranou diskutující v módu „jsou věci, které musíš“ větší pochopení. Oni něco cítí, dává jim to smysl, ale nedokáží to popsat, případně si nedokáží přiznat, že reálně určitou volbu dělají. Možná Vás toto zjištění v diskuzích obohatí podobně jako mě.
Přečtení: 5535

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2024-04-13 16:52:19
Tvoje blábolení o doměnkách nevyvrací nic úplně stejně, takže se s tím už taky můžeš neustále zasírat diskuzi.
Máš tu k vyvrácení hned dvě, kontexty vlákna si najdi sám:
1)D-K efekt je o kognitivním zkreslení, o tom že člověk může, zjednodnušeně řečeno, nabýt falešného dojmu že něčemu rozumí přičemž ve skutečnosti má jen povrchní znalost. Takže pochopitelně nijak "jednoduše" opravdu nezjistí že mu podléha, jelikož mu podléhá. To se vylučuje, jelikož by tím zjistil a musel si přiznat že tedy věcem tolik nerozumí.
Že to tak sebejistě tvrdíš že mu nepodléháš a ještě "jednoduše", spíš nasvědčuje že ano, a že to s tím tvým rozumem opravud tak slavné nebude. A není to tak dlouho co jsme rozebírali, že jsi ani jednou nebyl schopný přiznat že se s tu mýlil, že jsi něčí myšlenky špatně pochopil a dezinterpretoval. Takže zjevně máš o sobě dojem, že prakticky všemu co se týká ankapu rozumíš téměř perfektně a nemýlíš se.

Což už jsem ti vysvětlit že je velice nepravděpodobné. Pokud by tvůj dojem byl pravdivý, tak to teda zjevně odporuje Dunningovým a Krugerovým zjištěním. Kdybys měl opravdu tak nadprůměrné schponosti, měl bys spíš mít tendenci je podceňovat. Zatímco to že je prezentuješ jako extrémně vysoké je v souladu jejich poznatkem, že lidi ze slabými schopnostmi je výrazně přeceňují.

2) Já jsem se bavil tvém tvrzení, že "Ankapisti uznávajú hierarchiu jedine vtedy ak je na jej vrchu nejaký kapitalista. A teda je tvorená zhora, tým kapitalistom." Což je zjevná hovadina jak jsem ti tam jasně vysvětllil. Vyvrací to jakýkoliv příklad hierarchie kterou ankapisti uznávají a žádný kapitalista shora v ní nefigure, a že jich je.
Jeslit ankap nějakým hierarchiíím brání nebo ne je úplně jiné tvrzení, takže to z tvé lži pravdu neudělá, pokud to byl tvůj záměr.
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-04-09 07:46:17
Web: neuveden Mail: schován
souhlasím a proto nemám rád Kantův kategorický imperativ. líbí se mi taky jeden pozitivistický přístup, kdy si všechny "povinnosti" zvědomím a dělám je, protože chci. je to mé svobodné rozhodnutí (jít nakoupit, umýt nádobí, zavézt auto do servisu, vyzvednout děti... pro někoho možná i platit daně). pokud budou všichni pořád něco "muset", budou otroky sebe sama. taky nechápu rčení, že se svobodou automaticky přicházejí povinnosti. ne povinnosti, ale zodpovědnost - sami za sebe a za důsledky svých činů na sebe i na ostatní. povinnosti beru jako příkazy z vnějšku a jako takové tedy neexistují.

co pro vás znamená slovo povinnost? existuje-li?
Autor: Rakusak Čas: 2024-04-09 09:32:06
Web: neuveden Mail: schován
Ano, toto je dobre si uvedomit. Treba mistni troll norbert to nechape. Nechape, ze nemusi mit zdravotni pojiste, ze treba existuji lide, kteri ho mit nechteji. Take nechape, ze jeho potreba po rohliku nelegitimizuje to, aby mne prostrednictvim statu nasilim nutil mu ten rohlik prodat a jeste k tomu za cenu v intervalu, ktery mi stat stanovi, atd.
Web: neuveden Mail: schován
určitě se to ale nevztahuje jenom na stát, ale i na lidské vztahy, rodinu atd... ale určitě to hodně pomáhá ten stát akceptovat... zároveň to "musím" je ale stále negativní a přesto se ho lidé nechtějí vzdát
Web: neuveden Mail: schován
Ono to musim je take takove ulehceni pro dotycneho cloveka. Musim zustavat ve vztahu, musim pecovat o deti, musim, musim, musim. Proste si tak oduvodni svuj stav a lepe se mu pak s tim zije... Coz je vlastne do urcite miry i dobre.. Kdyz se to prezene... pak clovek skonci jako norbert :-D
Web: neuveden Mail: schován
haha přesně tak. a taky mě teď napadá, že v angličtině se alespoň rozlišuje must a have to. celkově by bylo občas fajn kdyby lidi přemýšleli o tom, co říkají... :)
Autor: Honza Čas: 2024-04-10 05:57:52
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Ono taky spoustu lidí děsí, že by mohli mít možnost volby, protože jim vyhovuje nastavení oběti.
Já nic, to všechno oni, já (za) nic nemůžu a tak.
Představa, že se spoustou nepříjemností mohou něco dělat a tedy si za ty nepříjemnosti mohou určitým způsobem sami (nebo aspoň za to, že v tom zůstávají), bolí.
Doporučuji knížky Erika Berneho Jak si lidé hrají a Co řeknete, až pozdravíte. To dá člověku jiný náhled na život a zpočátku to hodně bolí a pak to hodně osvobozuje.
Web: neuveden Mail: schován
přesně tak. ale i v ankapu by mohli svá práva někam delegovat nebo se s někým poradit atd... jen k tomu nejsou nuceni.
Autor: Regis2 Čas: 2024-04-14 14:06:33
Web: neuveden Mail: schován
Nelži: "Hlúpejšiu otázku nemáš?"
A to co cituješ byla reakce na tvoji demagogii.

A lžeš taky že "Ankapisti uznávajú hierarchiu jedine vtedy ak je na jej vrchu nejaký kapitalista. A teda je tvorená zhora, tým kapitalistom."
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky