Kdo by mohl adoptovat a starat se o děti, kdyby nebyl stát? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2022-09-06 00:00:02

Kdo by mohl adoptovat a starat se o děti, kdyby nebyl stát?

Jde o složitou a komplexní otázku, na kterou neexistuje univerzální odpověď. Ve státu jsme si přesto jednu zvolili a uzákonili ji. Pro část lidí je nevyhovující, pro některé dokonce špatná. V určitých případech je kontraproduktivní a nelze ji beztrestně obejít. Ale proč se omezovat na jedno centrální řešení, které nevyhovuje všem? Pokud by do adopcí a následné péče o děti stát nezasahoval, bylo by možné řešit případy individuálně vzájemnou dobrovolností mezi konkrétními institucemi, konkrétními žadateli o adopci a konkrétními dětmi. Víme líp, co je pro všechny děti bez rodičů (nej)lepší? Víme líp, co je v zájmu všech těchto dětí? Víme líp, kdo může a kdo nemůže adoptovat a starat se o tyto děti, než sami děti a možní opatrovníci? A pokud ano, chceme to všem těmto lidem nařizovat povinně pod hrozbou násilí?
Přečtení: 3018

Reagujete na tento komentář:
Autor: v6ak Čas: 2022-09-08 21:03:04
1.1. Budeme-li nazývat státem stav, kdy na nějakém území existuje ± shoda na něčem, co se vynucuje, nezávisle na tom, jak k té shodě dojde, pak ano, šlo by o stát. Urza používá trochu jinou definici a státem to nenazývá, ale to je spíš věcí terminologie.

BTW, konsenzus v Bitcoinu mi přijde celkem analogický – v podstatě je to široká shoda (v tomto případě mezi uživateli jedné měny), ale nevzniká působením žádné centrální autority.

2. Tím Nirvana fallacy jsem hlavně chtěl říct, že jakkoli může být právní nejistota nepříjemná a jde o určitou nevýhodu, rozhodně by nešlo o ultimátní argument proti. Nicméně nevím, jestli by to skutečně prakticky znamenalo vyšší právní nejistotu oproti dnešku. Dnes teoreticky máte právní jistotu, pokud znáte všechny zákony* (a například v případě sexu pokud ověříte občanský průkaz – pokud se spolehnete na vzhled a tvrzení druhé osoby, budete na tom ± jako v situaci, kdy soudci posuzují jednotlivé případy).

BTW, pro tento článek IMHO není až tak podstatná existence státu. Z hlediska článku je IMHO celkem jedno, jestli stát neexistuje, nebo jestli máme minimální stát, který nechá adopci na lidech, a neříká jim, jak to mají dělat.

*) OK, teoreticky můžete znát jen ty podstatné zákony, ale už jen zodpovědný výběr těch podstatných zákonů je dnes náročný.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2022-09-07 17:04:22 Titulek: Kdo?
Web: neuveden Mail: neuveden
Postarala by se o ně charita úplně stejně, jako v dobách, kdy se stát nestaral. Děti v sirotčincích 19. století měli vyšší životní úroveň, než děti, které tehdy žily v rodinách s mediánovou životní úrovní, což nikdy nebyla a není chudina. V tomto srovnání (mediánové děti dnes max. 2 v jednom pokoji + k dispozici veškeré sociální a další vybavení zrenovovaného panelákového bytu) by dnešní dětský domov musel vypadat tak, že sirotci by bydleli de facto v hotelu, 2 ve dvoupokojovém apartmánu se vším vybavením, a do školy by každého jednoho z nich vozil osobní řidič Mercedesem.
Data k dohledání o úrovni sociální péče 19. století na bawerk.eu
Web: neuveden Mail: schován
Jen škoda že ta životní úroveň né vždy nutně souvisí s kvalitou života.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky