O výchove – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Rastislav
Čas: 2021-02-12 00:00:02

O výchove

Za poslední čas si okolo seba všímam mnoho debát o výchove. Konzervatívci by chceli deti vychovávať k tradičným hodnotám, nacionalisti k národným a liberáli k genderovej rovnosti (samozrejme sú aj iné smery, ale tieto sú v poslednom čase najvýraznejšie). A nehovoríme tu iba o vyučovaní v školách, ale aj o tom aké rozprávky majú deti sledovať/čítať, s akými hračkami sa majú hrať, či dokonca o tom, s kým sa majú hrať. Asi všetci ľudia na toto majú svoj názor a považujú to čo propagujú za pravdu. Tú „pravdu“ ktorá je pre každého najlepšia a ktorou by sa mal každý riadiť. A kto by mohol byť proti takejto svätej pravde? Jedine nejaký hlupák a zapredaný nepriateľ – čo je nakoniec jedným z dôvodov radikalizácie takýchto hnutí. Mohli sme si to všimnúť pri tom, keď napríklad EU navrhuje zákony proti stereotypným postaveniam ženy a muža. Alebo keď konzervatívci odmietajú adopciu deti homosexuálmi. A najme na stále ostrejších spôsoboch, akými títo ľudia na seba vzájomné útočia.

Tomu všetkému by sa do istej mieri dalo predísť keby sme ponechali tvorcom slobodu tvorby, napriek naším výhradám k ich dielam. Ak by sme nechali viac priestoru samotným deťom, aby sa mohli samé rozvíjať a učiť. Toto samozrejme nesmie vymáhať žiaden zákon. Je to skôr môj apel na rodičov. Myslím, že ak by sme zrušili povinnú školskú dochádzku, a štát by ponechal školám, rodičom a žiakom voľnu ruku ohľadom výučby. Dalo by to všetkým možnosť zaistiť si vlastný typ vzdelávania. Konflikty panujúce okolo vzdelávania by sa o dosť zjemnili, pretože by neexistoval konflikt, ktorí vzniká, keď sa všetci musia vzdelávať rovnako. Ďalej si myslím, že táto záležitosť by mala by pre libertalianov prvoradá. Ešte pred cestami, pred nemocnicami a pred ozbrojenými zložkami. Pretože sa, keď ste vychovávaní v neslobode, ťažko si zvyknete na slobodu. A ak ste vychovávaní v slobode, ťažko si zvyknete na neslobodu.
Přečtení: 19143

Reagujete na tento komentář:
Autor: Nikdo důležitý (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 09:49:21 Titulek: Re: Až překvapivě špatně
Pokud chcete vybudovat a udržet lidskou společnost, potřebuje nějaký jednotný základ. Když jsme u těch biblických historek. Tak bych připomněl babylonskou věž. Lidem byl odebrán společný jazyk, ztratili schopnost se vzájemně domluvit a jejich společnost se rozpadla. Vezměte si třeba současné USA (ale i nás). Spor dvou ideových proudů ve společnosti, které ztrácí společný základ (morálku, cíle atd.), a začínají se tam objevovat úvahy o občanské válce nebo rozdělení země.

Já tedy nevnímám ten společný základ a výchovu k němu jako něco a priory negativního. Já myslím, že pro společnost je to naopak nutné. Otázka je jen jaký by měl být.
Autor: Szaszián Čas: 2021-02-12 07:23:19 Titulek: Až překvapivě špatně
Web: neuveden Mail: neuveden
keď ste vychovávaní v neslobode, ťažko si zvyknete na slobodu. A ak ste vychovávaní v slobode, ťažko si zvyknete na neslobodu.
- Takže když je dítě vychováváno k tradičním hodnotám/národním hodnotám/genderové rovnosti, protože tak rozhodli jeho rodiče, je vychováváno ve svobodě…
To je jako tvrdit, že když o pracovním nasazení otroka nerozhoduje stát, nýbrž jeho vlastník, tak otrok žije ve svobodě.
Dítě ve svobodě nežije a na rozdíl od dospělých nemá žít. A je to asi tak nespravedlivé, jako že rodí jen ženy nebo že padesátníci jsou bohatší než dvacátníci.
A je to přesně naopak: Právě to, že děti nemají svobodu, způsobuje, že po ní touží. Funguje to ale jen tehdy, když svobodu mají dospělí.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 08:35:32 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A je to přesně naopak: Právě to, že děti nemají svobodu, způsobuje, že po ní touží.
.........................................................
Tak snad naopak,
když dítě vychováváte jako otroka,
bude již nadále s největší pravděpodobností jen otrok,

stačí si přečíst Bibli, co jen měl Mojžíš za problémy když vyšel z Egypta s bandou otrockých izraelitů, musel počkat než celá generace vymře, páč svoboda jim přišla velmi nesvobodná
Autor: Nikdo důležitý (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 09:07:11 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
První, co udělala ta nová svobodná generace, když vyšla z pouště, bylo, že kompletně vyvraždila Jericho a začala dobyvačnou válku. Nevím, proč se to uvádí jako příklad převychování ke svobodě. Když je to příklad, jak z pověrčivých ale jinak celkem přátelských vidláků udělat genocidní náboženské fanatiky.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 09:24:52 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No samozřejmě,
to proto, protože byli opět voblbnutí jinou ideologií, totiž tím, že jsou vyvolený boží národ..
Ta vaše reakce opět ukazuje, jak lze lidi voblbovat nějakou ideologií, budto vychováte kolektivistické otroky nebo kolektivistický hrdlořezy...
A na to vám postačí jen jedna generace cca těch 40 let

Ted si představte, že takto je obyvatelstvo masírováno židokřestanstvím tisíc let a ne jen pouhých 40 let
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 09:34:17 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Chudák Hitler,
vopálil Bibli sakumprásk co v ní nalezl,
a myslel si že za 10 let udělá to, co Mojžíšovi trvalo 40 let, proto taky za pár let skončil a byl z toho na palici, že jej nikdo nechápe a že jej všichni zradili a podvedli...

Ale i tak, mohl si docela dobře uvědomit, jak nakonec dopadli i izraelité s tou svou ideologií vyvolenosti...
Autor: Nikdo důležitý (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 09:49:21 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Pokud chcete vybudovat a udržet lidskou společnost, potřebuje nějaký jednotný základ. Když jsme u těch biblických historek. Tak bych připomněl babylonskou věž. Lidem byl odebrán společný jazyk, ztratili schopnost se vzájemně domluvit a jejich společnost se rozpadla. Vezměte si třeba současné USA (ale i nás). Spor dvou ideových proudů ve společnosti, které ztrácí společný základ (morálku, cíle atd.), a začínají se tam objevovat úvahy o občanské válce nebo rozdělení země.

Já tedy nevnímám ten společný základ a výchovu k němu jako něco a priory negativního. Já myslím, že pro společnost je to naopak nutné. Otázka je jen jaký by měl být.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 09:56:26 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Pokud chcete vybudovat a udržet lidskou společnost, potřebuje nějaký jednotný základ.
............................................................
Jednotným základem by mohlo být klidně to, že se prostě "neschodneme na jednotném základě"
Není to žádná novinka, ve skuteččnosti je to jen vyopičený "jednota je dána bojem protikladů"


Problém je poněkud v tom, že my myslíme logicky, zatímco toto je paradoxní myšlení...
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 10:10:38 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
PS.
Von to není ani tak problém myšlení,
jako spíše problém POZOROVÁNÍ,

což je pak již duchovní oblast, kde se pracuje budto s koncentrací nebo naopak meditací, výsledky jsou dost rozdílné, nebot koncentrací něco podporujete (dobro) něco negujete (zlo) zatímco meditace je jednoduše stav otevřenosti vůči všemu (což je pak již mimou souhlas či nesouhlas)
Autor: Nikdo důležitý (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 11:19:24 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
PŮL PINTY SRAČEK TOBĚ DO CHŘTÁNU!
Autor: Odpověď (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 08:53:57 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
PŮL PINTY SRAČEK TOBĚ DO CHŘTÁNU, TY KRYPLE ŠAŠIÁNSKEJ!
Autor: Rastislav Libert (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 13:40:06 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Dobrý deň,
Dovolím si nesúhlasiť. Dieťa potrebuje čo najviac osobného priestoru. Osobne poznám viacero ľudí na ktorých boli rodičia v detstve príliš prísny, a príliš im zo všetkým pomáhali. A takíto ľudia sa o seba v dospelosti nedokážu postarať. Keďže to počas detstva nemuseli robiť a tak sa to nenaučili.
Takže ja osobne by som deti nechal robiť čo chcú pokiaľ niekomu neubližujú. A pomáhal im iba keď povedia že potrebujú pomoc (a aj vtedy by som ich nabádal k tomu aby sa snažili sami nájsť riešenie svojich problémov.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 14:45:59 Titulek: Re: Až překvapivě špatně [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Dovolím si nesúhlasiť.
.......................
To já si dovolím s vámi souhlasit s vaším nesouhlasem

PS.
A jménem Andreje Babiše si vás dovolí pozvat k nám do čech
((to je jen forek))
https://www.youtube.com/watch?v=Y0rTl5iG5pg
Autor: Karel K Čas: 2021-02-12 08:08:29
Web: http://www.karelkuzel.cz Mail: kuzelgm v doméně gmail.com
"Dítě ve svobodě nežije a na rozdíl od dospělých nemá žít."
Souhlas. Dítě je přírodou "naprogramováno" k testování reality. Zkouší, co si ve svém prostoru může dovolit, kde jsou jeho meze. Pokud je nenachází, je strašně frustrované. Z takových dětí se stávají "rebelové bez příčiny".
Meze jsou potřebné a dítě z nich vykročí získáním dospělosti. U přírodních národů to vykročení bylo ritualizováno do tzv. inicializačního aktu. Dokud dítě nedospěje, mají je rodiče a ostatní blízcí vychovávat hlavně příkladem.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 08:44:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Souhlas. Dítě je přírodou "naprogramováno" k testování reality. Zkouší, co si ve svém prostoru může dovolit, kde jsou jeho meze. Pokud je nenachází, je strašně frustrované. Z takových dětí se stávají "rebelové bez příčiny".
........................................................

Jenže to není otázka hranic,
ale otázka věnování pozornosti dítěti,
dítě je flustrovaný ne nedostatkem hranic, ale tím, že nemá průvodce, že mu není věnována pozornost, že na něj rodiče jednoduše serou, pak jakoby rebeluje bez příčiny, ale tou příčinou je že na něj rodiče jednoduše serou...
Autor: Karel K Čas: 2021-02-12 11:59:28 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.karelkuzel.cz Mail: kuzelgm v doméně gmail.com
...to není otázka hranic, ale otázka věnování pozornosti dítěti,...
Co s tím. Názor proti názoru. Ale ty názory si protiřečí méně než by se na první pohled zdálo.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 12:57:07 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To vám jen tak přijde,
protože pro vás věnovat pozornost znamená vytyčovat hranice,
je prostě rozdíl mezi koncetrací a meditací...
Autor: Lojza Čas: 2021-02-12 19:15:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ono asi bude zalezet na tom, co si kdo predstavuje pod tou svobodou.
Prijde mi docela fajn ponechat svobodu urcitych rozhodovani s tim, ze si pak dite nese nasledky za sva rozhodnuti a rodice mu ty nasledky nijak neulehcuji (pripadne jen nejak z nejhorsiho).
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-13 09:10:07 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ono asi bude zalezet na tom, co si kdo predstavuje pod tou svobodou.
.........................................................
To určitě,
situace člověka je poněkud komplikovaná v tom, že kromě vlastní individuální vůle je zde ještě vytvořená kolektivní vůle která jej silně ovlivnuje, at už je to stát, morálka, etika, náboženství apd.
No a pak jsou zde ty přirozené autority, které si sami dobrovolně vybíráme páč se nám líbí...

Ale podle mne by se člověk měl vracet vždy sám k sobě a neodvolávat se na nějaký ty autority, nebot prostě individuální zkušenost je praxe a ta je vždy více než tuna dobré teorie. Není až tak těžké přebírat cizí názory, mnohem těžší je se jich pak zbavit. Autority jsou vždy jen pomůckou ani ne proto, abychom je následovali jako spíše k tomu, aby člověk viděl že "nemagoří" když to má poněkud jinak než ostatní či nějaká většina...

Vracet se sám k sobě je těžké, protože jsme překryti právě těmi cizími názory které pak bereme jako své názory, jsme s tím ztotožněni. Ale není třeba spěchat, všeliká věc má všeliký čas, takže zatímco v mládí člověk spíše spontánně "sbírá" ve stáří pak spíše spontánně "odhazuje" Ale vždycky je zde určitá možnost vzpomenout si na to dětství, jak to tenkráte bylo a co jsme tenkráte chtěli a nechtěli...

A to je poněkud těžší než se opírat o převzaté kolektivní názory nebo nějakou dobrovolně zvolenou autoritu...
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-13 11:39:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Často jsem se ptal sám sebe, jak jde dohromady, že každý má raději sebe než ostatní lidi, ale přesto svým názorům přikládá menší hodnotu než názorům druhých.

Autor: Aurelius Marcus Antonius
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-13 11:51:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.

Autor: Einstein Albert
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Za poslední čas si okolo seba všímam mnoho debát o výchove.
..........................................................

Tak především, dítě není ničí vlastnictví,
podobně jako člověk není nějakým vlastníkem těla,

za vznik těla může pouze příroda, ke spojení spermie a vajíčka dochází na podkladě PŘÍRODNÍHO sexuálního pudu,
a není to otec kdo vytváří spermie a ani matka nevytváří vajíčko, ale je to opět PŘÍRODA,

stejně tak to není matka, kdo by vytvářel tělo novorozence,
opět je to PŘÍRODNÍ proces na kterém je podíl matky zcela minimální...

Vlasnictví těla je stejný omyl, jako když se Marx domníval, že nadhodnotu vytváří dělník a zcela přehlédl že nadhodnotu vytváří použitá technologie, není to dělník ale soustruh, traktor, bagr, robot atd. Takže podíl kapitalisty a dělníka je zde stejně minimální jako podíl otce a matky..

Člověk je tvor zcela zahleděný do sebe a nevnímá, že existuje nějaká příroda či technologický pokrok...
Autor: Karel K Čas: 2021-02-12 11:55:22 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.karelkuzel.cz Mail: kuzelgm v doméně gmail.com
"...dítě není ničí vlastnictví,..."
Dítě je ODPOVĚDNOST.
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 12:55:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No vypadá to dobře,
ale opět vypouštíte ze zřetele tu přírodu...
Autor: Nikdo důležitý (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 15:55:06 Titulek: Re: [↑]
PŮL PINTY SRAČEK TOBĚ DO CHŘTÁNU!!!
Autor: Vostál Petr Čas: 2021-02-12 16:37:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Dejte s tím pokoj,
copak nevíte že nouzovej stav nám končí ???
Autor: Novák (neregistrovaný) Čas: 2021-02-12 18:38:29 Titulek: Re: [↑]
A já si myslím, že nemáte pravdu.
logo Urza.cz
kapky