Autor: Thevar
Čas: 2022-03-10 00:00:02
Povinnost jako výsledek selhání argumentace
Vzdělání je pro mne jednou z nejdůležitějších oblastí, proto opět něco ze školních lavic: Proč bych měl někomu vysvětlovat, že čtení knih je prospěšné, když mohu zavést povinnou četbu? Ta přeci dětem jistojistě ukáže, jak krásná a obohacující literatura je. Proč bych měl ztrácet čas a lámat si hlavu s argumentací, jak dětem sdělit, že knihy jsou něčím zcela fascinujícím a pro ně užitečným? Vždyť lidé si často zamilují to, co se jim uloží jako povinnost namísto toho, aby jim někdo vysvětlil prospěšnost dané věci. Ještě mne napadá, že pro jistotu jim seznam povinné četby vyberu sám, abych měl jistotu, že čtou pouze kvalitní literaturu. Z tohoto seznamu si již budou moci „svobodně“ vybrat jakoukoliv knihu – možnost volby je velmi důležitá a žijeme přeci ve svobodné zemi.
Přečtení: 19580
Komentáře
Komentář 78471
Komentář 78474
Seznamy budou, na to jsou příliš praktické, aby nebyly. Ale jsou i opravdu dobrovolné seznamy, ne?
Komentář 78475
Mimochodem, má dcera chodí do druhé třídy a zatím žádný takový seznam nemá. Čte si pohádky a příběhy podle chuti, zatím tedy knížky, které ji v knihovně náhodně zaujmou. Paní učitelka nikoho do ničeho nenutí. Předpokládám, že později doporučený seznam literatury bude - a ve třídě pak jednotlivé knížky budou rozebírat. Tohle mě vždycky bavilo a těšila jsem se na to sdílení...
Komentář 78476
Komentář 78481
Dosahlo to jedineho - ani jednu z tech knih jsem necetl, protoze povinne = spatne :-), meli jsme ve tride holky, co to poctive cetly s psaly si ty denniky, ty nam to pujcili, my to opsali (s drobnyma upravama), ukol splnen, nikdo po nicem nepatral, ucitelum bylo zela jedno, jestli vime, o cem to bylo ci ne, proste jsme meli ctenarsky dennik, ukol splnen, vice nezajem.
Na stredni jsem mel kliku, ze jsem se velmi brzo nechal vyhodit z prumyslovky a sel na ucebni obor s maturitou, kde se resily ty odborne veci a na nejakou povinnou cetbu se tam vice mene sralo, nejake nutne zaklady clovek zase nekde opsal, a jinak klid.
Btw, jsem clovek, co hodne cte, trebas na vojne jsem cetl v prumeru 4-5 knizek tydne....
Komentář 78486
Dneska často MUSÍ.
A to je ten rozdíl...
Komentář 78487
Bylo by fajn, kdyby rodiče měli možnost výběru z větší palety škol a aby byla mnohem větší nabídka volitelných předmětů.
Bylo by také fajn, kdyby učitel mohl operativně vyloučit žáka z jeho výuky z důvodu nespolupráce nebo nepřijatelného chování.
Komentář 78490
Komentář 78492
Jinak samozřejmě ano, přemýšlela bych, zda jsem něco nezanedbala... :)
Komentář 78500
Komentář 78501
Bylo to myšlené tak, že by rodič (i učitel) mohl dětem nabídnout i další dimenze - větší pestrost i hloubku...
Samozřejmě přirozeně namotivovat, ne vnutit jim to násilím...
Komentář 78518
Teda až na to, že "přirozeně namotivovat" někým jiným je oxymoron. Přirozená motivace je vnitřní. Ale samozřejmě je fajn, když je okolní prostředí pro děti plné vjemů :-)
Komentář 78520
Já nemám v zásadě nic proti unschoolingu, ale záleží asi na konkrétním případu. V některých případech to samozřejmě může dětem zásadně ublížit - a naopak, někdy to může být nejlepším řešením... nejde to generalizovat.
Komentář 78524
Bez ohledu na to, kdo tam ten vjem dal, motivace je vnitřní proces.
Komentář 78526
Komentář 78532
Komentář 78544
Myslím si, že když dítě má z nějakého důvodu odpor ke škole, tak by rodič měl zajistit alternativní výuku a měl by mít právo se ze systému vyvázat...
S tou literaturou - pokud by to byl volitelný předmět, tak by to bylo nejlepší, chápu, že to každého nemusí bavit...
Diskuze byla ale postavená jinak...
"Proč bych měl ztrácet čas a lámat si hlavu s argumentací, jak dětem sdělit, že knihy jsou něčím zcela fascinujícím a pro ně užitečným?"
Rozumný učitel pracuje s dětmi právě tak, že v první řadě motivuje děti k objevování literatury jako něčeho fantastického... vybírá zajímavé pasáže, o kterých s dětmi přemýšlí... Takoví učitelé jsou také, nejsou jen ti špatní a vyhořelí. V ankapu by to mohlo fungovat mnohem lépe než teď... nemám ráda, když všechny hodíme do jednoho pytle.
Thevar bohužel nějak tu myšlenku vůbec nepřizpůsobil ankapu, jeho "úvahu" chápu jako výkřik "A", ale chybí mi tam to "B" = tedy to, jak by si to představoval. Je snadné někoho poplivat, ale co z toho? :) Proto jsem napsala pár otázek do diskuze, protože raději o věcech přemýšlím, než jen suše odsoudím...
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.