Povinnost jako výsledek selhání argumentace – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2022-03-10 00:00:02

Povinnost jako výsledek selhání argumentace

Vzdělání je pro mne jednou z nejdůležitějších oblastí, proto opět něco ze školních lavic: Proč bych měl někomu vysvětlovat, že čtení knih je prospěšné, když mohu zavést povinnou četbu? Ta přeci dětem jistojistě ukáže, jak krásná a obohacující literatura je. Proč bych měl ztrácet čas a lámat si hlavu s argumentací, jak dětem sdělit, že knihy jsou něčím zcela fascinujícím a pro ně užitečným? Vždyť lidé si často zamilují to, co se jim uloží jako povinnost namísto toho, aby jim někdo vysvětlil prospěšnost dané věci. Ještě mne napadá, že pro jistotu jim seznam povinné četby vyberu sám, abych měl jistotu, že čtou pouze kvalitní literaturu. Z tohoto seznamu si již budou moci „svobodně“ vybrat jakoukoliv knihu – možnost volby je velmi důležitá a žijeme přeci ve svobodné zemi.
Přečtení: 19465

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis Čas: 2022-03-18 09:51:33
Z toho plyne, že o máločem můžeš bez pochybností říct že je to pravda. Rozhodně ne o věcech které jsi tu zmiňoval.
Důkazní břemeno je na tvojí straně, ty chceš na základě omylné vědy a lidí rozhodovat co se smí a nesmí říkat.

Já rozhodně netvrdím, že je tam funguje nějaká taková implikace, takže pěkný slaměny panák.
Autor: li Čas: 2022-03-10 09:15:27
Web: neuveden Mail: schován
A v ankapu budou děti číst povětšinou jen Čtyřlístky a bezduché časopísky a později Stopy hrůzy a Bravíčko? Myslím, že je fajn, když si o konkrétních knížkách může celá třída popovídat, rozebrat podstatu, literární styl. Kvalitní učitel i rodič dá jistě dětem dostatek prostoru, vysvětlí důležitost četby, namotivuje... V ankapu už žádné seznamy doporučené četby nebudou? Vybrala bych si raději trochu "přísnější" školu, aby se mé dítě setkalo i s určitou povinností a dokázalo později v životě obstát... ale Vy si svobodně můžete vybrat i školu, kde žádná pravidla a povinnosti nebudou...
Autor: il (neregistrovaný) Čas: 2022-03-10 10:42:06 [↑]
Líbí se mi ta formulace: "Čtyřlístky a bezduché časopisy..." Snad tím chce autor říci, že Čtyřlístky bezduché nejsou, jinak by snad nebyl důvod je předsadit.
Seznamy budou, na to jsou příliš praktické, aby nebyly. Ale jsou i opravdu dobrovolné seznamy, ne?
Autor: li Čas: 2022-03-10 10:53:11 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jak vypadá dobrovolný seznam? Je to seznam, který si dítě vymyslí? Anebo je to klasika, že má žák doporučenou četbu, ze které si vybírá?
Mimochodem, má dcera chodí do druhé třídy a zatím žádný takový seznam nemá. Čte si pohádky a příběhy podle chuti, zatím tedy knížky, které ji v knihovně náhodně zaujmou. Paní učitelka nikoho do ničeho nenutí. Předpokládám, že později doporučený seznam literatury bude - a ve třídě pak jednotlivé knížky budou rozebírat. Tohle mě vždycky bavilo a těšila jsem se na to sdílení...
Web: neuveden Mail: schován
Tak není seznam jako seznam. Běžně si musí lidi k maturitě vybrat 20 knížek ze 40. U nás jsme měli luxusních 300 a po diskuzi s češtinářem bylo možné přidat další. Jediný u čeho jsem při čtení fakt trpěl byl Máj, na to jak je krátký jsem ho četl skoro měsíc, ale nějaká poezie tam být musela.
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja byl na zakladce jeste za komancu a tam fakt byl pevne dany seznam, ctenarsky dennik, vlak pres to nejel.
Dosahlo to jedineho - ani jednu z tech knih jsem necetl, protoze povinne = spatne :-), meli jsme ve tride holky, co to poctive cetly s psaly si ty denniky, ty nam to pujcili, my to opsali (s drobnyma upravama), ukol splnen, nikdo po nicem nepatral, ucitelum bylo zela jedno, jestli vime, o cem to bylo ci ne, proste jsme meli ctenarsky dennik, ukol splnen, vice nezajem.
Na stredni jsem mel kliku, ze jsem se velmi brzo nechal vyhodit z prumyslovky a sel na ucebni obor s maturitou, kde se resily ty odborne veci a na nejakou povinnou cetbu se tam vice mene sralo, nejake nutne zaklady clovek zase nekde opsal, a jinak klid.
Btw, jsem clovek, co hodne cte, trebas na vojne jsem cetl v prumeru 4-5 knizek tydne....
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Je fajn, když si třída MŮŽE popovídat. Souhlas.
Dneska často MUSÍ.
A to je ten rozdíl...
Autor: li Čas: 2022-03-10 20:59:58 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já jsem také pro dobrovolnost!
Bylo by fajn, kdyby rodiče měli možnost výběru z větší palety škol a aby byla mnohem větší nabídka volitelných předmětů.
Bylo by také fajn, kdyby učitel mohl operativně vyloučit žáka z jeho výuky z důvodu nespolupráce nebo nepřijatelného chování.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A když jste pro dobrovolnost, nebudou vám vadit děti, které si budou číst jen Čtyřlístky a Bravíčka?
Autor: li Čas: 2022-03-11 09:24:45 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Když ty děti nebudou moje, tak mi to tolik vadit nebude, spíš mi jich bude líto.
Jinak samozřejmě ano, přemýšlela bych, zda jsem něco nezanedbala... :)
Web: neuveden Mail: neuveden
Btw, ze jdu kolem, co mas proti Ctyrlistku? Imho zrovna Ctyrlistek je pro deti dost super, a ostatne i pro dospele :-)
Autor: li Čas: 2022-03-11 11:32:42 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vůbec nic - milovala jsem ho!
Bylo to myšlené tak, že by rodič (i učitel) mohl dětem nabídnout i další dimenze - větší pestrost i hloubku...
Samozřejmě přirozeně namotivovat, ne vnutit jim to násilím...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
No vida, a je z vás fanynka unschoolingu! :-)
Teda až na to, že "přirozeně namotivovat" někým jiným je oxymoron. Přirozená motivace je vnitřní. Ale samozřejmě je fajn, když je okolní prostředí pro děti plné vjemů :-)
Autor: li Čas: 2022-03-11 14:24:57 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ne, "přirozeně namotivovat" není oxymoron. Přirozená motivace může znamenat, že dítěti přirozeně nabídneme něco skvělého, čeho by si samo nevšimlo. Že dítě pro určitou věc můžeme zásadně nadchnout - a bez našeho přičinění by to samo neobjevilo.
Já nemám v zásadě nic proti unschoolingu, ale záleží asi na konkrétním případu. V některých případech to samozřejmě může dětem zásadně ublížit - a naopak, někdy to může být nejlepším řešením... nejde to generalizovat.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Já vám rozumím, ale upozorňuju na detail:
Bez ohledu na to, kdo tam ten vjem dal, motivace je vnitřní proces.
Autor: li Čas: 2022-03-11 15:18:07 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No právě, já mluvím o probuzení té vnitřní motivace, to je samozřejmě v první řadě úkol rodiny a vliv na to má celkové prostředí, ve které vyrůstám - a pak je to také úkol učitelů, školy a možností, které škola může nabídnout :)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A na to není třeba povinné školní docházky s povinnou četbou :-)
Autor: li Čas: 2022-03-11 17:30:39 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nenutím to nikomu :)
Myslím si, že když dítě má z nějakého důvodu odpor ke škole, tak by rodič měl zajistit alternativní výuku a měl by mít právo se ze systému vyvázat...
S tou literaturou - pokud by to byl volitelný předmět, tak by to bylo nejlepší, chápu, že to každého nemusí bavit...

Diskuze byla ale postavená jinak...
"Proč bych měl ztrácet čas a lámat si hlavu s argumentací, jak dětem sdělit, že knihy jsou něčím zcela fascinujícím a pro ně užitečným?"
Rozumný učitel pracuje s dětmi právě tak, že v první řadě motivuje děti k objevování literatury jako něčeho fantastického... vybírá zajímavé pasáže, o kterých s dětmi přemýšlí... Takoví učitelé jsou také, nejsou jen ti špatní a vyhořelí. V ankapu by to mohlo fungovat mnohem lépe než teď... nemám ráda, když všechny hodíme do jednoho pytle.

Thevar bohužel nějak tu myšlenku vůbec nepřizpůsobil ankapu, jeho "úvahu" chápu jako výkřik "A", ale chybí mi tam to "B" = tedy to, jak by si to představoval. Je snadné někoho poplivat, ale co z toho? :) Proto jsem napsala pár otázek do diskuze, protože raději o věcech přemýšlím, než jen suše odsoudím...
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky