Proč se děti samy nevzdělávají? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2022-03-04 00:00:02

Proč se děti samy nevzdělávají?

Bavil jsem se s jedním učitelem, který si postěžoval, jak jsou děti nesamostatné. Jeho žačka (8. třída) byla týden nemocná a nedoplnila si učivo, čímž ospravedlňovala špatnou známku z písemky. Ten učitel mi říkal, že neuznává tyto výmluvy, jelikož dnes přeci není problém si kdykoliv díky internetu doplnit vše, co potřebujeme. Fascinovalo mne, s jakou rychlostí a automatizací byla chyba přesunuta na dítě. Jak ale můžeme chtít po dítěti, které po celou dobu školní docházky vedeme k tomu, že učitel je ten jediný, který předává vědomosti, aby se dítě samo vzdělávalo? Od prvního dne povinné školní docházky učitel přebírá veškerou zodpovědnost za to, co, kdy a jak se dítě bude učit, čímž ubírá dítěti jakoukoliv samostatnost a nemůžeme se divit, když se následně dítě samo nevzdělává a je nesamostatné.
Přečtení: 6930

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2022-03-04 09:55:50
Nevím jestli na té škole funguje něco jako doučování... U nás ano. Pokud je dítě nemocné (nebo pokud látku v hodině nepochopí), tak každé pondělí a středu po vyučování má možnost na doučování zajít. Učitelka se mu 1-2 hodiny věnuje nad rámec výuky. Dcera tam byla myslím jen jednou, protože není příliš nemocná, ale pár dětí tam chodí pravidelně. Myslím si, že je to docela fajn přístup.

Nesouhlasím s tímto:
"Od prvního dne povinné školní docházky učitel přebírá veškerou zodpovědnost za to, co, kdy a jak se dítě bude učit, čímž ubírá dítěti jakoukoliv samostatnost a nemůžeme se divit, když se následně dítě samo nevzdělává a je nesamostatné."

Proč by měl učitel přebírat zodpovědnost za přístup dítěte k učení? Děti jsou různé - některé jsou predisponované k větší zodpovědnosti, jiné k menší. Některé děti mají o učení přirozeně větší zájem - a jiné menší. Některé děti jsou více manuálně zručné - a jiné méně. Některé děti si ve volných chvílích rády hrají na školu, samy si vymýšlejí příklady a pečlivě si vedou čtenářský deník - protože je to zkrátka baví. A jiné děti mají zase jiné zájmy. Dobrý učitel (či rodič) může děti namotivovat a inspirovat, ale jak si to dítě přebere je věc druhá.
Autor: Tawrik (neregistrovaný) Čas: 2022-03-04 09:32:45
Já bych to otočil. "dnes přeci není problém si kdykoliv díky internetu doplnit vše, co potřebujeme" k čemu jsou nám tedy školy a učitelé?
Autor: li Čas: 2022-03-04 09:55:50
Web: neuveden Mail: schován
Nevím jestli na té škole funguje něco jako doučování... U nás ano. Pokud je dítě nemocné (nebo pokud látku v hodině nepochopí), tak každé pondělí a středu po vyučování má možnost na doučování zajít. Učitelka se mu 1-2 hodiny věnuje nad rámec výuky. Dcera tam byla myslím jen jednou, protože není příliš nemocná, ale pár dětí tam chodí pravidelně. Myslím si, že je to docela fajn přístup.

Nesouhlasím s tímto:
"Od prvního dne povinné školní docházky učitel přebírá veškerou zodpovědnost za to, co, kdy a jak se dítě bude učit, čímž ubírá dítěti jakoukoliv samostatnost a nemůžeme se divit, když se následně dítě samo nevzdělává a je nesamostatné."

Proč by měl učitel přebírat zodpovědnost za přístup dítěte k učení? Děti jsou různé - některé jsou predisponované k větší zodpovědnosti, jiné k menší. Některé děti mají o učení přirozeně větší zájem - a jiné menší. Některé děti jsou více manuálně zručné - a jiné méně. Některé děti si ve volných chvílích rády hrají na školu, samy si vymýšlejí příklady a pečlivě si vedou čtenářský deník - protože je to zkrátka baví. A jiné děti mají zase jiné zájmy. Dobrý učitel (či rodič) může děti namotivovat a inspirovat, ale jak si to dítě přebere je věc druhá.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Proč by to doučování mělo být jen na to, co děti propásnou ve škole?
Proč by nemohlo být na všechno, co děti zajímá a neví?
A proč by vlastně vůbec předtím musel být ten krok se školou, kde se najdou věci, které děti nepochopí, a mohly by rovnou chodit jen na to "doučování" toho, co je zajímá? :-)
Autor: li Čas: 2022-03-04 14:24:37 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To by bylo hrozně fajn, ale někdo by to musel zaplatit :) Nebo by to měli učitelé dělat zdarma? :)
Web: neuveden Mail: neuveden
O tom, jak to bylo se soukromým školstvím a jeho placením, např. za anglické průmyslové revoluce apod., je spousta článků na bawerk.eu.
Autor: li Čas: 2022-03-04 10:12:55
Web: neuveden Mail: schován
PS: Mám pocit, že tyto úvahy vůbec nesouvisí se státem ani ankapem. Vždy si budou asi někteří žáci nebo učitelé na něco stěžovat. Moc nechápu to apriorní útočení na školu jako instituci. Pokud budou školy v ankapu, tak na ně můžete útočit z tohoto principu zcela stejně...
Web: neuveden Mail: neuveden
No v ancapu by clovek typicky mel ruzne moznosti reseni a proto je docela velka sance, ze by nasel takove reseni, na ktere by takto nadavat nemusel...
Autor: li Čas: 2022-03-04 16:33:49 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano! :) Tu myšlenku by bylo dobré trochu propojit s ankapem, jinak je to takové "nemastné – neslané"... :)
logo Urza.cz
kapky