Rozvrat? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2024-01-24 00:00:02

Rozvrat?

Lidem na slově anarchokapitalismus vadí anarchie. Pro mnohé je to synonymum pro násilí, rozvrat, destrukci, bezpráví a absenci jakéhokoliv řádu. Pokud někdo někoho označí za anarchistu, nemyslí tím zpravidla nic hezkého. Ale je to skutečně tak? Existují anarchisté, kteří skutečně usilují o to, aby jakákoliv hierarchie ve společnosti byla minulostí. O tom, jak toho dosáhnout, už tolik nemluví. Nicméně představa světa bez jakékoliv hierarchie je to, co se jim líbí. Většina společnosti ale nějakou hierarchii – řád určený shora – chce. Je to pro ně jistota, bojí se chaosu a bezvládí. Myslím, že jakákoliv absence hierarchických vztahů nebo naopak nucení lidí, aby byli součástí hierarchie nedobrovolně není to, co by plně sloužilo společnosti k tomu, aby fungovala podle potřeb lidí. Dobrovolnost ve vztazích, možnost odejít, nebo naopak se zapojit do různých vztahů je přesně to, co anarchie v podání anarchokapitalistů představuje. Ať si každý dělá, co chce, když nikomu neubližuje, není na tom nic špatného.
Přečtení: 3928

Reagujete na tento komentář:
Autor: Mlicko Čas: 2024-01-27 20:38:01
a) Jak to můžeme vědět? Protože je to stěžejní cíl oné ideologie.
Promiňte, ale myslím si, že tímto nahráváte Szasziánově další kritice (kterou tu popisoval dříve) – že AnKap je dobro z definice, pokud není definován institucemi, ale výsledkem (nebo tak jak vy říkáte, cílem).

Viz jeho příklad se systémem, ve kterým má každý svou vlastní vilu. Mějme např. systém {F}, který slibuje, že v něm každý bude mít vilu. Jak víme, že ji každý bude mít? Protože kdyby ji každný neměl, tak se nejedná o systém {F}.

Proto nejedná o žádný důkaz toho, že v systému, ve kterém "bezpráví/NAP/nevímco bude default" bude skutečně méně dobrovolného jednání než v právním státu. Existuje totiž možnost, že se zavede tento AnKap systém s opt-outy a vším možným, a stejně v něm bude méně dobrovolného jednání než v právním státu. "Vyvrácení" AnKapu v tomto kontextu neznamená přímo důkaz, že toho dobrovolného jednání bude méně, ale fakt, že na druhé straně chybí důkaz, že toho "jednání v souladu s chtěním" bude na AnKap území více – proto "vyšší dobrovolnost" nemůže být argumentem pro AnKap.

b) Žádnou pozitivní formulaci spravedlnosti vám neposkytnu. Poskytnu vám citaci z Haykova díla Právo, zákonodárství a svoboda:
(...) přesvědčení, že objektivním kritériem spravedlnosti musí být pozitivní kritérium, mělo historicky velký vliv. Klasický liberalismus závisel na víře v objektivní spravedlnost. Právnímu pozitivismu se však podařilo předvést, že neexistují pozitivní kritéria spravedlnosti; a z toho vyvodil falešný závěr, že nemohou existovat vůbec žádná objektivní kritéria spravedlnosti.

Odtud je také citován J.R. LUCAS, The Principles of Politics:
Tváří v tvář lidské nedokonalosti vytváříme vládu zákona částečně z postupů určených nikoli k zajišťování absolutní spravedlnosti, nýbrž k tomu, aby byly ochranou proti nejhoršímu druhu nespravedlnosti. Spíše nespravedlnost než spravedlnost "nosí kalhoty" v politické filozofii, protože tím, že jsme omylní, nemůžeme říci předem, jaké vždy bude to spravedlivé rozhodnutí, a protože žijeme mezi sobeckými lidmi, nemůžeme vždycky zajistit, že bude vykonáno, takže kvůli určitosti volíme negativní přístup a stanovujeme postupy spíše tak, abychom se vyhnuli některým pravděpodobným formám nespravedlnosti, než abychom dosáhli všech forem spravedlnosti.
Autor: Karel Vrbenský Čas: 2024-01-24 09:13:19 Titulek: Dotaz
Web: neuveden Mail: karel12 v doméně centrum.cz
Hele, čtenáři zajímal by mi vás názor na todlecto: "Země ani nemusí být bohatá aby čelila podobné situaci. Země může být jen bohatší než její sousedi. Botswana pro příklad, je mezi chudšími zeměmi zemí se středními příjmy s populací jen 2,6 milionů obyvatel. Je to nicméně jeden z nejbohatších národů v subsaharské Africe. Migrace ze zahraniční je zde trvalou obavou. Botswana sdílí hranici se Zimbabwe, zchudlou a nestabilní zemí na severovýchodě. Plynuly by Botswaně výhody z otevření hranic 16 milionům zoufale chudých Zimbabwanů právě od vedle? Možná. Zkušenosti však jasně naznačují, že mnoho Botswanců by v případě, že by se stali poddanými nové zimbabwské většiny, riskovalo svá vlastnická práva a lidská práva. Znovu stojíme před podobnou otázkou, kterou si musíme položit v případě Lotyšska: budou Botswanci pět let po přijetí otevřených hranic svobodnější, nebo méně svobodní? Odpověď opět není zřejmě "ano"."

Co na to říkáte? Ano nebo ne? Díkec

https://www.bawerk.eu/clanky/texty-jinych-autoru/proc-otevrene-hranice-u-malych-zemi-nefunguji-aneb-mely-by-male-staty-otevrit-hranice-tem-velkym-.html
Autor: Karel Vrbenský Čas: 2024-01-24 10:24:34 Titulek: K textu Aničky
Web: neuveden Mail: karel12 v doméně centrum.cz
K textu Aničky. No, víte neumím moc anglicky, ale když je to DeepLko a česká scéna je docela na zajímavé články chudobná, tak si vobčas čtu něco v DeepLku z Mises.org. Jasně není to asi moc přesné. Ale tam to pojímají takto: anarchokapitalismu / společnost soukromého práva = soukromé a dobrovolně příjímané hierarchie; hlasování nohama, 100 Lichtenštajnsk apod. Rozhodně ne společnost bez hierarchií. Totok se od Misesu v USA dost liší. Moc neví, co si o tom myslet. Utopie?
Autor: Rakusak Čas: 2024-01-24 13:15:28
Web: neuveden Mail: schován
Na ankapu mi take vadi ta anarchie, protoze podle meho ankap anarchii neznamena. Je to vlada pevne ruky zejmena v mem lese, kde uz zadny houbar nebude krast houby a boruvky!
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky