Autor: FrantzVonLibrntaun
Čas: 2019-06-13 00:00:02
Stát proti chudým LIV: Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty je velmi často obhajována tím, že se jedná o zásadní příjem do státního rozpočtu a jednoduše se vymáhá a odvádí ji v podstatě jen plátci DPH. Navíc lze u daně uplatňovat odpočty a nechat si daň vracet. Jak ale DPH poškozuje (nejen) chudé?
Především tím, že velká část koncových produktů a služeb je nejméně o DPH dražší. To zásadním způsobem ovlivňuje dostupnost právě pro spotřebitele, hlavně pro ty chudé, pro které je zhruba pětinové navýšení ceny velmi zásadní. Kromě samotné finanční zátěže daň komplikuje systém a zanáší větší míru byrokracie, která sebou nese další náklady, které se projeví v ceně koncových produktů. Navíc kvůli velmi přísnému vymáhacímu aparátu vzniká bariéra na trhu, protože podnikatel musí splnit podmínky pro plátcovství DPH, což ho může do té doby obchodně znevýhodňovat ve vztahu k dodavatelům. To má za následek horší konkurenci a horší konkurence menší tlak na optimalizaci služeb v podobě levnějšího nebo lepšího plnění. To opět nejvíce dopadá na chudé, kteří jsou na plnění a jeho cenu velmi citliví.
Řešení je daň zrušit a s ní i byrokracii, která zbytečně lidem svazuje ruce. Všichni včetně chudých lidí pocítí zlevnění služeb a lepší plnění.
Především tím, že velká část koncových produktů a služeb je nejméně o DPH dražší. To zásadním způsobem ovlivňuje dostupnost právě pro spotřebitele, hlavně pro ty chudé, pro které je zhruba pětinové navýšení ceny velmi zásadní. Kromě samotné finanční zátěže daň komplikuje systém a zanáší větší míru byrokracie, která sebou nese další náklady, které se projeví v ceně koncových produktů. Navíc kvůli velmi přísnému vymáhacímu aparátu vzniká bariéra na trhu, protože podnikatel musí splnit podmínky pro plátcovství DPH, což ho může do té doby obchodně znevýhodňovat ve vztahu k dodavatelům. To má za následek horší konkurenci a horší konkurence menší tlak na optimalizaci služeb v podobě levnějšího nebo lepšího plnění. To opět nejvíce dopadá na chudé, kteří jsou na plnění a jeho cenu velmi citliví.
Řešení je daň zrušit a s ní i byrokracii, která zbytečně lidem svazuje ruce. Všichni včetně chudých lidí pocítí zlevnění služeb a lepší plnění.
Přečtení: 27255
Komentáře
Komentář 38423
Komentář 38425
Komentář 38430
Komentář 38443
Komentář 38449
Komentář 38453
Komentář 38459
Komentář 38463
Komentář 38467
Komentář 38478
Komentář 38427
Komentář 38429
Komentář 38440
Důsledky by byly zajímavé, protože bychom všichni měli informace, jakou mají ty které zdroje hodnotu a neplýtvali s nimi. Mělo by to blahodárný účinek jak na čerpání zdrojů tak na užitky lidí. Měli by zkrátka správné informace k tomu, aby si mohli ze svých omezených zdrojů namíchat lepší portfólio výdajů, vedoucí k lepšímu užitku, než jim to udělají úředníci, kteří jejich potřeby neznají, jen je hádají a navíc si z těch peněz část odkloní pro potřeby své.
Komentář 38431
Komentář 38432
Komentář 38434
Komentář 38437
Komentář 38438
Platili by zisk firmám za ty věci/služby v konkurenčním prostředí místo platu politikům, kteří pak stejně za ty služby platí firmám a na rozhodování o stavění si drží silou monopol (viz stavba silnic, které stejně staví soukromé firmy, které pro získání zakázky leckdy kalkulují i všimné těm, kdo o stavbě rozhodují).
Navíc podnikatel si může dát spoustu věcí do nákladů a reálně tak DPH neplatí, zatímco chudý člověk platí DPH pokaždé, když si něco pořídí.
DPH pořád roste - já pamatuju ještě 5 %. Dneska je to 3x - 4x tolik.
Je levnější si něco koupit přímo, nebo tu věc + platit politiky, kteří tu věc zdražují nejen svým platem, ale i regulacemi, daněmi, cly, všimným, inflací a nestálým právním prostředím?
Komentář 38450
Ale mně je jasné, že za situace, kdy někteří jsou nevyhnutelně okrádáni a někteří se mohou zlodějně vyhnout (třeba i jen legálním odpočtem DPH), pro tebe není řešením přestat okrádat. I když přistoupím na tvůj argument, že to není krádež, pořád mi nejde do hlavy, proč by stát neměl omezit svá práva ve prospěch chudých zrušením DPH. Když právě u těch chudých je pětina příjmu (21% DPH) dost podstatná částka, která je hodně ochuzuje.
Komentář 38454
Komentář 38458
Komentář 38464
Komentář 38737
Komentář 38435
Komentář 38436
Komentář 38439
Bohatý táta, chudý táta audiokniha (Robert Kiyosaki)
kromě toho, že daně nakonec zaplatí koncový spotřebitel a relativně poškodí nejvíc ty nejchudší, je v knize vysvětleno mnoho dalších, pro finanční gramotnost podstatných věcí, uvádí třeba zajímavou definici, co to znamená, když je člověk bohatý, rozdíl mezi pasivy a aktivy a vysvětluje, proč a jak si to bohatí umí zařídit, aby nemuseli platit vůbec žádné daně a dokonce ti nejschopnější (u nás máme jeden dobře známý exemplární příklad) si to zařídí tak, že se navážou na erár a jsou čistými příjemci. Platí mu to právě relativně ke svým příjmům právě nejvíc ti nejchudší. Takový dost zajímavý paradox sociálního státu, který si třeba Špidla nebude chtít připustit (jednou se tohle nejspíš bude všeobecně vědět, jako se ví, že je špatné někoho zotročit, protože tohle je jen zotročení v soft formě).
Škoda, že tyhle mechanismy neumí Svobodní voličům vysvětlit, protože nižší a střední třída by je volila bezvýhradně právě z tohoto důvodu. Ale zkrátka pro pochopení je třeba ta finanční gramotnost.
Komentář 38452
Komentář 38460
Komentář 38468