Svobodou ve školství k většímu štěstí – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: PetrKL
Čas: 2024-09-09 00:00:02

Svobodou ve školství k většímu štěstí

Každý je svého štěstí strůjce, přesto většina lidí v naší zemi přežívá od víkendu k víkendu v práci, která je nebaví, a doklad o vzdělání má pro ně spíše symbolickou hodnotu. Jedinci autenticky spokojení ve svých profesích jsou pak spíše výjimkami. Jako hlavní příčinu tohoto jevu vnímám způsob, jakým současné školství mladým lidem formuje životní dráhu. V první řadě nereflektuje to, že mnozí objeví svou vášeň až v pozdějším věku. Skrze státní instituce (jako věkem omezený status studenta) je pod tlakem ujíždějícího vlaku dospívající člověk nucen učinit raději špatné, nežli žádné rozhodnutí. Dalším úskalím je tlak ve formě nároků ze strany učitelů, který nedává prostor pro sebepoznání. Dospívající lidé jsou nuceni odpovědět na otázku: „Co z tebe bude?“ A to dřív, než si mohli zodpovědět otázku: „Kým jsem nyní?“ Rozhodnutí o budoucnosti bez sebepoznání v přítomnosti těžko povede k uspokojivému výsledku. V otázce „Co z tebe bude?“, kterou je často na děti tlačeno, je pak obsažen předpoklad, že místo „někým“ máme být „něčím“ a smazat tím část svého já. Tím se vyznačoval především minulý režim, ale je to do značné míry patrné i dnes, jelikož na straně nabídky vzdělání stojí stát a to, co podle něj „je potřeba“, a ne svobodná nabídka odrážející skutečnou poptávku. Dovolme volnému trhu, a ne centrálně plánujícím úředníkům, aby lidem v oblasti vzdělávání dal, co chtějí, kdy to chtějí a umožníme jim nalézt své štěstí lépe než dnes.
Přečtení: 1433

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2024-09-10 07:44:50
Obvyklá DOGMATICKÁ reakce.
ANKAP FUNGUJE, PŘESTOŽE TZV. PRINCIP NEAGRESE SI KAŽDÝ V ANKAPU MŮŽE VYLOŽIT PO SVÉM.
A to "lepší" je to, co chci já!
Autor: li Čas: 2024-09-09 01:11:58
Web: neuveden Mail: schován
Chtělo by to asi trochu jiný konec.
"Dovolme volnému trhu, a ne centrálně plánujícím úředníkům, aby lidem v oblasti vzdělávání dal, co chtějí, kdy to chtějí a umožníme jim nalézt své štěstí lépe než dnes."
Takto?: "Nedovolme, aby pohádka o volném trhu, který vyřeší všechny problémy, zničila vzdělávání dětí. Spíš je nutné povinné vzdělávání zachovat, ale průběžně reformovat a přidat tam výuku filosofie a etiky. Ústřední otázkou by mělo být také: Kdo je člověk? Co obnáší být člověkem?..." Lidstvo totiž prokazatelně hloupne – a to je vstupenka do velkého průseru. I ve vládě už sedí jen stádo polo-opic... o korporacích nemluvě.
Web: neuveden Mail: schován
Můžete tu prosím prokázat, že lidstvo hloupne?
Autor: li Čas: 2024-09-10 00:20:09 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Prokazatelně tu máme tyto trendy:
1. lidská inteligence se mění a stáváme se podobní strojům, ve starší terminologii "golemům", golem je "nehotový člověk", který o svém postižení neví, má velmi nízkou představivost a nemá empatii
https://www.youtube.com/watch?v=tKnc-zTqP7I

2. prokazatelně je přibývají poruchy autismu
https://nasezdravotnictvi.cz/aktualita/vyskyt-autismu-dal-strme-stoupa-co-je-pricinou-jake-ma-priznaky-a-jake-jsou-dnes-moznosti-diagnostiky

3. prokazatelně nastal velký nárůst psychického onemocnění
https://sancedetem.cz/o-cem-se-mluvi/reditel-nudz-narust-psychickych-onemocneni-u-deti-je-enormni-system-podpory

Dohromady je to peklo, časovaná bomba.
Web: neuveden Mail: schován
Psychické onemocnění, autismus = hloupost?

Asi máte s těmi statistikami pravdu, protože tohle může napsat jen hloupý člověk.
Autor: li Čas: 2024-09-10 07:40:43 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Baphomette, nejste náhodou autista? :) pak je to těžké, nemáte na to kapacitu, bývá tam problém s představivostí... :)
Web: neuveden Mail: schován
Kapacitu na co? Ableismus? Zrovna tuhle "kapacitu" Vám nezávidím. Představivost mám nadprůměrnou, za to matematika mi dělá problémy, informace o autismu čerpáte z učebnic z 30. let minulého století?
Autor: li Čas: 2024-09-10 14:13:10 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Představivost není totéž co fantazie. Pomocí představivosti se dělají predikce a tuto schopnost mají lidé prostě různou. Autisté tuto představivost ve velké míře postrádají, proto mají tak velký problém chápat věci, které zdravý člověk chápe intuitivně. Problém je v tom, že pokud představivost mají velmi nízkou, tak svůj problém nedokáží nahlédnout, často mají přeceněné ego... Lidé bez nohou utíkat nedovedou, slepí lidé nejsou excelentní odborníci na grafické práce... atp.
Web: neuveden Mail: schován
Problém ale je, že tyhle vaše domněnky o autistech nejsou nic jiného než výplod té vaší fantazie.

V komunitě autistů se aktivně pohybuji a má zkušenost s egem je přesně opačná, ale samozřejmě lidé jsou různí a lidé bez pokory se najdou všude. A spojení "zdravý člověk" si odpusťte i s těmi všemi ostatními ableistikcými obraty, říká se neurotypický člověk, autismus není nemoc. A o jakém problému přesně mluvíte? Jediný problém autistů je ten, že jsou v menšině (zatím).
Doporučuji více studia, problém dvojité empatie je dobrý začátek.
Autor: li Čas: 2024-09-10 18:17:36 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Narážím na to, že ve škole je nutné mít na tyto zdravé neurotypické děti osobní asistenty.
Takové zvláštní... ale časem v menšině určitě nebudou.
Ve třídě bude 10 zdravých dětí a jejich 10 osobních asistentů.
Web: neuveden Mail: schován
Myslíte zdravé neurodivergentní? Na asistenty mají nárok ze zákona, tak proč toho nevyužít, já procházel s jedničkami ale asistenta jsem v jednu chvíli měl, on je totiž automaticky (dle vyhlášky) zakomponován když máte zvýšený časový limit. A zrovna naše školství není teda moc dobré měřítko úspěchu, uznávám že jelikož jsou autisti odolnější vůči nátlaku okolí a propagandě, tak často náš model školství odmítají, ale to samozřejmě nejsou jenom autisti, nýbrž každý komu to trochu přemýšlí a komu záleží na jeho dětech/na sobě.
Autor: li Čas: 2024-09-10 21:29:29 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"„Neurodivergentní“ označuje neurologicky odlišné od typického, což zahrnuje autisty, lidi s ADHD, lidi s poruchami učení, lidi s epilepsií, lidi s duševním onemocněním, lidi s RS nebo Parkinsonovou chorobou, apraxií, dětskou mozkovou obrnou nebo dyspraxií…"

Psal jste teda, že jediný problém těhle neurodivergentních zdravých dětí je, že jich není tolik, kolik bychom potřebovali, aby se z toho stala norma? :)
"Jediný problém autistů je ten, že jsou v menšině (zatím)."
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Obvyklá etatistická reakce.
Státní řešení nefunguje, takže potřebujeme - více a "lepší" státní řešení.
A to "lepší" je to, co chci já!
Autor: li Čas: 2024-09-10 07:44:50 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Obvyklá DOGMATICKÁ reakce.
ANKAP FUNGUJE, PŘESTOŽE TZV. PRINCIP NEAGRESE SI KAŽDÝ V ANKAPU MŮŽE VYLOŽIT PO SVÉM.
A to "lepší" je to, co chci já!
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky