Teória konfliktu – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Rastislav
Čas: 2022-08-17 00:00:02

Teória konfliktu

Zaujala ma takzvaná teória konfliktu. Jedná sa o teóriu, s ktorou prišiel Karol Marx. Ten tvrdí, že počas celej histórie spolu bojujú rôzne utlačované a utláčateľské triedy. V kapitalistickej spoločnosti majú byť tieto bojujúce triedy buržoázia (podnikatelia, vlastníci továrni, obchodníci) a proletariát (robotníci). Podľa Marxa sú tieto triedy nepriatelia, medzi ktorými panuje nezmieriteľný boj, ktorý sa môže skončiť iba porážkou buržoázie a nastolením komunizmu. Vec, ktorá mi na tejto teórii vadí, je, že ide o dosť veľké zjednodušenie histórie, pretože históriu ovplyvňuje veľa faktorov: jednanie jednotlivcov, klimatické podmienky, naša schopnosť komunikácie a náš intelekt ktoré nám umožnili mať históriu v zmysle dejín ľudstva. Pričom nepopieram že konflikt tam určitú úlohu zohral, ale je to iba jedná z mnohých veci, ktoré ovplyvnili históriu.

Navyše táto teória rozdeľuje spoločnosť na skupiny ľudí, ktorých označuje za nepriateľov, a tvrdí, že jedine riešenie je, keď jedná skupina porazí druhu. Prečo je to nebezpečné? Pretože nepriateľ je človek, ktorý vás ohrozuje a ktorého musíte zničiť, ak nechcete byť zničení. To podľa môjho názoru do istej miery môže vysvetliť hrôzy, ktorých sa dopúšťali boľševické (marxistické) diktatúry v 20. storočí. Rád by som ešte dodal, že považujem za správne snažiť sa spoločnosť zbaviť útlaku, ale odmietam v spoločnosti hľadať nepriateľa, pretože to je začiatok útlaku.
Přečtení: 15755

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis Čas: 2022-08-31 12:06:54
Já ti to sepíšu znova, at tě nemáte když je v jednom příspěvku moc myšlenek. Třeba se už aspoň trefíš do toho o čem se bavím. Bavíme se stále o těchto citací: https://stoky.urza.cz/texty/teoria-konfliktu-2237#comment82727

A tady znova shrnuju co jsem Ti tam napsal:
1) U tvého citátu, jsem argument hezky napsal. Úplně jednoduchy. Argumentuješ tam jakýmsi opakem, což je ovšem nesmysl, jak jsem vysvětlil. Ty ho celou dobu naprosto ignoruješ a plácáš blbosti o dojmech. A

2)Další nelogická věc na kterou jsem poukazoval byla, že jsi po mě chtěl, abych dokázal něco čím co sám vyvracím. Totiž, že podnikatel si bere peníze přiměřené svoji práci, jinak řečeno v že jeho příjem odpovídá té udjané objektivní hodnotě jeho práce. A vůbec tě netrápí, že já tvrdím opak. Že jeho příjem práci úměrný není ani být nemůže právě proto, že nic jako objektivní hodota práce neexistuje. Jinými slovy, jsi po mě chtěl abych provedl Cimrmanovský "ukrok stranou", což na druhou stranu jako amatérský Cimrmanolog oceňuji, vlastně je to vtipné.
Autor: li Čas: 2022-08-16 23:59:25
Web: neuveden Mail: schován
Nejhorší na tom všem je to, že teď je ve světě stejný trend jako tehdy... zase ten Marx...
***
"Menstruace není volba. Poskytovat bezplatný přístup k pomůckám, které tento nevyhnutelný proces vyžaduje, je podle mě základní předpoklad pro rovnost a důstojnost ve společnosti... Jsme vyspělá země a mělo by být samozřejmostí, že ženy napříč společností budou mít k tak základní a potřebné věci přístup!" Klára Kocmanová, Piráti
***
"Různá sexualita není volba. Nárok na manželství by ale měl mít každý dospělý (mimo příbuzné, proboha jen to ne!). To je podle mě základní předpoklad pro rovnost a důstojnost ve společnosti... Jsme vyspělá země a mělo by být samozřejmostí, že všichni napříč společností budou mít k tak základní a potřebné věci přístup!"
Autor: Mlicko Čas: 2022-08-17 12:02:22
Web: neuveden Mail: schován
Souhlasím s myšlenkou, že hledat nepřítele ve společnosti pro zbavení se pomyslného útlaku je hoden odmítnutí.
Takové myšlenky ale nelze jen odmítat - to samé může udělat náš oponent (např. marxista) a dojde pouze na hádku tvrzení VS tvrzení. Elegantnější je teorii konfliktu poctivě vyvrátit.

a) Stojím si za tvrzením, že Marxův konflikt (podobně jako dialektický materialismus) je rozvinut z logických chyb. Např. předpoklad existence vykořisťovatele a vykořisťovaného - hranice mezi těmito subjekty je vždy arbitrární, protože neexistuje hospodářství, ve kterém má každý subjekt stacionární (neměnnou s časem) roli. Tj. neexistuje systém, ve kterém lidé jsou: pouze investoři, pouze dělníci, pouze podnikatelé...

b) V tržní ekonomice podnikatel zastává roli "sluhy" - slouží svým zákazníkům, kteří hledají nejlepší zboží/službu za nejvýhodnější cenu. Neúspěšného podnikatele se nikdo nezastává - pokud není schopný naplnit svou roli na trhu, přechází do role zaměstnance.

c) Produkce, kterou požaduje jakákoli třída pro odstranění vlastní nespokojenosti (snaha zlepšit svůj současný stav = ekonomické jednání) je zařízena výrobními faktory, které jsou nejefektivnější v soukromém vlastnictví. (důkaz je zdlouhavý, na těchto diskuzních fórech snad stačí poukázat na důsledky zestátnění výrobních faktorů v historii).

Náročné postavení zaměstnance a zaměstnavatele vzniká působením "tržního útlaku", který je důsledkem lidského jednání (tj. sama společnost si ho přirozeně vytváří).

Pro funkci trhu je však nezbytný i aparát, který tržní podmínky vynucuje násilím. Proč? Protože bez ochrany vlastnictví a majetku přestává směnný obchod dávat smysl (důvod je zřejmý...).
Web: neuveden Mail: neuveden
Nesouhlas je možný, ale vyvrácení existence nefunguje. Jde o přirozeně existující druh konfliktu, který je jak sám píšeš arbitrální a vzniká působením tržního útlaku, který je důsledkem lidského jednání (tj. sama společnost si ho přirozeně vytváří).
Autor: Rastislav Liberr (neregistrovaný) Čas: 2022-08-17 20:37:43 [↑]
Nebolo by to tvrdenie vs tvrdenie.

Historicky v podstate vždy keď sa začal hľadať neprijatel v spoločnosti tak to skončilo zle. To je podľa mňa fakt.
Web: neuveden Mail: neuveden
Občas jo ale jindy nebylo podmínkou nepřítele vždy jen hledat, pozice nepřítele mnohdy vznikala z prosté vyhrocené konkurence.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky