Omlouvám se za výpadek Stok i jiných částí webu Urza.cz; pracuji na nápravě.
Autor: Džit
Čas: 2020-10-16 00:00:02

Cena za vzdělání

Máme různé typy vzdělávání (například unschooling, různé kurzy a podobně), ale stát nám (až na výjimky) nutí pouze jeden – frontální výuku ve škole. Všichni znají jeho výhody, zatímco o nevýhodách se příliš nemluví, případně jsou přisuzovány vzdělávání obecně a ne konkrétnímu systému. Přitom celá řada z nich je specifická právě pro státem nařízenou frontální výuku ve školách. Například to, jakým způsobem jednají učitele s dětmi – jak si vynucují autoritu. Dítě se naučí, že je vždy v podřízené pozici a že jeho potřeby nebo námitky nemají žádnou váhu (v ještě horším případě je za ně potrestáno). Jde o systém, kde není prostor pro volné tvoření a téměř vše je nakonec ohodnoceno jako dostatečné či nedostatečné.

Dítě pak sebe i svět neustále hodnotí a bojí se udělat chybu, protože ve škole bylo za chyby trestáno špatnými známkami. To může mít zásadní dopad na sebehodnotu dítěte, které si může připadat nedostatečné, protože nevyniká v některých z předmětů, které se ve škole učí. Nemluvě o strachu z reakcí rodičů, spolužáků nebo učitelů v případě, že je v něčem výrazně podprůměrné. Mnozí namítnou, že tohle je právě příprava pro život, kde se podobné věci stávají, jenže dospělý člověk má větší kapacitu se s tlakem okolí vypořádat bez tak vážných následků. Otázka zní: Stojí určitý objem konkrétních znalostí za tu cenu, kterou musejí děti zaplatit v podobě nejrůznějších následků, zejména pak potenciální ztráty sebevědomí a sebehodnoty?
Komentář (lze psát i [b]tučně[/b] či [i]kurzívou[/i]):
Uživatelské jméno:     Titulek:
Čas: 2020-10-15 22:24:54 Autor: norbertsnv Titulek:
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Tak si zvoľte inú vládu. Výuka v klasickej tzv. pruskej škole nie je nutná podmienka existencie štátu.
Čas: 2020-10-16 06:24:58 Autor: Roman Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Souhlas, jinudy než přes vládu asi aktuálně cesta nevede.
Čas: 2020-10-16 07:02:17 Autor: norbertsnv Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Ale keďže sú ankapisti v drvivej menšine aj v štátoch kde nie je klasická škola tak preferovaná ako v ČR a SR tak si nerobte veľké nádeje že malá popularita ankapu je spôsobená indoktrináciou v štátnych školách :-D.
Čas: 2020-10-16 11:31:28 Autor: Ondrášeček Titulek: Moudrost za zdmi školy
Web: neuveden Mail: ondra04 v doméně email.cz
Skvělý text, naprosto souhlasím. Paradoxně, to, co jsem se "naučil" ve škole, se teď budu muset celý život odnaučovat. :)
Čas: 2020-10-16 12:01:37 Autor: norbertsnv Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Čo konkrétne? Matematiku? Spisovnú češtinu? Zemepis? Fyziku, chémiu, biológiu? Čo sa dá uznať tak dejepis, ja som chodil do škôl ešte v socializme, takže dejepis bol skreslený politikou a dnes sa niektoré udalosti opisujú inak, ale väčšina spomenutých predmetov platí stále približne rovnako.
Čas: 2020-10-16 12:54:58 Autor: Ondrášeček Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: ondra04 v doméně email.cz
Víte, o tom se těžko mluví, do velké míry je to věc emocionální a osobní. Nemluvím o konkrétních předmětech, ale o něčem hlubším, o způsobu uvažování. Jeho projevy mohou být různorodé, třeba hodnocení lidí optikou školních předmětů a známek, vštěpená představa, že bych neměl vzdorovat autoritě, neustálé pocity výčitek, že se nevěnuji "těm užitečným věcem", zbytečné stresování se a možná až jakýsi těžko definovatelný odpor k věcem, které se týkají toho, co jsme se učili ve škole. Dějepis, to je něco, co se mohu kdykoli naučit, ať už ve škole nebo mimo ni, ale určité vzorce chování a myšlení, které podkopávají moje "tvůrčí já", jsou skutečně něco, čeho se budu zbavovat velmi dlouho. Až dnes cítím, že se jakýmsi způsobem přibližuji svému přirozenému rytmu života, vedoucímu ke spokojenosti, klidu a seberealizaci - práce to však bude skutečně celoživotní.
Čas: 2020-10-16 13:19:56 Autor: norbertsnv Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: norbertsnv v doméně gmail.com
Naučiť sa rešpektovať nadriadených nie je na škodu, väčšina žiakov skončí v pozícii zamestnanca kde za neuposlúchnutie nadriadeného bude tiež znášať následky. A tak ako nadriadení sú rôzni tak aj učitelia sú rôzni, ja som tiež zažil všelijakých učiteľov a keďže som zamestnanec tak aj rôznych šéfov v práci.
Čas: 2020-10-16 13:49:02 Autor: Urza Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Čas: 2020-10-16 17:48:28 Autor: Vostál Petr Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tak, tak,

jenže to není jen problém školy,
nýbrž spíše problém výchovy dětí i v rodinách,

ale, jaká je ta většina společnosti, tak takový jsou i ty školy...
Čas: 2020-10-16 17:51:37 Autor: Vostál Petr Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je pravda,

v tom případě by některé autority mohli pak u svých podřízených docela narazit,
pokud by tedy lidé nebyli vychováváni v autoritářský společnosti,
případně by takové zaměstnání vopustili a šli k jiným šéfům..
Čas: 2020-10-16 20:45:31 Autor: Ondrášeček Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: ondra04 v doméně email.cz
A to je podle mě přesně to, o čem mluvím - vycházíme z ideologického předpokladu, že nějaká kombinace schopností je zrovna důležitá, a snažíme se děti optikou těchto "dobrých důvodů" dovést k tomu cílovému bodu. Jenže to je právě ta manipulativní forma, která vede k osobnímu strádání. Nevedeme dítě k tomu, aby samo objevilo, že nějaká míra kooperace (či jak říkáte, poslušnosti, byť to slovo fakt nemám rád) je správná, ale nutíme ho prostě přijmout fakt, že autority jsou autority a ty se pak nemají zpochybňovat. To pak přirozeně vede k tomu, že člověk není svým pánem, nehledá svoji identitu a neobjevuje svět v jeho komplexitě, ale nahlíží jej pouze těmito vštěpenými prizmaty - bez ohledu na to, jak hodně pravdivá nebo nepravdivá jsou, nedošel k nim přirozeným způsobem a to se nesmírně moc podepíše na jeho celkové vyspělosti.
Čas: 2020-10-16 20:46:53 Autor: Ondrášeček Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: ondra04 v doméně email.cz
Jistě - tenhle přístup k dětem je podle mě společenský problém. Jedna konrkétní instituce za něj určitě nemůže plně. :)
Čas: 2020-10-19 15:57:36 Autor: Kacka (neregistrovaný) Titulek: Rodiče first
Souhlasím, ale jde to ustát pokud mate rodiče, kteří vám vysvětli ze se svět nepodela, když přinesete špatnou známku. Já tvrdím ze je všechno o rodičích, pokud u nich má dítě podporu ve všem a naučí ho bojovat a nenechat se dusit, má vyhráno a ve škole se můžou učitele stavět na hlavu.