Cena za vzdělání – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Džit
Čas: 2020-10-16 00:00:02

Cena za vzdělání

Máme různé typy vzdělávání (například unschooling, různé kurzy a podobně), ale stát nám (až na výjimky) nutí pouze jeden – frontální výuku ve škole. Všichni znají jeho výhody, zatímco o nevýhodách se příliš nemluví, případně jsou přisuzovány vzdělávání obecně a ne konkrétnímu systému. Přitom celá řada z nich je specifická právě pro státem nařízenou frontální výuku ve školách. Například to, jakým způsobem jednají učitele s dětmi – jak si vynucují autoritu. Dítě se naučí, že je vždy v podřízené pozici a že jeho potřeby nebo námitky nemají žádnou váhu (v ještě horším případě je za ně potrestáno). Jde o systém, kde není prostor pro volné tvoření a téměř vše je nakonec ohodnoceno jako dostatečné či nedostatečné.

Dítě pak sebe i svět neustále hodnotí a bojí se udělat chybu, protože ve škole bylo za chyby trestáno špatnými známkami. To může mít zásadní dopad na sebehodnotu dítěte, které si může připadat nedostatečné, protože nevyniká v některých z předmětů, které se ve škole učí. Nemluvě o strachu z reakcí rodičů, spolužáků nebo učitelů v případě, že je v něčem výrazně podprůměrné. Mnozí namítnou, že tohle je právě příprava pro život, kde se podobné věci stávají, jenže dospělý člověk má větší kapacitu se s tlakem okolí vypořádat bez tak vážných následků. Otázka zní: Stojí určitý objem konkrétních znalostí za tu cenu, kterou musejí děti zaplatit v podobě nejrůznějších následků, zejména pak potenciální ztráty sebevědomí a sebehodnoty?
Přečtení: 11313

Reagujete na tento komentář:
Autor: Kacka (neregistrovaný) Čas: 2020-10-19 16:57:36 Titulek: Rodiče first
Souhlasím, ale jde to ustát pokud mate rodiče, kteří vám vysvětli ze se svět nepodela, když přinesete špatnou známku. Já tvrdím ze je všechno o rodičích, pokud u nich má dítě podporu ve všem a naučí ho bojovat a nenechat se dusit, má vyhráno a ve škole se můžou učitele stavět na hlavu.
Autor: Roman Čas: 2020-10-16 07:24:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Souhlas, jinudy než přes vládu asi aktuálně cesta nevede.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-10-16 08:02:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ale keďže sú ankapisti v drvivej menšine aj v štátoch kde nie je klasická škola tak preferovaná ako v ČR a SR tak si nerobte veľké nádeje že malá popularita ankapu je spôsobená indoktrináciou v štátnych školách :-D.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-10-16 12:31:28 Titulek: Moudrost za zdmi školy
Web: neuveden Mail: schován
Skvělý text, naprosto souhlasím. Paradoxně, to, co jsem se "naučil" ve škole, se teď budu muset celý život odnaučovat. :)
Autor: norbertsnv Čas: 2020-10-16 13:01:37 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Čo konkrétne? Matematiku? Spisovnú češtinu? Zemepis? Fyziku, chémiu, biológiu? Čo sa dá uznať tak dejepis, ja som chodil do škôl ešte v socializme, takže dejepis bol skreslený politikou a dnes sa niektoré udalosti opisujú inak, ale väčšina spomenutých predmetov platí stále približne rovnako.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-10-16 13:54:58 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Víte, o tom se těžko mluví, do velké míry je to věc emocionální a osobní. Nemluvím o konkrétních předmětech, ale o něčem hlubším, o způsobu uvažování. Jeho projevy mohou být různorodé, třeba hodnocení lidí optikou školních předmětů a známek, vštěpená představa, že bych neměl vzdorovat autoritě, neustálé pocity výčitek, že se nevěnuji "těm užitečným věcem", zbytečné stresování se a možná až jakýsi těžko definovatelný odpor k věcem, které se týkají toho, co jsme se učili ve škole. Dějepis, to je něco, co se mohu kdykoli naučit, ať už ve škole nebo mimo ni, ale určité vzorce chování a myšlení, které podkopávají moje "tvůrčí já", jsou skutečně něco, čeho se budu zbavovat velmi dlouho. Až dnes cítím, že se jakýmsi způsobem přibližuji svému přirozenému rytmu života, vedoucímu ke spokojenosti, klidu a seberealizaci - práce to však bude skutečně celoživotní.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-10-16 14:19:56 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Naučiť sa rešpektovať nadriadených nie je na škodu, väčšina žiakov skončí v pozícii zamestnanca kde za neuposlúchnutie nadriadeného bude tiež znášať následky. A tak ako nadriadení sú rôzni tak aj učitelia sú rôzni, ja som tiež zažil všelijakých učiteľov a keďže som zamestnanec tak aj rôznych šéfov v práci.
Autor: Vostál Petr Čas: 2020-10-16 18:51:37 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je pravda,

v tom případě by některé autority mohli pak u svých podřízených docela narazit,
pokud by tedy lidé nebyli vychováváni v autoritářský společnosti,
případně by takové zaměstnání vopustili a šli k jiným šéfům..
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-10-16 21:45:31 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A to je podle mě přesně to, o čem mluvím - vycházíme z ideologického předpokladu, že nějaká kombinace schopností je zrovna důležitá, a snažíme se děti optikou těchto "dobrých důvodů" dovést k tomu cílovému bodu. Jenže to je právě ta manipulativní forma, která vede k osobnímu strádání. Nevedeme dítě k tomu, aby samo objevilo, že nějaká míra kooperace (či jak říkáte, poslušnosti, byť to slovo fakt nemám rád) je správná, ale nutíme ho prostě přijmout fakt, že autority jsou autority a ty se pak nemají zpochybňovat. To pak přirozeně vede k tomu, že člověk není svým pánem, nehledá svoji identitu a neobjevuje svět v jeho komplexitě, ale nahlíží jej pouze těmito vštěpenými prizmaty - bez ohledu na to, jak hodně pravdivá nebo nepravdivá jsou, nedošel k nim přirozeným způsobem a to se nesmírně moc podepíše na jeho celkové vyspělosti.
Autor: Vostál Petr Čas: 2020-10-16 18:48:28 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tak, tak,

jenže to není jen problém školy,
nýbrž spíše problém výchovy dětí i v rodinách,

ale, jaká je ta většina společnosti, tak takový jsou i ty školy...
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-10-16 21:46:53 Titulek: Re: Moudrost za zdmi školy [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jistě - tenhle přístup k dětem je podle mě společenský problém. Jedna konrkétní instituce za něj určitě nemůže plně. :)
Autor: Kacka (neregistrovaný) Čas: 2020-10-19 16:57:36 Titulek: Rodiče first
Souhlasím, ale jde to ustát pokud mate rodiče, kteří vám vysvětli ze se svět nepodela, když přinesete špatnou známku. Já tvrdím ze je všechno o rodičích, pokud u nich má dítě podporu ve všem a naučí ho bojovat a nenechat se dusit, má vyhráno a ve škole se můžou učitele stavět na hlavu.
logo Urza.cz
kapky