Argumentujete proti utilitarismu dobře? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: v6ak
Čas: 2022-06-27 00:00:02

Argumentujete proti utilitarismu dobře?

Co byste řekli na to, kdybychom zabili jednoho člověka, aby se stal dárcem orgánů pro několik dalších lidí? Jeden život bude ztracen, několik jich bude zachráněno. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by to někdo obhajoval. Lze to ale použít jako argument proti utilitarismu? Zachránit několik životů na úkor jednoho může znít podle utilitaristické morálky přijatelně. Má ale každý život stejnou hodnotu? Máme počítat životy, člověkoroky, nebo ještě něco jiného? Jak by to ovlivnilo kvalitu života – chtěli byste žít s vědomím, že tím vybraným můžete být zítra vy? Stálo by to za to? Problém utilitarismu tedy nevidím v tom, že by nutně obhajoval ono obětování jednoho člověka. Podle utilitarismu lze toto obětování jak hájit, tak kritizovat. Utilitarismus vyžaduje nějakou arbitrární definici užitku, jinak na jeho základě můžeme hájit v podstatě cokoliv.
Přečtení: 17943

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2024-04-19 12:48:17
Já samozřejmě zákon klesajícího mezního užitku znám. Ale za prvé si nemylsím, že platí absolutně a za druhé z něj neplyne že se dají užitky mezi lidmi porovnávat a za třetí si mylsím že ho zde aplikuješ chybně.
1)Je to úvaha která probíhá na úrovní subjektivního rozhodování jednotlivce. Když už čím víc máš chleba, tím spíš si nekoupíš další protože už máš jídla dost, akorát by se ti zkazil než ho sníš a tedy už další nepotřebuješ - máš z něj menší užitek než z předchozího chleba. A proto si spíš koupíš nějaké další věci, třeba nějakou "zbytečnost" jako šperk diamantem.
2) Kdychom teda na základě toho rozdistribuovali všechny statky rovnoměrně, neznamená to že se všem lidem zvýší užitek. Pravděpodobně spousta lidí dostane věci co nepotřebují, nechtějí, neodpovídá jejích preferencím atd. Tedy jim užitek nepřibude a i ohledně jeho celkové maximalizace se dá úspěšně pochybovat.
3) Trochu to asi uvědomuješ, a proto navrhuješ rovnoměrně rozdělit peníze, aby si lidi mohli pořídit co potřebují za užitečné. Jenže peníze != užitek, takže ani to nemusí nutně fungovat. Někdo může potřebovat mnohem víc peněz, i "objekitvně", než jiní lidi. Třeba má vážnou nemoc s nákladnou léčbou. Atd. viz jak to ohledně interpersnální neporovnatelnosti užitku a problematiky přerozdělování bez ohledu na subjektivitu užitku říká Urza.
4) Takže abys maximalizoval užitek, musel bys prostě přerozdělovat konkrétní statky podle toho komu přinesou užitek větší než někomu jinému, ne jen ploštně rovnoměrně vše rozděloat. A to prostě nelze. Bylo by to založeno na cucání prstu na urovní šarlatánství.


Nepovím ti ako je to možné dokud mi nedoložíš, kde RŠ tvrdí že se užitek nedá měřit. Jsem si docela jistý že už jsem ti posílal i odkaz ne tu původní Mengerovu úvahu, kde právě popisuje jak lidé užitek vyhodnocují a rozhodují se podle něj, tedy jak si ho "měří". A z toho taky vyplývá, že ho nelze mezi jednotlivými lidmi porovnávat nebo sčítat, jak se tu snažíš ty, proč je "interpersonálně neporovnatelný". Subjektivní měření a neporovnatelnost, to jsou dvě odlišné věci. Že se ti nelíbí k čemu to vede chápu, ale to neznamená že je v té úvaze chyba. Jestli je v ní chyba, tak ji dokaž.

Zastánci RŠ se nemusí stavět na hlavu. Vždyť si tímto právě popsal v podstatě ten základ toho co tvrdí - "Tá voda je v tej chvíli užitočnejšia než diamant" takže ji žíznivec třeba ten diamant za vodu prodá. Na nějaké "objektivní hodnotě", ať už ji vyjádříš jakoliv, třeba jako jak velké má obchodník s vodou a diamanty v účetnictví uvedené náklady, v té chvíli žíznivci zjevně nezáleží a ani to nepopírá její existenci.

Celej tenhle tvůj "naivní komunizmus" je bullshit, určený pro legitmizaci závisti a okrádání schopnějších. Nasrat.
Autor: Potulný ankapák (neregistrovaný) Čas: 2022-06-27 11:04:35
Teoreticky by s tím utilitaristé mohli souhlasit. Stejně tak teoreticky mohou anarchokapitalisti souhlasit s principem neagrese. Bude se ale 100% dodržovat v praxi? Toť otázka. Jsem přesvědčením ankapák. NAP (doufám) nikdy nebude 100%. Souhlasili by s tímto konkrétním příkladem i utilitaristé? Doufám, že ne, protože mi to osobně přijde děsivé, žít v takovéto společnosti.
Web: neuveden Mail: neuveden
U čeho přesněji nechceš ten 100% NAP?
Autor: Potulný ankapák (neregistrovaný) Čas: 2022-06-28 07:25:38 [↑]
Jako příklad bych uvedl tonoucí v rybníce a cizí loďku u hráze. Abych je zachránil, potřebuji loď "ukrást", abych mohl zachránit tonoucí. To je jasné porušení NAPu, nicméně v tomto konkrétním případě zcela ospravedlnitelné. Samozřejmě bych pak loďku vrátil na původní místo a pokusil se kontaktovat majitele.

A takových podobných příkladů by se našlo víc. Urza o tom má super přednášku na téma Princip neagrese v (de)centrále.
Autor: v6ak Čas: 2022-06-27 20:50:16 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
> Souhlasili by s tímto konkrétním příkladem i utilitaristé?

Nerozumím. S čím jestli by souhlasili? Resp. co by ten příklad měl u utilitaristů ukazovat?
Autor: Usedlý cestovate (neregistrovaný) Čas: 2022-06-28 06:42:59 [↑]
Otázkou pochybuje nad tím, že by utilitaristé souhlasili se zabitím člověka kvůli orgánům, tak jako on coby ankap nesouhlasí vždy s napem.
Autor: Potulný ankapák (neregistrovaný) Čas: 2022-06-28 07:32:17 [↑]
Zapomněl jsem to napsat do původního příspěvku.

Vycházím z porovnání příkladů mezi NAPem (tonoucí ve vodě, cizí loď u mola) a Utilitarismem (zabít člověka na orgány).

NAP jako ideál je hoden následovat, ale 100% bych ho jako ideál nechtěl, protože by mi pak v příkladu s tonoucími a loďkou nedovolil zrekvírovat loďku a zachránit tonoucí. Protože NAP neřeší tresty.

Utilitarismus je dle mého špatný směr. Příklad, který jste uvedl, je velice dobrý. Jak by na něj argumentovali utilitaristé? Podobně jako ankapáci s loďkou a tonoucím? Byla by tohle jedna z výjimek? (<- Řečnická otázka. Netuším.)
Web: neuveden Mail: schován
vždyť se to tam přímo píše, že by to utilitarista mohl jak hájit, tak kritizovat. užitek je vždy subjektivní, takže podle toho. klasické trolley dilema.

kdyby ten co potřebuje zachránit bylo vaše dítě a těch 10 s orgánama byla banda masových vrahů, tak by vám stále přišlo správné je neobětovat?
Autor: jakuza Čas: 2022-06-27 12:01:47
Web: neuveden Mail: schován
Zajímavá otázka, díky. Podobně se vlastně lze ptát: je možné člověka okrást, nebo zotročit pro dobro většiny? Jestli okrást a zotročit je v pohodě, proč zabít třeba už není?
Web: neuveden Mail: neuveden
Dost záleží na tom jak bereš to dobro. Ale spíš jo v některých situacích.
Web: neuveden Mail: schován
Můžeš dát příklad? Pro mě je to nepřípustné všeobecně. Něco ukrást v krajní nouzi pro rychlé řešení ojedinělého případu je asi řekněme ospravedlnitelné, ale i tak je potřeba očekávat a uznávat aktivní nesouhlas.
Web: neuveden Mail: neuveden
Určitě např některé útěky ze smluvního otroctví. A asi i některé krádeže nebo zábory v případě velké nerovnosti. Ale dost to záleží na některých vztahových detailech typu způsobu nabytí a užívání kradeného majetku i situace těch co kradou, takže nearbitrální objektivní hranice se stanovit imho nedá.
Web: neuveden Mail: schován
objektivistický utilitarista by patrně řekl že ano, pakliže to jsou jediné informace, které máme k dispozici, subjektivistický utilitarista (já) by řekl, že záleží na situaci. pokud má největší hodnotu podle ankapu svoboda+zodpovědnost, tedy vlastní rozhodnutí společně s nesením rizika za něj, jistě by se našli případy, kdybychom dobrovolně obětovali tělo například masového vraha pro záchranu vlastních dětí. porušili bychom tím vlastnictví? ano. získali bychom větší utilitu? ano. stejně tak pokud bychom řekli že vlastnictví je absolutní hodnota a neporušíme ji nikdy, fajn. i tak jsme získali vyšší utilitu na základě našeho arbitrárního (deontologického) rozhodnutí.
Web: neuveden Mail: schován
vždy záleží na konkrétní situaci. proto je utilitarismus lepší než deontologie (která nedělá výjimek.) jen nevím proč pro dobro většiny. pro vaše dobro. a pokud vaše dobro hodnotíte jako dobro většiny, tak klidně. okrást člověka o chleba, pokud se to třeba ani nedozví a nebude mu chleba chybět a za to zachránit někomu život mi přijde jako dobrá utilita. Odpojit člověka od přístrojů, který již nemá šanci na probuzení, čímž ho zabiju a zachráním tím někoho, kdo velkou šanci, má má za mě opět větší utilitu. chtěl bych, aby všechna tato rozhodnutí stála na mě? rozhodně ne! :) mimochodem i vybrat si deontologii jako morální princip je vlastně výsledek utilitarismu...
Web: neuveden Mail: schován
Utilitarismus je z principu nesmysl, jelikoz vzdy reflektuje zajem ci predstavy toho, kdo definuje utilitu. Uzitek je vsak subjektivni, z cehoz jasne plyne, ze nelze centralne definovat univerzalne pro vsechny. Bylo to krasne videt v te debate urzy a toho homosexuala, ktery nekolikrat proste stanovil sve dobro, svou utilitu, a podle ni by chtel ridit svet. A jak se s tim argumentacne vyporadal? Rekl: osmilete dite v praci? Come on, to prece nemyslis vazne... Jj, diskusni sampion, jak ma byt :-D :-D :-D
Web: neuveden Mail: schován
to že je užitek subjektivní je základem rakouské ekonomické školy. respektive všech ekonomických škol (subjektivní teorie hodnoty, hodnota=užitek). to že je objektivní si myslel jenom Marx :)

neplést prosím utilitarismus a objektivismus. chystám se o tom napsat textík do stok
Web: neuveden Mail: schován
přesně tak, v ankapu je to třeba ta svoboda. a je podle mě nutné, aby to fungovalo, aby se na tom alespoň většina společnosti shodla. pokud by se všichni shodli, že budou platit daně dobrovolně, tak máme zároveň stát a zároveň ankap, protože to bude dobrovolné, ale asi víc stát... ;)
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky