Centrální plánování ve školství – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2023-06-22 00:00:02

Centrální plánování ve školství

Za největší problém státního (nejen)školství nepovažuji nerovnost mezi školami, dětmi, učiteli, rodiči, styly výuky, podfinancování, špatné pracovní podmínky zaměstnanců, chybějící systémové zapojení pedagogů z praxe, inkluzi, nekoncepční rozhodování a podobné neduhy, o kterých si už desítky let čtu stále dokola a které se přes veškerou snahu nedaří moc řešit, ale to, že se stát snaží vymyslet a vnutit všem jedno jediné řešení. Přijde mi to podobné, jako kdybychom zde měli centrální plánování v oblasti IT a desítky let by se řešilo (v různých projektech stojících miliardy), jaké IT technologie kdo asi bude chtít používat, co by pro lidi bylo dobré a žádoucí, aby používali a jaké IT technologie by se rozhodně neměly vyrábět a podobně – jsem přesvědčen, že toto už z principu nelze udělat efektivně a ku spokojenosti lidí. Volný trh má oproti tomu velmi efektivní metody, jak optimalizovat dané odvětví. Lze to i pozorovat ve srovnání, jak daleko jsme se dostali za posledních 30 let v IT (který je asi nejblíže volnému trhu) a jak „daleko“ ve školství.
Přečtení: 10050

Web: neuveden Mail: schován
Co je nam do toho, jak a zda se vychovavaji cizi deti? Mne zajima jen ty me, ne vase, ne jejich.
Autor: li Čas: 2023-06-22 12:40:46 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jo, jste takový "altruista", já vím... :)
Kdyby byl ankap složen z takových podobných, tak by charita zcela chcípla... :)
Web: neuveden Mail: schován
Praveze ne. Ja jsem silne solidarni! Nemam vsak potrebu prsit se tim na webu. A nemam potrebu ostatnim kecat do vychovy deti.
Web: neuveden Mail: schován
???
Web: neuveden Mail: schován
?? Opet, kdo jsem ja, abych ostatnim mluvil do vychovy Odkazovany pripad neznam, ale co je mi do nich. ??
Autor: li Čas: 2023-06-22 13:26:14 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já jim právě do výchovy také nekecám (nevím zda jste si všiml).
Šťastny ať jsou všechny bytosti, včetně Vás i té skupiny lidí! :)
Web: neuveden Mail: schován
Stastny, at jsem ja. Ostatni mi jsou jedno. A byti solidarnim cini mne stastnym. Tolik k uzitku ze solidarity!

Ok, bral jsem to tak, ze se stavite kriticky.
Web: neuveden Mail: schován
Byt sobecky a zaroven byti solidarni se prece nevylucuje.
Autor: li Čas: 2023-06-22 14:07:21 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Být sobecký ve Vašem podání se solidaritou zcela vylučuje.
***
Být "sobecký" ve smyslu "většího horizontu" vidění by znamenalo chovat se altruisticky (ctnostně), protože by člověk viděl souvislosti v duchovním světě. Jenže takový člověk by rozhodně netvrdil, že na štěstí druhých mu nezáleží... "šťastný ať jsem já, ostatní jsou mi jedno", to mluví za vše... :)
Web: neuveden Mail: schován
Ne, nevylucuje. Pokud mas ze solidarity uzitek takovy, ze jsi solidarni proste kvuli tomu, ze ti to cini dobre, jsi zaroven sobecky i solidarni. Snad to lze pochopit.
Autor: li Čas: 2023-06-22 14:26:24 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"solidarity uzitek takovy, ze jsi solidarni proste kvuli tomu, ze ti to cini dobre"
***
podle mě ten užitek ze solidarity je právě v tom pochopení hlubších souvislostí...
to znamená, že máte ten pocit na základě bytostného poznání...
nedovedu si představit uvnitř lhostejnost a navenek projevovat solidaritu, to je čisté pokrytectví (= impulz je dobře působit, nic víc)
Web: neuveden Mail: schován
Jak pravi rakouska skola, uzitek je neporovnatelny a silne subjektivni. Osobne ti ostatni mohou byt u zadku, ale mas proste dobry pocit z toho, ze jsi neco venoval na podle tebe dobry ucel.
Autor: li Čas: 2023-06-23 09:09:41 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nevěřím tomu, že když vám jsou ostatní u zadku, tak máte uvnitř dobrý pocit z toho, že jim něco dáte nebo že se k nim chováte vlídně.
To jde proti veškeré logice.
Pokud jsou vám u zadku, tak max. jednáte na oko, aby ostatní viděli, že pomáháte nebo se chováte dle pravidel, záměrně fabulujete.
Pokud vám jsou u zadku, tak máte dobrý pocit pokud se ztrapní nebo se jim něco blbého přihodí, budete mít radost z jejich ponížení.
Web: neuveden Mail: schován
Skoda, ze toto nechapete. Mate to asi jinak. A ne, pokud vam jsou ostatni jedno, tak je vam jedno i to, jak na vas koukaji a co si o vas mysli.
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:04:46 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Zajímá mě myšlení druhých, zejména těch "jinak založených". Ale určité zákonitosti univerzálně platí.
Pokud je tedy člověk apatický k druhým, pak necítí žádný užitek z toho, že pro ně něco dobrého udělá.
Pokud necítí ten užitek, tak nemá žádnou výraznější motivaci to dělat, leda by chtěl udělat "dojem".
Web: neuveden Mail: schován
Bohuzel, toto asi nechapete. Proste lze byt solidarni a zaroven sobecky, jelikoz solidarni jste pouze kvuli svemu sobeckemu pocitu. Nedelate to pro druhe, delate to pro sebe, pro dobry pocit, pro vlastni uzitek.
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:19:44 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Když se člověku chce čůrat, tak se mu chce = půjde se vyčůrat.
Když jsou někomu lidi u zadku, tak jsou mu ukradený = nemá žádný důvod k tomu, aby jim dával ze svého.
Web: neuveden Mail: schován
Bohuzel uz nevim, jak jinak to vysvetlil.

Ano, kdyz jsou nekomu lidi u zadku, tak jsou mu ukradeny. Nedavam jim zdroje kvuli nim, ale kvuli sobe - treba kvuli dobremu pocitu.
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:33:26 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Kvůli dobrému pocitu to není, protože pokud uvnitř cítíte lhostejnost, tak na tomto podkladě není možné cítit dobrý pocit.
Je to jako kdyby jste pustil pomeranč a on by vzlétl k oblakům. Je v tom vnitřní zákonitost.
Web: neuveden Mail: schován
Ne, toto neni pravda.

Treba vyznavate katolickou viru, ale ostatni jsou vam fuk. Odevzdate cast svych prijmu na charitu. Ostatni jsou vam jedno, ale uzitkem pro vas je, ze se chovate tak, jak se katolik chovat ma. Uzitkem je pro vas treba pocit, ze jste dobrym katolikem, nebo ze jste se alespon sam jednou zachoval jako dobry katolik.

To je takovy problem pochopit, ze motivace k solidarite muze byt ryze sobecka? Jak vubec muzete chapat myslenky rakouske skoly? ;-)
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:54:31 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tomu se říká stádovitost. Je to hodně vidět i mezi ankapáky.
Chce to mít kapku koule, aby člověk vystoupil z davu a obrátil se proti němu čelem.
V tom se mi líbí Szaszián, že tady klidně jde proti všem a je svůj.
Web: neuveden Mail: schován
Jasne, ale tak treba dobry pocit z toho, ze patris do nejake mnoziny ci skupiny, muze byt ciste sobeckou motivaci k solidarite, ne?

A ano, unikatni lide jsou fajn.
Autor: li Čas: 2023-06-23 13:21:42 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To, že člověk patří k nějaké skupině osob může být dost katastrofální...
Například člověk může patřit ke skupině bachařů v koncentráku, z toho jde mráz po zádech...
Člověk by si měl být především vědom své hodnoty jako člověka, ne jako jednotky v soukolí.
Pokud jste si vědom té "morální" hodnoty, tak máte zdravou sebeúctu.
Ta vám nedovolí se ponižovat (obhájíte své hranice), ale zároveň nemáte potřebu ponižovat jiné.
Web: neuveden Mail: schován
Prijde mi, ze uz jsme ujeli uplne nekam jinam.
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:38:11 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Např.: půjdete s nějakou kočkou okolo žebráka, žebrák vám bude ukradený a budete spíš cítit hnus a odpor... ale protože chcete budit dojem před tou kočkou, tak mu hodíte pár drobných... to ale není dobrý pocit, to je pravé pokrytectví, vycházející ze lhostejnosti :)
Web: neuveden Mail: schován
Uzitkem muze byt i zvyseni pravdepodobnosti vecerniho koitu... Takze ne pokrytectvi, ale chut si trosku uzit. ;-)
Autor: li Čas: 2023-06-23 12:50:19 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jo, ale tam jde o to, že to děláte pro koitus :)
Není to na základě toho, že vám činí dobře dobrý skutek (= dobrý pocit), ale že vám činí dobře ten koitus :)
Takže vám nečiní dobře "být solidární", jen vám činí dobře "být viděn, že jsem solidární" (= hoden soulože).
A o tom se právě celou dobu bavíme.
Web: neuveden Mail: neuveden
Mno, a proc si myslis, ze je nekdo altuisticky....
Protoze mu to dela dobre, ze.
Autor: li Čas: 2023-06-22 14:28:18 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
jsou dvě možnosti:
1. buďto poznal smysl solidarity tím, že se dívá na svět z vyšší perspektivy
2. anebo je pokrytec a chce pouze před jinými "dobře vypadat"
Web: neuveden Mail: neuveden
A nebo milion dalsich moznosti.
Trebas ja kdyz jsem solidarni, mam z toho proste dobry pocit. Tak nejak me to hreje u srdicka...jinak jselk ale zcela EZO-FREE, nic mi nerika zadna karma a podobne veci. Vubec neverim na to, ze nejake skutky budou potrestany/odmeneny a podobne.
Proste cas od casu me vylozene bavi byt solidarni.
Je to dost podobne, jako kdyz si cas od casu koupim dobre Portske vino a vychutnam si ho. Tak cas od casu si vychutnam solidaritu....
Autor: li Čas: 2023-06-22 14:52:14 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
můžeme to trochu rozebrat?
co konkrétně u toho cítíte?
a kdy takové solidární skutky nejčastěji děláte?
Web: neuveden Mail: neuveden
Citim u toho podobne pocity, jako kdyz jdu do kina na dobry film, nebo si dam dobre vino...neni to samozrejme to same, ale nevim, jak to lepe pripodobnit. Proste z toho mam "hezky pocit", nebo i "pocit stesti" a podobne.
Solidarni skutky konam....asi zalezi, jak moc "velke" jsou. Bezne (jakoze temer na denni bazi) konam takove "male" solidarni veci, jako ze napriklad sam nemam zrovna ani na najem, mam v penezence posledni 4 tisice kc a ja z toho 3 tisice pujcim nekomu, o kom vim, ze je na tom jeste hur jak ja. Nebo nekdo pokazi nejakou praci, co pro me dela, a ja jdu a opravim to za nej a ani mu to nereknu, ze jsem to po nem musel predelavat a prisel tim o xy hodin casu a jemu jsem je zaplatil. To jsou drobne veci, ktere delam tak nejak "automaticky"
A pak jsou "velke veci", jako ze potkam nekoho, kdo mi prijde fajn a trebas potrebuje nejak zasadne pomoct, potrebuje trebasd desetitisice/ stotisice penez a ja vim, ze kdybych mu je "pujcil", tak je nikdy nedostanu zpet. Napriklad. A nebo nekdo potrebuje pomoct s nejakou veci jako rekonstrukce objektu a obnasi to odjet na vikend pryc a pracovat na cizim zadarmo...a podobne. Tam zalezi, jestli si to muzu dovolit. Kolikrat mam takovou chut pomoct, ze si trebas sam pujcim penize v bance, abych je mohl nekomu "pujcit".
A nebo pro nekoho nekolik dni delam zadarmo nejakou praci...
Ale to jak rikam, to pouze "kdyz to jde".
Autor: li Čas: 2023-06-22 18:23:53 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A ty pocity přicházejí tedy nejčastěji s tím, že někomu půjčujete / darujete peníze?
Takže za tím asi vidíte nějaký vyšší smysl, ne? když Vám záleží na druhých, cítíte určité vazby k druhým lidem obecně, předpokládám že to není nahodilé...
Tím pádem jednáte z popudu určitého poznání, že pokud se k druhým chováte vlídně a laskavě, že Vám samotnému to přináší určitý užitek, ne? :)
Web: neuveden Mail: neuveden
To je ovsem velmi zvlastne receno. To je uplne to same, jako kdybych rekl, ze jsem dosahl urciteho poznani, ze kdyz si pustim film, co se mi libi, tak budu mit uzasne pocity. A nebo ze jsem dospel osviceni, ze kdyz si dam sklenicku Portskeho, tak budu mit blazene pocity....
Takhle bych to nerekl.
A mam okolo sebe lidi, kteri to maji presne naopak - pokud by oni delali to co ja, prinaselo by jim to naopak negativni pocity, neprijemne pocity a podobne...
Nemyslim si, ze jsem diky tomu ja nejaky lepsi clovek, nebo oni nejaky horsi clovek.
Prijde mi, ze diky tomu, ze to delam proste proto, ze chci a prinasi mi to radost je to "lepsi", nez kdybych to delal z nejakeho "vypocitaveho" duvodu. Takze po nikom, kdo to tak neciti, nemuzeme chtit, aby to tak delal.
Muj nazor...
Web: neuveden Mail: schován
Ne, moznosti je tolik, kolik je lidi.

Treba ma mensi pocit viny ze sveho bohatsvi, kdyz cast nekomu venuje.

Treba ma radost z toho, ze podpori urcitou skupinu potrebnych hodne a druhou vubec.

atd atd
Autor: li Čas: 2023-06-23 09:15:27 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Možností rozhodně není tolik, kolik je lidí.
Když pustíte předmět, tak spadne.
Když jsou vám ostatní u zadku, tak vinu nejste schopen cítit.
Zároveň nejste schopen cítit radost, že pomáháte.
Můžete cítit určitou "moc", že tím vyjádříte převahu, to je cit, který se vztahuje k vám, ne k druhému.
Web: neuveden Mail: schován
Kazdy muze mit jiny mix pocit, ergo jinou miru uzitku z pomoci potrebnym, kterou nemuzete porovnavat!

K tomu byt solidarni opravdu nepotrebujete byt nejaky ezo vyssi princip.
Autor: Tron Čas: 2023-06-22 14:20:25 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Poslední dobou si říkám, zda by přece jen neměl stát regulovat když už nic jiného tak aspoň tuto zneužívanou možnost na místo lidské odopovědi dát jen odkaz na youtube video... ;)
Autor: li Čas: 2023-06-22 14:28:48 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano ano, dnes je vedro. Už Vám uschlo prádlo? :)
Autor: Rakusak Čas: 2023-06-22 09:17:50
Web: neuveden Mail: schován
Vse, co stat reguluje, je na nic. Skolstvi je toho zarnym prikladem. Trpi tam skoro vsichni, je to nasilim vynucene, je to drahe, je to nekvalitni, zamestnanci hodnoceni dle tabulek, atd.. Proste statni direktivni centralni planovani v praxi.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky