Autor: Tom Iss
Čas: 2021-03-15 00:00:02
Chaos, nebo… chaos?
„Kdyby tu nastala anarchie, byl by tu všude chaos!“ Tento argument slyšíme neustále ze všech stran. Ale ještě že tu máme stát. No a chaos máme taky. Když vám vláda řekne, že něco udělá, pak za den, že to vlastně neudělá a za další den, že to dělá, ale jinak než se původně plánovalo a nikdo se v tom ve výsledku nevyzná, je to prostě chaos. Ale stát jedná chaoticky neustále, nejen v době pandemie nebo přírodních katastrof. U nás v České republice máme přes 2 miliony platných právních norem. Neexistuje jediný člověk, který by je znal všechny, ale i přesto se jimi musí každý řídit. Nezlobte se na mě, ale to je chaos. Takže až vám příště někdo řekne, že anarchie se rovná chaos, ujistěte ho, že v chaosu už dávno žije. I se státem.
Přečtení: 13734
Komentáře
Komentář 66172
Komentář 66180
Komentář 66181
Nejvyšší dovršení společnosti spočívá ve spojení pořádku a anarchie
— Pierre-Joseph Proudhon
Komentář 66649
Jestli tak nějak, tak by to byla zajímavá představa ankap dystopie, která by byla v souladu s NAPem, tedy že svět je rozdělen na území korporací, a ti co se po tom území pohybují, by měli v souladu s NAPem dodržovat pravidla dané korporace (zákony) a případně platit dané korporaci platbu za možnost pobytu na jejim území (daně) či jiné platby (např. platbu ze zisku na daném území), případně by si na daném území mohli od korporace pronajmout pozemek pro vlastní užití ale platili by z něj poplatek (pronájem jako ekvivalent daně z nemovitosti) a za určitých smluvních podmínek by jim korporace mohla pronájem pozemku pozastavit (ekvivalent dnešního vyvlastnění).
Nevím, jestli jste směřoval k tomuto, ale pak by to patrně z pohledu běžného uživatele nebylo po praktické stránce až tak nepodobné tomu, co zde máme dnes.
Komentář 66657
Komentář 66661
Komentář 66664
Komentář 66665
Komentář 66669
Komentář 66678
To co jsem popsal by myslím teoreticky šlo na základě ankapu a NAPu vybudovat, stejně jako by na jeho základě šly vybudovat i úplně jiné na první pohled nečekané systémy (např. komunity s dobrovolným komunismem) aniž by to soudím bylo v rozporu s principy ankapu a NAPu jako takového. To mnou popsané výše je sice navenek podobné monarchii, ale vzniklo by to prostě kumulací majetku na jedné straně a neschopností tomu vzdorovat na straně druhé, ovšem pokud by ta kumulace probíhala po celou dobu na základě dobrovolné (nenásilné) směny, pak by konečný stav byl v souladu s NAPem a nakapem. Jde jen o model ankap-dystopie, je tam jistě možné namítnout, že by k něšmu v praxi dojít z některých důvodů nemuselo, nebo že by byl v praxi jiný.
U voleb... znám nějaké vize lidí, kteří chtějí měnit volební zákony různými způsoby atd. V současnu mi to příjde v praxi jako dost těžko prosaditelné, podobně jako ankap a mnoho dalších návrhů. Nicméně kdo tomu věří, může to zkoušet prosadit. Ale i u systému kde fungují volby by mi přišlo zajímavé, že by tam byl do značné míry možný ten osobní opt-out z co nejvíce státem daných systémů, ono by to bylo i pro stát motivující, aby se snažil lidi motivovat ke spoluúčasti kvylitními službami, než když by jejich účast měl povinně zajištěnou. Co o tom soudíte?
Komentář 66684
Místo toho lze navrhnout třeba důchodovou reformu. Ale tak, aby lidé, kteří si již pojištění léta platili, tak aby měli od státu garantováno, že o státní důchod nepřijdou. Což nelze udělat opt-outem dnes. Znamená to, že stát tu musí být ještě alespoň nějakých 40 let pro tuto službu. Byl by problém mít tu dva systémy vedle sebe, protože průběžný systém by se stal podstatně dražším. Což by vedlo k masivnímu odcházení z něho a na důchody by nebylo. Lze ho jedině transformovat postupně během nějakých třeba 40-ti let.
Dále je potřeba najít principy odstátňování. Nerad bych, aby to skončilo jako kupónovou privatizací. Osobně přemýšlím nad principem kontinuity. Tedy, že by se postupně majitelem stal někdo, kdo prokáže, že dlouhodobě dobře spravuje nějaký veřejný majetek. Tedy musel by se i k ostatním chovat hodně dobře, aby mu v budoucnu byl majetek přiznán. Mohl by už nyní tvořit smlouvy. Vůbec by se mi nelíbí homestending jako způsob přivlastňování. Preferoval bych princip kontinuity, kdy některý ze správců bude muset být volen jako nejschopnější, a ten by se stal majitelem.
Takže shrnuto: Opt-out ano, ale nejde to třeba u důchodového systému, pokud chcete stát zrušit. Pak postupné odstátňování, ale pomocí nějakého lepšího principu, než který jsme měli možnost poznat. O tomto by se myslím mezi anarchokapitalisty mělo hovořit více, než o cílovém stavu. A hlavně neodsuzovat verbálně stát. To hodně škodí v přijetí těch myšlenek podle mého...
Komentář 66715
Ve srovnání s tímhle mi by zas přišlo drsné úpírat lidem opt-out z takto pohnilého systému, s tím, že je nutné živit ty (státem v piramidové hře obrané) důchodce, pokud pak výjde najevo, že stejně výrazné množství peněz mizí zcela jinam, s tichým mlčením státních složek. Je to smutné, ale např. ti důchodci tu vlastně plní roli takovbého rukojmí v rukou státu, které apelujen na lidský soucit, a vede k platbám, které jsou pak odkláněny i někam úplně jinam.
Asi tu zcela chybí ten jak jste napsal spravedlivý stát. Otázka jem jestli je tu nějaký potenciál k tomu, aby tu vůbec byl. Pro dost těch státních složek, které v tomlhe nebo jiných příbězích byly popsány bylo velmi výhodné se na podobných podvodech podílet.
Komentář 66733
Podstatný je pro mne koncept odstátňování. Chtělo by to začít decentralizací a prvky přímé demokracie s přípravou pro předání vlastnictví soukromníkům. Byty se dají rozdat lidem, ve kterých dlouhodobě(!) bydlí. Pozemky se dají dát lidem, kteří na nich dlouhodobě hospodaří. Ač naše rodina restituovala poměrně značný nemovitý majetek, tak bych Vám mohl vyprávět, jak mí předci (táta, teta, děda) nedokázali majetek dobře spravovat. Ne, že to dostane někdo, komu chybí základní finanční a podnikatelská gramotnost a pak to skončí v rukou spekulantů. To bych raději nechal státní, avšak demokraticky spravované, dokud nebude majetek svěřen na základě schopnosti. Další nástrojem by mohlo být oslovení investorů s příslibem budoucího vlastnictví. Ale s možností investora demokraticky odvolat, avšak s náhradou investovaných prostředků vybraných skrz daně. Bylo by to vázáno lhůtou, kdy musí dojít buď k odvolání investora nebo převedením vlastnictví. Takový investor by pak neměl šanci vytvořit jednostranně nevýhodné smlouvy.
Souhlasím s Vámi, ty ztráty z podvodů jsou jistě obrovské. Není to jen státní rozpočet, který je sledován, ale hlavně způsob rozprodání republiky, kde jsou zvýhodněny skupiny, které by lidé nechtěli. Právě proto koncept anarchokapitalismu neprávem vzbuzuje takový odpor. Pokud by se na to ale šlo oklikou skrz přímou demokracii, čímž by se o společenské principy zajímalo stále více lidí, tak je to podle mne optimistická, ale velmi realistická cesta.
Víte, s tím spravedlivým státem je to těžké. Já se obávám, že to bude chtít nějakou menší revoluci. Protože již dnes většina rozhodně nesouhlasí s tím, co se děje. Ale asi nikdo nemá námitek, že ankap revolucí zavést nyní nelze. Z vakua by patrně nic dobrého nevzešlo. Ale skrz posílení přímé demokracie to vidím jako představitelnou cestu. A pak by záleželo, zda lidé pochopí, že odstátňování je fakt prospěšné. Bude to ale chtít asi trochu více sebevědomí a představivosti aspoň u většiny lidí. A tam nejspíš jako národ ještě nejsme.
Zakončil bych to tak, že vše má svůj čas. Ankap je reálná, hezká představa, ale již dnes jsou politické strany, které mají přímou demokracii v programu. A bude to u mne naprosto zásadní programový bod. Pokouším se s nimi komunikovat, do jaké míry to myslí vážně a jak to vidí. Jinak pokud selže ještě pár voleb, tak to nejspíš skončí nějakou menší revolucí.
Komentář 66793
U případného přechodu k ankapu se, i před tím co jste psal, obávám jedné věci: aby tam nebyla obrácená paralela s věčně trvajícím budováním komunismu, který se stále budoval, ale nikdy se k němu nedospělo.
Myslím tím tu možnost, že pokud by se myšlenka zcela volnotžní společnosti nakonec přece jen mezi lidmi šíře prosadila, tak by se k ní postupovalo tím stylem že by se volnotžní výhody ještě víc daly především těm velkým hráčům (kteří dnes realizují část své moci nad společností skrze státy) a nevýhody socialistického řízení společnosti by "na přechodnou dobu" byly na bedrech malých hráčů a jednotlivých lidí. Výhody socialismu by ti malí hráči už neměli. A nedej bože by některé výhody socialismu zůstaly "na přechodnou dobu" těm velkým hráčům.
(V případě těšch důchodů by tak jak píšete byli lidé req-outování ale nešlo by vlastně o pravý opt-out, protože by stále platili, jen už by z toho neměli žádný příslib.)
Pak už by šlo jen o to tu přechodnou dobu protahovat co nejdélem, ptotože lidem by se řeklo, že anarchokapitalismus je potřeba budovat uváženě. A až už by to bylo neúnosné, tak by se řeklo, že holt ten anarchokapitalismus (který jsme tu "měli", ale reálně neměli) se neukázal jako zas tak dobrý nápad a že zkusíme zase něco jiného, třeba návrat pod ochranou ruku "dobrého" státu.
Asi jsem pesymista, ale nedokážu si představit, že by sopučasné struktury dobrovolně umožnilý nějaký opravdu dobře myšlený scénář přechodu (a věřím,m že třeba vy to myslíte upřímně a a dobře), a spíš myslím, že by tu ideu připustily k realizaci jen v nějaké takové překroucené podobě.
Tím nechci být zas úplnbě pesymistický, jen si myslím, že bych vůbec nespoléhal na nějakou změnu, která by byla podpořena shora státní strukturou a těmi strukturami co s ní hýbou, protože tyhle mají myslím své vlastní zájmy. A proto je poměrně složité něco takového prosadit na úrovni politiky.
Komentář 66816
Další věcí zcela mimo levo-pravé vidění světa nebo mimo komunismus-kapitalismus jsou novodobé ideologie. Bude potřeba se třeba naučit chápat rasismus podle definice a ne že bílí proti černí je rasismus a černí proti bílým je boj proti rasismu. Bude potřeba nechat zcela vyhnít neblahé pokusy některých menšin, které chtějí vnucovat své myšlení ostatním (genderismus, apod.). Je to tak pitomé, že to snad nemůže v dnešním století přežít. Na straně druhé bude nutné, aby boj proti těmto fenoménům neprobíhal nenávistně. Aby i ty menšiny byly lidsky uznány, směly se projevovat svobodně bez nenávistných útoků. Aby s nimi ostatní jednali jako rovný s rovným bez zbytečně vyjádřeného posuzování. Uznávám, že slušní černoši a cikáni to mají opravdu těžké. Gender lidi ať si sobě říkají jak chtějí. Fakt není těžké vyjít každému vstříct. Když bude chtít nějak chlap, abych mu říkal "Veronika", tak si pomyslím své, ale není to nic těžkého. Jestli se kvůli tomu mají cítit lépe, proč ne. Mé myšlení to nijak nezmění.
Podle mne bude dobře, když si takovou tu soukromou představu hodně lidí ponechá, bude o ní diskutovat a udržovat ji živou. Čím přátelštěji, tím lépe :-) Až ve chvíli, kdy nebude možné názor projevit pod hrozbou nějakého zásadního trestu (a tím nemyslím zablokování účtu na FB), musí následovat revolta. Když mne někdo fyzicky napadne, nemůže čekat nic než odvetu. A čím více se lidé naučí vzájemně respektovat, tím lépe se dokáží spojit i pro případnou veřejnou revoltu. Když se podíváte do zdejších diskuzí, tak se krom Vás žádný anarchokapitalista nechová takto vstřícně a slušně. Jste opravdu hodně světlou výjimkou. A já myslím si, že právě toto je ta správná cesta. I Urzův styl je příliš konfrontační, mrkněte na míru nerespektu vůči jeho soupeřům na kanále YouTube. Optimistickou budoucnost vidím v upřednostnění spolupráce nad soutěživostí. A to přece není nijak v rozporu s NAPem, ani anarchokapitalismem. Možná bych raději žil v přátelském a chudším komunismu, než nepřátelském kapitalismu. Nejlepší je ale přátelský kapitalismus :-)
Komentář 66847
Poslední dobou se setkávám i s příběhy lidí, kteří "hlasovali nohama" - přestěhovali se do jiného státu kde jim některé věci seděly víc než tady) a ještě jiní o tom uvažují. Uvidíme čím nás ten současný vývoj překvapí.
Urza je bohužel někdy až moc konfrontační, ale když jsem četl jeho úplně první článek z archivu, tak za ta léta přece jen už trochu vymněkl, nebo se naučil se držet na uzdě.
Ono to ale nahává i jeho oponentům, protože ti pak řeknou, že se jen nechali ubít opakovanými Urzovými otázkami. Po diskuzi s představitelem Zeitgeistu toto probírali na svém Zeitgeist foru. Přitom Urza měl sice asi věcně navrh, protože Zeitgeist stojí dost na vodě a blbě se obhajuje, ale dsalo se to pak prezentovat i tak, že oponenta spíš ubil prostě retorikou, než samotnými argumenty. Trochu škoda, protože z toho mohla být i zajímavější diskuze. A chyba je i na straně Zeitgeistu, protože poslali myslím člověka, který nebyl až tak argumentačně zdatný, přitom mají myslím si i víc protřelé diskutéry. Ale ve finále by to možná i tak dopadlo to setkání dvou protinázorů podobně, protože lidé ze Zeitgeistu také jen po léta opakují své názory, které s velkou jistotou považují za fakta. A na některé Urzovy dotazy nebyli schopní odpovědět ani jiným, kteří se je na to ptali mírněji.
Komentář 66852
Komentář 66191
PLS NO BAN JA SI HLEDAM HOLKU XD XD
LOKDAN JE SVYNA XD