Autor: Ad. Albert
Čas: 2023-12-25 00:00:02
Chování racionální, smyslupné a sobecké
Myslím, že se každý člvěk chová sobecky – a není chvíle, kdyby tomu tak nebylo. Když dělám něco, co mne baví, je to sobecké – sleduji tím čistě svůj užitek. Když nedělám nic, je to sobecké, protože preferuji se ničím nezaobírat jen proto, že nemám náladu. Dokonce i když dělám něco pro ostatní, je to sobecké; dělám to proto, že mi to přijde správné. Nakonec stejně sleduji svůj užitek. Toto dobře chápe rakouská ekonomická škola. Vhodný pojem se hledá těžko – říkám sobectví, Mises si vzal do úst „racio“. Ještě připadá v úvahu termín smysluplnost. Pak dochází ke zmatení lidí. Patrně by bylo záhodno přijít s unikátním termínem pro toto chování.
Přečtení: 7432
Komentáře
Komentář 99790
***
"Když nedělám nic, je to sobecké": ano i ne, pokud z nějakého důvodu nemůžete nic dělat, tak můžete být jen NE-mocný.
***
"Dokonce i když dělám něco pro ostatní, je to sobecké": pokud do děláte z důvodu toho, že se Vám nechce, ale víte, že JE to DOBRÉ, tak to rozhodně není sobecké. Nesleduji tím svůj užitek, ale užitek druhých, na úkor sebe.
***
"Toto dobře chápe rakouská ekonomická škola." Je zjevné, že jste rakouskou školu absolutně NEPOCHOPIL, takže nechápu, proč Vám Urza tyto nesmysly zveřejnil...
***
"Mises si vzal do úst „racio“, nicméně na světě je opravdu dost TUPÝCH lidí, pak to tady vypadá tak, jak to tu vypadá... běhá tu hodně sobečků, primitivního ducha
Komentář 99799
Komentář 99808
Děkuji.
Komentář 99821
Ano, obvykle to za sobectví neoznačíme. Můžeme se ptát proč ten užitek sledujeme a dojdeme k tomu, že jsou přinejmenším 2 druhy lidí:
1. moudří lidé, kteří chápou smysl altruistického jednání a proto altruisticky jednají
2. duševní mrzáci, které by Nietzsche označil za druh lidí se sklonem k RESENTIMENTU, orientovaní na to své MALÉ JÁ, čili sobci, kteří nedohlédnou smysl altruistického jednání, proto se zaměřují nejraději na to, kdo jim jak ublížil a hledají vždy viníka té své malosti...
Komentář 99804
V případě tohoto textu předpokládám, že člověk vždy dělá to, co chce. Opět můžete namítat, že tomu tak není, ale je to problém názvosloví. Myšlenky se snažím předat jak nejlépe dovedu – třeba je dokážete formulovat lépe.
Komentář 99805
Co když si myslí, že to ví, a později změní stanovisko?
Když se na to podívám křesťansky: nenáleží pouze Bohu, aby hodnotil věci? Měl by člověk konat soudy? Jaký smysl má víra, když někdo prohlašuje, že ví, že Bůh existuje? Že je něco dobré? (Neměl by to prohlašovat pouze Bůh, tedy něco člověka přesahujícího?)
"pokud do děláte z důvodu toho, že se Vám nechce, ale víte, že JE to DOBRÉ, tak to rozhodně není sobecké. Nesleduji tím svůj užitek, ale užitek druhých, na úkor sebe."
>> jak jsem psal v jiném komentáři; jak můžete dělat něco, co nechcete dělat? Kdo pak koná? Nějaká část Vás, kterou popíráte? Nebo to ve skutečnosti dělat chcete (jelikož Vám to za to, vzhledem k okolnostem, stojí)?
Jsou to různé úhly pohledu. Povznesme se nad různé definice a zkusme na chvíli chápat veškeré naše jednání jako chtěné (popř. racionální, proto ta rak. ek. škola, ty pojmy jsou nešťastné) – jaký je principiální rozdíl mezi jednámím chtěným a nechtěným? Cítím v tom rozpolcenost osobnosti – jedna její část zavrhuje jednání jiné. Souvisí to i s disciplínou, o které, myslím, píšete jinde.
Je vůbec třeba se k něčemu nutit? Nestačí prostě žít?
Komentář 99822
Ano, samozřejmě to může vědět, ale musel by se zajímat o filosofii a skutečně chápat širší souvislosti. "Malý člověk" se bohužel "ušlechtilých myšlenek" málokdy dobere... Plebs by tedy neměl vládnout.
"Co když si myslí, že to ví, a později změní stanovisko?"
To se může stát. Nejprve si o něčem myslíte, že je to dobré, ale skutečně můžete časem zjistit pravdu, tedy že "sobectví jako takové" reflektuje malost.
"Jaký smysl má víra, když někdo prohlašuje, že ví, že Bůh existuje?"
Pletete sem hrušky a švestky. V konečném důsledku totiž jednáme všichni v závislosti na své víře - člověk, který tvrdí, že "Bůh neexistuje" má stejnou víru...
Nicméně žijeme na světě s dalšími lidmi, na kterých jsme závislí... Proto by se právo mělo řídit zejména logikou...
Ayn Randová:
„Z hlediska intelektuálního hrdost vyžaduje, abychom v morálních otázkách usilovali o pochopení pravdy a nesmiřovali se s neplatnými klišé nebo pouhými pocity. Hrdý člověk se morálními otázkami zabývá otevřeně, explicitně a objektivně, přičemž používá metodu logiky. Jen kodex objektivních principů – kodex založený na faktech přírody a lidské přirozenosti – lze uplatňovat důsledně bez jakéhokoli rozporu s realitou. Vstupuje-li však někdo do oblasti etiky tím, že chce přepisovat realitu, nepřipadá pak otázka morální dokonalosti vůbec v úvahu.“
Komentář 100031
>> Jak potom víte, že jste zjistila (konečně) pravdu?
Komentář 100032
Rozeznat manipulaci je někdy hodně těžké.
Komentář 100071
Komentář 100076
Komentář 99798
Komentář 99806
Nejspíše jsem jedním z těch, kterých se to spíše (je to škála) netýká, anebo alespoň své jednání v takových případech zdůvodňuji vědomým jednáním.
Komentář 99802
Komentář 99807
Komentář 99818
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.