Co když je v krizi skutečně nutná pevná vláda? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Tom Iss
Čas: 2023-03-06 00:00:02

Co když je v krizi skutečně nutná pevná vláda?

„V časech klidu ať je klidně svoboda, ale v časech krizí je nutné pevné velení. Však to platilo už za Římské říše.“ Tento názor se objevuje poměrně často. Jak se na něj dívat z pohledu anarchokapitalismu? Připustíme-li, že je pravdivý, tak by si v bezstátní společnosti lidé jednoduše v časech krize našli nějakého lídra, který by je vedl. Ale co lidé, kteří se žádnému lídrovi podvolovat nechtějí a dál by si rádi zachovali svou svobodu? Nu, pokud by bylo pevné velení skutečně jediným způsobem, jak přežít krizi, tak by tito lidé jednoduše zahynuli. A v tom bych ani neviděl žádný problém, protože považuji za správné mít možnost volby: Měl bych mít možnost se rozhodnut nepořídit se a zemřít, nikdo by mě neměl omezovat v tomto rozhodnutí. Ovšem bezstátní společnost by měla i výhodu pro lidi, kteří by se rozhodli podřídit se: Pod velením lídra by byli jen ti, kteří si to skutečně přejí. A dobrovolné společenství pochopitelně funguje lépe než společenství, ve kterém jsou lidé z donucení.
Přečtení: 6381

Reagujete na tento komentář:
Autor: Rakusak Čas: 2023-03-08 12:24:34
Ano, to mas pravdu. A nevim, co s tim udelat. Asi se to musi poradne posrat, aby se to otocilo. :-)
Autor: li Čas: 2023-03-06 00:44:59
Web: neuveden Mail: schován
Jenže svoboda je určitý prostor, který je nějakým způsobem vymezený a dohodnutý (psanými a nepsanými pravidly). Pravidla se pak musí dodržovat, jinak hrozí postih a trest. Abyste přišel o svobodu, tak se ani žádné konkrétní osobě podvolovat nemusíte... ono bohatě stačí, když Vám někdo nedodá energie (nebo zařídí, že budou neúnosně drahé)... Během krátkého času můžete přijít o majetek, který jste celý život budoval a tím dostáváte vstupenku do otroctví.
***
"Měl bych mít možnost se rozhodnut nepořídit se a zemřít, nikdo by mě neměl omezovat v tomto rozhodnutí."
Tady bych to přepsala na jiný závěr: "Měl bych mít koule se vzepřít a spojit se s dalšími. Pokud s námi (potažmo s naším státem) někdo jedná jako s kusem hadru, tak je nutné nepříteli čelit. Sám totiž člověk nedokáže vůbec nic. Jedině kolaborace s ostatními, podobně smýšlejícími, nám může dát moc."
***
"A dobrovolné společenství pochopitelně funguje lépe než společenství, ve kterém jsou lidé z donucení."
Absolutně dobrovolné společenství z podstaty člověka nikdy existovat nebude, protože vždy bude nutný aparát na násilí v rámci zachování jasně daných pravidel dané společnosti (libovolné velikosti). Absolutně dobrovolné společenství patří do náboženských představ o nebi a podobně.
Autor: hefo Čas: 2023-03-06 11:41:40
Web: neuveden Mail: schován
História nás jasne učí, že v boji je potrebné pevné velenie. Preto pretrvali tie spoločenské útvary, ktoré ho boli schopné zabezpečiť, zatiaľ čo nevydržalo nič, čo by bolo združením individualít, ktoré nad všetko stavajú svoju individuálnu slobodu.
Nejaký bájny Island a iné prdele sveta, kde nič nebolo (a ľudí tak málo, že sa o "vlastníctvo" pozemkov sporiť nemuseli, čiže prítomnosť ten "kap" stránky je veľmi otázna), takže nikomu (v danom čase a pri vtedajších technických možnostiach) nestálo za to napadnúť a anektovať ich, nestoja za zmienku.
Autor: Rakusak Čas: 2023-03-06 14:27:22
Web: neuveden Mail: schován
Jiste, ale toto nevysvetlite oveckam, ktere nadsene tleskaji statu za to, ze je uvrhl do lockdownu a zadluzil vnuky nasich vnuku tistenim nekrytych penez. A to vse kvuli viroze a ohrozene skupine, ktera sama mohla z vlastniho rozhodnuti zustat doma.
Autor: li Čas: 2023-03-06 14:40:25 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jenže za tu spoušť okolo korona šílenství mohou špatní lídři a nadnárodní tlaky na státy, pak jsou tu nadnárodní zelení a LGBT fanatici... pak jsou tu tlaky na zbrojení a zapojení se do 3. světové války... Stát by nás mohl (a měl bránit), ale bohužel máme špatné lídry. Takže 11. 3. na Václaváku! :)
Web: neuveden Mail: schován
Leadri statu jsou vzdy spatni, protoze stat je spatny. ;-)
Autor: li Čas: 2023-03-06 15:29:55 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A stát je špatný, protože lidi v něm jsou špatní :)
Web: neuveden Mail: schován
Stat je spatny, protoze vnucuje svou pravdu lidem nasilim.
Autor: li Čas: 2023-03-06 15:36:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A korporace budou lepší? Protože ty se s Vámi vůbec mazat nemusí, nemají totiž k tomu žádnou motivaci. Stačí když se domluví mezi sebou.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, budou. Jelikoz je mala pravdepodobnost, ze bude prave jedna. Bude jich spise vice. A rozhodne zde bude moznost vstupu dalsiho trzniho hrace, coz v pripade statniho monopolu opravdu neni.

Dalsi vec je, ze clovek s korporaci nemusi interagovat, pokud nechce. Se statem musi.
Autor: li Čas: 2023-03-06 16:00:20 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vždyť přece nevadí, že jich bude víc. Ideální pro ně bude nějaká domluva mezi sebou. A co si víc přát, když morálka je relativní? Snad jen co nejvíce chudých otroků v systému :)
Web: neuveden Mail: schován
Jinymi slovy to v nejhorsim bude na urovni, jake je to dnes v statni spolecnosti. Tak tedy dejme sanci korporacim a treba to bude lepsi. Dnes jsme otroci vsichni, na volnem trhu nemusime s korporacemi interagovat.
Autor: li Čas: 2023-03-06 23:09:43 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ale k "volnějšímu trhu" se rozhodně neblížíme... Právě naopak, jedeme plnou parou do totalitního pekla.
Web: neuveden Mail: schován
Ano. A prave proto je treba to zkusit jinak, ne? ;)
Autor: li Čas: 2023-03-08 12:16:54 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jak tedy ten zázrak udělat, když se řítíme plnou parou do pekla područí EU, USA, Číny?
https://www.youtube.com/watch?v=efLduTTPcXo
Web: neuveden Mail: schován
Ano, to mas pravdu. A nevim, co s tim udelat. Asi se to musi poradne posrat, aby se to otocilo. :-)
Web: neuveden Mail: neuveden
Musí to byť otrava, snažiť sa stovky rokov demagogicky presadzovať svoju ideológiu, aby ste nakoniec zistili, že ste v tých istých sračkách, len nie ako nedobrovoľní otroci štátu, ale dobrovoľní otroci korporácií.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky