Emoce zlepšují učení – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2023-11-20 00:00:02

Emoce zlepšují učení

Náš mozek je předurčen k tomu, aby řešil problémy. Zato není moc dobrý na pamatování si informací. To, co si člověk pamatuje dobře, je spojeno nejčastěji s emocemi. Máme nějakou potřebu, ale není naplněna, což v nás vzbuzuje napětí. To v nás vzbudí nějaké emoce, hněv, strach, smutek, radost… Jdeme s tím něco udělat, jdeme řešit problém. Učení probíhá právě tehdy, když se snažíme něco vyřešit, něčemu přijít na kloub. Faktické informace spojené s řešením problémů pak samy skáčou do hlavy. Co si z toho odnesou učitelé? „Je potřeba v dětech vzbudit emoce – je jedno jaké, ony si to pak budou líp pamatovat.“ Klasická škola si vezme psychologický princip „vzbuzení emocí zlepšuje učení“ a aplikuje jej do nefunkčního modelu „učení se zpaměti“. Není se pak čemu divit, že reformy školství selhávají. Nejdou totiž po podstatě problému, jak je na tomto příkladu vidět.
Přečtení: 6384

Reagujete na tento komentář:
Autor: li Čas: 2023-11-20 09:15:43
Web: neuveden Mail: schován
Lidský intelekt má potenciál k tomu, aby řešil problémy. Intelekt pracuje s informacemi, které si musí osvojit a pochopit je. Informace, které si člověk pamatuje dobře, jsou spojeny s častým opakováním, pochopením a často také s "prožitím" dané věci. Učení je nejpřirozenější tehdy, když se snažíme něco vyřešit, něčemu přijít na kloub. Faktické informace spojené s řešením problémů nám sice neskáčou samy do hlavy, ale naše motivace nám ten proces usnadňuje. Co si z toho odnesou učitelé? „Je potřeba v dětech vzbudit zájem, protože bez zajímavých podnětů by děti byly velmi ochuzené.“
***
Pod pojmem "klasická škola" si člověk představí "klasickou školní budovu". Budova má dveře, okna, střechu komín, školní dvorek...
Pokud přemýšlíme nad vzděláváním jako takovým, je potřeba řešit podstatu. Pokud se zaměříme na slaměného panáka, pak se není čemu divit, že takové úvahy selhávají. Nejdou totiž po podstatě problému, jak je to na Vámi vyfabulovaném příkladu vidět.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2023-11-20 10:41:34 [↑]
Článek si myslím není primárně o povinném vzdělávání, ale naráží na povinnou školní docházku. Povinná školní docházka je větší problém, než povinné vzdělávání. Slaměný panák to není.
Autor: li Čas: 2023-11-20 11:44:35 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Myslím si, že kdo skutečně chce, tak své dítě do školy neposílá a vzdělává ho doma.
Slaměný panák je neustálé generalizování školy na strašidlo... a to na milion způsobů :)
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2023-11-20 11:58:47 [↑]
Je to tak. Kdo chce a může, vzdělává své dítě doma, nebo v nějaké komunitní/soukromé škole.

Někdo to státní školství skutečně může mít jako strašidlo. Mně osobně školní docházka docela poškodila. Uvědomil jsem si to ale až zpětně. Musel jsem si znovu vybudovat radost z učení, o kterou jsem ve škole přišel.

Někomu státní školství může vyhovovat. Není ale pravda, že by vyhovovalo všem. Totéž platí i o svobodném vzdělávání - taky nebude vyhovovat všem. Považuji za správné, že do budoucna bude větší poptávka po alternativním vzdělávání. Bude vznikat více takových škol. Bude ubývat legislativy, případně se bude rozvolňovat - postupně, dlouhodobě. Jsem v tomto optimista.
Autor: li Čas: 2023-11-20 13:06:49 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak to máme podobný pohled :)
Také si myslím, že je fajn mít možnost výběru co nejlepší školy i možnost domácího vzdělávání.
Líto je mi jen zanedbaných dětí, kterým někdo z nějakého důvodu vzdělání znemožnil :(
Nevzdělanost je totiž vstupenkou do "otroctví" a např. Ježek bez klece má dobře našlápnuto.
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2023-11-20 14:10:08 [↑]
V něčem možná podobný, ale přeci jen odlišný. Třeba v tom Ježkovi se s Vámi neshodnu, ale za mě to je v pořádku.

Zanedbané děti (ať už v jakémkoli slova smyslu) byly, jsou a budou. Záleží, kde si nastavíte hranici pro sebe (každý ji může mít nastavenou jinak). Může nám jich být líto, můžeme se snažit jim pomáhat na bázi oboustranné dobrovolnosti. Nemůžeme jim ale pomáhat na úkor druhých, nebo jich samých (proti jejich vůli). V tom smysl nevidím.
Autor: li Čas: 2023-11-20 14:21:18 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Rozhodně nemluvím o tom, že bych někomu chtěla dělat něco proti jeho vůli :)
Ale prostředí člověka dost zásadně ovlivňuje a formuje...
https://youtu.be/-nQ7dyRdD48?t=505
Autor: Dy (neregistrovaný) Čas: 2023-11-20 17:45:45 [↑]
Státní cestou bude vždycky cestou útočného násilí a proti něčí vůli. Nikdy jinak. Snad Vás neurazím, když si ten link nerozkliknu. Mám obavu, že je to něco k trollení. :-)
Web: neuveden Mail: schován
Tipuji to na nějaké pateticke video s Jordanen Personem nebo nějaký večerníček, jak je u Li zvykem
Autor: li Čas: 2023-11-20 18:40:37 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Neurazíte :) ale trollení to není, tentokrát je to inspirace :)
Autor: Rakusak Čas: 2023-11-20 10:30:23
Web: neuveden Mail: schován
Statni skola se patrne snazi deti neustale nasirat, diky cemuz by si mely pamatovat memorovanou latku. Fixace nasiranim... :-D
Web: neuveden Mail: schován
Ono na tom něco bude. Jednou jsem zažil učitelku která zapomněla specifikovat zadání referátů, takže to pak téměř celá třída udělala "špatně" a dostala pětku a musela ho udělat znova. No a fakt je že bych ten referát zvládl do dnes skoro celý odvykládat z paměti. Mám to asociované s pocitem že je to kráva co by zasloužila akorát nakopat :-D.
Web: neuveden Mail: schován
Tak vidite, jaky je ten system. ;-)
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky