A není to ve státě s rizikem diktátorů vesměs podobně jak v ankapu s rizikem mocných psychopatů, tedy: "Kdo zabrání etatistovi stát se diktátorem? - Jiný podoný etatista." ? Akorát to občas ve státě a imho i v případném ankapu občas trochu selže. A bdw, nežijete náhodou v nějaké despotické sociální bublině? Já z etatistů ten echt despotický dojem zas tak nemám. Jste celkem matematicky zaměřený pokud vím, tak co takhle si udělat širší názorovou statistiku, ať si ověříte, jestli to není jen selektivní slepota.
No upřímně, kolik takových lidí znáte, co by vědomě chtěli diktovat jak žít všem ostatním. Né že by nebyli, ale imo většina lidí prostě bere stát jako automaticky danou věc a není vědomými etatisty, protože je ani nenapadne, že to má nějaký protipól ( a ono vlastně nemá, protože anarchie a obzvlášť pak ankap je z hlediska obecnějších definic státu jen jistým druhem státu). A pak i v rámci těch lidí co berou stát jako automaticky daný máte řadu vcelku přirozených libertariánů (aniž by to slovo sami znali). Sám ten pojem svoboda je imho vlastně zbytečné definovat, pokud to neděláte za účelem ideologických řečí o svobodě, ať už řečí etatistických, nebo ankapových. Navíc zrovna Urza definoval svobodu tak podivně, že pak i v jeho ankapu sám připouští, že by volnotržní soudy mohly schvalovat to její omezování na základě přirozené poptávky lidí po tom ji leckde omezit, viz ty jeho "kulturní vyjímky".
Uprimne receno, znam jich hodne. Ale samozrejme to neberou tak, ze by chteli diktovat vsechno. Rozhodne ale by radi diktovali to ci ono a nijak se tim netaji (tu nekdo chce zakazovat drogy, tu nekdo chce zakazovat koureni, tu nekdo prikazovat minimalni mzdu, atd). No jinak se mohou povazovat za absolutni zastance svobody klidne :-) Fakt takovych lidi mam okolo sebe spousty.
Jasně, ono když jsou lidi na to že věci řeší stát navyklí tak i ty úplně základní regulace berou taky jen přes něj, zatímco v ankap situaci by možná byli navyklí hafo podobných věcí řešit přes smlouvy s majitelem (třeba ten zákaz některých drog a kouření v určitých zónách a zabavování psů atd), či pojišťovnou (taky třeba ta životospráva, pásy v autě aj.) jen mám ten dojem, že i přes to všechno spíš jen zvykové volání po státní regulaci to není co člověk, to diktátor, jak mi to aspoň znělo od Rakušana. Pár dost ostrých diktátorů bych sice taky znal, ale i dost lidí co i když vůbec neznají ankap a libertarianství, tak mají sami od sebe hodně svobodomyslné postoje.
Znam jich vice, nez by mi bylo prijemno. :-D A i u tech nevedomych etatistu je mi to jedno. Schvaluji strukturu, ktera pacha zlo a tyje ze zdroju nasilim vybranych. Zde neni, co resit. :-D
Kulturni vyjimky a urzova definice svobody jsou naprosto v poradku. Proste u nas na vsi, kdyz v hospode reknete neco sproste zene do oci, muzete se spolehnout, ze vam prvni strejc na par facek, i kdyz porusuje nap. :-D Tak to proste mezi lidmi chodi. :-D
No pak právě u těch kulturních vyjímek nemáte žádnou přesnou hranici. Třeba (když to posunu dál) u nás na vsi vyděláváte moc na poměry, tak se můžete spolehnout, že Vás nějaký strejc prostě zdaní, i když porušuje NAP. :-D - To je taky ankap jen s kulturní vyjímkou jiného typu a rozsahu než facka za urážku, nebo co vlastně?
U toho "schvalování", imho pokud neznáte reálnou alternativu, tak prostě berete daný stav jako daný, aniž by jste ho nutně schvaloval, holt jen si myslíte, že takhle to odjakživa funguje a jinak to ani nejde, tak jaképak kolem toho řeči nebo nedejbože pocity viny. Teprve pokud těm lidem řeknete, že z Vašeho hlediska je to krádež (imho části lidí ani nedochází, že daně se v důsledku vybírají násilím, oni to berou tak že se "prostě platí", a bdw., nedošlo to ani ranné umělé inteligenci při dotazu na toto), a oni Vám řeknou, ano souhlasím s tím brát něco někomu touto cestou, pak teprv tam imho máte vědomé schvalování.
Zde je rozdil, ze ja tim, ze mam prijmy, nikomu neskodim, kdezto napadeni nezneho pohlavi skodi jemu a jeho partnerovi. Jako vyse prijmovy si proste koupim zbrane, ci zaplatim nekoho(bodyguard, bezpecnostni agentura), aby mne chranil. To ostatne zname i z dnesni doby, kdy bohati chrani si svuj majetek touto formou dnes, jelikoz existence statni policie vam opravdu pred nenechavym a zavistivym sousedem nepomuze.
A to schvalovani? Opravdu nevi, ze to jde jinak? Ze byl feudalismus, pak adorovana prvni republika, pak valka, pak socialismus, pak socialismus hrajici si na kapitalismus, pak tvrdy eurosocialismus, pak environmentalni komunismus? Kazdy vi, ze to jde jinak.
No, sám jste říkal, že ta facka je porušení NAPu (a taky je, protože NAP nechrání dobrou pověst), takže v principu jde o totéž. Buduli ankapák pro kterého je subjektivně svoboda slova cenější než mé nezdaňování, bude pro mě strejc co fackuje za to že řeknu názor (je to kurva) větším narušením svobody ( víc státním prvkem), než jiný strejc co mi příjde s kámošem rozebrat nadůrodu brambor. Samozřejmě že bránit se můžu i proti facce, i proti zdanění, ale o to nejde. Jde o to že kulturní vyjímka jakéhokoliv typu z definice narušuje ankapsvobodu a hodně kult. vyjímek či hedna silná maže ty slavné jasné a jonzistentní hranice nezi ankapem a státem, takže zůstává jen arbitrární pocitologický guláš.
Každý ví, že tu bylo vícero forem státu, které jste jmenoval, ale imho skoro nikdo si neumí představit udržitelný ne-stát.
marcusant k Pomsta a spravedlnost:
Napadla mě ještě jedna otázka k věci, ale taby byla asi příliš osobní, byť váš život je velmi veřejný. Každopádně děkuji zaodpověď.
Komentář 117597
Rakusak k Studio Svobodného přístavu: O drogách, lécích a vězení s trestně stíhaným:
Velmi poucny rozhovor se smazkou. Pro mne jak clovek z jineho sveta, takove safari :-D Je ale smutne, ze stat tohoto cloveka patrne pekne semele, i kdyz je naprosto neskodny. Jen si sam pestuje, co sam konzumuje, a prodava tem, kteri to sami z vlastni […]
Komentář 117594
Urza k Pomsta a spravedlnost:
To vůbec nerozporuji; a dopovídám na to tady (konec komentáře): https://stoky.urza.cz/texty/pomsta-a-spravedlnost-757#comment117593
Komentář 117593
Urza k Pomsta a spravedlnost:
Už vám někdo někdy v životě opravdu pořádně, záměrně a ze zlého úmyslu ublížil? Možná právě v té otázce je zakopaný pes; pokud se ptáte na to, zda mi jiní lidé lhali či mě podvedli v důležitých věcech (osobních či profesních), nedodrželi závazné dohody, […]
Komentář 117592
Rakusak k Pomsta a spravedlnost:
Zajimave napsano. Touhu po pomste, byt na urcite urovni, pozoruji i u psu, kterym nekdo neco provede...
Komentář 117591
Rakusak k Pomsta a spravedlnost:
Je to prirozena touha ublizit tomu, kdo tobe nebo blizkemu ublizil. Nevim, na jake urovni je to v nas zakodovano, ale rozhodne je to v nas. Proste je to touha srovnat ucty a treba si i zachovat tvar pred sebou samym a pred ostatnimi.
marcusant k Pomsta a spravedlnost:
Už vám někdo někdy v životě opravdu pořádně, záměrně a ze zlého úmyslu ublížil? Pokud ano a máte to přes to takhle, aspirujete na svatost. Většina lidí chce mít vyrovnané skóre, jinak to ohrožuje jejich psychickou stabilitu. A pokud toho nelze dosáhnout […]
Komentáře
Komentář 86786
A bdw, nežijete náhodou v nějaké despotické sociální bublině? Já z etatistů ten echt despotický dojem zas tak nemám. Jste celkem matematicky zaměřený pokud vím, tak co takhle si udělat širší názorovou statistiku, ať si ověříte, jestli to není jen selektivní slepota.
Komentář 86795
Svobodu nenajdeme ani v etatismu ani v ankapu.
Jedině se o to můžeme pokusit sami v sobě...
https://www.youtube.com/watch?v=QPtMXP4O6xA
Komentář 86812
Komentář 86841
Sám ten pojem svoboda je imho vlastně zbytečné definovat, pokud to neděláte za účelem ideologických řečí o svobodě, ať už řečí etatistických, nebo ankapových. Navíc zrovna Urza definoval svobodu tak podivně, že pak i v jeho ankapu sám připouští, že by volnotržní soudy mohly schvalovat to její omezování na základě přirozené poptávky lidí po tom ji leckde omezit, viz ty jeho "kulturní vyjímky".
Komentář 86842
Komentář 86850
Komentář 86871
Kulturni vyjimky a urzova definice svobody jsou naprosto v poradku. Proste u nas na vsi, kdyz v hospode reknete neco sproste zene do oci, muzete se spolehnout, ze vam prvni strejc na par facek, i kdyz porusuje nap. :-D Tak to proste mezi lidmi chodi. :-D
Komentář 86872
- To je taky ankap jen s kulturní vyjímkou jiného typu a rozsahu než facka za urážku, nebo co vlastně?
U toho "schvalování", imho pokud neznáte reálnou alternativu, tak prostě berete daný stav jako daný, aniž by jste ho nutně schvaloval, holt jen si myslíte, že takhle to odjakživa funguje a jinak to ani nejde, tak jaképak kolem toho řeči nebo nedejbože pocity viny. Teprve pokud těm lidem řeknete, že z Vašeho hlediska je to krádež (imho části lidí ani nedochází, že daně se v důsledku vybírají násilím, oni to berou tak že se "prostě platí", a bdw., nedošlo to ani ranné umělé inteligenci při dotazu na toto), a oni Vám řeknou, ano souhlasím s tím brát něco někomu touto cestou, pak teprv tam imho máte vědomé schvalování.
Komentář 86878
A to schvalovani? Opravdu nevi, ze to jde jinak? Ze byl feudalismus, pak adorovana prvni republika, pak valka, pak socialismus, pak socialismus hrajici si na kapitalismus, pak tvrdy eurosocialismus, pak environmentalni komunismus? Kazdy vi, ze to jde jinak.
Komentář 86913
Buduli ankapák pro kterého je subjektivně svoboda slova cenější než mé nezdaňování, bude pro mě strejc co fackuje za to že řeknu názor (je to kurva) větším narušením svobody ( víc státním prvkem), než jiný strejc co mi příjde s kámošem rozebrat nadůrodu brambor. Samozřejmě že bránit se můžu i proti facce, i proti zdanění, ale o to nejde. Jde o to že kulturní vyjímka jakéhokoliv typu z definice narušuje ankapsvobodu a hodně kult. vyjímek či hedna silná maže ty slavné jasné a jonzistentní hranice nezi ankapem a státem, takže zůstává jen arbitrární pocitologický guláš.
Každý ví, že tu bylo vícero forem státu, které jste jmenoval, ale imho skoro nikdo si neumí představit udržitelný ne-stát.
Komentář 86952
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.