Etická past přerozdělování od bohatých – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2022-11-24 00:00:02

Etická past přerozdělování od bohatých

V kontextu „levicově-pravicových diskuzí“ je stereotypním sporem, zda si bohatí lidé zaslouží svoje peníze. Levičáci říkávají, že není morální, aby byli dva tvrdě pracující ohodnoceni řádově jinými odměnami. Pravičáci oponují, že bohatý si ty peníze zaslouží, protože je chytrý, schopný a důležitý pro společnost. Podle mě se jedná o neřešitelnou etickou past. Odpověď záleží na subjektivním úhlu pohledu, případně definicích slov. Záleží, zda předpokládáme, že chytrý a schopný člověk se o svoje schopnosti přičinil, nebo k tomu přistupujeme z determinističtější perspektivy, dle které za úspěchem stojí (téměř výhradně) genetické predispozice a vhodné prostředí. Bohatí navíc nejsou homogenní skupinou – někteří se o své bohatství nejspíš „zasloužili“ hodně, zatímco jiní téměř vůbec.

Proto jsem přestal řešit zásluhovost a raději se zabývám sociálními dopady snah tyto peníze přerozdělit. Obecně můžeme říci, že v případě úplné platové rovnosti by zásadně hůře docházelo k rozlišení toho, která vykonaná práce je pro lidi jak vzácná a důležitá, čímž by se pravděpodobnost vykonání takové práce snižovala. Na základě toho docházím k závěru, že čím blíže jsme na pomyslné škále k přerozdělování, tím hůře pro celkovou utilitu společnosti.
Přečtení: 6547

Reagujete na tento komentář:
Autor: hefo Čas: 2022-11-24 11:30:33
Veľa šťastia s takýmito kategorickými a teoretickými tvrdeniami.

Čo tak príjem z fabriky, ktorá stojí na pozemku, ktorý bol pred 150 rokmi kúpený od šľachtica, ktorého predok ho pred 500 rokmi dostal od panovníka, ktorého predchodca ho získal vojenskými výbojmi a teda pochopiteľne s porušením NAPu? Ako k tomu prídu potomkovia tých osadníkov, ktorým to bolo pred tisícročím násilne ulúpené?
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud řeknu, že něco je neřešitelná etická past mezi dvěmi variantami, tedy nemohu se z etických důvodů přiklonit ani k jedné straně, jako bych říkal, že v něčem mají pravdu obě strany či žádná. Ale tady je zjevné, že morální (etický) je ten, kdo neiniciuje násilí, tedy pravičák. To je to, proč vás opakovaně viním z kryptolevičáctví. Levičák je jako hasič, který řeší, jestli má sousedovi zprznit plot a angličák, aby se se stříkačkou dostal k požáru. No nemá a nesmí, pokud neexistuje dohoda a záruka uhrazení vzniklé škody. A že shoří celá čtvrť? No příště už se dohodnou. Lidé se vyvíjejí pomocí správných s chybných rozhodnutí a pokud jim bráníme poznat jejich důsledky, bráníme vývoji lidstva. Zakončeno parafrází: nic bez NAPu, nic mimo NAP.
Autor: Petr Hala (neregistrovaný) Čas: 2022-11-24 09:56:23 Titulek: Nesoumeritelne prijmy umaji jino
Tahle logika dava smysl dokud mas radove pomeritelne prijmy, ale pro vetsinu lidi plat milion nebo deset milionu nezvysi motivaci pracovat, spis naopak. Kdyz budu furt v praci tak si ty miliony neuziju.
Autor: hefo Čas: 2022-11-24 11:30:33 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Veľa šťastia s takýmito kategorickými a teoretickými tvrdeniami.

Čo tak príjem z fabriky, ktorá stojí na pozemku, ktorý bol pred 150 rokmi kúpený od šľachtica, ktorého predok ho pred 500 rokmi dostal od panovníka, ktorého predchodca ho získal vojenskými výbojmi a teda pochopiteľne s porušením NAPu? Ako k tomu prídu potomkovia tých osadníkov, ktorým to bolo pred tisícročím násilne ulúpené?
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak tady panuje asi mezi ankapy neshoda. Např Urza tvrdí, že není legitimní ani ten majetek státu, který stát zcela volnotržně koupí ( v soukadu s NAPem), protože ho kupuje z vesměs kradených (či daněných) peněz. Z toho imho může plynout, že ani příjmy z takto koupené nemovitosti by imho nebyly legitimně státní.
A pokud si vezmete to, jak šlechta získávala a rozhojňovala své majetky ( po prvotním vesměs násilném získání i později povinost roboty a výběru naturálních dávek i prvních daní), pak z tohoto pohledu je na tom prakticky každý větší šlechtický rod stejně jako stát. Takže zisk z pozdně šlechtických podniků typu rybník či pivovar, navíc různě právem protěžovaných, stál na tomto ankapově-viděno státním původu.
Web: neuveden Mail: neuveden
Omluva, zmátl mě ten Hefův koment a myslel jsem, že tu otázku řešíte na konkretním případě šlechty. Jinak ovšem první část úvahy o spornosti legitimity příjmů státu za dle NAPu poctivě koupený majetek (ovšem koupený ze zdaněných peněz) je pořád na stole.
Autor: VlK Čas: 2022-11-24 11:20:24
Web: neuveden Mail: neuveden
Nevidím v tom past.
Stejně jako umělec za pár minut "kreslení" dostane miliony, za to žák za své malby dostane koruny a trvají mu řádově více času.
Naopak lidé rádi zaplatí víc za to, když je něco rychle, než za to, s čím se daný "patlá" hodiny dny.
Raději zaplatí někomu za pár minut někoho s dobrou pověstí než nějakému nováčkovi neprověřeného, který se vám bude věnovat týdny.

A vždy je to nějaký poměr mezi genetikou a vlastní zásluhou. A mnohdy to začíná už na škole, někdo si užívá života, někdo se učí nejen pro známky a ještě má praxi.
Autor: Bratva Čas: 2022-11-24 14:27:32
Web: neuveden Mail: neuveden
Celkovou utilitu takhle posoudit nemůžete, protože do té patří nezměřitelný i dobrý nebo špatný pocit lidí (ať levičáků či pravičáků) ze života v levicové či pravicové společnosti. Jen u relativních extrému imho můžete odhadovat, že ulevením extrémně bité straně (ať levicové, či pravicové) tu celkovou utilutu snad zvýšíte.
Autor: Rakusak Čas: 2022-11-24 23:17:04
Web: neuveden Mail: schován
Absolutni souhlas, krasne receno. Dodal bych, ze klic je v tom, kdo chce svobodu a kdo ne. Levicaci chteji regule, limity a prerozdelovani. Pravicaci chteji svobodu a nic po levicacich nechteji - mozna jen to, aby jim nekradli zdroje.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky