Autor: Thevar
Čas: 2022-05-23 00:00:02
Jak se na školách občas „odměňuje“ za kreativitu
Při doučování jsme s jedním žákem probírali válec. Vždy se snažím, aby si děti samy odvodily vzorečky. Zpočátku si nevěří, jelikož jsou často ze školy přesvědčeny, že je to nad jejich síly – zvláště když propadají a učitel není zrovna motivační typ. Nakonec ale vždy objeví, že válec jsou jen dva kruhy a obdélník a sečtením jejich obsahů získají povrch válce. Heuréka! Tento žák díky své kreativitě upravil označení obsahů. Spl nahradil za S▭ a Sp nahradil za S○. Povrch válce byl tedy S○ + S○ + S▭. Upravil značení, aby mu lépe rozuměl, a díky tomu se v něm probudil i zájem o matematiku – ALE – při reparátu začal počítat tímto způsobem a učitelka ho ihned zastavila. Namísto pochvaly za kreativitu následovala „motivace“ konstatováním, že takovéto nesmysly tedy rozhodně NE! A tak byly nadšení pro matematiku, sebevědomí i kreativita udupány pod zem. S podobným „motivačním“ přístupem k žákům se na školách bohužel setkávám běžně. Otázka zní, jak takováto „maličkost“ ovlivní životy dětí a jak je smutné, že děti nemají ve škole možnost si zvolit, kdo je bude vzdělávat.
Přečtení: 10024
Komentáře
Komentář 81120
A jasne si pamatuju na jednu petku z pisemky, kdy jsem nejakou vec spocital spravne, postup byl spravny (nejak jsem si ho vymyslel v tu chvili), ale protoze byl jiny, nez jsme se meli "naucit", tak nezajem, za pet.
A to byla prosim stredni skola...
Obavam se, ze ucitelka na matiku nejspise to, jakym zpusobem jsem to vyresil, vubec nepochopila a ani se o to nesnazila a dala rovnou za 5, kdyz jsem nepouzil ji nadiktovane vzorecky...
Tohle je obecne hroznej problem nasich skol. Jiste to nekde bude lepsi a nekde horsi, ale kdyz clovek chytne to horsi, tak je v haji a ve skole jsou schopni mu uplne zhnusit neco, co mel predtim rad.
Komentář 81121
Zajímalo by mě, kolik procent rodičů by mělo ve volnotržním školství zájem o takovou výuku pro své děti.
Dalším problémem jsou rámcové vzdělávací plány (pohrobky osnov), které zahrnují částečně už na základní škole takovou matematiku, kterou mimo školství již nikdy nepoužije odhadem 95% populace. Taková matemanika jistě patří do vyšších ročníků technických SŠ (v aplikované formě) případně gymnasií, kde slouží k přípravě na studium technických VŠ, ale u převážné většiny obyvatel vůbec není důvod je to učit. Vědomí, že lze cosi vypočítat, ale oni netuší jak, protože to v horším případě nikdy nepochopili, v lepším zapoměli ihned po maturitě, jim k ničemu není. Pokud se výuka matematiky zásadně nezmění co do rozsahu i hloubky a školství se plošně nezbaví naprosté většiny stávájících učitelů tohoto oboru, nic se nezmění.
Komentář 81144
Komentář 81149
Komentář 81152
Komentář 81160
Ps: zažil jsem v rodině 9 (slovy devět) učitelů různých předmětů a něco o nic opravdu vím.
Komentář 81161
Komentář 81165
Komentář 81166
Komentář 81168
Komentář 81124
- rodicom sa vacsinou nechce sklonit sa ku skolakovi a obcas mu pomoct, dovysvetlit;
- na jazyky sa decka delia na dve skupiny, byva to tak, ze n matematike je v triede 30 deti, na anglictinu 15;
- hoci ma matematikar v triede plnu paletu deciek, musi ich pripravit na monitory a na prijimacky, ano, "ukol znel jasne, vsechny decka museji projit";
- kedze nemame v deti podelene na sikovne a menej sikovne, pre ti sikovne je matemetika desna nuda, pre tie menej sikovne zase neprekonatelna vedna disciplina;
- coaraz viac sa na hodinach matematiky vyskytuju asistenti, somraju v snahe prelozit vety ucitela do zrozumitelenej podoby, co samozrejme rusi hlavne tie premyslajuce deti;
- matematika je nielen o tom naucit nikoho nieco, ale hlavne to doma precicovat, sam som bol zmatemtiky nadany a nikdy som nic neprecvicoval, nosil som damov kopu trojek;
- posledna vec, deti nosia od lekara vysvedcenia o tom, ze su dislekticke, diskalkulicke, na pisomkach maju ulavy a znamky musia zohladnit aj tento hsndycap, jednotka uz nie je jednotkou pre kazdeho rovnaka
To, ze sa niekedy stane nepravost, kazdy ma nejaku, ktoru rad pouziva v argumentacii proti skolstvu. Ale i ten neoblubeny uciitel nieco naucil a za to mu patri vdaka. Pretoze keby ja som prvacky ucitel, poobedia by nedozilo ani jedno. :D
Komentář 81126
Ale jasně, že to není jen problém školy, ale často i rodiny a toho, jak si jako společnost předáváme různé vzorce výchovy a vztahů z generace na generaci.
Komentář 81128
Komentář 81135
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.