Autor: Thevar
Čas: 2021-11-02 00:00:02
Jak selhává volná ruka malířova
Pan K.: „Znám skvělého malíře, který je nejlepší ze všech a dokázal by vyřešit Vaši šedou bytovou krizi.“
Pan S.: „Kdo je to? Určitě není tak dobrý, jak o něm říkáte.“
Pan K.: „Jeho iniciály jsou C. M., narodil se roku 1840 a nosí plnovous.“
Pan S.: „Nenapínejte mne, kdo je to?“
Pan K.: „Jmenuje se Claude Monet.“
Pan S.: „Ať přijde a vyzkoušíme jeho umění v praxi, zdali je opravdu nejlepší ze všech.“
............
Pan S.: „Konečně jste dorazil. Prý jste výborný malíř. Zde máte barvy a namalujte v tomto bytě cokoliv budete chtít.“
C. M.: „Opravdu mám volnou ruku?“
Pan S.: „Samozřejmě… jen tedy… zde je krátký seznam menších »doporučení«… pro Vaši bezpečnost, pochopitelně.“
C. M.: „Ale vždyť je to přes dva miliony různých »doporučení«… a zde se píše, že smím použít jen šedou barvu. K úspěchu potřebuji volnou ruku, takto, bohužel, nic moc nezmohu.“
Pan S.: „Já věděl, že nejste tak dobrý, a že nedokážete vyřešit šedou bytovou krizi. Jen se chlubíte, ale vstříc skutečnosti selháváte.“
C. M.: „Ale…“
Pan S.: „Sbohem.“
Pan S.: „Kdo je to? Určitě není tak dobrý, jak o něm říkáte.“
Pan K.: „Jeho iniciály jsou C. M., narodil se roku 1840 a nosí plnovous.“
Pan S.: „Nenapínejte mne, kdo je to?“
Pan K.: „Jmenuje se Claude Monet.“
Pan S.: „Ať přijde a vyzkoušíme jeho umění v praxi, zdali je opravdu nejlepší ze všech.“
............
Pan S.: „Konečně jste dorazil. Prý jste výborný malíř. Zde máte barvy a namalujte v tomto bytě cokoliv budete chtít.“
C. M.: „Opravdu mám volnou ruku?“
Pan S.: „Samozřejmě… jen tedy… zde je krátký seznam menších »doporučení«… pro Vaši bezpečnost, pochopitelně.“
C. M.: „Ale vždyť je to přes dva miliony různých »doporučení«… a zde se píše, že smím použít jen šedou barvu. K úspěchu potřebuji volnou ruku, takto, bohužel, nic moc nezmohu.“
Pan S.: „Já věděl, že nejste tak dobrý, a že nedokážete vyřešit šedou bytovou krizi. Jen se chlubíte, ale vstříc skutečnosti selháváte.“
C. M.: „Ale…“
Pan S.: „Sbohem.“
Přečtení: 13483
Komentáře
Komentář 74210
Neposiluje to žádnou anarchokapitalistickou argumentaci.
P.S. Umělci zdaleka netvoří tak volně, jak si lidé myslí, a neexistence obecně uznávaných pravidel (estetických [i]norem[/i), viz právní normy) je pro tvorbu umění vážnou překážkou.
Komentář 74216
vaznou prekazkou to je nekdy, pro nejake druhy umeni.
Nikoliv vzdy pro vsechny.
Ostatne, spousta umeleckych del vznikla prave tak, ze autor necitil zadne prekazky a plne realizoval svoji vizi, at uz to bylo cokoliv, bez ohledu na to, co si o te veci zrovna myslela vetsinova spolecnost.
Komentář 74259
Komentář 74261
Svobodne a nezavisle umelecke dilo si predstavuji tak, ze autor ma v hlave nejakou vizi, a tu realizuje. A je zcela jedno, jestli se vejde do nejake skatulky nejakych norem, ci ne. Autora tohle vubec nezajima. chce neco vytvorit a nezajima ho, co si o tom kdo mysli a jestli je to zrovna v mode, ci nikoliv.
Komentář 76965
Osobně bych normu chápal z hlediska lidské přirozenosti - tedy, že žádná není výslovně dogmatická, ale zakládá se na obecně zažitých zkušenostech. Umělec tedy netvoří volně, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale řídí se zažitými normami, které formují jeho řemeslo (na lidské oko působí dobře určitá kompozice tvarů, barev, motivů; určitý řez a formát; určitá kombinace již zažitých prvků a inovace.)
Stejně se dá tedy vnímat i norma právní, obecné společenské normy vznikly stejně přirozeně jako normy v umění a jiných profesích - reflektují určitou zkušenost.
Normy se tedy přirozeně mění se společností - jak v umění (po pádu antiky nastoupily slohy "barbarské" a akademický malíř 19. století by viděl v dadaistovi sprostého anarchistu), tak v právu (puritánská Anglie odsoudí homosexuála a proletáři sotva unznají nárok kapitalisty na vlastnictví továrny).
Dle mého názoru tedy nemá smysl centrálně a jednotně normy vynucovat, když se každý jednotlivec může rozhodnout, které normy přijme za vlastní a ostatní jedinci s ním budou souhlasit nebo se proti nim vymezí. To stejné se zdá, vyplývá z konverzace výše: malíř nemůže malovat, neboť je donucen panem S. držet se norem pod nevyslovenou hrozbou zákazu činnosti.
Komentář 74217
Malíř by si vzal své barvy a vyšvihnul by tam klasický impresionismus. Přesto bych Monetovi doporučovala dohodu předem smluvně ošetřit :)
Kdyby šlo však o nařízení, tak byl rozhovor pravděpodobně ukončen spíš takto:
C. M.: „Sbohem.“
Pan S.: „Sbohem.“
Komentář 74220
Komentář 74223
Komentář 74224
Komentář 74267
Komentář 74274
Komentář 74276
Popíšu něco způsobem a v kontextu, který naznačuje, že je to vejce a pak řeknu, že to je manželka.
V kontextu Stok dává smysl spíše mluvit o spisovatelích, politicích, ekonomech, psycholozích, ne o malířích.
2)Kdyby tam nebyl chyták, tak by nejspíš řekl prostě jen: Claude Monet.
Z hlediska příběhu jsme potřebovali vědět, že to byl skvělý malíř, kterého omezují hloupé vyhlášky. Informace, že má plnovous a narodil se 1840 nám jakoby byla k ničemu.
V literatuře se často říká, že v dobrém příběhu vše, co je tam napsané, má nějaký smysl, např. to rozvíjí příběh, postavy, atmosféru atd. Nebo to je odkaz na něco...
Reálně mě to ale napadlo intuitivně. Tohle byla jen zpětná rekonstrukce.
Komentář 74277
Pan K.: „Jmenuje se Claude Monet.“
Řekla bych spíš, že autor příspěvku má jen takový hravý styl psaní :)
Komentář 74278
To nemůže být náhoda.
Komentář 74280
Thevare, ozvěte se, jak jste to myslel? A doufám, že také nosíte plnovous (jakožto většina pořádných mužů v 19. století) :)
Komentář 74310
Komentář 75658
PS: Ano, plnovous mám :-D a dokonce i miluji 19. století, byť mi není ještě ani 40 :D
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.