Autor: ForyshaCZ
Čas: 2022-04-21 00:00:02
Jakou cenu má „všeobecný přehled“?
Je obecně přijímáno, že většina dětí inherentně nechce chodit do školy. Přesto za to bývají kritizovány a různými způsoby napadány. Většina dospělých řekne, že je důležité mít všeobecný přehled, a proto je mimo jiné pro všechny potřeba v dětství chodit do školy. Pro starší děti se ještě staví gymnázia, zatímco odborné školy jsou okořeněny nějakým tím dějepisem a matematikou bez ohledu na zaměření. Nikdy jsem však neslyšela o univerzitách všeobecného přehledu. Ani že by byly mezi dospělými nějak zvlášť populární kurzy všeobecného přehledu, kde by člověk složil zkoušku na certifikát – což platí i pro důchodce, kteří se nemusejí ohlížet na nutnost vydělávat peníze.
Když už někdo něco podobného v dospělosti dělá, tak jde typicky o dodělání maturity s cílem získat nějakou konkrétní přáci, případně chodit na nějakou VŠ nebo VOŠ. Snad nikdo si nejde dělat maturitu, protože má chuť si osvěžit všeobecný přehled. V tom se dospělí tolik neodlišují od dětí, na které si stěžují. Všeobecný přehled získávají v běžném životě, ale zjevně nestojí o navštěvování strukturovaného kurzu s hodnocením, jež by je „přece dokopalo se učit“. Má takový typ vzdělávání vážně smysl, nebo ho cpeme dětem prostě proto, že „to tak má být“ a jsme na to zvyklí?
Když už někdo něco podobného v dospělosti dělá, tak jde typicky o dodělání maturity s cílem získat nějakou konkrétní přáci, případně chodit na nějakou VŠ nebo VOŠ. Snad nikdo si nejde dělat maturitu, protože má chuť si osvěžit všeobecný přehled. V tom se dospělí tolik neodlišují od dětí, na které si stěžují. Všeobecný přehled získávají v běžném životě, ale zjevně nestojí o navštěvování strukturovaného kurzu s hodnocením, jež by je „přece dokopalo se učit“. Má takový typ vzdělávání vážně smysl, nebo ho cpeme dětem prostě proto, že „to tak má být“ a jsme na to zvyklí?
Přečtení: 18160
Komentáře
Komentář 79809
1. Je důležitá pravidelná interakce s vrstevníky i s určitou autoritou – dítě se naučí spolupráci a rozvíjí tak potřebné dovednosti.
2. Je užitečné pobývat v jiném než domácím prostředí a komunikovat také s jinými lidmi než s rodinou a blízkými přáteli rodiny.
3. Je žádoucí naučit se dobře číst, počítat i logicky myslet. Pokud se to nenaučíme, tak nebudeme příliš konkurenceschopní.
4. Je zvláštní, že v dnešní době určitým lidem leží škola tolik v žaludku. (Mohou svým dětem zajistit individuální vzdělávání.)
5. Je vhodné mít přehled o tom - kdo a jak děti vzdělává.
6. Je důležité školství průběžně reformovat a dopřát dětem více volnosti ve výběru konkrétních předmětů i učitelů.
7. Je pochopitelné, že některé děti jdou po základní škole na střední a pak na vysokou školu. Některé děti zkrátka studium baví.
8. Je pošetilé školy i učitele generalizovat, školy jsou různé i učitelé jsou různí.
***
Mohu se zeptat - máte děti?
Komentář 79810
Komentář 79816
Je zcela přitažené za vlasy učit se základy na vysoké škole, proto jsem na toto moudro raději vůbec nereagovala.
Komentář 79817
Komentář 79818
Ale vyznění příspěvku bylo z mého pohledu naprosté nepochopení základního vzdělání obecně. Ve škole zdaleka nejde jen o nějaké biflování. Jde tam zejména o rozvoj sociálních dovedností – toto je dost podstatná věc.
Od našich let se i ostatní věci dost zlepšily - ve škole se obecně klade větší důraz na porozumění látky – učí se spíš jak se s informacemi pracuje, rozvíjí se logické uvažování, kritické myšlení... Děti potřebují znát určité základy, aby se dokázaly nějakým způsobem ve světě zorientovat... podle zájmu si můžou určité zájmy prohlubovat apod.
Škola může disponovat dost zajímavým zázemím, může mít dobře vybavené počítačové učebny, dílny... může pořádat mimoškolní aktivity, navštěvovat divadlo, výstavy, koncerty, výlety... Tyhle všechny věci přece děti utvářejí a jsou potřebné...
Komentář 79821
Komentář 79822
Komentář 79823
Komentář 79824
Komentář 79819
1. Dítě bez školní povinnosti určitě nebude chtít sedět samo zavřené doma.
2. Hřiště, Hobycentra, kroužky existují i mimo školu. Školy jim jen přebírají zákazníky, protože děti už mají ve škole...
3. Lidé se naučí co potřebují, jak víte co je pro koho dobré?
4. Nejspíš mají traumata. Přezkušované vzdělávání je drahé, protože státní školu už máme předplacenou.
5. Pokud by po tom skutečně byla poptávka, v ancapu bude nabídka...
6. Reformy volnotržního školství by probíhaly klidně denně pokud by to bylo výhodné.
7. Některé ne, některé jo, někteří jen chtějí práci v krysím závodě. To je spíš mindset společnosti, který povinné školy udržují.. než věc systému.
8. Souhlas, kritika by měla mířit na legislativu nebo konkrétní jedince.
Komentář 79820
2. Ano. Pokud jsem velmi movitý člověk a nemám ani vlastní zájmy, tak mohu s dětmi dle libosti řádit na hřišti nebo v hobycentru.
3. Pokud nebudu umět dobře číst, psát, počítat a logicky myslet, tak budu velmi handicapovaná.
4. To, že mají traumata je smutné, občas se to stane :( Co zkusit jinou školu nebo jinou paní učitelku?
5. Řekla bych, že téměř se stoprocentní jistotou by byla poptávka i nabídka :)
6. Fajn, fandím kreativitě i volnému trhu.
7. Prošla jsem školstvím a jsem zcela zdráva. V krysím závodě nejsem = dělám práci, která je zároveň mým koníčkem, miluji ji a uživí mne.
8. Super, to jsem ráda! :)
Komentář 79826
A kde je záruka, že se to ve škole naučí? A co není vidět - co ty handicapy ze školy (šikana, sebevraždy, náklady ušlé příležitosti - já se toho užitečného naučil víc mimo školu než v ní), ty porovnáváte s tím handicapem (zidealizované) školní výuky? :-)
Komentář 79827
Pokud žijeme, musíme předpokládat i značná rizika každý den. Není zaručené, že se nestaneme terčem šikany, že nebudeme mít někdy myšlenku na sebevraždu, že se samozřejmě můžete něco naučit lépe mimo školu než ve škole...
Handicapem nazývám to, když jsem v porovnání s vrstevníky v něčem výrazně pozadu. To je smutné, leč stane se...
Komentář 79828
Komentář 79838
Navíc nepovinnost povinné školní docházky automaticky neznamená, že jediná další volba je na každé dítě jeden soukromý učitel (jak uvádíte). Těch možností jsou spousty.
Komentář 79840
Mohou být alternativy, ty bývají většinou finančně hodně nákladné - pokud to tedy myslíme se vzděláním vážně.
Komentář 79811
Komentář 79813
Vetsina dospelych....nevim jestli vetsina, ale vsichni, kteri se k tomu v mem okoli nekdy vyjadrovali, tak rekli presne toto, tedy ze je to dulezite, naopak jsem ve svem zivote nenazil ani 1x, aby nekdo rekl opak.
To same s tou dalsi otazkou, opet vsichni maji tento nazor, opacny jsem nezaznamenal, pokud jsem toho cloveka ja osobne nezacal navadet k tomu, aby zacal nad veci premyslet jinym smerem.
Btw, kdyz nekdo napise "nikdy jsem o nicem neslysel", tak to imho neznamena, ze by si nutne myslel, ze to neexistuje, ale minimalne to o necem svedci, napriklad o tom, ze ta vec je nejaka okrajova natolik, ze o ni clovek ani za svuj zivot nemusel slyset. Ostatne, ani ja jsem o takove skole nikdy neslysel, napriklad...
Komentář 79841
Komentář 79825
A ano, takový předmět ve škole není a ani se nijak neznámkuje. :-) A je to tak dobře.
Komentář 80129
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.