Jakou cenu má „všeobecný přehled“? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: ForyshaCZ
Čas: 2022-04-21 00:00:02

Jakou cenu má „všeobecný přehled“?

Je obecně přijímáno, že většina dětí inherentně nechce chodit do školy. Přesto za to bývají kritizovány a různými způsoby napadány. Většina dospělých řekne, že je důležité mít všeobecný přehled, a proto je mimo jiné pro všechny potřeba v dětství chodit do školy. Pro starší děti se ještě staví gymnázia, zatímco odborné školy jsou okořeněny nějakým tím dějepisem a matematikou bez ohledu na zaměření. Nikdy jsem však neslyšela o univerzitách všeobecného přehledu. Ani že by byly mezi dospělými nějak zvlášť populární kurzy všeobecného přehledu, kde by člověk složil zkoušku na certifikát – což platí i pro důchodce, kteří se nemusejí ohlížet na nutnost vydělávat peníze.

Když už někdo něco podobného v dospělosti dělá, tak jde typicky o dodělání maturity s cílem získat nějakou konkrétní přáci, případně chodit na nějakou VŠ nebo VOŠ. Snad nikdo si nejde dělat maturitu, protože má chuť si osvěžit všeobecný přehled. V tom se dospělí tolik neodlišují od dětí, na které si stěžují. Všeobecný přehled získávají v běžném životě, ale zjevně nestojí o navštěvování strukturovaného kurzu s hodnocením, jež by je „přece dokopalo se učit“. Má takový typ vzdělávání vážně smysl, nebo ho cpeme dětem prostě proto, že „to tak má být“ a jsme na to zvyklí?
Přečtení: 16353

Autor: li Čas: 2022-04-21 00:59:22
Web: neuveden Mail: schován
Pro naprostou většinu dětí je vhodné chodit do školy – z mnoha důvodů.

1. Je důležitá pravidelná interakce s vrstevníky i s určitou autoritou – dítě se naučí spolupráci a rozvíjí tak potřebné dovednosti.
2. Je užitečné pobývat v jiném než domácím prostředí a komunikovat také s jinými lidmi než s rodinou a blízkými přáteli rodiny.
3. Je žádoucí naučit se dobře číst, počítat i logicky myslet. Pokud se to nenaučíme, tak nebudeme příliš konkurenceschopní.
4. Je zvláštní, že v dnešní době určitým lidem leží škola tolik v žaludku. (Mohou svým dětem zajistit individuální vzdělávání.)
5. Je vhodné mít přehled o tom - kdo a jak děti vzdělává.
6. Je důležité školství průběžně reformovat a dopřát dětem více volnosti ve výběru konkrétních předmětů i učitelů.
7. Je pochopitelné, že některé děti jdou po základní škole na střední a pak na vysokou školu. Některé děti zkrátka studium baví.
8. Je pošetilé školy i učitele generalizovat, školy jsou různé i učitelé jsou různí.

***
Mohu se zeptat - máte děti?
Web: neuveden Mail: schován
Autor(ka) rozporuje potrebu a rozsah predmetov slúžiacich na vytvorenie všeobecného prehľadu. Vašich 7 bodov všeobecný prehľad neobsahuje, takže by ste s článkom vlastne mali súhlasiť.
Autor: li Čas: 2022-04-21 09:09:05 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Autorka deklaruje, že většina dětí inherentně nechce chodit do školy a tudíž nechápe smysl základního všeobecného vzdělání.
Je zcela přitažené za vlasy učit se základy na vysoké škole, proto jsem na toto moudro raději vůbec nereagovala.
Web: neuveden Mail: schován
Já to zas pochopil tak, že Forysha by radši, ať se děti učí základy toho co je zajímá a né základy plošně všeho. Určitě by to ale takhle šlo spíš v jiném vzdělávacím modelu než tom klasickém. Za sebe si matně pamatuju že jsme se třeba učili základy nějaké vodní havěti a seznam státních přechodů hranice. Obojí bylo nezajímavé už tenkrát a obojí jsem nenašel důvod rozvíjet ani později, oproti jiným tématům co se s člověkem víc táhnou a byly zajímavé už tehdy. Kvůli těm přechodům a havěti atd. se mi ale do školy moc chodit nechtělo, ty ostatní zajímavější témata bych možná tenkrát navštěvoval i dobrovolněji.
Autor: li Čas: 2022-04-21 10:06:34 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To samozřejmě chápu, pamatuju si taky, že jsme se učili naprostý hovadiny... :)
Ale vyznění příspěvku bylo z mého pohledu naprosté nepochopení základního vzdělání obecně. Ve škole zdaleka nejde jen o nějaké biflování. Jde tam zejména o rozvoj sociálních dovedností – toto je dost podstatná věc.
Od našich let se i ostatní věci dost zlepšily - ve škole se obecně klade větší důraz na porozumění látky – učí se spíš jak se s informacemi pracuje, rozvíjí se logické uvažování, kritické myšlení... Děti potřebují znát určité základy, aby se dokázaly nějakým způsobem ve světě zorientovat... podle zájmu si můžou určité zájmy prohlubovat apod.
Škola může disponovat dost zajímavým zázemím, může mít dobře vybavené počítačové učebny, dílny... může pořádat mimoškolní aktivity, navštěvovat divadlo, výstavy, koncerty, výlety... Tyhle všechny věci přece děti utvářejí a jsou potřebné...
Web: neuveden Mail: schován
Asi tam nějaký posun bude, asi i záleží jak kde. Ty soc. dovednosti i ty takřka nezbytné věci typu počítat a psát je taky dobré někde nabrat. Škoka i ta dnešní to být může ale i nemusí, a v některých případech ani ty alternativy nemusí být drahé a dostupné jen bohatým, i když nějteré z nich jsou.
Autor: li Čas: 2022-04-21 11:16:23 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já vnímám obrovský posun :) Dcera chodí do 2. třídy a školu i paní učitelku miluje. Má štěstí i na bezvadné spolužáky. Do školy chodí fakt ráda, nemohu si na nic stěžovat.
Autor: hefo Čas: 2022-04-21 12:10:15 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vážny problém dnešného systému je, že nedokáže rozlišovať medzi takýmito dobrými učiteľmi a tými neschopnými, a už vôbec nie finančne...
Autor: li Čas: 2022-04-21 12:17:26 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ano. Pokud vím, že určitý učitel není dobrý, měla by být možnost ho operativně změnit... Myslím, že volný trh by v tomto dobře fungoval.
Jestli obhajujete povinné školy tak:
1. Dítě bez školní povinnosti určitě nebude chtít sedět samo zavřené doma.
2. Hřiště, Hobycentra, kroužky existují i mimo školu. Školy jim jen přebírají zákazníky, protože děti už mají ve škole...
3. Lidé se naučí co potřebují, jak víte co je pro koho dobré?
4. Nejspíš mají traumata. Přezkušované vzdělávání je drahé, protože státní školu už máme předplacenou.
5. Pokud by po tom skutečně byla poptávka, v ancapu bude nabídka...
6. Reformy volnotržního školství by probíhaly klidně denně pokud by to bylo výhodné.
7. Některé ne, některé jo, někteří jen chtějí práci v krysím závodě. To je spíš mindset společnosti, který povinné školy udržují.. než věc systému.
8. Souhlas, kritika by měla mířit na legislativu nebo konkrétní jedince.
Autor: li Čas: 2022-04-21 10:32:28 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
1. Ano. Pokud jsem velmi movitý člověk, tak mohu najímat každý den soukromé lektory.
2. Ano. Pokud jsem velmi movitý člověk a nemám ani vlastní zájmy, tak mohu s dětmi dle libosti řádit na hřišti nebo v hobycentru.
3. Pokud nebudu umět dobře číst, psát, počítat a logicky myslet, tak budu velmi handicapovaná.
4. To, že mají traumata je smutné, občas se to stane :( Co zkusit jinou školu nebo jinou paní učitelku?
5. Řekla bych, že téměř se stoprocentní jistotou by byla poptávka i nabídka :)
6. Fajn, fandím kreativitě i volnému trhu.
7. Prošla jsem školstvím a jsem zcela zdráva. V krysím závodě nejsem = dělám práci, která je zároveň mým koníčkem, miluji ji a uživí mne.
8. Super, to jsem ráda! :)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
3. Pokud nebudu umět dobře číst, psát, počítat a logicky myslet, tak budu velmi handicapovaná.

A kde je záruka, že se to ve škole naučí? A co není vidět - co ty handicapy ze školy (šikana, sebevraždy, náklady ušlé příležitosti - já se toho užitečného naučil víc mimo školu než v ní), ty porovnáváte s tím handicapem (zidealizované) školní výuky? :-)
Autor: li Čas: 2022-04-21 13:29:44 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Záruka není. Pokud nemám geneticky daný předpoklad, tak při vší snaze zůstanu prostě hloupá, to je bohužel fakt. V tom případě bych se snažila rozvíjet jiné dovednosti... :( Každý máme určitou determinaci, určité předpoklady - a správnou výchovou a vzděláním řadu věcí můžeme podchytit a hodně zlepšit... ne zcela, je tam limit, daný genetikou. Mám ale ráda rozmanitost a není to důvod k posměškům.

Pokud žijeme, musíme předpokládat i značná rizika každý den. Není zaručené, že se nestaneme terčem šikany, že nebudeme mít někdy myšlenku na sebevraždu, že se samozřejmě můžete něco naučit lépe mimo školu než ve škole...

Handicapem nazývám to, když jsem v porovnání s vrstevníky v něčem výrazně pozadu. To je smutné, leč stane se...
Autor: li Čas: 2022-04-21 13:51:32 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
PS: Pokud chcete mít jistoty a záruky, tak by to spíš odpovídalo filosofii komunismu než anarchokapitalismu :) Volný trh je dravý a živelný proud. Více svobody a více osobní zodpovědnosti. Více rizik.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A z toho, co píšete, mi vyplývá nesmyslnost povinné školní docházky...

Navíc nepovinnost povinné školní docházky automaticky neznamená, že jediná další volba je na každé dítě jeden soukromý učitel (jak uvádíte). Těch možností jsou spousty.
Autor: li Čas: 2022-04-21 15:21:04 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Netvrdím, že bychom měli děti někam nutit chodit. Vzdělání je určitá hodnota, která je pro mne dost zásadní.
Mohou být alternativy, ty bývají většinou finančně hodně nákladné - pokud to tedy myslíme se vzděláním vážně.
Autor: HelleneHell (neregistrovaný) Čas: 2022-04-21 07:59:58
Většina dospělých řekne, že je důležité mít všeobecný přehled...mohu se zeptat, kde jste přišla k této informaci? Nebo to jen dojem. A další dotaz je na větu ...Je obecně přijímáno, že většina dětí inherentně nechce chodit do školy...to, že je něco obecně přijímáno je pravda?...dále...Nikdy jsem však neslyšela o univerzitách všeobecného přehledu...znamená to, že když o něčem nevím, tak to neexistuje?...šlo by pokračovat větu po větě....za mne je tento píspěvek pseudomudrování....wishfull thinking
Web: neuveden Mail: neuveden
Nejsem autor, ale v ramci diskuze rad prispeju svymi poznatky..
Vetsina dospelych....nevim jestli vetsina, ale vsichni, kteri se k tomu v mem okoli nekdy vyjadrovali, tak rekli presne toto, tedy ze je to dulezite, naopak jsem ve svem zivote nenazil ani 1x, aby nekdo rekl opak.
To same s tou dalsi otazkou, opet vsichni maji tento nazor, opacny jsem nezaznamenal, pokud jsem toho cloveka ja osobne nezacal navadet k tomu, aby zacal nad veci premyslet jinym smerem.
Btw, kdyz nekdo napise "nikdy jsem o nicem neslysel", tak to imho neznamena, ze by si nutne myslel, ze to neexistuje, ale minimalne to o necem svedci, napriklad o tom, ze ta vec je nejaka okrajova natolik, ze o ni clovek ani za svuj zivot nemusel slyset. Ostatne, ani ja jsem o takove skole nikdy neslysel, napriklad...
Autor: HelleneHell (neregistrovaný) Čas: 2022-04-21 18:55:11 [↑]
Děkuji za reakci...většina lidí v mém okolí tvrdí. že důležité je zdraví a pak už to nějak jde...a na základě těchto tvrzení můžeme vést nekonečnou disputaci co je důležité...jedna "většina" proti jiné "většině"...prostě opírat svoje tvrzení o názor svého okolí je dobré tak pro hospodskou hádku. ad2. poukazoval jsem na rozpor mezi OBECNÝ NÁZOR proti SKUTEČNOST...né vždy to musí být totožné ad3 svědčí to o tom, že v jeho okolí se to nevyskytuje (nebo to nechce vidět)... příklad černé labutě...šlo mi spíše o to, že takto vystavená argumentace (myšlen autorův příspěvek) je, mírně řečeno, zavádějící.
Web: neuveden Mail: schován
Všeobecný přehled je velmi důležitý a zda jej člověk získá ve škole, v rodině nebo jinak je úplně jedno.

A ano, takový předmět ve škole není a ani se nijak neznámkuje. :-) A je to tak dobře.
Autor: Thevar Čas: 2022-04-29 20:13:41
Web: neuveden Mail: theva v doméně seznam.cz
Děkuji za další skvělý podnět k zamyšlení. Píšete velmi inspirativně a vždy mám pak nad čím přemýšlet. Pište, prosím, dál.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky