Je snadné se začít nenávidět – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2022-12-29 00:00:02

Je snadné se začít nenávidět

Chyba ve škole (až na pár výjimek) = něco špatného a je často potrestána (špatnou známkou, negativním slovním hodnocením učitele, domácím úkolem navíc, výsměchem spolužáků…). Ani nespočítám, kolik jsem doučoval dětí, které se nenáviděly za to, jak špatné ve škole jsou. Když Vás ve škole trestají za chyby, je snadné se začít nenávidět. Jak se cítíte, když v něčem chybujete? Umíte se radovat a poučit z chyb? Nebo jste naštvaní, nemáte chuť pokračovat a devastuje to Vaše sebevědomí? Nyní je centrálně nařízeno hodnotit děti a učit je smí v podstatě jen ten, kdo projde pedagogickým vzděláním dle schválených představ státu.
Přečtení: 5210

Reagujete na tento komentář:
Autor: Lojza Čas: 2022-12-29 16:20:17
Hodnoceni je trest za to, kdyz neco "neumis". Problem je, ze motivovat trestem je MNOHEM horsi, nez motivovat pozitivne. Ono to samozrejme jde, ale kdo motivuje pozitivne, ma lepsi vysledky.
Ve skole typicky cloveku neco jde lepe a neco hure (viz ja, kde jsem mel nejake predmety nejlepsi ze skoly, a jine v podstate skoro nejhorsi ze skoly). Hodnoceni naseho skolstvi bohuzel z takoveho cloveka udela misty nekoho, kdo propada a tedy je "hroznej" (vlastni zkusenost). NASTESTI jsem v zivote umel dobre podvadet, takze jsem si to nakonec vzdycky nejak vyresil (tahaky na nejake dulezite pisemky a podobne), a NASTESTI jsem mel takove ucitele, kteri chapali, ze i kdyz mi napriklad z kresleni vychazi cista petka, tak mi dali dvojku, aby me nezkurvili zivot (nehlede na to, ze jsem proste reprezentoval skolu na ruznych olympiadach a bylo by to asi trapny, abych se bezne dostaval do krajskych kol v matematice, a pritom propadal).
Rozhodne ale skola ze me delala neschopaka, protoze jsem byl nejpomalejsi v behu na 100 metru a kriketakem jsem dohodil tolik, co jini doskocili, pripadne jsem nedokazal (a nedokazu dodnes) namalovat ani slunicko.
Spravna "skola" ci proste nejaky "vzdelavaci proces" bude schopna v diteti poznat talent k urcitym vecem (matematika, fyzika, chemie, elektronika obecne) a podpori ho v tom. A muze se samozrejme snazit ho nejak motivovat i v oblastech, ktere mu nejdou, coz o to. Ale tim, ze mu das na kazde hodine telocviku petku, toho cloveka FAKT nenamotivujes. Znam to z vlastni zkusenosti.
Legracni historka na zaver: Ucitel, co nas mel na vytvarnou vychovu, by mi strasne rad pomohl, ale nemel jak. Ja proste NIC nedokazal namalovat. Tak udelal asi tu jedinou vec, ktera prichazela v uvahu - podvod. Dal mi domu nekolik ctvrtek a rekl : At ti tam maminka neco namaluje, ja proste ti nemuzu tu dvojku dat, pokud nebudes mit odevzdane alespon nejake vykresy. Tak se stalo, maminka namalovala, ja dostal dvojku.
Autor: li Čas: 2022-12-29 09:05:25
Web: neuveden Mail: schován
"Když Vás ve škole trestají za chyby, je snadné se začít nenávidět."
A slovo "škola" si můžeme nahradit libovolným slovem, podle momentální potřeby...
F. Nietzsche by řekl, že takové úvahy jsou typickým projevem "malého" člověka, který se fixuje na příčinu, kterou může obvinit. :(
Takové úvahy bych navrhovala potlačit. Je lepší se k životu stavět spíš aktivně, aktivní přístup by byl v ankapu pro přežití asi dost klíčový.
Web: neuveden Mail: neuveden
To mas rozhodne pravdu. Pokud se jedna o dlouhodobe systematicke trestani, tak mas rozhodne pravdu.
Ja to mel dost podobne s rodicema. Ve skole (na zakladce) jsem byl rozhodne jeden z nejlepsich, takze tam jsem tolik problemu nemel (ackoliv mel, ale z jineho duvodu nez znalosti), ale doma to bylo peklo.
A ano, to dite nemuze pricinu ovlivnit. Protoze to ani nevi, ze by ji ovlivnit mohlo (ze otce zabiju, jestli neprestane, jsem mu rekl az v 18 letech, driv jsem vubec netusil, ze by to slo takto jednoduse vyresit).
Bylo by tedy nejlepsi , imho, mezi lidi sirit povedomi o tom, co takove jednani prinasi a ze neni uplne fajn ho provozovat. Cimz by se jednou z vetsi casti mohla odstranit ta pricina...
(Pro jistotu - mluvim o dlouhodobem, systematickem trestani)
Autor: li Čas: 2022-12-29 11:41:59 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"Ukřivděnost a pozice oběti" je dost peklo... našla jsem toto Urzovo video:
https://www.youtube.com/watch?v=1vK2ZHh7tQQ
Mám dojem, že jsem ho neviděla, ale pro někoho by to mohla být inspirace :)
Utápět se pořád dokola v nějakém patologickém kruhu je dost blbá pozice...
Web: neuveden Mail: neuveden
Teď vubec netuším, o čem mluvíš? Nebudu spekulovat, radši mi to nějak lépe vysvětlí prosím te
Autor: li Čas: 2022-12-29 12:00:01 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Mrkni na video. Je to o tom, že je dost "nešťastné" být v pozici oběti.
Web: neuveden Mail: neuveden
potom nechapu, proc mi to cele pises.
A ano, je dost nestastne byt v pozici obeti. Podle me, pokud trebas nekdo nekoho zabije, tak je dost nestastne byt v pozici te obeti, protoze je ten clovek mrtvej, coz povazuju za skutecne DOST nestastne.
Ale takhle jsi to asi nemyslela...nemuzes mi teda nejak lehce vysvetlit, jak jsi to myslela TY, a ne nekdo jiny v nejakem videu?
Autor: li Čas: 2022-12-29 15:06:05 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Je to celé o postoji k určité situaci. Někdo bude pořád bědovat (+ vinit druhé) a druhý v sobě například probudí kreativitu a určitou "moc". A začne ten postoj vědomě a systematicky přetvářet...
Web: neuveden Mail: neuveden
No, to je hezke, ale nema to nic moc spolecneho s tematem, o kterem je tu rec.
Ty deti ve skole napriklad nikoho nevini, anevedi, ze by mohli (vetsinou). Ale ten system je uci nejakym zpusobem, ktery neni prilis dobry, a neuci je jinymi zpusoby, ktere by byly lepsi. A to hodnoceni je jeden z dilku do skladacky.
To je proste konstatovani faktu, tady se neresi nejake obeti,
to same, pokud je dite doma systematicky mlaceno, proste je obet nasili, a ani o tom to dite samo nevi, ze je obet. Ale obet je, objektivne a objektivne je to spatne. To je cele. To, ze to pojmenuju neznamena, ze "porad beduju". Ne, proste pouze popisuju situaci.
A napriklad ja jsem se s tou situaci vyrovnal v pohode a vubec to neresim. Soucasti toho reseni napriklad bylo, ze jsem temer uplne prestal komunikovat se svyma rodicema, a az jednou umrou, bude mi to uplne jedno.
Autor: vachu (neregistrovaný) Čas: 2022-12-29 10:22:42
Hodnocení je trest? Vaše úvahy o školství už hraničí s nějakou psychickou poruchou. Pro normálního psychicky vyrovnaného člověka je hodnocení pouhým subjektivním pohledem hodnotitele a nikoliv trestem.
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak samozrejme, ze je to te trest. Doporucuji zamyslet se...
Btw, videl jsem onehda nejake video o tom, jak se uci nekde jinde na nejake jine skole, uz si nepamatuju detaily, ale zaujala me tam jedna vec. totiz, v nasi skole to funguje tak: Ucitel polozi otazku a rekne - kdo zna spravnou odpoved, at se prihlasi....Tam v te jine skole to funguje tak: Ucitel polozi otazku a rekne - Kdo zna spravnou odpoved, at se nehlasi. At se prihlasi ten, komu to neni jasne a potrebuje s tim pomoct...
Coz je imho uplne esencialni ukazka rozdilu v pristupech k vyuce.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky