K čemu mi to bude? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2023-04-13 00:00:02

K čemu mi to bude?

Zas a znovu dostávám při doučování stejné otázky: „K čemu mi to bude? Proč se nemohu věnovat více svému oboru?“ Nyní kupříkladu doučuji žáka střední zdravotnické školy (obor masér ve zdravotnictví) lineární a kvadratické rovnice. Netuším, jak mu mám odpovědět. Ještě před lety jsem zastával názor, že to rozvíjí logické myšlení a schopnost řešit specifické problémy – což může být skvělý benefit do života. Po dvaceti letech doučování ale pozoruji, že pokud to děti dělají nedobrovolně (ale z donucení), tak to má přesně opačný efekt a spíše to rozvíjí jejich odpor k logickému myšlení a k čemukoliv, co se jen blíží matematice. Jak byste tedy odpověděli na jeho otázky?
Přečtení: 8781

Reagujete na tento komentář:
Autor: Jakub Čas: 2023-04-13 13:52:53
1. Nechci, aby se mi do výchovy dětí montoval stát. Může mi být jedno, co chtějí ostatní, pokud tím nenarušují moje vlastnická práva.
2. V mém případě to není pravda. Podle Vás je horší mít svůj osud ve vlastních rukou, než vlastní osud v rukou státu? To je docela silné tvrzení a rozhodně nebude platit pro každého.
3. Není to na míru pro nikoho. Nereflektuje to potřeby dětí a rodičů. Nemohu si měnit podmínky služby. A rozhodně nepomáhá, že je to vymáháno pod hrozbou násilím, když se nepodřídím.
4. Neměl bych problém s širokopásmovým řešením. Mám problém, když je vnucováno pod hrozbou fyzickým násilím. Čistě morální důvod.
5. A následky za to, jak se budu nebo nebudu vzdělávat by si měl nést každý sám.
6. Narážím na Amikaci. Není to pro všechny, ale pro někoho ano. Ve světě to funguje. Nechci vytvářet širokopásmové řešení, chci, abych si mohl svobodně vybrat a aby si moje děti mohly svobodně vybrat a nikdo jim nebránil vzdělávat se. Ohrazujete se proti něčemu, o čem ani nevíte, že existuje a funguje jinde.
Autor: Baphomet Čas: 2023-04-13 02:00:55
Web: neuveden Mail: schován
Mně rodiče vždycky říkali, že do života je to k ničemu, ale pokud se to nenaučím tak neudělám zkoušky, čili nebudu mít "ten papír" a budu moct tak maximálně metat ulice. Samozřejmě to není moc hezká motivace, ale je to bohužel pravda.
Autor: li Čas: 2023-04-13 06:37:55
Web: neuveden Mail: schován
A neměl by tyto rovnice umět počítat už na základní škole? Mám pocit, že jsme se to učili někdy v 8. třídě, ale už je to celkem dlouho :) Jinak matika na gymplu mi taky přišla jako naprosté mrhání časem, stejně tak fyzika a chemie...
Autor: Tron Čas: 2023-04-13 07:54:50
Web: neuveden Mail: neuveden
Co to tak zkusit slovy klasika: "I skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále"
Proč by si tedy i masér nemohl po večerech po práci až děti usnou počítat lineární a kvadratické rovnice?
Web: neuveden Mail: schován
Třeba protože o to nemá zájem a čas věnovaný kvadratickým rovnicím by radši věnoval pro mě za mě četbě Vergilia v originále ;)
Autor: Tron Čas: 2023-04-13 21:47:00 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Známému prý zdůvodňovali základní ekonomickoúčetní půlroční kurz na SŠ tím, že až se o tom budou jeho kamarádi odjinud bavit v hospodě, nebude trapně nic z toho nevědět :-)
Web: neuveden Mail: schován
Myslím si, že to je právě co ta škola žel tímto rozšiřuje, dává mantinely na nějaké pomyslné "základní znalosti" a tvoří to, že je pak trapné když to Pepa ze strojárny neví.
Autor: Tron Čas: 2023-04-15 19:41:50 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Do nějaké míry bych to připustil, ale IMHO záleží i na osobnosti a vůbec mnoha dalších faktorech, někdo může být naopak velmi odolný. Škola je faktor jeden, ale stejně tak můžete mít faktory volnotržní, kdy nějaký Pepa se zas bude cítit trapně, protože nemá v hospidě značkové společenské statusy protlačované reklamou a podobně.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, s tím souhlasím.
Autor: Lojza Čas: 2023-04-13 08:21:01
Web: neuveden Mail: neuveden
No, ja deckam na tuhle otazku odpovidam: "Pravdepodobne uplne k nicemu, jako temer uplne vsechno, co se na skole ucis"
Snazim se je navest na to, ze nejake veci umet potrebuji - zaklady matematiky, kdyby umeli nejake jazyky, bylo by to fajn, umet jakz takz spisovne pouzivat ten svuj jazyk je fajn. Pokud budou chtit nelat neco odborneho, potom ta odborna cast je dulezita.
Zbytek je k nicemu.
Osobne z cele me skolni dochazky, od zakladky po stredni, jsem v zivote potreboval ono "cist, psat pocitat" a realne NIC vic. A to jsem delal rozmanita zamestnani, to, kde jsem vydrzel roky, bylo PC technik a pak trebas pro zmenu obchodnik v B2B...Nikdy jsem nic ze skol nepotreboval.
Vzdycky rikam - pokud budes chtit jit na vysokou a chces byt treba doktor, pak v zivote pouzijes ty odborne veci a budes se je muset naucit. Ale pokud ne....je to cely k nicemu.
Web: neuveden Mail: neuveden
Úzkost z neznáma z prázdnoty co z těch dětí bude, když je nikdo nebude omezovat, cpát do škatulek a regálků, mnohdy i sadisticky mučit s ideologickou jiskrou v oku. Strach z neznáma a nejistoty převyšuje strach ze známého a karavana jede dál.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky