Autor: Dítě spí či leze (neregistrovaný)Čas: 2019-06-23 20:21:14Titulek: svoboda tulákům v ancapu nebude
Co „Tanec s Matyldou“ znamená? Text se různí, ale je jasné, že písnička vypráví o ‚swagmanovi‘. ‚Swag‘ je balíček s osobním majetkem a swagman je člověk, který cestuje a nosí s sebou swag. V této písni se swagman utábořil u malého přítoku jedné řeky. Takovým přítokům se v australském vnitrozemí říká ‚billabong‘. Když si v kotlíku něco vařil nad ohněm, přišla se k témuž billabongu napít dobře živená ovce. Swagman ovci chytil, zabil ji a strčil do svého vaku na potraviny. Sotva to udělal, přijel na koni ‚squatter‘, který byl majitelem toho pozemku. (Squatteři byli farmáři, kteří získali právo na vlastnictví půdy tím, že se na ní usadili. Později si mohli dát své rozlehlé pozemky zaregistrovat.) Squattera doprovázeli tři příslušníci jízdní policie. Když byl nešťastný swagman obviněn, že ukradl ovci, a hrozilo mu vězení nebo něco ještě horšího, skočil do billabongu a utopil se.
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Kuře Joe k Urza v Grálu: Anarchoagorismus:
Pokud někdo vydělá 3x více než vy a tedy zaplatí 3x vyšší daně, znamená to že využívá 3x více škol, nemocnic, silnic, dávek, soudů, atd? Asi ne, že... Tak kdo je tu příživník? 😁 Navíc, nenechat se okrádat není příživnictví, je to oprávněná obrana.
Rakusak k Rozpor korporáty versus neziskovky:
Charita je take podnikani - lide ji delaji pro svuj uzitek, ktery muze byt i nepenezni. Ale jak rikam, je to jen otazka definice. Opet. Ergo za mne je v pohode korporat i "neziskova" charita. Problem je, pokud nejakou "neziskovku" […]
Komentář 116816
Hrosik1 k Monopol na násilí:
ale šazianek ma vyjimecne dobry point. kde je hranice mezi prirozenym a nepriroznemy. a rpoc je to dulzeite? nasili je ais spis prirozene, ne? ale neni dobre... nebo? :)
Komentář 116815
Hrosik1 k Monopol na násilí:
no. myslim, ze se neda dokazat ani tvrzeni ze ano ani tvrzeni ze ne. kazdopadne asi uznate, ze branit se proti nasili lze take jenom nasilim... a otazka je, jestli je legit to delat preventivne...
Hrosik1 k Monopol na násilí:
rozumim, akorat je asi dost dulezite, jake presne to nasili bude ten stat vykonavat... asi byste nebyl schopen tolerovat vse. a pokud s tim nasilim vuci vam souhlasite, tak to vlastne ani neni nasili :)
Komentáře
Komentář 39143
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Komentář 39263
Komentář 39264