Autor: Dítě spí či leze (neregistrovaný)Čas: 2019-06-23 19:21:14Titulek: svoboda tulákům v ancapu nebude
Co „Tanec s Matyldou“ znamená? Text se různí, ale je jasné, že písnička vypráví o ‚swagmanovi‘. ‚Swag‘ je balíček s osobním majetkem a swagman je člověk, který cestuje a nosí s sebou swag. V této písni se swagman utábořil u malého přítoku jedné řeky. Takovým přítokům se v australském vnitrozemí říká ‚billabong‘. Když si v kotlíku něco vařil nad ohněm, přišla se k témuž billabongu napít dobře živená ovce. Swagman ovci chytil, zabil ji a strčil do svého vaku na potraviny. Sotva to udělal, přijel na koni ‚squatter‘, který byl majitelem toho pozemku. (Squatteři byli farmáři, kteří získali právo na vlastnictví půdy tím, že se na ní usadili. Později si mohli dát své rozlehlé pozemky zaregistrovat.) Squattera doprovázeli tři příslušníci jízdní policie. Když byl nešťastný swagman obviněn, že ukradl ovci, a hrozilo mu vězení nebo něco ještě horšího, skočil do billabongu a utopil se.
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
deliciousCursive k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Jenže tam pán sám uznal, že zákaz popisování vlajek je hloupost a omezení svobody projevu, přesto však trval na tom, že ji máme. Když se řekne "máme svobodu slova", mělo by to znamenat, že ji máme absolutní. Pokud se řekne "máme velkou […]
Komentář 121561
deliciousCursive k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Ti tři týpci, kterým jsi se marně snažil vysvětlit, že chceš mít svobodu projevu a chceš, aby se mohly říkat i věci/názory, se kterými osobně nesouhlasíš. Byla to modelová situace - Na co byste potřeboval soukromí? Přece pokud nemáte co skrývat, nemáte se […]
Komentář 121559
marcusant k Klima versus volnotržní dogma:
K regulacím je možno se zavázat dobrovolně. V anarchokapitalismu nelze vymáhat násilím nic, k čemu se potenciální vymáhaný nezavázal, pokud svou činností neporušuje něčí vlastnická práva.
Komentář 121557
Lojza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Castecne ano, ale podvodnik bude vzdycky mit nejake casove okno, kdy nekoho podvee a nekoho poskodi Certifikat? udela si falesny ten samy...atd. Bude tam urcite okno, kdy se mu to povede A jinak, ono jde hlavne ted o to, jestli zpusobi ci nezpusobi skodu […]
Komentář 121555
EK666 k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Jak se označuje Tim je úplně jedno, je z komunity Svobodného přístavu a nebyl tam jen náhodný kolemjdoucí. Jasně, z kontextu se dá vytrhnout cokoliv, zde ale mluvím o přihrávce na smeč, až se bude v některých lidech lámat, jestli tu akci považují za […]
Komentář 121554
Lojza k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Ty jses tak extremne nechapavej, nebo to jen hrajes, protoze se ti to nehodi? Je to takove...places hezky, ale na spatnem hrobe, protoze o tom, co pises, vubec neni rec Dejme priklad, ktery je pochopitelny snad pro kazdeho. A prosim, prijmeme vyrazne […]
Rudolf k #ne_poslušnosti: Svoboda projevu:
Skoda znamena, ze z jeho stavajuceho majetku mu ubudlo. Neexistuje vypocet skody na zaklade hypotetickeho zisku. Kde mimochodom mas istotu, ze by si to dotycny clovek od neho kupil a navyse (obvykle) za vyssiu cenu, nez je fake? Podla tvojej logiky skodu […]
Komentáře
Komentář 39143
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Komentář 39263
Komentář 39264