Autor: Dítě spí či leze (neregistrovaný)Čas: 2019-06-23 20:21:14Titulek: svoboda tulákům v ancapu nebude
Co „Tanec s Matyldou“ znamená? Text se různí, ale je jasné, že písnička vypráví o ‚swagmanovi‘. ‚Swag‘ je balíček s osobním majetkem a swagman je člověk, který cestuje a nosí s sebou swag. V této písni se swagman utábořil u malého přítoku jedné řeky. Takovým přítokům se v australském vnitrozemí říká ‚billabong‘. Když si v kotlíku něco vařil nad ohněm, přišla se k témuž billabongu napít dobře živená ovce. Swagman ovci chytil, zabil ji a strčil do svého vaku na potraviny. Sotva to udělal, přijel na koni ‚squatter‘, který byl majitelem toho pozemku. (Squatteři byli farmáři, kteří získali právo na vlastnictví půdy tím, že se na ní usadili. Později si mohli dát své rozlehlé pozemky zaregistrovat.) Squattera doprovázeli tři příslušníci jízdní policie. Když byl nešťastný swagman obviněn, že ukradl ovci, a hrozilo mu vězení nebo něco ještě horšího, skočil do billabongu a utopil se.
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
Svoboda tulákům není a nemůže být bezbřehá. V příběhu jaksi chybí, kolik ovcí vůbec ten squatter měl. Pokud jich měl málo, není to příběh o tulákovi, ale o sprostém loupežníku. Tulák prostě musí usilovat z podstaty věci o jistý modus vivendi s okolním světem. Zabít jen tak někomu ovci není maličkost, je to porušení principu neagrese, a ten je i dneska mezi jednotlivci široce přijímán. I kdyby tam žádný úředník nebyl, tulák udělal něco, co se prostě nedělá.
hefo k Občanství:
A keď mi ju tá hyena vezme, už tá antilopa nie je moja? Či?
Komentář 106697
Hrosik1 k Porozumění a respekt, hodnota a sounáležitost:
7) no a odpoved na tu otazecku? subjektivni ceny, hodnocení nebo nazory mohou byt klidně stejné 8) takže pred prodejem ta cena neexistuje? 9) a stále jste neodpovedel. pritom je to tak jednoduchá otázka... "deset lidí před sebou vidí jablko, jak […]
Komentář 106696
Hrosik1 k Občanství:
čiže vas pozomok ve skutočnosti patri statu?
Komentář 106695
Hrosik1 k Dôverovali by ste tejto inštitúcii?:
1/ tak v akom? existovalo vlastnicke pravo a to staty porusovaly, jak pisem. tak tomu nerikejte ankap. to je uplne jendo. tak treba svobodna spolecnost. nebo spolecnost, kde se uznava vlastnicke pravo. ankap je jen nazev a porad si myslim ze si pod tim […]
Komentář 106694
Hrosik1 k Občanství:
1/ a/aky rovny a rovnejsi? to je vas oblubeny komunismus, nie? nerozumim, preco by ste mal mit svobodu pohybu po pozemku, ktory nenie vaš nebo nekoho, kdo vam to dovolil. nejaky dalsi priklad, s cim nesuhlasite? b/ bez ohladu na to, aka ta legislativa je? […]
Hrosik1 k Občanství:
No ve výsledku si ju musíte ubránit.... jen se k tomu dají použít civilizovanejsi prostředky samozrejme
Komentář 106691
hefo k Občanství:
9/ mate pravdu, ze zvera je v ankape brane ako vec a nema zadne prava. ale to bylo spise pro ilustraciu, ze aj take zviera chape, čo je jeho, čize chape alespon Zviera pochopiteľne "chápe, čo je jeho", ale už menej chápe, čo je niekoho druhého. […]
Komentáře
Komentář 39143
Proč se tento nepravděpodobný příběh setkal s takovou odezvou? Jedno vysvětlení podává Bruce Elder v úvodu ke knize Rexe Newella Favourite Poems of Banjo Paterson (Oblíbené básně Banjo Patersona). Domnívá se, že tato píseň vyjadřuje, jak Australané chtějí vidět sami sebe: „Je to mnohem víc než jen příběh o swagmanovi, který ukradl ovci. Je to výraz naší nechuti k šikanování a k úředním osobám. Swagman je každý Australan, který se někdy chtěl vysmát do očí bezvýznamnému úředníčkovi . . . Je lepší skočit do billabongu než těm lidem dovolit, aby ovládli váš život.“ Ale ať je příčina oblíbenosti „Tance s Matyldou“ jakákoli, tato píseň se na více než sto let stala symbolem Austrálie.
Komentář 39263
Komentář 39264