Autor: Austen Heller
Čas: 2021-04-27 00:00:02
Kolektivismus: morální a politický
Kolektivismus má dva významy; je to jednak „morální“ světonázor, jež vidí člověka jako člena své skupiny (rodina, třida, rasa), jíž by měl pomáhat, a podle jejíchž činů bude souzen; a jednak politická ideologie, jež vidí člověka jako otroka společnosti. Mnozí zastávají jeden z těchto názorů, zatímco tomu druhému oponují. „Etičtí“ kolektivisté však nemají lepší morální argument pro svobodu než veřejné blaho, čímž ze svobody dělají opatření, na němž se společnost usnesla, ale zítra může změnit názor, čímž se stávají politickými kolektivisty, kteří pro změnu podporují vlády nutící lidi žít jako kolektivisté „etičtí“. Existují pouze jednotlivci, takže s oběma názory je nutné bojovat; je však dobré nestřelit se do vlastních zad obhajobou jednoho při kritice druhého.
Přečtení: 35574
Komentáře
Komentář 68135
ale at děláte co děláte, moc individualit tam asi nenajdete...
Jme-li vývojově podobní vopicím, není divu že věci jsou tak jak jsou,
a že celkově inklinujeme ke kolektivismu a individualismus je až na druhé koleji...
Na rozdíl vod opic máme ovšem rozum, což je mnohdy nevýhoda,
nebot uvěřímeli v "Pravdu" našich představ můžeme to klidně vod opic dotáhnout až na mravence :
https://www.youtube.com/watch?v=Cv-MgVXcCig
Komentář 68136
.....................
Škoda že to Dušek v tom videu nedopověděl o těch "neviditelných" kouzelnících,
vono to není až tak složitý,
kouzelníci prostě používají kouzelná slova a jedním z oblíbených slov je právě "morálka"
Je jich samozřejmě více, nižšší třída kouzelníků užívá protiklady "dobro a zlo" a "štěstí a utrpení"
vyšší třída pak používá "Pravda" Láska" "Soucítění" atd.
Komentář 68138
Komentář 68139
stačí prohodit přívlastky :
kolektivistická sobeckost a individuální blaho
(zní to nezvykle, protože ZVYKEM je to říkat tak jak píšete)
Komentář 68146
Komentář 68148
Komentář 68149
Komentář 68156
Komentář 68169
Komentář 68145
Komentář 68147
Komentář 68150
nebot kromě rouhání se bohům se také podílel na kažení mládeže...
Komentář 68171
Komentář 68151
Komentář 68152
Jeslti je tohle základ libertarianských hodnot, tak se nedivím že je to spoustě lidí tak nesympatické.
Komentář 68154
Komentář 68155
Komentář 68205
Pokud je Vaší odpovědí první možnost, musíte jednat určitým způsobem, abyste svůj život mohl žít a dále rozvíjet. Nemůžete pít rtuť, skákat pod vlak nebo dát poslední zbytek Vašeho jídla úplnému cizinci, když umíráte hladem. Samozřejmě může být velmi prospěšné pomáhat přátelům/rodině a být vstřícný k cizím lidem (protože všichni vaši současní přátelé původně byli cizí lidé; vždy můžete potkat někoho zajímavého).
Komentář 68209
Komentář 68215
Pokud máte nějaké úspory a dítě Vám umírá na vážnou (ale léčitelnou) nemoc, jste-li egoista, zaplatíte mu za léky a doktora, protože je pro Vás Vaše dítě důležité. Jste-li naopak altruista, věnujete tyto peníze radši dětem v Africe a svoje dítě necháte zemřít. Sobectví a altruismus jsou protiklady, už z etymologie obou slov vyplývá, že sobectví znamená sledovat svůj zájem (sobě), kdežto altruismus znamená sledovat všechno jiné (alter = jiný).
Komentář 68218
Příklad s dítětem mi přijde prakticky prekroucený. Byt altruista nemusí znamenat obětovat úplně vše pro někoho na druhém konci světa. Je v pořádku mít seřazené priority podle toho jak jsou mi lidé blízcí.
Komentář 68238
Komentář 68239
Komentář 68240
Zdejší přispívající mají občas velice podivný slovník. Tvrdím, že si toho buď nejsou vědomi (chybí znalost základní psychologie) nebo se chovají iracionálně (reálně před ostatními poškozují to, co chtějí prosazovat) nebo jim jde více o provokování, než o věc samotnou a nebo jsou autenticky chamtiví. Já osobně mezi těmito čtyřmi variantami nedokážu v anonymní diskuzi rozlišit.
Komentář 68241
S druhým odstavcem souhlasím. Z téhle diskuze mám podobný pocit.
Komentář 68245
Komentář 68248
Jaký je mezi tím rozdíl?
Někomu pomoct znamená se vzdát něčeho svého čas/majetek/... ve prospěch někoho jiného. Jinak řečeno, něco obětovat.
Znovu se zeptám, všichni kdo např. bojovali a zemřeli za 2. sv. války a díky kterým tu teď vůbec můžete psát - to jsou Ti špatní ubožáci? A ti co utekli, schovali se, dezertovali, kolaborovali - to jsou ti morálně na výši? Opravdu to ani trochu nechápu a nechce se mi věřit, že byste si fakt něco takového myslel.
Rozhodně to pro libertariánství není dobrá reklama.
Komentář 68268
Při oběti se vzdávám něčeho, co je pro mě důležité, abych získal něco, co pro mě má menší cenu, nebo nezískal nic; příkladem budiž sebevražda či zasvěcení života službě lidem, jimiž pohrdáme či jsou nám lhostejní (Matka Tereza?).
Při obchodu se vzdávám něčeho, co je pro mě méně důležité, abych získal něco, co je pro mě důležité více; příkladem budiž pomoc rodině (je pro mě důležitější, aby rodiče ve stáří nežili na ulici, než nové auto), práce (vzdám se času, abych získal peníze), spoření (vzdám se peněz dnes, abych získal peníze zítra).
Ještě poznámka z hlediska praxeologie: Lidské jednání je sledování cílů. Ekonom tedy může říci, že člověk, který se obětuje, sleduje cíl, kterým je obětovat se, a tedy. To ale neznamená, že je to v jeho zájmu, protože tím činí vlastní život méně šťastný a v extrémnějších případech jej to může stát život.
Co se týče vojáků z 2. sv. války (na straně Spojenců), tak život je téměř nemožný ve státech založených na obětování (např. nacismus, fašismus), takže vítězství sil Osy by mělo katastrofální důsledky pro člověka v zatím svobodných USA/UK. Takový člověk by měl bojovat za svou svobodu; chce-li žít jako černý pasažér, tak i když v tom uspěje, stráví zbytek života při myšlence, že přežívá prostřednictvím druhých osob, vyhýbající se těm, jimž vděčí za svůj život (zrovna o tom více zde: https://youtu.be/9e7r3mARciQ ).
Komentář 68280
Úplně nechci teď řešit nějaké kontroverze kolem Matky Terezy, pokud je máte na mysli. Ale asi moc nerozumím. Když dám nějakému žebrákovi na ulici pár drobných, tak tím získám dobrý pocit, nebo cokoliv jiného, třeba půjdu po smrti do nebe (minimálně v to můžu věřit, jako Matka Tereza). Takže to mi zní, jakože vám chybí představivost o důvodech, proč může někdo něco takového dělat. Nedává smysl aby Matka Tereza pomáhala někomu, kdo je jí lhostejný, proč by to dělala? Řekl bych, že pokud někomu pomáhám, ukazuji naopak, že mi lhostejný není. Pokud někomu nepomáhám, tak mi očividně lhostejný je, resp. mám priority jinde.
Já myslím, že nemáte právo určovat, co je v čím zájmu. Může být v mém zájmu obětovat vše, dokonce třeba i cíleně nebýt šťastný a nakonec přijít o život, třeba proto že věřím v posmrtnou odměnu nebo v nějaký jiný "vyšší princip". Tipuju, že tímhle směrem míří kritika od de Sadeho, kterého jste zmiňoval.
Komentář 68222
Komentář 68157
Ptáte se, jak diskutující dospěl k názoru, že altruismus je dobrý. To by se pak člověk mohl třeba ptát, proč je dobrý princip neagrese.
Komentář 68158
Komentář 68175
Dobrovolný altruismus je potenciálně dobrý, přináší užitek darujícímu i obdarovanému. V určitých případech je i dobrovolný altruismus částečně špatný. Jako příklad slouží Afrika, kde darováním produktů zabíjíte místní produkci.
Vynucený altruismus je špatný, vyžaduje násilí třetí osoby, "darující" nemá užitek.
Komentář 68204
Komentář 68206
Komentář 68208
Komentář 68176
jelikož příroda spíše hledí na zachování rodu, nežli jednotlivce,
proto jsme taky voblbováni pohlavním pudem,
ale jinak lze souhlasit, při tom neustále voblbujícím kolektivismu je ten výrok správný,
páč morálka není nic absolutního, takže lze obvyklé morální pindy votočit naopak,
a nakopat s tím kolektivistům prdel...
Takže "ideologicky" s vámi souhlasím !!!
Komentář 68211
Komentář 68213
Komentář 68217
Komentář 68219
To je zásadný omyl myslieť si že zrušením daní a odvodov nestúpnu nutné životné náklady. Akože teoreticky by ste možno mal nominálne príjem vo výške dnešnej superhrubej mzdy, ale nemal by ste zaplatené NIČ z toho čo dnes zabezpečuje štát: zdravotníctvo, dôchodok, školstvo, obranu/ochranu, pohyb mimo svoj pozemok atď.
Komentář 68236
No já nepsal o snížení životních nákladů, ale o svobodnější možnosti přerozdělení toho, čím mi někdo jiný dobrovolně zaplatil. Samozřejmě to vůbec náklady snížit nemusí. I když náklady na existenci státu a na něj navěšený korporativismus jsou pro obyčejné lidi s vysokou pravděpodobností opravdu enormní. Takže by nejspíše ke snížení životních nákladů průměrně skutečně došlo. Byť já k tomu dodávám, že je potřeba ohlídat si navíc i ekonomické dravce. To by se také ale dalo beze státu, což jsem si uvědomil opravdu teprve nedávno. Ale nejsem ani zcela proti státu za předpokladu podstatného posílení přímé demokracie...
Komentář 68251
No písal ste že ľudiqa budú mať o 65% viac, tak ja opravujem Vaše tvrdenie, že síce budú mať nominálne viac, ale aj výrazne vyššie výdavky. A že či v priemere budú nižšie či vyššie to sa asi nezhodneme, navyše záleží aj na tom aké by boli na voľnom trhu mzdy a ceny. Proti úprave demokracie smerom viac ku priamej demokracii by som ani ja nenamietal, veď pri pporovnaní Švajčiarska s ČR či SR nevidno nevýhody švajčiarskeho systému.
Komentář 68256
Komentář 68263
Zase zabúdate na fakt že z daní sa platia rôzne služby. A na rozdiel od štátu ktorý zdaňuje zisk, súkromného poskytovateľa služby by nezaujímalo či ste v pluse.
Komentář 68264
Komentář 68269
A na to aby mal každý možnosť venovať sa tomu čo ho baví by musel byť zavedený nepodmienený príjem, ktorý ankapisti nenávidia. V opačnom prípade to bude tak ako teraz, že iba menšina robí to čo ich naozaj baví.
Komentář 68273
Komentář 68257
Komentář 68162
Komentář 68170
Komentář 68173
Komentář 68184
Komentář 68185
Komentář 68189
Komentář 68194
Komentář 68196
Komentář 68197
Komentář 68199
Já si vybavuju, že jsme na téma sobectví vs. altruismus kdysi slyšel mluvit psychologa Františka Koukolíka. Nepamatuju si to úplně přesně, ale závěr co my z toho vyplynul byl, že samotné altruistické chování je motivování sobectvím - člověk pomáhá, aby mu v budoucnu také bylo pomoženo, když bude potřeba. Takový sobecký individualista může docela riskovat, že mu nikdo v nouzi nepomůže, nebo mu dokonce rád uškodí.
Komentář 68201
Komentář 68202
Komentář 68203
vždycky je bližšší košile než kabát,
ale co si budeme povídat, vždy je ideální aby se i druzí chovali dle našich představ,
a tím člověk maximalizuje vlastní užitek...
Takže von ten kolektivismus je postaven na tom samém co individualismus, jen je třeba přesvědčit či přinutit druhé, že je to dobro i pro ně...
Komentář 68186
Komentář 68178
příroda nás furt voblbuje svými pudy,
já bych v tom zas až tak moc altruismu neviděl...
Moc pěkně vo tom psal Schopenhauer v kapitole "Metafyzika lásky" viz Svět jako vůle a představa...
Komentář 68192
Existují pouze jednotlivci
Mohu k tomu říct jen to, že společnost je pouhé označení pro skupinu lidí, kteří mezi sebou interagují. Bez pojmu společnost by jistě bylo možno se obejít. Ale bylo by to podobné, jakoby bychom třeba z matematiky vyškrtli operaci násobení, protože může být nahrazena sčítáním. Tedy jde to, ale není to praktické. A stejně tak se mnoho jevů daleko lépe studuje na společnosti.
Takže určitě nechci proti kolektivismu bojovat proto, že by existovali pouze jedinci, ale jedině proto, že zcela iracionálně vítězí špatně podložené přehnané ochranářství.
Komentář 68207
Komentář 68210