Autor: Karel
Čas: 2020-11-25 00:00:02
Koronakrize jako osvobození
Všichni řešíme, jak nás koronavirus omezuje. Ale podívejme se na to z jiné perspektivy. Plno dětí, které musí chodit do školy a nelíbí se jim tam, berou omezení jako osvobození od nesmyslných pravidel a frustrovaných učitelů. Zejména žáci na střední často vnímají omezení výuky jako vysvobození od každodenních problémů ve škole. Nikdo vás nenutí 7-8 hodin denně dělat něco, co nechcete. Teď to trvá třeba jen 4-6 hodin. Nejste nuceni k tolika věcem a můžete si při hodinách dělat, co chcete. Můžete se věnovat samostudiu témat, která vás doopravdy zajímají. Můžete si rozvrhnout čas, nikdo vám nic centrálně neplánuje a nenutí. Tyto výhody se možná bohužel promítnou do psychiky dětí i negativně, protože až se vrátí do školy, znovu nastane striktní režim a svoboda se začne ztrácet, může je to psychicky ničit. Když přičichnete ke svobodě, nechcete se jí jen tak vzdát.
Přečtení: 22839
Komentáře
Komentář 61056
Komentář 61059
Komentář 61065
Komentář 61069
Ale lidi ne, ti se v 6 letech posadí na prdel a tím se rozvíjí... Jaké k tomu jsou logické argumenty prosím?
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-2d-predstava-ze-spravedlive-je-dat-kazdemu-stejne-je-vrcholem-nespravedlnosti/
Zjistil jste si něco o Summerhillu? Tam jsou děti, které třeba do 10 let běhají po venku a "nic se neučí" a pak za pár měsíců doženou všechno, co se předchozí roky jejich vrstevníci užili ve škole... A to proto, že jsou motivováni a zjistili, co se chtějí naučit a jejich mozek dospěl a naučí se to rychle...
Komentář 61072
A že dieťa potrebuje pohyb? Tak potom prečo sa ich rodičia bránia zvyšovaniu hodín telocviku a vybavujú svojim deťom ospravedlnenky?
Komentář 61075
Nějaké logické a historické argumenty by byly, prosím?
Protože já mám za to, že se jednalo o zlepšení stravy ve prospěch rozvoje mozku. A pralidi fakt neměli školy, viz doteď kmenová společenství, kde se stále děti učí nápodobou.
Což nepopírá, že škola má svůj díl na současné civilizaci. Ale proč si myslet, že zrovna posledních 250 let pruské kadetky je to pravé a nejlepší? Jsou snad všichni lidé stejní, že potřebují stejný mustr vzdělávání?
A ti rodiče? Někteří to neví. Neřeší. A někteří prostě pokračují v tom, čím si prošli sami, protože nepřemýšlí o tom, že by to mohlo jít jinak...
Ale mění se to. Rostou snahy o soukromé školy, které zakládají rodiče, kterým současná státní "nabídka" nevyhovuje.
Navíc tělocvik není vždycky to pravé ořechové. Spíš jde o volnou hru, běhání venku apod. Moje mamka dělala na VŠ diplomku, proč jsou vesnické děti šikovnější než městské. A bylo to proto, že po škole lítaly víc venku.
Přečtěte si něco od paní Nováčkové a ten Summerhill, prosím :-)
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-1d-pokud-byste-chteli-vybudovat-prostredi-ktere-je-naprosto-nepratelske-mozku-a-uceni-pak-byste-zrejme-vybudovali-neco-takoveho-jako-je-skolni-trida/
Komentář 61101
A netvrdím že pruská kadetka je určite najlepšia, na to sa téme školstva venujem príliš málo aby som si trúfal rozsúdiť kvalitu rôznych typov škôl. Ale o porovnávaní rôznych typov škôl predsa táto diskusia doteraz nebola. Skôr o tom že bez dozoru sa mnohé deti sami od seba učiť nebudú, alebo sa budú "učiť" hoaxy z internetu.
A s tým telocvikom, veď to je logické že deti ktoré majú viac pohybu budú šikovnejšie, tým skôr že na dedine ešte aj pomáhajú rodičom s chovom domácich zvierat a prácami okolo domu, čo deti z panelákov nerobia. Ak nemajú záhradku ako naša rodina. Ono záleží aj na dobe, za mojej mladosti nebolo toľko možností na rozptýlenie, v TV vysielali 1,5 programu ( dvojka častejšie vysielala monoskop než programy ), internet, počítače ani mobily neexistovali, pri zlom počasí ostávali už len knihy. Takže hoci nie som vyslovene športový typ aj tak som bol vonku častejšie než dnešná mládež.
Komentář 61145
https://www.svobodauceni.cz/clanek/pribeh-evolucniho-nesouladu-2/
Komentář 61149
Komentář 61080
Komentář 61057
- Proč teda na tu školu chodí, když je to tak strašné? V ČR je povinná školní docházka do patnácti let.
Tohle je další refrén v anarchokapitalistickém hnutí: 1. Urza, který přirovnává povinnou školní docházku tuším ke znásilňování nebo zotročování, tak poté, co byl devět let znásilňován/zotročován, se rozhodl pro studium na gymnáziu, čili se rozhodl pobývat další čtyři roky ve stejném systému, a poté další čtyři nebo kolik let studoval VŠ. 2. Totéž Urzová, Skála a nedávno Ondrášeček. Všichni napsali úvahy, jak jsou gymnázia zbytečná, nesmyslná a nekvalitní – poté co do něj čtyři roky dobrovolně chodili… Přitom všichni z gymnázií zamířili na VŠ nebo to chtějí udělat (Ondra) – rozhodli se nadále pobývat v nesnesitelném systému státního školství.
zde: https://www.mises.cz/clanky/osm-let-utrpeni-790.aspx
zde: https://www.mises.cz/clanky/pet-let-s-pomackanym-papirem-quot-maturita-quot--2139.aspx
zde: https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1441
To nikdo z nich nevěděl, že povinná školní docházka je jen do patnácti, a že tedy na gymnázium nemusí chodit? Proč tam chodili, když to bylo tak strašné? Proč tam chodili!!!??? PROČ TAM CHODILI!!!!!!!!????????
A když dohledáte povinnou školní docházku ve světě, zjistíte, že v ČR jsme na tom ještě dobře. Je běžná povinná školní docházka do 18, v Evropě i v USA.
Komentář 61068
Szsaszián: Střední škola už není povinná.
Ondrášeček: Myslím že maturita je nesmyslná, ale chci jít na vysokou školu (dobrovolně) tak proto ji dělám.
Szaszián: Proč tam chodí? (A ještě to třikrát zopakuje a jednou s zaplým capslockem).
Závěr: Zdá se mi, že Szsaszián má problém s pochopením psaného textu a má problém se zvládáním svých emocí.
Komentář 61071
1. I kdyby bylo pro získání vzdělání (jakéhokoliv) nutné studovat VŠ, což není 2. a i kdyby bylo pro přijetí na VŠ nutné chodit čtyři roky na gympl, což není 3. pořád zůstává tento problém:
Kdyby studium na gymnáziu bylo doslova memorování čísel z telefonních seznamů, tak by se Ondra (a Urza, Skála a Sládkovská) čtyři roky učili telefonní čísla, nechali se z nich zkoušet, psali z nich písemky, protože jim rodiče (nebo "společnost") řekli: "Když chcete na VŠ, musíte mít maturitu"? To jako vážně? Takže vidíte, že je to hovadina.
Komentář 61079
Ačkoliv ani já zmíněným autorům do hlavy nevidím, mám ze svého studia podobné pocity. Na gympl jsem šel po 5. třídě, tedy (horší) alternativou byla maloměstská základka. Určitě to nebyla naprostá ztráta času (mohl bych se třeba memorovat telefonní seznamy), ale šlo by to i líp a zopakovat bych si to nechtěl. Pro přijetí na VŠ je nutná maturita, tedy nějak s tím školským systémem interagovat musíte (což většinou znamená projít střední, byť třeba pomocí nějakého individuálního plánu, nebo jít na nějakou soukromou alternativu, nicméně to nemusí být pro každého dostupné). Nevidím důvod, proč bych to nemohl zpětně kritizovat, když vidím, že by to šlo udělat i líp. A o tom ty texty jsou. To vy v tom jen zase hledáte něco, co tam není abyste si mohl klasicky (hloupě) rýpnout.
Když tu někdo chce být třeba lékař, tak mu nic moc jiného než studovat na státní škole a splnit ty všechny podmínky co stát klade nezbyde. Ačkoliv spousta věcí je podle toho člověka zbytečná a dělá věci které se užitečností můžou blížit tomu memorování telefoního seznamu.
Komentář 61064
Komentář 61070
Komentář 61083
Komentář 61087
Komentář 61089
Jen mi nebyla jasná vaše pozice. A popravdě nevím, kdo je podle Vás "vločkový neolibertarián" a "paleolibertarián". Nemyslím, že by třeba lidi ze Svobody učení (Urza, příp. třeba p. Šíp Staňková, která cca sleduji, to vnímali tak, že bych chtěli děti chránit ode všeho zlého, tak jak to popisujete. Takže by mě zajímalo koho konkrétně kritizujete.
Komentář 61097
Komentář 61106
Já mises i tady stoky čtu docela dlouho (stoky od jejich vzniku), takže jsem tenhle konflikt zaznamenal, i když úplně nechápu jeho příčinu. Spíš mě to docela mrzí, že se taková marginální názorová skupina jako jsou u nás libertariání takhle ještě štěpí a hádají mezi sebou. Myslím, že sem odkaz dát klidně můžete, to co tu vadilo IMHO bylo, když tu (pravděpodobně) pan Rajchenberk spamoval svými odkazy pod nesouvisejícími tématy (přičemž teda zároveň na svých stánkách jakékoliv přebírání článků zde zakazuje).
Komentář 61113
Jinak samozřejmě chápu, že víc lidí s podobným názorem zmůže víc, něž míň se stejným. Blbý je, když někdo říká téměř přesně to, co si myslím a z toho najednou trčí jak hřebík z boty něco, co považuju za zcela destruktivní pro to všechno ostatní, s čím souhlasím. To si pak možná raději vyberu botu, co trochu tlačí, ale je bez hřebíků. Ad absurdum: když si takovou padnoucí botu s hřebíkem přesto nazuju, nemůžu si pak vyzkoušet žádnou jinou, dokud ten hřebík nevytáhnu a to je dost bolestivý proces.
Komentář 61119
Komentář 61120
Komentář 61121
Komentář 61122
Komentář 61123
Komentář 61126
Komentář 61150
Komentář 61151
Komentář 61091
Na jednu stranu jsem rád, že trávim méně času nesmyslama jako je chemie a biologie (na hodinách si čtu, při testech podvádim). Celkově mi škola zabírá méně času (ale třeba se musím/chci učit ve svém volném čase matematiku, kterou se teď skoro neučíme).
Na druhou stranu se tolik nenaučím v (pro mě) důležitých předmětech jako jsou jazyky nebo matika. Kvůli distanční výuce musíme postupovat pomalým tempem a kvůli tomu se "ve" škole naučim ještě míň než před tím.
Distanční výuka nás perfektně naučila managerovat si týmovou spolupráci na testech a domácích úkolech, což je bezpochyby užitečná dovednost, mnohem důležitější než chemie a biologie. Bohužel se tuto dovednost učíme pouze prakticky a chybí nám k tomu učitel a teorie :D.
Hodně lidí řiká, že nám chyběj sociální kontakty. S tím nesouhlasím. Já se se spolužáky vídám více než hodinu denně (mimo školu) virtuálně a aspoň jednou do týdne se potkáme i reálně, takže mi žádný kontakt s nimi nechybí.
Celkově bych měl raději normální výuku jako před tím a doufám, že se co nejdřív vrátíme do školy.
Komentář 61099
Komentář 61104
Komentář 61105
Komentář 61127
Komentář 61600