Koronakrize jako osvobození – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Karel
Čas: 2020-11-25 00:00:02

Koronakrize jako osvobození

Všichni řešíme, jak nás koronavirus omezuje. Ale podívejme se na to z jiné perspektivy. Plno dětí, které musí chodit do školy a nelíbí se jim tam, berou omezení jako osvobození od nesmyslných pravidel a frustrovaných učitelů. Zejména žáci na střední často vnímají omezení výuky jako vysvobození od každodenních problémů ve škole. Nikdo vás nenutí 7-8 hodin denně dělat něco, co nechcete. Teď to trvá třeba jen 4-6 hodin. Nejste nuceni k tolika věcem a můžete si při hodinách dělat, co chcete. Můžete se věnovat samostudiu témat, která vás doopravdy zajímají. Můžete si rozvrhnout čas, nikdo vám nic centrálně neplánuje a nenutí. Tyto výhody se možná bohužel promítnou do psychiky dětí i negativně, protože až se vrátí do školy, znovu nastane striktní režim a svoboda se začne ztrácet, může je to psychicky ničit. Když přičichnete ke svobodě, nechcete se jí jen tak vzdát.
Přečtení: 23290

Autor: velkej Ká Čas: 2020-11-25 02:07:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne každý je toho názoru, že dítě se může učit jedině tehdy, sedí-li na prdeli v instituci k tomu určené. Některé děti (ty, které to ještě nezapomněly) se totiž učí hlavou, nikoliv prdelí.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-25 08:59:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A čo sa majú učiť postojačky? Či poležiačky?
Autor: Honza Čas: 2020-11-25 09:56:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Normální živočich se učí nápodobou a hlavně v mladém věku potřebuje pohyb k rozvoji mozku.
Ale lidi ne, ti se v 6 letech posadí na prdel a tím se rozvíjí... Jaké k tomu jsou logické argumenty prosím?
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-2d-predstava-ze-spravedlive-je-dat-kazdemu-stejne-je-vrcholem-nespravedlnosti/

Zjistil jste si něco o Summerhillu? Tam jsou děti, které třeba do 10 let běhají po venku a "nic se neučí" a pak za pár měsíců doženou všechno, co se předchozí roky jejich vrstevníci užili ve škole... A to proto, že jsou motivováni a zjistili, co se chtějí naučit a jejich mozek dospěl a naučí se to rychle...
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-25 10:04:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Živočíchy na rozdiel od ľudí školy nemajú. Ani klasické "pruské" ani žiadne iné. A preto sme vrcholom tvorstva my ľudia :-).
A že dieťa potrebuje pohyb? Tak potom prečo sa ich rodičia bránia zvyšovaniu hodín telocviku a vybavujú svojim deťom ospravedlnenky?
Autor: Honza Čas: 2020-11-25 10:32:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Takže vrcholem tvorstva jsme se stali až díky vynálezu školy?
Nějaké logické a historické argumenty by byly, prosím?
Protože já mám za to, že se jednalo o zlepšení stravy ve prospěch rozvoje mozku. A pralidi fakt neměli školy, viz doteď kmenová společenství, kde se stále děti učí nápodobou.
Což nepopírá, že škola má svůj díl na současné civilizaci. Ale proč si myslet, že zrovna posledních 250 let pruské kadetky je to pravé a nejlepší? Jsou snad všichni lidé stejní, že potřebují stejný mustr vzdělávání?

A ti rodiče? Někteří to neví. Neřeší. A někteří prostě pokračují v tom, čím si prošli sami, protože nepřemýšlí o tom, že by to mohlo jít jinak...
Ale mění se to. Rostou snahy o soukromé školy, které zakládají rodiče, kterým současná státní "nabídka" nevyhovuje.
Navíc tělocvik není vždycky to pravé ořechové. Spíš jde o volnou hru, běhání venku apod. Moje mamka dělala na VŠ diplomku, proč jsou vesnické děti šikovnější než městské. A bylo to proto, že po škole lítaly víc venku.

Přečtěte si něco od paní Nováčkové a ten Summerhill, prosím :-)
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-1d-pokud-byste-chteli-vybudovat-prostredi-ktere-je-naprosto-nepratelske-mozku-a-uceni-pak-byste-zrejme-vybudovali-neco-takoveho-jako-je-skolni-trida/
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-25 14:04:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nečakal som že niekto tú poslednú vetu pred smajlíkom pochopí vážne :-D.
A netvrdím že pruská kadetka je určite najlepšia, na to sa téme školstva venujem príliš málo aby som si trúfal rozsúdiť kvalitu rôznych typov škôl. Ale o porovnávaní rôznych typov škôl predsa táto diskusia doteraz nebola. Skôr o tom že bez dozoru sa mnohé deti sami od seba učiť nebudú, alebo sa budú "učiť" hoaxy z internetu.
A s tým telocvikom, veď to je logické že deti ktoré majú viac pohybu budú šikovnejšie, tým skôr že na dedine ešte aj pomáhajú rodičom s chovom domácich zvierat a prácami okolo domu, čo deti z panelákov nerobia. Ak nemajú záhradku ako naša rodina. Ono záleží aj na dobe, za mojej mladosti nebolo toľko možností na rozptýlenie, v TV vysielali 1,5 programu ( dvojka častejšie vysielala monoskop než programy ), internet, počítače ani mobily neexistovali, pri zlom počasí ostávali už len knihy. Takže hoci nie som vyslovene športový typ aj tak som bol vonku častejšie než dnešná mládež.
Autor: Josif V Švejk (neregistrovaný) Čas: 2020-11-26 13:49:47 Titulek: Re: [↑]
Poslušně hlásím, že jsem byl superarbitrován od pluku pro blbost spolu s plukovníkem Norem Reckým!
Autor: velkej Ká Čas: 2020-11-25 11:05:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jakkoliv, ale hlavně kdekoliv.
Autor: Szaszián Čas: 2020-11-25 01:09:04 Titulek: PROČ TAM CHODÍ???!!!!!!
Web: neuveden Mail: neuveden
Zejména žáci na střední často vnímají omezení výuky jako vysvobození od každodenních problémů ve škole. Nikdo vás nenutí 7-8 hodin denně dělat něco, co nechcete. Teď to trvá třeba jen 4-6 hodin. Nejste nuceni k tolika věcem a můžete si při hodinách dělat, co chcete. Můžete se věnovat samostudiu témat, která vás doopravdy zajímají. Můžete si rozvrhnout čas, nikdo vám nic centrálně neplánuje a nenutí.
- Proč teda na tu školu chodí, když je to tak strašné? V ČR je povinná školní docházka do patnácti let.
Tohle je další refrén v anarchokapitalistickém hnutí: 1. Urza, který přirovnává povinnou školní docházku tuším ke znásilňování nebo zotročování, tak poté, co byl devět let znásilňován/zotročován, se rozhodl pro studium na gymnáziu, čili se rozhodl pobývat další čtyři roky ve stejném systému, a poté další čtyři nebo kolik let studoval VŠ. 2. Totéž Urzová, Skála a nedávno Ondrášeček. Všichni napsali úvahy, jak jsou gymnázia zbytečná, nesmyslná a nekvalitní – poté co do něj čtyři roky dobrovolně chodili… Přitom všichni z gymnázií zamířili na VŠ nebo to chtějí udělat (Ondra) – rozhodli se nadále pobývat v nesnesitelném systému státního školství.
zde: https://www.mises.cz/clanky/osm-let-utrpeni-790.aspx
zde: https://www.mises.cz/clanky/pet-let-s-pomackanym-papirem-quot-maturita-quot--2139.aspx
zde: https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1441
To nikdo z nich nevěděl, že povinná školní docházka je jen do patnácti, a že tedy na gymnázium nemusí chodit? Proč tam chodili, když to bylo tak strašné? Proč tam chodili!!!??? PROČ TAM CHODILI!!!!!!!!????????

A když dohledáte povinnou školní docházku ve světě, zjistíte, že v ČR jsme na tom ještě dobře. Je běžná povinná školní docházka do 18, v Evropě i v USA.
Autor: Regis Čas: 2020-11-25 09:40:27 Titulek: Re: PROČ TAM CHODÍ???!!!!!! [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ondrášeček: Maturuji dobrovolně.
Szsaszián: Střední škola už není povinná.
Ondrášeček: Myslím že maturita je nesmyslná, ale chci jít na vysokou školu (dobrovolně) tak proto ji dělám.
Szaszián: Proč tam chodí? (A ještě to třikrát zopakuje a jednou s zaplým capslockem).
Závěr: Zdá se mi, že Szsaszián má problém s pochopením psaného textu a má problém se zvládáním svých emocí.
Autor: Szaszián Čas: 2020-11-25 10:01:56 Titulek: Re: PROČ TAM CHODÍ???!!!!!! [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tuto inteligentní odpověď jsem samozřejmě čekal. Od anarchokapitalistů vždy čekám to, co by napadlo každého osla, a nebývám zklamán. Ano, Ondra to napsal (a asi i Skála a Urzová); ano, na první pohled to dává smysl; ale když se nad tím trochu zamyslíte, je to hovadina. Protože:
1. I kdyby bylo pro získání vzdělání (jakéhokoliv) nutné studovat VŠ, což není 2. a i kdyby bylo pro přijetí na VŠ nutné chodit čtyři roky na gympl, což není 3. pořád zůstává tento problém:
Kdyby studium na gymnáziu bylo doslova memorování čísel z telefonních seznamů, tak by se Ondra (a Urza, Skála a Sládkovská) čtyři roky učili telefonní čísla, nechali se z nich zkoušet, psali z nich písemky, protože jim rodiče (nebo "společnost") řekli: "Když chcete na VŠ, musíte mít maturitu"? To jako vážně? Takže vidíte, že je to hovadina.
Autor: Regis Čas: 2020-11-25 10:53:59 Titulek: Re: PROČ TAM CHODÍ???!!!!!! [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Když to napíšete tak nesmysl, tak je jednoduché to vyvrátit i pro osla, to máte pravdu.

Ačkoliv ani já zmíněným autorům do hlavy nevidím, mám ze svého studia podobné pocity. Na gympl jsem šel po 5. třídě, tedy (horší) alternativou byla maloměstská základka. Určitě to nebyla naprostá ztráta času (mohl bych se třeba memorovat telefonní seznamy), ale šlo by to i líp a zopakovat bych si to nechtěl. Pro přijetí na VŠ je nutná maturita, tedy nějak s tím školským systémem interagovat musíte (což většinou znamená projít střední, byť třeba pomocí nějakého individuálního plánu, nebo jít na nějakou soukromou alternativu, nicméně to nemusí být pro každého dostupné). Nevidím důvod, proč bych to nemohl zpětně kritizovat, když vidím, že by to šlo udělat i líp. A o tom ty texty jsou. To vy v tom jen zase hledáte něco, co tam není abyste si mohl klasicky (hloupě) rýpnout.

Když tu někdo chce být třeba lékař, tak mu nic moc jiného než studovat na státní škole a splnit ty všechny podmínky co stát klade nezbyde. Ačkoliv spousta věcí je podle toho člověka zbytečná a dělá věci které se užitečností můžou blížit tomu memorování telefoního seznamu.
Autor: JH (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 07:17:16 Titulek: majitel území - školy
Mohl by v anarchokapitalismu majitel území nařídí lidem na něm žijícím chodit do jeho škol?
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 09:57:20
Pro správný rozvoj dětské psychiky je nezbytný častý a intenzivní fyzický kontakt s ostatními dětmi v nějakém věkovém rozptylu. To je to, co online svět z podstaty nenabízí. Důvod je je poněkud frustrující pro neolibertariány sněhově vločkové, paleolibertariáni ho vesměs intuitivně chápou. Je to donucení k přizpůsobení. Ze třídy se narozdíl od online světa nedá moc utéct. Nikoli donucení autoritou učitele či rodiče, ale ostatními dětmi a sebou samým. Je to mechanizmus, který dává slabochům a většině psychopatů najevo, že by měli změnit strategii. Nemusí se jednat apriori o šikanu, stačí ostrakizovat a obecně se chovat hnusně. To je mimochodem to, co se snaží moderní neomarxisti zakázat, tedy sebrat lidem právo chovat se ke druhým hnusně, nemít druhé rád a dávat to najevo. Pak totiž nejsou všichni ti slaboši a psychopati nuceni se se svými chybami konfrontovat a mohou žít v iluzi, jak jsou skvělí a dokonalí a žádná realita jim to nekazí.
Autor: Regis Čas: 2020-11-25 11:25:23 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Není mi úplně jasné kam tím směřujete. Má to být argument pro posílání dětí do klasické školy ("pruské kadetky"), případně pro povinnost to všem nařídit? Nemyslím, že u "neškolních" dětí by takové procesy neprobírali. Ty také navštěvují různé zájmové kroužk, skaut apod., mají sourozence, děti v sousedství, se kterými interagují. Spousta lidí se k nim bude chovat hnusně a nějak to budou muset zpracovat i když by nechodili do školy. Problém klasické školy, mimo jiné, vidím právě v tom, že dává velký prostor těm psychopatům tyranizovat ty slabochy, a nic moc pozitivního na tom nevidím.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 12:29:40 Titulek: Re: [↑]
Ne opravdu nepodporuji pruskou kadetku. Za stav blízký ideálu bych označil školu Sudbury valley, což myslím z textu vyplývá. Povinné vzdělávání jaksi z principu nezapadá do anarchokapitalistické společnosti, nicméně se dá očekávat, že většinové zadání rodičů bude nějaká forma prezenčního vzdělávání, protože distanční forma zjevně většině rodičů nevyhovuje. Důležité je si uvědomit, že ve vztahu škola - žák, je zákazníkem rodič ne žák. Jediné, co chci zdůraznit já je, že jistá míra sociální frustrace a její nevyhnutelnost jsou v zásadě žádoucí jevy, protože dítě je nuceno se se situací nějak vyrovnat či poprat a nemůže utéct. Samozřejmě je na učitelích, výchovných poradcích, psycholozích a v neposlední řadě rodičích, aby mu v tom pomohli, tedy hledali s ním aktivní řešení ne ho pouze chránili.
Autor: Regis Čas: 2020-11-25 12:41:09 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
OK. S tímhle já souhlasím.

Jen mi nebyla jasná vaše pozice. A popravdě nevím, kdo je podle Vás "vločkový neolibertarián" a "paleolibertarián". Nemyslím, že by třeba lidi ze Svobody učení (Urza, příp. třeba p. Šíp Staňková, která cca sleduji, to vnímali tak, že bych chtěli děti chránit ode všeho zlého, tak jak to popisujete. Takže by mě zajímalo koho konkrétně kritizujete.

Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 13:14:19 Titulek: Re: [↑]
Asi to za mě vyjádřil lépe Hynek Rajchenberk na svém blogu. Nechci mu tím dělat reklamu, tady na to nejsou moc zvědaví, článek začíná "Proč nejsem...", tak si to třeba přečtěte.
Autor: Regis Čas: 2020-11-25 14:50:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ten článek znám. Jakože, s některou v něm zmíněnou kritikou souhlasím, s některou ne. Ale moc mi tohle kydání špíny v libertariánských řadách sympatické není.

Já mises i tady stoky čtu docela dlouho (stoky od jejich vzniku), takže jsem tenhle konflikt zaznamenal, i když úplně nechápu jeho příčinu. Spíš mě to docela mrzí, že se taková marginální názorová skupina jako jsou u nás libertariání takhle ještě štěpí a hádají mezi sebou. Myslím, že sem odkaz dát klidně můžete, to co tu vadilo IMHO bylo, když tu (pravděpodobně) pan Rajchenberk spamoval svými odkazy pod nesouvisejícími tématy (přičemž teda zároveň na svých stánkách jakékoliv přebírání článků zde zakazuje).
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 16:47:28 Titulek: Re: [↑]
U mě je to asi tím, že si myslím, že nad jakoukoli ideou/ideologií by měl stát ještě zdravý rozum a toho na Hynkově straně vidím poněkud víc. Za jiné mluvit nemůžu.
Jinak samozřejmě chápu, že víc lidí s podobným názorem zmůže víc, něž míň se stejným. Blbý je, když někdo říká téměř přesně to, co si myslím a z toho najednou trčí jak hřebík z boty něco, co považuju za zcela destruktivní pro to všechno ostatní, s čím souhlasím. To si pak možná raději vyberu botu, co trochu tlačí, ale je bez hřebíků. Ad absurdum: když si takovou padnoucí botu s hřebíkem přesto nazuju, nemůžu si pak vyzkoušet žádnou jinou, dokud ten hřebík nevytáhnu a to je dost bolestivý proces.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-11-25 19:28:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nevím, zda víc rozumu. Spíš více strachu a konzervatismu. A právě tohle je tím hřebíkem pro mě, bohužel. Nepodložené obavy z ulic plných feťáků nebo kecání lidem do života stran toho, s kým mají žít nebo jak se identifikují, to jsou bohužel typické projevy, ze kterých se ztratilo "žij a nech žít". Byť také nesouhlasím s mnoha lidmi, proti kterým HynekRK vystupuje, jeho představy jsou stejné jako jeho oponentů, jen s jinými slovy. A byť nechci žít ve světě, kde boucháme hlavou pětkrát o zem nebo kde nesmím něco říct, nechci žít ani ve světě, kde člověkem je pouze bílý heterosexuální muž věřící v náboženského fanatika přibitého na kříž.
Autor: Norbert Recky Čas: 2020-11-25 19:54:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nikdy som tam nebol.
Autor: Norbert Recky Čas: 2020-11-25 19:54:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nikdy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Autor: Norbert Recky Čas: 2020-11-25 19:55:51 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A netykejte mi!
Autor: Norbert Recky Čas: 2020-11-25 19:56:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Láskavo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-25 20:11:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nechcete v takom svete žiť, ale pritom ho schvaľovaním diskriminácie podporujete.
Autor: Odpověď (neregistrovaný) Čas: 2020-11-26 13:51:34 Titulek: Re: [↑]
norbertsnv=Norbert Recký=swyně!!
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-26 14:12:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Aspoň sa douč pravopis, trollko :-D
Autor: Vitacoc Gaxelor Čas: 2020-11-25 12:42:35 Titulek: Názor studenta
Web: neuveden Mail: schován
Píšu z role ankapáckého studenta z jakoby druháku:
Na jednu stranu jsem rád, že trávim méně času nesmyslama jako je chemie a biologie (na hodinách si čtu, při testech podvádim). Celkově mi škola zabírá méně času (ale třeba se musím/chci učit ve svém volném čase matematiku, kterou se teď skoro neučíme).
Na druhou stranu se tolik nenaučím v (pro mě) důležitých předmětech jako jsou jazyky nebo matika. Kvůli distanční výuce musíme postupovat pomalým tempem a kvůli tomu se "ve" škole naučim ještě míň než před tím.
Distanční výuka nás perfektně naučila managerovat si týmovou spolupráci na testech a domácích úkolech, což je bezpochyby užitečná dovednost, mnohem důležitější než chemie a biologie. Bohužel se tuto dovednost učíme pouze prakticky a chybí nám k tomu učitel a teorie :D.
Hodně lidí řiká, že nám chyběj sociální kontakty. S tím nesouhlasím. Já se se spolužáky vídám více než hodinu denně (mimo školu) virtuálně a aspoň jednou do týdne se potkáme i reálně, takže mi žádný kontakt s nimi nechybí.
Celkově bych měl raději normální výuku jako před tím a doufám, že se co nejdřív vrátíme do školy.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 13:23:57 Titulek: Re: Názor studenta [↑]
No jak je libo, ale zrovna chemie a biologie jsou obory, které vám poskytnou více realistický pohled na skutečnost, než celý zbytek učiva. Matematika je zcela abstraktní a čistě teoretická věda a narozdíl od chemie, fyziky či biologie lze při správně definovaných parametrech výpočtu vypočítat cokoli bez ohledu na realitu. Je to jen nástroj neposkytující sám o sobě funkční řešení problémů.
Autor: Jožko (neregistrovaný) Čas: 2020-11-25 14:21:13 Titulek: Re: Názor studenta [↑]
Pardon, k tomuto sa nemôžem neozvať. Matematika nie je len abstraktná, ona abstrakciu umožňuje. Pomocou matematiky možno vytvárať model reality (hoci sama s realitou nič nemá) a drvivá väčšina reálnych problémov pri svojom riešení nejaký model vyžaduje. Súhlasím, že matematika sama o sebe je zbytočná, ale ostatné obory (možno dokonca všetky) na nej stoja. Vitacoc očividne neinklinuje k chémii a biológií, takže sa týmto oborom pravdepodobne nebude nikdy veľmi venovať, a právom teda tieto školské predmety za preňho zbytočné. Nech už sa ale vydá ktorýmkoľvek smerom, matematika mu tam vždy bude na niečo dobrá.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-11-25 14:36:52 Titulek: Re: Názor studenta [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Záleží, jaká matematika. Ten zvěřinec vyučovaný na SŠ je spíše parodie, a na VŠ pak musejí studenty rozhýbávat, aby uměli myslet v definicích a něco ověřovat, dokazovat, vymýšlet a aplikovat, a tu matematiku se v podstatě učí znova. Málokde je matematika pojatá jako umění myslet a přemýšlet.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-11-25 20:13:22 Titulek: Re: Názor studenta [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ja mám skôr opačné skúsenosti, na strednej sme počítali a na VŠ som sa musel bifľovať poučky.
Autor: Lucyyyy (neregistrovaný) Čas: 2020-12-10 14:25:47
Souhlas, měla jsem to tak. Byla jsem úplně nadšená, když jsem se dozvěděla, že nebudeme chodit do školy. Doma jsem se toho naučila o mnoho víc.
logo Urza.cz
kapky