Kritéria – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Roman
Čas: 2023-11-30 00:00:02

Kritéria

Je stát dobrý? To záleží na použitém hodnotícím kritériu pro „dobrý“. Pokud jako kritérium použiju „jak dobře umožňuje lidem naplňovat jejich potřeby dle jejich subjektivního žebříčku hodnot“, dojdu spíše k horšímu výsledku (z důvodů mnohokrát popsaných v libertariánské literatuře). Co když ale považuju za důležité jiné kritérium? Proč ne, pak je ale třeba si uvědomit, že toto jiné kritérium není ničím jiným, než další položkou v mém žebříčku subjektivních hodnot.
Přečtení: 2910

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2023-11-30 12:10:14
Jsi natvrdlý nebo co? Už to opakuji po několikáté, že nemáš co tu žvanit dokud nedodáš svoje slíbené důkazy a nedotáhneš konečně tu ústavní žalobu.
Kde jsou? Do prkýnka už!!!
Takže dokud to nebude, tak sem vůbec nelez. Nebo si mě nepřej. Je ti to jasné?
Autor: Baphomet Čas: 2023-11-30 00:47:08
Web: neuveden Mail: schován
Jak přesně dojdu ve státě oproti v anarchii k horšímu naplnění mé potřeby okrádat lidi, přerozdělovat, vést války a zakazovat věci, kupříkladu? To mi tohle umožní Ankap líp?

Kde tohle přesně libertariánská literatura popisuje?

Pokud vím tak Ankap, potažmo libertarianismus, je o nejvyšší efektivnosti co se týče dobrovolnosti, neagresi a ekonomie (zacházení s omezenými zdroji), ale to je jen hrstka lidských potřeb a subjektivních hodnot. Určitě se najde lepší systém než Ankap který naplní mé potřeby rozkazovat druhým, vraždit, či krást.

Takže ne, Ankap není lepší systém než všechny ostatní tečka. Ankap je lepší v určitých věcech, horší v jiných. Konec konců proč tu asi Ankap nemáme? Protože lidé dnes chtějí něco jiného než dobrovolnost, neagresi a efektivní ekonomiku, chtějí přerozdělování, rozkazy a války a Ankap by jim tyto potřeby poskytoval hůř.
Autor: li Čas: 2023-11-30 08:10:11
Web: neuveden Mail: schován
Slovo subjektivní znamená vztahující se k danému jedinci, pro něj příznačný, nevěcný, předpojatý, zaujatý, jednostranný, vyvstávající z mysli jedince, odehrávající se v ní, náležející k ní spíše než k vnější skutečnosti.

Slovo objektivní znamená věcný, předmětný, shodující se se skutečností, existující nezávisle na subjektivním mínění, chtění n. zájmu, faktický, skutečný proti pouze míněnému. Vyplývá ze zákonitostí.

Vzhledem k tomu, že sám píšete, že se o nepředpojaté a nestranné hledání moc nezajímáte, tak ano, chápeme Vás. Soudcem by neměl být každý, měl by to být člověk, který je schopen objektivnějšího vidění (to je schopnost, která souvisí s moudrostí, zkušenostmi a dobrým charakterem)... ale ve společnosti bez morálních hodnot už takových moc nepohledáme... ankap (v Urzově podání) by na tom v tomto ohledu byl ještě mnohem hůř, protože NAP v ankapu vůbec není podmínkou a podobá se bájnému jednorožci.
Web: neuveden Mail: neuveden
Potřeby můžeme rozdělit na legitimní a nelegitimní. Nelegitimní potřeba je např. v dospělosti žít na nedobrovolný úkor druhých. Problém je, že nejvyšší potřebou je sebezáchova. Proto člověk v ohrožení prožívá úzkost, kterou obtížně snáší, a která ho nutí k akci typu útok/útěk. Toto je celkem obecně uznávané nejdůležitější kritérium rozhodování spolu s hladem, žízní, velkou zimou... Ve snižování úzkosti anarchokapitalismus rozhodně nejlepší není. Jedná se o vysoce konkurenční prostředí plné výzev a bez valných záruk bezpečí. To dost dobře nemůže snižovat úzkost. Myslím, že toto je nejvýznamnější argument proti anarchokapitalismu. Nejde o skutečnou míru bezpečí, ale o to, že si ho musí člověk obstarávat sám a za své, že není nikdo s univerzální pravomocí stíhat a eliminovat nebezpečí (byť iluzorní). Člověk, lidská psychika spíš než jako stroj funguje jako systém protivah a cílem je dosažení stability ne ideál.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky